Achter de wolken schijnt de zon. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een aantal leuke klusjes. Detaillering is altijd de kers op de taart en vind ik prettiger om te doen dan de grove vormen maken. Vanaf nu zal ik de hoofdtekst groot laten en vet drukken en de dingen die minder belangrijk zijn, in kleine letters weergeven. Zo kan iedereen voor zich bepalen wat hij of zij wil lezen. Zij die snel door het topic heen willen kunnen simpelweg de vetgedrukte teksten aanhouden en de bijbehorende plaatjes bekijken.
138. Het ene koppelplaatje wordt verwijderd.
Wekenlang ben ik voorzichtig met deze plaatjes geweest. Nu bleek toch dat ze ontzettend stevig vastzaten. Ik heb met de Proxxon een gaatje geboord in het ene plaatje en via dat gaatje het andere plaatje -met kracht- eruit geperst.
139. Aandrijfplaat afgeschuurd en stukje Evergreen tube gebruikt.
De tube heb ik afgezaagd met een zaagje in een verstekbakje.
140. Ik heb Evergreen #112 gebruikt om de koelribben te maken (0,4x1,0mm. strip). Twee strips werden op elkaar geplakt.
Het is niet makkelijk om de twee strips goed recht op elkaar te plakken. Na een eerste (mislukte) test heb ik de volgende oplossing gebruikt: de uiteinden van een stukje strip goed precies recht op elkaar plakken en vanaf daar langzaam naar het vouwpunt toe steeds blijven plakken. De gebruikte lijm is Liquid Poly van Humbrol.
141. Het samengeplakte balkje wordt in acht kleine stukjes tegen het stukje tube geplakt.
Dit was een werkje van goed kijken, als iets niet helemaal goed zat opnieuw doen en weer goed kijken. Per deeltje vijlde ik eerst dat deel dat aan de binnenkant geplakt zou worden dun met een recht vijltje (elke rib wordt smaller richting het midden van de plaat), sneed ik vervolgens het desbetreffende stukje af, plakte ik het daarna vast, liet ik het drogen, draaide ik het om en sneed ik het overhellende stukje af en schuurde ik het mooi. Vervolgens schuurde ik elk stukje schuin af (richting de uiteinden toe) en ten slotte maakte schuurde ik ook de randen bol (pas later in het verslag overigens).
142. Ik werkte steeds met tegenoverliggende stukjes.
143. Vóór het afsnijden van de overhellende stukjes...
144... en tijdens dat afsnijden:
Om te voorkomen dat de stukjes weer afbreken, moet elk stukje haaks op de snijmat gehouden worden.
145. Dryfit van het nog niet geschuurde onderdeel:
146. Inmiddels schuin afgeschuurd (nog niet afgerond) en op z'n plek:
147. Het andere plaatjes ging bij het verwijderen helaas stuk dus moest ik van Plasticard een nieuwe ondergrond maken.
Het koppelstuk aan de andere kant zat zo enorm vast gemetseld dat ik het er met geen mogelijkheid uitkreeg. Na een half uur ploeteren kon ik niet anders dan het eruit breken. Tsja dat is het nadeel van uitgeharde liquid poly. Ik moest nu een nieuwe ondergrond voor de ribben maken. Dat ging vrij makkelijk met een beetje plasticard. Dit plakte ik met secondelijm vast aan het andere plaatje (zie foto) nadat ik het al enigszins in vorm had geknipt. Vervolgens was het een kwestie van schuren en passen (x50).
148. Voor degenen die dit ook willen gaan doen: hier zie je de vorm van de koelribben.
149. Hier staan de twee broers met hun invalide vader op de foto (nog vóór het bolschuren):
150. En hier is 'ie op zijn plek (dryfit):
151. Vervolgens werden de boutjes aangepakt. Drie van de acht boutjes bleken goed te zitten. De andere vijf moesten opnieuw.
De vier boutjes aan de uiteinden had ik teveel richting het centrum geplaatst. De reden toen was, dat er geen 'vlees' was om de boutjes op te plaatsen. Onvolledigheid van Revell. Maar uit foto's wordt duidelijk dat alle boutjes in een cirkelvorm staan. De uitsparingen (het 'vlees') heb ik toegevoegd door met een schone naald voor elke bout een kleine druppel secondelijm aan te brengen en met de punt van de naald de druppel in de juiste vorm te drukken. Wanneer het naar mijn zin was, heb ik het geheel gezekerd met accelerator. Overigens, in de vorige post had ik geschreven dat elke bout bij één koelrib zit maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Ik schreef daar al dat ik beter moest kijken, nu ja ik moet dus nóg beter kijken.
152. Zo ziet het er dan uit.
Ik kan haast niet wachten tot ik kan gaan primen, zodat ik het voorlopige resultaat kan zien. Nu ziet het er nog wat slordig uit allemaal, dat komt door de lijm die je op verschillende punten ziet glimmen. Het zijn grotendeels geen 'lijmresten' maar bewust aangebrachte opvullingen en dergelijke. Overigens wordt alles vóór het primen nog netjes gemaakt / geschraapt / geschuurd en dergelijke.
153. De accelerator had zich op bepaalde punten dusdanig verzameld dat het plastic week werd en als een soort kauwgum op aanrakingen reageerde.
Gelukkig gebeurde dit aan de niet-zichtbare kant maar ik probeerde het toch te herstellen. Na 24 uur te hebben gedroogd, kon het eenvoudig worden gecorrigeerd door een beetje bij te schuren... maar toch is het even schrikken.
154. Hier is te zien hoe Revell de aandrijfas had gedacht. Maakt geen contact met de aandrijfplaat... fail
155. Hier het resultaat met de nieuwe ophanging (koppelstukken nog steeds niet bol geschuurd):
156. Tijd om wat verdere detaillering te gaan doen. Hier is de bout van de transaxle uitgeboord.
Ik wilde eerst het hele reliëf wegvijlen, het vol laten lopen met putty en daar een bout in zetten en na een dag verwijderen, zodat er een afdruk in achter zou blijven. Maar ik bedacht me dat het allemaal zo extreem klein is dat het enkele uitboren visueel zo goed als hetzelfde effect geeft en minder riskant is.
157. Yes! De ribben zijn eindelijk volledig bol geschuurd.
158. Revell heeft een telfout gemaakt bij het bepalen van de horizontale ribben aan de zijkant. De ingenieurs kwamen uiteindelijk uit op één rib, terwijl het er in werkelijkheid twee zijn. Begrijpelijke fout, want eerlijk is eerlijk: het zit er maar één vanaf. Eerst de verkeerde rib wegschuren:
Hier is één van de twee ribdelen al weggevijld (zie de rode pijl). Hierna werd nog het andere ribdeel weggevijld.
159. En dan moet er nog zo'n uitgeboorde bout in. Stukje verticale rib weggevijld en schijfje geplaatst. Hier zat het fout, dus opnieuw doen:
160. Het schijfje heb ik gemaakt door middel van een punch & die-set in combinatie met een stukje plasticard.
161. Hier zit het schijfje goed op z'n plek.
162. Het is even goed kijken, maar het resultaat is wel degelijk te zien onder een bepaalde hoek haha
163. Ten slotte heb ik de dubbele rib gemaakt met Evergreen strip nr. 100 (0.25*0.5mm.).
Zoals je op de achtergrondfoto kunt zien is er een verschil tussen de ene en de andere koelrib. De ene zit vast aan de centrale boutopening, de andere zit er los van. Ik heb geprobeerd dit uit te beelden door voor de ene een lange strip te gebruiken en voor de andere twee dunne.
Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 69.
138. Het ene koppelplaatje wordt verwijderd.
Wekenlang ben ik voorzichtig met deze plaatjes geweest. Nu bleek toch dat ze ontzettend stevig vastzaten. Ik heb met de Proxxon een gaatje geboord in het ene plaatje en via dat gaatje het andere plaatje -met kracht- eruit geperst.
139. Aandrijfplaat afgeschuurd en stukje Evergreen tube gebruikt.
De tube heb ik afgezaagd met een zaagje in een verstekbakje.
140. Ik heb Evergreen #112 gebruikt om de koelribben te maken (0,4x1,0mm. strip). Twee strips werden op elkaar geplakt.
Het is niet makkelijk om de twee strips goed recht op elkaar te plakken. Na een eerste (mislukte) test heb ik de volgende oplossing gebruikt: de uiteinden van een stukje strip goed precies recht op elkaar plakken en vanaf daar langzaam naar het vouwpunt toe steeds blijven plakken. De gebruikte lijm is Liquid Poly van Humbrol.
141. Het samengeplakte balkje wordt in acht kleine stukjes tegen het stukje tube geplakt.
Dit was een werkje van goed kijken, als iets niet helemaal goed zat opnieuw doen en weer goed kijken. Per deeltje vijlde ik eerst dat deel dat aan de binnenkant geplakt zou worden dun met een recht vijltje (elke rib wordt smaller richting het midden van de plaat), sneed ik vervolgens het desbetreffende stukje af, plakte ik het daarna vast, liet ik het drogen, draaide ik het om en sneed ik het overhellende stukje af en schuurde ik het mooi. Vervolgens schuurde ik elk stukje schuin af (richting de uiteinden toe) en ten slotte maakte schuurde ik ook de randen bol (pas later in het verslag overigens).
142. Ik werkte steeds met tegenoverliggende stukjes.
143. Vóór het afsnijden van de overhellende stukjes...
144... en tijdens dat afsnijden:
Om te voorkomen dat de stukjes weer afbreken, moet elk stukje haaks op de snijmat gehouden worden.
