Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou ja,ik ga toch weer verder.Iedere keer als ik in de hobby kelder moet zijn,lonkt het materiaal naar mij...ik kan het niet weerstaan...:wub:....

Ron.

Nu het is best wel moeilijk om een lopend project een tijdje te laten liggen.Dat is dus niets voor mij.

De beide stuur organen zijn nu klaar voor de definitieve eindmontage in de romp.Doch dat kan nu nog niet..

Daarom eerst eens maar wat foto`s daarvan.
De oppervlakte is mooi glad geworden.Doch ik wilde ook enige details erin hebben.Immers de stuurvlakken zitten ook erin.

1_PB230004_goed.jpg

Daarom heb ik de stuurvlakken eruit gezaagd met de hand figuurzaag.
Dat geeft de overgang(spleet)mooi weer.En zoals altijd leer je met ieder nieuw project weer bij.Bij de KURSK had ik de stuurvlakken met elkaar verbonden met een kunststof plaatje ertussen.Dat werkte toen erg goed en gaf mij het gevoel dat dit het moest zijn.

Bij de KURSK heeft het ook verder goed zo gewerkt.Doch er moest meer zijn.

1_PB230008_goed.jpg

Persoonlijk vond ik toch,uiteindelijk,dat de opening tussen de vlakken iets aan de grote kant was....Dus moest ik iets bedenken waardoor de opening erg smal werd,toch stevig en ook dit stukje belangrijke detail goed kunnen weergeven.

In de onderstaande foto zien we dat het stuurvlak uitstekend aansluit bij de verticale vin.En toch geeft het de indruk dat het een stuurvlak is die kan draaien.

Ook zien we dat ik me vertekend had met de lijnen :$

1_PB230006_goed.jpg

Om dit te kunnen bereiken heb ik iets simpels bedacht..

Door er messing buisjes in te monteren,kon ik de delen zo perfect in elkaar schuiven met kontaktlijm.Erg stevig en uitstekend voor dit doel.

1_PB230002_goed.jpg

In elkaar schuiven en het zit perfect.En het balsaplex is ook prima glad geworden.

1_PB230001_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
ron het ziet er weer piek fijn uit.

tog wil ik nog iets kwijt als het mag/ de kleine gleuf die je er nu tussen hebt lijkt me wat wit ( grijs ) mischien moet je deze zwart maken met een zwarte stift of zwart papiertje er tussen steken. het effekt dat je ook krijgt met dek bedekking van een schip. want dit gaat er later met al je zwarte tegels uitsteken als een witte streep op je zwarte tegels.

natuurlijk doe je hier mee wat je wilt maar wou het gewoon ff zeggen ;)

Je hebt inderdaad gelijk hierin.Het witte wat je ziet is de plamuur,welke onder de primer te voorschijn is gekomen na het afschuinen van de afgezaagde randjes(iets rafelig).Op deze beide verticale vinnen komen geen tegels later.Dit wordt dus gewoon zwart gespoten.Ik ga er hoopvol vanuit dat de spuitlak deze witte randjes zal verdoezelen met zwart.

Maar wel bedankt voor deze aanmerking^^..

Ron.

dan gaat het helemaal goed komen ron . gewoon ff wat meer andacht aan besteden als je aan het spuiten bent en het komt dik inorde 8)

En de volgende stap nu is het monteren van de twee zijvlakken.Deze hebben twee hoofddoelen.De eerste is het verstevigen van het horizontale vlak,en als tweede zijn ze bedoeld om de stroom strak te geleiden.Hierdoor maken de vlakken minder ruis en is de werveling ook minder in deze zone.

Omdat deze vlakken gewoon " stomp " tegen de vlakken moeten gemonteerd worden,heb ik cocktail prikkers genomen om er een soort pen en gat verbinding aan te geven.Anders blijven ze nooit goed stevig zitten.

