Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nope, het is een plastic bakje waarin het koort zit, hier zit ook blauw krijt in. Aan het koortje zit een haakje dit hang je vast aan iets en trek je het koort uit het bakje zoals een rolmaatje. Dan is het koort mooi voorzien van het krijt. Er zit zelfs een zakje met een soort van puntje waarmee je het nog eens kunt bijvullen bij. :laugh:

8) cool dat is een mooie koop hoor hier in bel. heb je dat niet voor 1.5 euro goede koop gedaan 8)

De nu volgende stap is het construeren en monteren van de verticale stuurvin op het achterschip.

In totaal zijn er voor het achterschip twee balsaplex delen nodig.De eerste heb ik dus al eerder gemaakt.

Om alles goed te kunnen plaatsen is het goed aftekenen voor de positie natuurlijk erg belangrijk.En soms kom je wel eens in een winkel spullen tegen die later ineens erg handig blijken te zijn.Zoals deze flexibele liniaal.

Hoewel je het om hele ronde vormen kunt buigen,blijven de maten zo altijd precies.Deze flexibele liniaal kost 1,50 euro in een of andere Duitse winkel,net over de grens bij mij.Ik woon,zoals bekend,ca.10 minuutjes rijden van de Duitse en ca.15 minuten van de Belgische grens.

1_PB150012_goed.jpg

Een enorm handig stukje meet gereedschap.Ik heb er daarom maar meteen twee gekocht,nooit weg.

En in de onderste foto zien we de afgetekende lijntjes ervan.

1_PB150013_goed.jpg

Omdat we nu in de beplanking gaan snijden is een erg scherp mesje van levensbelang.Daarom houd ik het altijd goed scherp,gewoon regelmatig eventjes slijpen over de wet steen.

1_PB150014_goed.jpg

Uitgesneden ziet het er dan zo uit.....

1_PB150015_goed.jpg

1_PB150018_goed.jpg

Diep onderin zien we het MDF draagschot....

1_PB160004_goed.jpg

Een strakke lijn is het niet,maar dat geeft niet.Er moet nog een platform overheen komen...

1_PB160002_goed.jpg

Nog een beetje bijwerken,want het past nog niet helemaal over de volle lengte.

1_PB150016_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
En de laatste update van deze fase alweer.

Met enig snijwerk heb ik de balsaplex plaat passend gekregen.

1_PB160006_goed.jpg

En ook heb ik meteen de vorm erop afgetekend,dus het verloop van het achterschip.

1_PB160005_goed.jpg

Dat heb ik in een later tijdstip nodig...

Ron.

Toch maar weer in de herhaling vallen dat het gewoon weer een interessante update is. Ga ook eens zoeken naar zo'n liniaal, lijkt me inderdaad erg makkelijk.

Toch maar weer in de herhaling vallen dat het gewoon weer een interessante update is. Ga ook eens zoeken naar zo'n liniaal, lijkt me inderdaad erg makkelijk.

Ja,ik heb deze in Aken gekocht,bij een winkel waar ze van alles verkochten(kleding,speelgoed,schrijfwaren e.d.).Een soort action,maar dan in Duitsland...
Weet helaas alleen de naam niet meer van die winkel:$

Ron.

Nuttige commentaar geven aan dit topic lukt me (weeral) niet. Het ziet er allemaal zo perfect uit.

Wim, ik heb zo'n metalen, flexibele meetlat van 30 cm die men normaal gebruikt inmetaal-ateliers. Daar kun je langs snijden, krassen, tekenen,....

1_br59.jpg

En zo heb ik er nu de vorm uit gezaagd met de hand figuurzaag dus.Met de elektrische figuurzaag durf ik dit materiaal niet te zagen.

We zien aan de onderzijde nu dat er aan beide zijden 2 blokken balsa van ieder 5 mm zijn gelijmd.In totaal dus 10 mm per zijde.Dit zijn de overgangs blokken van de horizontale naar de verticale vlakken.

1_PB170001_goed.jpg

In de vorige update zagen we dat ik de dek vorm over had getekend op het verticale vlak.Nu is te zien waarom.

1_PB170002_goed.jpg

Later zal deze samenstelling zo heel mooi in de romp gaan passen.
De blokken zijn niet bedoeld als versteviging voor het verticale vlak.Dit zit vrij diep in de romp gestoken,sterk en stabiel genoeg op zichzelf.

Nee,deze blokken worden geschuurd in een ronde en aflopende vorm.Een soort aerodynamische vorm zeg maar.

1_PB170003_goed.jpg

Daarom ook dat ik voor de 5 mm blokken zacht balsa heb gebruikt.Dit is prima te schuren.Er bestaat ook een iets hardere balsa soort.Te herkennen aan een ietwat donkerdere en bruinere kleur.

En uiteindelijk de juiste vorm van dit vlak,alleen nog schuren en afronden.

1_PB170004_goed.jpg

Als alles juist in vorm is,gaat er hier een flinke laag plamuur overheen.Er komen hier geen tegels tegenop.Daarom moet er plamuur op,zo is het mooi in vorm te vlakken.en het moet ook mooi strak ogen later.

Voor voorlopig,beste mensen,komt er nu een pauze in gelast.Het plamuur en schuurwerk vergt wat tijd,en ook wil ik even een stop inlassen.Wel hoop ik dat jullie het tot nu toe fijn vonden om te volgen.

Ron.....

Dominiek, ze zijn er dus in meerdere vormen. Heel mooi, want dan ga ik eens gericht op zoek.

Ron, het is nog steeds een genot om te volgen.
Geniet van je stop en ik kijk al reikhalzend uit naar het vervolg.

het was zeker weer de mooite ron zoiets gaat nooit vervelen, alles dicht smeren laten drogen en ff een braik er tussen door we zien je in een paar dagen wel weer terug :laugh:
ik kijk al weer uit naar het vervolg ;)

Ik kan niets toevoegen, alleen bevestigen dat het interessant is en dat ik ook zal wachten op het vervolg.

Ja,ik lig nu nog niet stil.Ik ben nog bezig met het plamuren en schuren van het verticale vlak.
Als dat klaar is,dan las ik een pauze in.Maar ik ga toch verder met haar..

Ron.

En deze foto`s hadden jullie nog tegoed,voor de break.

De beide verticale stabilisatie vinnen die nu klaar zijn voor de laatste bewerking.

In de eerste foto staat de plamuur er nog flink op,lekker dik en nog zo ruw.

1_PB190001_goed.jpg

Van dichtbij ziet het er dan zo uit...het landschap van de maan Europa.

1_PB190002_goed.jpg

Na wat schuurwerk en drie lagen primer is alles uiteindelijk glad geworden.

De linker is bedoeld voor het bovendek en de rechter uiteraard voor beneden de waterlijn.

1_PB220003_goed.jpg

Ter vergelijking voor de formaten...

1_PB220004_goed.jpg

In de loop van deze week wordt ze voor de eerste keer volledig uit de bouwruimte gehaald als test.Gekeken wordt of ze in haar volle montage gemakkelijk uit de kelder kan worden gehaald.Voor deze klus zijn drie personen nodig.Twee voor haar te dragen en een voor te dirigeren.

Deze test is erg belangrijk,want als de beide vinnen erop zijn geplaatst moet ze er ook nog gemakkelijk uit kunnen,dus zonder al teveel problemen.Dit is waarlijk mijn aller grootste en ook de laatste in dit uitzonderlijke formaat....

Beide vinnen zijn ieder anders van vorm.Ook worden ze niet gelijk onder elkaar geplaatst.Ze hebben ieder een eigen en aparte positie.Bij de dryfit gaf mij dit bijna de tranen in de ogen...het ziet er zeer indrukwekkend uit.

Dit,mijn beste medebrouwers,is toch,wat betreft de vormen,de aller mooiste in haar soort.Nadat de beide vinnen er als test waren ingezet,leek ze precies op een haai.Wat een indruk...

1_PB220005_goed.jpg

En dit is de inmiddels ingesneden gleuf voor de onderzijde..

1_PB220006_goed.jpg

Zo,dat waren de laatste foto`s die jullie voor nu nog tegoed hadden.Het werk ligt nu even stop om mijzelf even de tijd te geven om het opvolg project in lijnen te brengen.Hoewel de Typhoon nog lang niet klaar is,werk ik altijd ver voorruit.En mijn opvolg project heeft dat zeker nodig.

Maar goed,dat voor later...

Ik zie jullie wel weer snel terug.

Groetjes Ron.

Nogmaals indrukwekkend wat je maakt Ron en wat een formaat.
Succces met het voorbereiden van je volgend project!

Zeer mooi Ron!
Af en toe moet je even stoppen om er dan met een frisse kijk terug aan te beginnen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan