Dank je wel @Speedy217 en leuk dat je je hier ook aangemeld hebt!
Eerst wil ik nogmaals opmerken dat er ook in deze post (zoals alle vorige en alle volgende) veel tekst staat die soms door mij tegengekomen problemen bevat maar soms ook echt alleen interessant is voor degenen die dit kitje bouwen. Ik probeer deze mensen dienstbaar te zijn door zoveel mogelijk referentiefoto's te tonen, zodat ze niet het al bestaande wiel nogmaals hoeven uit te vinden en ze misschien iets van mijn fouten oppikken en meenemen naar hun eigen bouw. Voor diegenen die hier niet in geïnteresseerd zijn: de meeste foto's spreken voor zichzelf en in plaats van 10 minuten (alles lezen) kun je deze reactie dus ook in minder dan 1 minuut bekijken (enkel kijken).
116. Zoals in mijn vorige post al opgemerkt, moesten de schokbrekers en de dempers worden verwijderd omdat ik niet goed genoeg had gekeken. Het zag er allemaal leuk en aardig uit, maar uiteindelijk bleek dat de schokbrekers precies op de lijn van de aandrijfassen stonden. Dus schokbrekers verwijderd evenals dempers en asjes gemaakt met behulp van de hoezen uit alle twee de kits (bij de oorspronkelijke ophanging was maar 1 hoes per aandrijfas nodig omdat er maar een 'scharnierpunt' was. Bij IRS zijn er twee scharnierpunten per aandrijfas, dus vier in totaal voor de auto. Met twee kits had ik er dus voldoende. Eerst even diepere kerven maken, dan beetje uitboren zodat Evergreen tube erin past, in de juiste stand zetten, vastlijmen, goed uitlijnen m.b.v. het onaangetaste chassis van de cabrio (hoe handig is het om beide dozen te hebben... ik heb er al ontzettend veel aan gehad), twee stukjes dikke buis afzagen en toevoegen, in de juiste vorm vijlen en schuren en even kijken hoe het uitkomt. Het wiel zit hier vast met Blu-Tack.
117. Van bovenaf is de tweede hoes nagenoeg niet te zien.
118. De schokbreker opnieuw geïnstalleerd (eerst heel voorzichtig de lijmresten van het S-stuk en de schokbrekerhouder afgeschraapt met een scherp mesje). Zeker met de kachelpot past het allemaal nét. Op referentiefoto's blijkt dit ook te kloppen. Ik had dit echt nauwkeuriger moeten aanpakken in eerste instantie. Maar ja, weer wat geleerd.
119. Met het wiel in positie...
120. ... en de kachelpot.
121. Het past precies:
122. De vorige foto's heb ik vooral bijgevoegd om mensen die ditzelfde zouden willen gaan doen een visueel houvast te bieden. Zo ook de volgende foto, voor de stand van de aandrijfas. In de Revell-versie ging de as horizontaal van het wiel naar de versnellingsbak. Dat kwam natuurlijk niet goed uit, de as zat ongeveer een halve centimeter hoger dan het aandrijfstuk. Ik kan nu zeuren over Revell maar doe het tegenovergestelde: ik vind het top dat ze de
belangrijkste verhoudingen goed hebben gelaten, zodat er een relatief eenvoudige correctie kon plaats vinden. Liever dit dan dat de aandrijfas recht was geweest en exact uitgekomen was bij de versnellingsbak. Dan had ik een veel groter probleem gehad.
123. En hier nog eens het geheel.
124. Alleen voor de mensen die dit ook willen doen, heb ik een filmpje gemaakt dat een beter beeld moet geven van de 3d-vorm van het onderdeel. Ergens halverwege zie je dat ik het onderdeel in het onderstel klik. Zo goed heeft Revell de pasvorm dus gemaakt, erg indrukwekkend. Ik mag soms zeuren over Revell, maar dit hebben ze toch erg netjes gedaan net als veel andere dingen aan deze kit trouwens.