1_PB250010_goed.jpg

Natuurlijk ook enkele overeenkomstige gaatjes(2 mm)boren in de vlakken.Hier moest ik ook goed erbij blijven om de gaten niet scheef te boren,anders zou ik ergens in het midden ineens uit de vlakken komen tijdens het boren.

1_PB250011_goed.jpg

En dan alles goed lijmen met witte houtlijm.

1_PB250012_goed.jpg

Ook mede doordat de cocktail prikkers aan de voorzijde spits zijn gaat alles hartstikke goed in elkaar.

Daarna mooi alles gelijk trekken en goed aanduwen.Eigenlijk was lijm niet nodig,ze klemmen al vanzelf vast.Ook weer een voordeel,want zo hoef ik niet alles te fixeren tijdens het drogen.

1_PB250013_goed.jpg

In de groene cirkel is wat extra plamuur te zien wat ik nog hier moet schuren.De kegels liepen niet mooi gelijk hier.Door er een beetje plamuur op aan te brengen kwam het iets hoger te liggen en is de overgang nu wel goed.

1_PB250015_goed.jpg

Nu alles goed laten drogen en dan het overtollige materiaal allemaal eraf knippen en bijschuren.

Ook de skirts(noem ze maar zo)moeten nog gelijk geschuurd worden met het verticale vlak uiteraard.

1_PB250016_goed.jpg

1_PB250020_goed.jpg

En ik ben een beetje al begonnen aan de kegels.Ditmaal niet meer van balsa hout,maar van beuken hout,Is flink wat harder en iets lastiger te bewerken maar wel steviger.En zo wordt ieder project steeds beter.

De cirkels geven aan waar er een punt aan gedraaid moet gaan worden later.

1_PB250024_goed.jpg

Nog veel te doen hier bij het achterschip.Meer als de romp bouwen eigenlijk....

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
8)8) ziet er goed uit ron ook de prikkers netjes gevonden om alles netjes op zijn plaats te houden.

ik hoop dat het kopshout van de prikkers niet meer te zien gaat zijn na het geverft is, ik zou dan ook aanraden hier zeker een dun laagje plamuur op te smeren voor de zekerheid.

klasse hoe je dit bouwt ron

Knap werk wat je hier allemaal laat zien Ron, de manier van monteren met die saté prikkers is mooi gevonden.

Dan heb je die stuurvlakken met de handfiguurzaag uitgezaagd?? Is bijna niet te geloven, zo recht, prachtig, als ik iets met zo'n handfiguurzaag probeer dan is het zo scheef als wat, kun je me een tonen Ron welk gereedschap je er juist voor gebruikte en welk zaagblad.

Bedankt en uiteraard blijf ik je project op de voet volgen.

8)8) ziet er goed uit ron ook de prikkers netjes gevonden om alles netjes op zijn plaats te houden.

ik hoop dat het kopshout van de prikkers niet meer te zien gaat zijn na het geverft is, ik zou dan ook aanraden hier zeker een dun laagje plamuur op te smeren voor de zekerheid.

klasse hoe je dit bouwt ron

Dank je wel voor het compliment.Ik heb inderdaad rekening ermee gehouden dat er altijd de kans inzit dat je de ronde kopse kanten van de prikkers zou kunnen gaan zien.Daarom heb ik er,na de schuurbeurt,porienvuller en een laag blanke lak overheen aangebracht.Dat zou de ronding volledig moeten afdekken.Ik wil sowieso er nog een stukje primer overheen spuiten om het te controleren.

Maar je hebt hiermee al ervaring lees ik:P....Want dit soort problemen moet je eens hebben ondervonden om te weten waar je over praat of schrijft.Ikzelf heb dit in het verleden ook geconstateerd.Dus dat je rondingen,al schuur je ze nog zo glad,altijd weer terug gaat zien in een strakke laag verf.Maar als je daar(althans dat is mijn ervaring)een laag lak als onderpand eerst hebt aangebracht is dit probleem meestal opgelost.

