Inmiddels ben ik begonnen aan de definitieve montage van de straalbuizen.Dit is een flinke klus,waar erg veel bij komt kijken.
Daarom heb ik dit onderdeel in twee delen uitgesplitst.
Deel een gaat over de montage
Deel twee gaat over de afwerking.
Als eerste een dryfit.
Nu is het erg belangrijk dat de buizen zo goed als mogelijk zowel recht alsmede ook precies in het midden komen te zitten.
De groene pijltjes geven aan wat ik ermee bedoel.De centrale as moet in het midden zitten.Anders is de kans dat de schroef later aan een kant iets meer speling laat zien als aan de andere zijde van de cirkel groot.
Daarom heb ik twee hulpmiddelen moeten bedenken om dit alles in goede banen te geleiden.
Om de positie van de buis in het midden te krijgen,is het van groot belang dat de buis ook mooi rond is,en hij niet wordt samengeknepen in de houder waardoor hij ovaal van vorm wordt.Soms kun je dit niet zien met het blote oog.
Daarom heb ik mijn toevlucht gezocht tot een mal hiervoor.
Door de mal nu in de los gemonteerde buis te steken kan ik goed zien of en waar de buis wordt samengeknepen en hij dus ovaal wordt.Mijn excuses voor de gele foto....
En zo blijkt dat hoewel ik het niet met mijn blote oog kan zien de buis toch ovaal wordt geknepen in de houder.Let op de groene pijlen.
De mal is iets kleiner in diameter als de buis,waardoor hij nu ligt in de buis.Maar duidelijk ts te zien dat de buis ovaal is.
En dan moet ik dus de houders iets ruimer gaan maken met de rasp.
Nadat de buis nu prima rond was,door het raspen van de houders wordt de tussenruimte ruimer en past de buis er soepeler in en dus wordt hij dan ook niet meer samengeknepen,ben ik met de dremel twee uitsparingen gaan maken in de houders aan de bovenzijde.
In deze uitsparingen kunnen dan de,wederom,houten cocktail prikkers rusten.Deze prikkers geven tijdens de droogtijd de buis ondersteuning.
Later komt er plamuur overheen en zijn ze niet meer te zien.En niet alleen omdat ze nu tijdens de droogtijd de nodige ondersteuning geven,maar later ook net dat beetje extra stevigheid meer eraan geven.
De buizen zelf worden met montage kit gemonteerd wat meer als ruim voldoende stevigheid eraan geeft.De buizen komen nooit meer los.Aan de onderzijde komen wiggen om de buis nog eens extra te ondersteunen.
In de bovenste foto zien we de cocktail prikkers nu goed zitten.Omgeven met witte houtlijm.En de groene pijlen wijzen naar de plaats waar erachter de montage kit zit nu.
En in de onderste foto zien we de cocktail prikkers uitsteken.Na voltooiing worden deze afgeknipt en bijgevijld.Natuurlijk met plamuur weer afgewerkt.
Aan de achterzijde zien we een plankje zitten.Deze zorgt ervoor dat tijdens de droogtijd de buis netjes in het midden blijft zitten.Erg belangrijk.
Een ingewikkelde klus om de buizen te monteren.Maar wel leuk.
Ron.