Bedankt voor de reacties. Ik had de Italianen even aan de kant gelegd om de helikopter af te kunnen werken, nu ga ik weer door met de Valentine.
Er staat op de handleiding dat je 103 links nodig hebt voor de Valentine tank, dit moet je wel maal twee doen. Een van de eerste zaken die me opvielen toen ik ze begon los te maken uit het gietraam, is dat er een afwijking in zat. Een van de vleugels van de track was omgebogen. Dit was bij elk van de gietramen het geval aan de link die op een van de vier hoeken zat. Ik vermoed dat de ejector pin in die hoek te lang is, waardoor die vleugel niet gelijk uit de mal geduwd wordt met de andere. Daardoor moesten er al meteen zes afgeschreven worden. Hopelijk waren er voldoende extra links toegevoegd.
Het werkte het snelste als ik eerst alle verbindingen met het gietraam doorknipte. Elke link is met slide mold techniek gemaakt, zodat een kant een kanaal heeft zoals bij metal tracks. Het werkt niet met aparte trackpins maar met locator pins aan het andere eind van de links.
Hier zijn de aangietpunten afgeknipt en is er al een deel van een rups aangelegd. Elke link heeft maar een paar korte bewerkingen nodig om de gietnaad te verwijderen. Ze klikken aan elkaar en blijven dan ook nog beweegbaar. Enkele raken beschadigd door de klik en worden dan vervangen.
Ik had de wielen zwart gespoten, ze zitten met een poly cap op hun as. Een van de bogies grijpt niet aan in de cap, dat wordt vastkleven.
De linkertrack zit er op. De return rollers laat ik er nog af om ze te kunnen beschilderen.
Als na een paar uur beide kanten gespannen zijn, blijven er nog voldoende links over om een paar beschadigde te kunnen vervangen.
Dit testje toont dat de tracks beweeglijk genoeg zijn voor offroadsituaties. Ze zouden dus goed op de trailer moeten passen.
Er wachtte nog een geestdodend werkje, honderden ejector pin marks moesten nog weggefreesd worden, de helft zou anders goed zichtbaar blijven.
Nu kunnen ze in de verf, maar door de vreemde spruekleur zal er geen hoekje kaal mogen blijven.
Tijd om de nieuwe PE-fenderset nog eens van naderbij te bekijken.
Deze plastic exemplaren zullen vervangen worden. Op zich zijn die degelijk gegoten, hopelijk kan ik ze nog verbeteren.
We houden het nu bij een enkele A4 als handleiding.