https://flic.kr/p/njcxC7
125. Vandaag had ik zin in iets heel anders. Dus heb ik de bolletjes die moeren moeten voorstellen verwijderd van de oliepan. Ook het eerdere moertje dat ik een extreme makeover tot boutje had gegeven, heb ik verwijderd. Vervolgens heb ik gaatjes geboord van 0,4mm. (eerst 0,3mm. maar ik bleef ploeteren... soms kreeg ik het steeltje er net in maar het ging allemaal niet soepel... bleek op de verpakking te staan dat ik 0,4mm. boortje moest hebben dus heb ik dat gepakt. Note to self: eerst verpakking lezen) en heb ik de 0,5mm. brede moertjes met schroefdraad van Masterclub bevestigd. Een piepklein beetje secondelijm aan de bovenkant van elk steeltje en snel vastdrukken. In het midden kwam een 1,4mm. brede eenvoudige bout, ook van Masterclub. Ik heb van Masterclub alle boutjes, boutjes met revets, moertjes met revets en moertjes besteld in de groottes 0,5 / 0,7 / 0,9 / 1,2 en 1,4. In totaal 20 zakjes dus. Er zijn verschillende tussengroottes, maar dit moet me in de meeste gevallen goed kunnen helpen. Op de foto hieronder zijn de meeste bolletjes weggehaald. Dit heb ik gedaan met een scherp mesje en een spitse vijl. Heel voorzichtig te werk gaan want beschadiging aan de carterpan is zo voor elkaar.
126. Tussenstap: 2 oude 'moertjes', 2 verwijderde 'moertjes' en 2 gaatjes voor nieuwe moertjes.
127. En de twee nieuwe moertjes met schroefdraad zijn geïnstalleerd. Is wel wat gepiel, maar heel erg leuk werk en je ziet bij het bouwen meteen dat het er mooier uitziet dus je hebt er direct plezier van.
128. Hier zijn alle moeren en de bout geïnstalleerd. Uit referentiefoto's bleek dat de bout in het midden geen revet hoort te hebben.
129. Een werkje waar ik tegenop zag, was het afronden van de schokbrekersteunen. Er zit een horizontaal deel op. Uiteindelijk bleek wat ik dacht dat moeilijk zou zijn, makkelijk en bleek wat ik dacht dat makkelijk zou zijn, moeilijk. De vorm uitsnijden... dacht dat dat moeilijk was. Maar het was gewoon een kwestie van twee stukjes messing 0,02inch uitsnijden zoals op onderstaande foto te zien:
130. Maar toen begon de ellende. Eerst gewoon op het dunne verticaal staande randje geplakt maar dat gaf veel lijmresten hoewel ik niet veel lijm dacht te gebruiken. Daarna geprobeerd met afplakken met tape (zie foto hieronder) maar die tape bleef niet goed zitten. Toen het enigszins bleek te blijven zitten, bevestigd maar de verbinding was niet sterk genoeg. Alles weer verwijderd, wederom schoongemaakt.
131. Even nagedacht, toen kwam ik bij Blu-Tack uit. Daar heb ik toch een gezinsverpakking van, ik gebruik elke keer één miljoenste van die de inhoud ervan dus het was de moeite van het proberen waard. Vrij ruw aangebracht en daarna met een mesje richting richel aangedrukt. Zo kon het precies in de juiste vorm worden geboetseerd totdat enkel nog het richeltje over bleef.
132. En de andere kant:
133. Dit werkte perfect, waarbij het enige nadeel was (maar je moet er wat voor over hebben) dat ik aan één kant ongeveer een half uur heb gedaan om zoveel mogelijk Blu-Tack weg te halen. Er zit nog steeds wel iets maar dat is nauwelijks zichtbaar, waar het zich aan de lijm heeft gehecht. Het betreft fracties van een millimeter dus als het al te zien is is het gewoon (na airbrushen) een beetje opgehoopt vuil. Zal nog wel wat meer bijkomen trouwens. Op de volgende foto het aanzicht indien er geen wiel is. Jammer genoeg ontneemt het wiel dit aanzicht grotendeels en is er ook verder weinig van te zien, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om het niet toe te voegen. Nu nog één kant.
134. Ten slotte het bovenaanzicht met aan de rechterkant de horizontale strip en aan de linkerkant nog niets.
Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 59.