Goed punt;)

Ron.

Knap werk wat je hier allemaal laat zien Ron, de manier van monteren met die saté prikkers is mooi gevonden.

Dan heb je die stuurvlakken met de handfiguurzaag uitgezaagd?? Is bijna niet te geloven, zo recht, prachtig, als ik iets met zo'n handfiguurzaag probeer dan is het zo scheef als wat, kun je me een tonen Ron welk gereedschap je er juist voor gebruikte en welk zaagblad.

Bedankt en uiteraard blijf ik je project op de voet volgen.

Ik heb daarvoor een gewoon hand figuurzaagje gebruikt.Dus geen machinale.Ik wil je best daar een foto van zetten,maar het is een standaard figuurzaagje,meer niet.Er zit een metaalzaagje in,de tandjes zijn wat korter als van een houtzaagje.Dat geeft minder hakkelen in de zaagsnede.

Wat betreft de zaag lijn,ik heb dat gewoon met de hand gezaagd,meer niet.Wel zaag ik een rechte lijn altijd zeer langzaam en beheerst.Als je hard drukt en ook de op en neer gaande bewegingen snel doet ga je inderdaad vlug scheef.

Ron.

Bedankt Ron voor de toelichting, ik zal dan eens trager proberen, ook mijn zaagblaadjes zijn voor hout dus het grove type.

Thanks Ron en nog veel plezier met de verdere bouw

ff oftopic/ voor deze figuurzaagjes bestaan ook ronde zaagjes en die vind ik persoonlijk nog beter zagen. er staan geen tanden op maar ziet er uit als een gekartelt vlak. als de ene kant bot begint te worden kan je ze ook nog eens omdraaien.
en ze zijn heel goed geschikt om alle houtsoorten aan te kunnen.

De ronde zaagbladen voor de figuurzaag zijn een uitstekende vinding als je erg veel hoeken en/of dat je schuin moet gaan zagen.

Voor een rechte lijn zijn ze een ramp.Je krijgt een zaagsnede die lijkt op een rivierbedding:ohmy:
Omdat je met deze bladen aan iedere zijde kunt zagen,hapt het blad ook aan iedere zijde bij een rechte lijn.

Ik kan er geen rechte lijnen mee zagen in ieder geval:(

Ron.

De ronde zaagbladen voor de figuurzaag zijn een uitstekende vinding als je erg veel hoeken en/of dat je schuin moet gaan zagen.

Voor een rechte lijn zijn ze een ramp.Je krijgt een zaagsnede die lijkt op een rivierbedding:ohmy:
Omdat je met deze bladen aan iedere zijde kunt zagen,hapt het blad ook aan iedere zijde bij een rechte lijn.

Ik kan er geen rechte lijnen mee zagen in ieder geval:(

Ron.

Ja, die heb ik ook eens gehad (van Proxxon), met een handzaagje kan je er inderdaad geen rechte lijnen mee maken. Ik denk dat het een beetje een manier is om met de mogelijkheden van een wipzaag, de mogelijkheden van een lintzaag te benaderen, en dus inderdaad, deze zijn niet zo zeer geschikt voor rechte lijnen.
Een ander minpunt van die ronde zaagblaadjes is dat ze (nog) veel sneller breken dan de gewone.

de ronde zaagjes zijn inderdaad niet zo goed voor rechte stukken dat geef ik graag toe :D

maar ik vond ze tog redelijk sterk hoor dany ik heb er tog geen last van dat ze snel breken.

Was dat machinaal of manueel, Amazone ? Want het kan ook zijn dat een zaagblad in een handzaagje meer te verduren krijgt dan in een machine, omdat de bewegingen/druk minder gelijkmatig gebeuren.

een manueel zaagje dany. voor mijn machine heb ik ook alleen maar rechte zaagblaaden , geen ronde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan