Hoofdsponsor

1/72 Typhoon alias Akula Russian submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind het niet zo erg als er even wordt geschreven over gereedschappen.Maar een apart topic is ook prima.

Ron.

En zo komt er nog een kleine update vandaag...

De montage van de twee achterste sonar buizen.

Deze heb ik van aluminium buisjes gemaakt.En heb ze aan een zijde V-vormig ingezaagd en gevijld.Daarna heb ik in in de plaats waar ze moeten komen er een klein stukje uitgedremeld.En zo kon ik de nu krokodil vormige uiteindes gemakkelijk in de openingen monteren met kontaktlijm.

1_PB270004_goed.jpg

Ook zijn de twee zij skirts inmiddels bijgeschuurd en geseald met blanke lak.

1_PB270002_goed.jpg

Dit geeft er meteen al een heel andere vorm aan,nu ook de sonar buizen zijn gemonteerd.

En nu zijn het pods geworden.

1_PB270006_goed.jpg

En hiermee is weer een stuk gereed van het achterschip.

De nu volgende klus wordt een interessant klusje.De straalbuizen zijn nu aan de beurt.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een geweldig mooie vormen.
Dat zou menigeen niet denken als je aan een submarine denkt, maar dit project laat de schoonheid zien.

Wat een geweldig mooie vormen.
Dat zou menigeen niet denken als je aan een submarine denkt, maar dit project laat de schoonheid zien.

Ja,dat vind ik ook.En dan te bedenken dat je dit soort vormen gewoon met hout nog kunt maken.
Daarom ook is de Typhoon voor mij nummer 1 wat betreft de duikboten.Niet alleen door haar grootte en mogelijkheden maar ook door de mooie vormen erin.

Ron.

Tjah, raar eigenlijk, ik heb hier nog tekeningen liggen van een Typhoon, daterend uit de vroege jaren '90, die een totaal andere kont hebben dan wat toentertijd als plastic kit verkocht werden... maar blijkbaar wel overeen komen met wat we op de foto's te zien krijgen... een kleine 30 jaar later.

Hmmm, en dan te bedenken dat ik toen ook nog Russische tekeningen had van een toen nog niet gebouwd Frans vliegdekschip :unsure: .... of tekeningen van een onbeduidend Belgisch scheepje met de naam "Belgica" ... met de vermelding dat het bezit van die tekeningen een misdaad was, die kon leiden tot een veroordeling wegens spionage :ph34r:

Inmiddels ben ik begonnen aan de definitieve montage van de straalbuizen.Dit is een flinke klus,waar erg veel bij komt kijken.

Daarom heb ik dit onderdeel in twee delen uitgesplitst.

Deel een gaat over de montage
Deel twee gaat over de afwerking.

Als eerste een dryfit.

1_PC010006_goed.jpg

Nu is het erg belangrijk dat de buizen zo goed als mogelijk zowel recht alsmede ook precies in het midden komen te zitten.

De groene pijltjes geven aan wat ik ermee bedoel.De centrale as moet in het midden zitten.Anders is de kans dat de schroef later aan een kant iets meer speling laat zien als aan de andere zijde van de cirkel groot.

Daarom heb ik twee hulpmiddelen moeten bedenken om dit alles in goede banen te geleiden.

Om de positie van de buis in het midden te krijgen,is het van groot belang dat de buis ook mooi rond is,en hij niet wordt samengeknepen in de houder waardoor hij ovaal van vorm wordt.Soms kun je dit niet zien met het blote oog.

Daarom heb ik mijn toevlucht gezocht tot een mal hiervoor.

1_PC010005_goed.jpg

Door de mal nu in de los gemonteerde buis te steken kan ik goed zien of en waar de buis wordt samengeknepen en hij dus ovaal wordt.Mijn excuses voor de gele foto....

1_PC010007_goed.jpg

En zo blijkt dat hoewel ik het niet met mijn blote oog kan zien de buis toch ovaal wordt geknepen in de houder.Let op de groene pijlen.

1_PC010009_goed.jpg

De mal is iets kleiner in diameter als de buis,waardoor hij nu ligt in de buis.Maar duidelijk ts te zien dat de buis ovaal is.

En dan moet ik dus de houders iets ruimer gaan maken met de rasp.