145. Dryfit van het nog niet geschuurde onderdeel:
146. Inmiddels schuin afgeschuurd (nog niet afgerond) en op z'n plek:
147. Het andere plaatjes ging bij het verwijderen helaas stuk dus moest ik van Plasticard een nieuwe ondergrond maken.
Het koppelstuk aan de andere kant zat zo enorm vast gemetseld dat ik het er met geen mogelijkheid uitkreeg. Na een half uur ploeteren kon ik niet anders dan het eruit breken. Tsja dat is het nadeel van uitgeharde liquid poly. Ik moest nu een nieuwe ondergrond voor de ribben maken. Dat ging vrij makkelijk met een beetje plasticard. Dit plakte ik met secondelijm vast aan het andere plaatje (zie foto) nadat ik het al enigszins in vorm had geknipt. Vervolgens was het een kwestie van schuren en passen (x50).
148. Voor degenen die dit ook willen gaan doen: hier zie je de vorm van de koelribben.
149. Hier staan de twee broers met hun invalide vader op de foto (nog vóór het bolschuren):
150. En hier is 'ie op zijn plek (dryfit):
151. Vervolgens werden de boutjes aangepakt. Drie van de acht boutjes bleken goed te zitten. De andere vijf moesten opnieuw.
De vier boutjes aan de uiteinden had ik teveel richting het centrum geplaatst. De reden toen was, dat er geen 'vlees' was om de boutjes op te plaatsen. Onvolledigheid van Revell. Maar uit foto's wordt duidelijk dat alle boutjes in een cirkelvorm staan. De uitsparingen (het 'vlees') heb ik toegevoegd door met een schone naald voor elke bout een kleine druppel secondelijm aan te brengen en met de punt van de naald de druppel in de juiste vorm te drukken. Wanneer het naar mijn zin was, heb ik het geheel gezekerd met accelerator. Overigens, in de vorige post had ik geschreven dat elke bout bij één koelrib zit maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Ik schreef daar al dat ik beter moest kijken, nu ja ik moet dus nóg beter kijken.
152. Zo ziet het er dan uit.
Ik kan haast niet wachten tot ik kan gaan primen, zodat ik het voorlopige resultaat kan zien. Nu ziet het er nog wat slordig uit allemaal, dat komt door de lijm die je op verschillende punten ziet glimmen. Het zijn grotendeels geen 'lijmresten' maar bewust aangebrachte opvullingen en dergelijke. Overigens wordt alles vóór het primen nog netjes gemaakt / geschraapt / geschuurd en dergelijke.
153. De accelerator had zich op bepaalde punten dusdanig verzameld dat het plastic week werd en als een soort kauwgum op aanrakingen reageerde.
Gelukkig gebeurde dit aan de niet-zichtbare kant maar ik probeerde het toch te herstellen. Na 24 uur te hebben gedroogd, kon het eenvoudig worden gecorrigeerd door een beetje bij te schuren... maar toch is het even schrikken.
154. Hier is te zien hoe Revell de aandrijfas had gedacht. Maakt geen contact met de aandrijfplaat... fail
155. Hier het resultaat met de nieuwe ophanging (koppelstukken nog steeds niet bol geschuurd):
156. Tijd om wat verdere detaillering te gaan doen. Hier is de bout van de transaxle uitgeboord.
Ik wilde eerst het hele reliëf wegvijlen, het vol laten lopen met putty en daar een bout in zetten en na een dag verwijderen, zodat er een afdruk in achter zou blijven. Maar ik bedacht me dat het allemaal zo extreem klein is dat het enkele uitboren visueel zo goed als hetzelfde effect geeft en minder riskant is.
157. Yes! De ribben zijn eindelijk volledig bol geschuurd.
158. Revell heeft een telfout gemaakt bij het bepalen van de horizontale ribben aan de zijkant. De ingenieurs kwamen uiteindelijk uit op één rib, terwijl het er in werkelijkheid twee zijn. Begrijpelijke fout, want eerlijk is eerlijk: het zit er maar één vanaf. Eerst de verkeerde rib wegschuren:
Hier is één van de twee ribdelen al weggevijld (zie de rode pijl). Hierna werd nog het andere ribdeel weggevijld.
159. En dan moet er nog zo'n uitgeboorde bout in. Stukje verticale rib weggevijld en schijfje geplaatst. Hier zat het fout, dus opnieuw doen:
160. Het schijfje heb ik gemaakt door middel van een punch & die-set in combinatie met een stukje plasticard.
161. Hier zit het schijfje goed op z'n plek.
162. Het is even goed kijken, maar het resultaat is wel degelijk te zien onder een bepaalde hoek haha
163. Ten slotte heb ik de dubbele rib gemaakt met Evergreen strip nr. 100 (0.25*0.5mm.).
Zoals je op de achtergrondfoto kunt zien is er een verschil tussen de ene en de andere koelrib. De ene zit vast aan de centrale boutopening, de andere zit er los van. Ik heb geprobeerd dit uit te beelden door voor de ene een lange strip te gebruiken en voor de andere twee dunne.
Totaal aantal bestede uren tot nu toe: 69.