@Bruno: normaal gesproken werk ik in 1/32 dus 1/24 is voor mij al groot. Hoe groter de schaal, des te meer er te doen is en des te nog langer duurt de bouw. Bovendien neemt het veel ruimte in beslag en is het duurder; ergens moet een gulden middenweg zijn en voor mij is dat in de autobouw 1/24 zoals ik het nu zie. Ik probeer zoveel mogelijk details toe te voegen.
Vandaag heb ik de basis van de achterwielophanging in gereedheid gebracht. Nu kan het leuke werk gaan beginnen!
Maar... first things first: het bouwverslag. Wederom een aantal fails, die ik gewoon allemaal beschrijf om hier een leuker verslag van te maken en wie weet helpt het andermans fouten te voorkomen.
82. De basis van de achterwielophanging (double joint) staat hier afgebeeld:
Screen Shot 2014-04-22 at 04.19.32
Dat is voor mij een van de belangrijkste bronnen voor de bouw.
83. Helemaal rechtsboven op de tekening zie je het bevestigingshuisje voor de S-balk. De vier vlakken van het huisje zijn niet gelijk. Op de tekening niet goed te zien maar op referentiefoto's wel, is dat het linker 'huisje' naar links gericht staat en het rechter 'huisje' naar rechts. Het eerste wat moest gebeuren was dit 'blokje' uit te tekenen. Zie de tekening hieronder (gefotografeerd nadat ik ook wat andere tekeningetjes had gemaakt), rechts.
Untitled
84. Met het meetgereedschap kan handig in het gebruikte 0,5mm. messingplaat worden gekrast. Zo zijn de maten snel afgemeten.
Untitled
85. Hier zit het doosje in de photo etch bending tool, klaar om in vorm te worden gebogen.
86. Zo ziet het eruit na vorming.
87. De eerste fout: het tweede 'doosje' is niet goed gebogen. Niet scherp genoeg... dacht slim te zijn en de hoeken niet volledig te buigen met de bending tool zodat er geen beschadigingen zouden kunnen ontstaan, maar dit liep dus niet goed af. Opnieuw beginnen...
88. De messing plaat met het uit te snijden / vouwen doosje er nog in. Ook deze verdween uiteindelijk in de prullenmand, omdat het lipje ter bevestiging aan de bovenkant van de torsiebar-behuizing verkeerd om gebogen was en na goed buigen afbrak. Opnieuw weer, dus.
89. Om de doosjes te kunnen plaatsen kun je eenvoudig twee kerfjes maken met een microzaagje. Wel goed de afstand opmeten.
90. De oorspronkelijke bedoeling was om het S-stuk daadwerkelijk in het huis op te hangen, zoals in het echt. Het zou niet moeilijk moeten zijn: twee gaatjes boren in het huisje, een gat door het S-stuk en bevestigen maar. De eerste stap was makkelijk:
91. Maar wat ik ook probeerde, hoezeer ik ook kracht zette en hoeveel boortjes ik ook liet knappen, ik kwam NIET door het S-stuk heen. Had ik dat niet getest al? Zie foto 81, toen was er geen enkel probleem. Nu heb ik alles bij elkaar, Proxxon en handboortje, vier verschillende boortjes, ongeveer drie kwartier lopen boren. Resultaat: 0,5mm. koper weg. Ik heb even wat research gedaan en vermoed dat het gaat om een koperdraad met harde kern. Tsja dan kun je wel blijven boren. Waarschijnlijk was het testobject op foto 81 een andere kabel.
Op enig moment werd het koperdraad zo heet dat een stuk van de snijmat is gaan smelten. Veel erger was, dat mijn S-stuk (waar ik per stuk 2.5 uur aan gewerkt had) een barst bleek te vertonen. Zoals te zien aan de donkergroene kleur, heeft het S-stuk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar centiliter gesmolten snijmat op te smikkelen.
92. Gelukkig bleek het nog steeds goed vast te zitten (wat een topspul zeg, Milliput) en was het binnen no time gevuld met secondelijm en opgeschuurd. Arbeidstijd: in totaal 5 minuten dus dat viel mee. Hier de twee S-stukken met de twee bijbehorende koppelstukken:
93. Op de volgende foto zie je een symmetrisch gemaakt chassisstuk en ook zie je mij een onderdeel van de schokbrekersteun uitknippen met een photo etch schaartje.
94. Na het uittekenen kon het eenvoudig (met als mal de oorspronkelijke ophanging die qua afmetingen wel klopt) op 0,2mm. messingplaat worden opgetekend. Ik gebruik hier dunner messingplaat omdat het hier geen dragend onderdeel betreft (althans niet in de kit), het nog versterkt gaat worden door een horizontaal deel én het in het echt ook dunner is dan het andere onderdeel.
Na het uitsnijden en vijlen met een diamantvijltje + bijfrezen met een diamantfrees, was het kopiëren een fluitje van een cent. Gewoon met twee druppels secondelijm op een ander deel van de messingplaat plakken en netjes omheen knippen. Dan weer bijvijlen en fresen en voilà.
95. Op onregelmatige afstand zitten drie gaatjes in de steun. Ik heb deze erin geponst met een punch & die set, groottes uit mijn hoofd 2mm. voor het grote gat en 1,6mm. voor de twee kleine gaten. Doordat de twee plaatjes boven elkaar lagen, kwamen de gaatjes op dezelfde plek.
96. Ziet er simpel uit en dat is het ook:
97. Na een laatste bijschaving ziet de basis er als volgt uit. Voor diegenen die een double joint ophanging willen maken: dit moet er dus aan de basis gebeuren.
98. De schokbrekersteunen komen over de torsiebalkbehuizing dus moest er een stukje uitgesneden worden. De bolle vorm is gemaakt met een halfrond vijltje.
99. Dit is de bovenkant (bij het gerede model niet te zien) van de basis, met de twee 'doosjes' geïnstalleerd. Bevestiging is makkelijk: doosjes in de twee voorgezaagde sneetjes in de torsiebalkbehuizing steken en in de doosjes lijm smeren ter afdichting van de zijwanden. De lijm hecht zich aan de torsiebalkbehuizing. Mits nauwkeurig gesneden, zal er geen lekkage optreden. Bovenaan heb ik de lipjes licht gebogen en de richel van de torsiebalkbehuizing (er blijkt dus helemaal geen torsiebalk in te zitten, zie ik) heb ik helemaal vol laten lopen met secondelijm. Voor de zekerheid (en omdat ik een beetje wilde opschieten) heb ik wat kicker erin gespoten. Vooral voor boven is de kicker nuttig om een beetje op lijm te sparen (die glijdt dan niet verder weg).
100. Hmm... ja er moesten ook nog boutjes worden gemaakt op de doosjes. Had ik beter eerst kunnen doen, maar goed het is niet anders. Met wat gewriemel is het prima in orde gekomen. Nog maar weer eens een bedankje aan Walesha voor de boutjes-tip. Ik meen dat dit grootte 0,9mm. is. Zijn wel een paar boutjes gesneuveld (ze moesten allemaal onthoofd worden voor het plaatsen, omdat ik geen groter gat meer kon boren).
Op de voorgrond ligt al een van de twee verstevigingen voor de ophanging, gemaakt van 0,5mm. messing.
101. Meten, meten, meten voordat de volgende stap wordt genomen. Al het werk kan binnen luttele seconden worden verpest als de S-stukken niet goed of niet op de juiste hoogte worden geplaatst. Na 3x opnieuw te hebben gemeten en alles te hebben bijgeschuurd tot op de juiste verhoudingen en afmetingen, heb ik secondelijm in de 'doosjes' gedaan (in een van beide moest eerst nog wat eerder overvloedig geschonken lijm worden verwijderd), alsook op de punt van het S-stuk alsook kop de plastic en messing bevestigingsplaten aan de buitenzijde. In één keer goed... beide zijden! Nou zoiets overkomt me niet vaak
102. Oud versus nieuw:
103. Het voorlopige totaalplaatje:
Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 46.