1_PC010012_goed.jpg

Nadat de buis nu prima rond was,door het raspen van de houders wordt de tussenruimte ruimer en past de buis er soepeler in en dus wordt hij dan ook niet meer samengeknepen,ben ik met de dremel twee uitsparingen gaan maken in de houders aan de bovenzijde.

1_PC010014_goed.jpg

In deze uitsparingen kunnen dan de,wederom,houten cocktail prikkers rusten.Deze prikkers geven tijdens de droogtijd de buis ondersteuning.

Later komt er plamuur overheen en zijn ze niet meer te zien.En niet alleen omdat ze nu tijdens de droogtijd de nodige ondersteuning geven,maar later ook net dat beetje extra stevigheid meer eraan geven.

De buizen zelf worden met montage kit gemonteerd wat meer als ruim voldoende stevigheid eraan geeft.De buizen komen nooit meer los.Aan de onderzijde komen wiggen om de buis nog eens extra te ondersteunen.

1_PC010015_goed.jpg

In de bovenste foto zien we de cocktail prikkers nu goed zitten.Omgeven met witte houtlijm.En de groene pijlen wijzen naar de plaats waar erachter de montage kit zit nu.

En in de onderste foto zien we de cocktail prikkers uitsteken.Na voltooiing worden deze afgeknipt en bijgevijld.Natuurlijk met plamuur weer afgewerkt.

1_PC010019_goed.jpg

Aan de achterzijde zien we een plankje zitten.Deze zorgt ervoor dat tijdens de droogtijd de buis netjes in het midden blijft zitten.Erg belangrijk.

Een ingewikkelde klus om de buizen te monteren.Maar wel leuk.

Ron.

Zeer mooi uitgelegd Ron
Wat een werk toch, hoeveel uur per dag werk je zo aan dit project??

En men ziet waarvoor coctail prikkers allemaal goed voor zijn he ^^

Je zou het niet verwachten,maar ik werk niet iedere dag eraan.Alleen ik kan vrij snel werken.Op de dagen dat ik er niet aan werk,kan ik wel mooi mijn gedachten erover laten gaan en de volgende stap uitdenken.En zo kan ik dan,als ik eraan ga werken,meteen vol aan de slag omdat de klus al helemaal in mijn gedachten gedaan is.

Deze laatste klus,van de straalbuis(is pas de eerste ervan)heb ik gedaan in 2 uren.

Ron.

Je moet er op komen hoe je alles monteert!
Wederom knap staaltje werk en een duidelijke uitleg.

Wat een prachtige vormen en lijnen :O

Dit bouwverslag is een plezier om te lezen, niet enkel door de foto's en uitleg over hoe alles gemaakt wordt, het is ook "doorspekt" met geniale vondsten en geweldige ideeën ^^

Ook weer de methode om de straalbuizen mooi rond te monteren, is weer heel knap bedacht.

Groeten

"Wet Sellery"

Mijn dank voor de complimenten:)

Inmiddels zit de tweede straalbuis er ook tegenaan.Nu eerst alles goed laten drogen en dan gaan we weer verder.

Ron.

Inmiddels zijn de twee straalbuizen gemonteerd in het achterschip.

1_PC070007_goed.jpg

De overgangen ertussen zijn geplamuurd en voorzien van een laagje porienvuller zodat het aanbrengen van de tegels,later,gemakkelijker gaat en de tegels zich ook beter hechten op het gladde oppervlak nu.

1_PC070001_goed.jpg

Van binnen zijn ze voorzien van een laagje primer.De bevestigings prikkers heb ik weg gewerkt.Wel zijn er nog enige kleine verschillen te zien.Doch deze vallen helemaal samen met de schroef en zijn na de montage ervan niet meer te zien.Teveel schuren inwendig geeft er een te ruw oppervlak aan.

1_PC070004_goed.jpg

1_PC070005_goed.jpg

1_PC070006_goed.jpg

Best wel een grote intake...

1_PC070008_goed.jpg

En een overzichts plaatje.

1_PC070009_goed.jpg

Nu nog de stuurvlakken.

Ron.

Dank je wel,Wim:).

Op dit moment wordt er ook gewerkt aan mijn eigen site.Deze is inmiddels al voor de helft klaar.

Ron.

Perfect,binnenkort een russische aanbediening om prototypes mee te helpen voorstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan