Goedenavond Beste Kijkers !
Even mijn bevindingen mededelen omtrent de schilderwerken met de Lifecolor verf.
Ik ben niet echt tevreden over deze verf, dit is uiteraard persoonlijk. Ik vind meer mijn gading in het gamma van Tamiya en Humbrol.
De verf van Lifecolor moet je verdunnen omdat ze vernevelbaar zou zijn, maar de dekking vermindert te veel naar mijn goesting, waardoor ik meerdere lagen heb moeten aanbrengen.
Nogmaals, dit is persoonlijk, maar ik heb liever verf die iets meer dekt. Ik bedoel hierbij dat ik na een eerste laag al wil zien welk kleur het wordt, dat de primerlaag er nog door schijnt is geen probleem. Maar met twee tot drie lagen moet de klus geklaard zijn, met de Lifecolor verf heb ik een tiental lagen van de base color aangebracht vooraleer ik tevreden was.
Om dezelfde reden schilder ik mijn figuren met Humbrol, licht verdund, één laagje aanbrengen en het kleur staat er op. Highlights en shadows worden apart aangebracht, ik hoef dus geen graduele opbouw van de verflagen.
Dat is natuurlijk elk zijn manier van werken. Ik wil de Lifecolor verf zeker niet afbreken, verre van.
Ik wou deze verf enkel eens proberen omdat ze het 'correcte' 4BO in hun gamma hebben, welke ik op de T34 wou spuiten.
Het resultaat tot nog toe :
Het setje verf bestaat uit drie potjes : base, flash shade, dark shade. Het effect is wel bijzonder, omdat ik rekening heb gehouden met schaduwen die zullen volgen na het aanbrengen van het platform. Daarom is voor- en achterzijde opgelicht met flash shade, terwijl de zijkant in twee zones is verdeeld : naast de motorkap (en de kap zelf) in flash shade, terwijl de zijkanten aan de voorzijde (waar vroeger de toren stond) in dark shade zijn gespoten omdat hier een planken vloer op komt. Naast de motorkap komen twee roosters waar er licht door kan vallen.
Ik heb een compromis gevonden tussen de rode primer en het roeste staal : een deel in primer en een deel in roest, want de primerverf was uitgeput !
Om te benadrukken dat het om een Beutewaffen gaat, staan op voor- en achterkant een balkenkruis. De voet van de Flak is al definitief bevestigd op de tank zodat ik er rond wat primer kon schilderen. Het is moeilijk zichtbaar, en zal achteraf waarschijnlijk niet meer waar te nemen zijn, maar enkele mm naast de voet is een lasnaad aangebracht, daar waar de ronde stalen plaat het gat van de toren afdekt.
De balken die zwart zijn worden later met metallic en roest behandeld.
Maar voor ik aan het platform begin wil ik de tank eerst deftig verweren zodat ik geen onaangename verrassingen tegenkom wegens plaatsen die wel zichtbaar zijn, maar niet meer bereikbaar met het penseel...
Groeten Rik