Hoofdsponsor

1/35 SOMUA S35 Belgium may 1940

ERVARING
Steeds weer bijlerend en zoekend
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
.
BOUWSTATUS
start op 08/01/24
COMMENTAREN
steeds welkom
Het embleem op zijn helm staat ietsje scheef Pascal maar ik denk dat, eens geplaatst op het dio, dit niet meer zal opvallen.
Klopt Erwin ,het valt echt niet op en kan het toch niet meer veranderen.
Pascal, bij het uitprinten van mijn decals had ik ook eerst te grote pixels zoals op jouw embleem. Ik merkte dat ik de afbeelding niet mocht reduceren in het tekenprogramma maar gewoon in de afdrukgrootte van de printer. De soldaten zien er fraai uit.
Bedankt Steven want ben dit weer aan het uit stellen omdat ik er niet weet aan te beginnen.
Heb de indruk dat ik decal op papier ga moeten opvullen want voor 1 decal is het wat verspilling heb ik de indruk.
Zal op het laatste wel iets moeten beslissen natuurlijk.
Heb al gezien dat de juiste decal's bestaan en ik kan ze nog niet vinden na lang googlen.

Intussen na enkele malen her beginnen aan gezicht is deze ook afgewerkt.

PA020001.JPG

PA020005.JPG

PA020003.JPG

PA020008.JPG

Door een mooie zw/w foto ben ik aan het overwegen ook de Gendarme van een paard te voorzien.
Vrij blijvend, maar wat denken jullie.

PA020015.JPG
 
Voor het decal papier heb ik een trucje bedacht.
gebruik 1 document in Word, begin bovenaan met de decals te plaatsen die ik nodig heb, 1cm van de rand.
print deze gewoon uit, en snij de decals met een mesje grof uit. zorg dat er enkel gaatjes in het vel komen en de randen van het blad intact blijven.
deze file hou je bij, volgende x plaats je de nieuwe af te drukken decals naast of onder de huidige. Je verwijderd de vorige decals van het blad en je print enkel de nieuwe, en zo verder tot je het ganse blad vol met gaatjes hebt staan. belangrijk is dat je een rand laat staan waar de rollen van de printer overheen gaan om het blad door de printer te krijgen.

hoop dat het duidelijk is.
succes met de verdere werken
 
Goed idee, maar waarom Word ? Ik denk dat een programma als Inkscape voor zoiets beter geschikt is.
 
Danny, elk programma is goed als de printer het uiteindelijk maar print zoals bedoeld.
Ik gebruik al zoveel tekenprogramma's voor 3D dat ik voor de simpele dingen het meestal bij Word of Powerpoint hou omdat je daar makkelijk kan verschalen en schuiven met de tekeningen.
 
Pascal,
Met of zonder paard, de gendarme is voor mij meer dan geslaagd. Indien je de gendarme gaat voorstellen als ruiter (met paard) moet je wel even checken of de uitrusting van de figuur correct is voor een bereden gendarme (soort laarzen, rijbroek, sporen...)..
Nog een klein vraagje, hoe schilder je de bies op de kledij van de gendarme ? Ik vind dit toch wel heel goed gedaan.
 
Het staat wel mooi met dat paard er bij maar het lijkt mij ook geen echte gendarm cavalier te zijn.
Ook eens bij nadenken of 3 paarden niet te veel gaan worden op een dio waar de tank in feite centraal staat.
 
Bedankt voor de hulp en commentaren.
voor de decal zal ik een en ander proberen.
hoe schilder je de bies op de kledij van de gendarme ? Ik vind dit toch wel heel goed gedaan.
Het lichaam basis is met AB. en de rest uit de hand met penseel.
Dit is echt wel een goed gemaakt figuur waardoor verven met penseel geweldig goed gaat.
De bies is met de zijkant van de tip penseel gedaan wat een eenvoudige opdracht was omdat dit figuur zich daar toe leent.
Het staat wel mooi met dat paard er bij maar het lijkt mij ook geen echte gendarm cavalier te zijn.
Ook eens bij nadenken of 3 paarden niet te veel gaan worden op een dio waar de tank in feite centraal staat.
Ja Erwin, dat klopt wat je schrijft maar ik durf gaandeweg veel veranderen zoals je weet.
De cavalerie van de rijkswacht is gemobiliseerd tijdens de 18 daagse veldtocht.
Maar na overgave België gingen ze snel weer verder met hun dagelijkse taken.
Er zijn weinig foto's van de Rijkswacht te paard jaren 30.
Tot wat ik nu vind, zijn de bottine het enige verschil.
Stiekem vind ik dit het plezantste onderdeel van de modelbouw.

Schermafbeelding 2024-09-29 145126.jpg

Ik heb hier het uniform jaren dertig van mijn Peter zalige in bezit en wat me opvalt is de kwaliteit ervan.

PA050003.JPG

PA050005.JPG

Ben nu begonnen aan de Frans soldaten.
 
Mooi werk weer aan de mennekes. Wat je weleens kun proberen is een hele dunne was met een donkere kleur aanbrengen om een baardje van een dag te simuleren.
 
Zeer geslaagde ondergrond met dito boerderij Pascal. Het prikkeldraad is misschien wat robuust weergegeven, maar op schaal is dat ook zeer lastig. Ik denk dat het beeld dat je neerzet, klopt en dat is waar mensen naar kijken.
 
Leuk te zien dat er eens een “ jonge gast” tussen de soldaten zit. De Franse poilu krijgt al te vaak het beeld van de man met snor en/of baard.
Vind ze heel geslaagd en ook de “gourde” ontbreekt niet.
 
Terug
Bovenaan