Hoofdsponsor

1/48 Sea King Mk.48 RS-05 WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
OK, ik heb hier ergens een Airfix Seaking liggen maar ik heb de instructies nog niet in detail bekeken. Voor de Hasegawa/Revell kit moeten de ramen gemonteerd worden alvorens de romphelften geverfd en aan mekaar worden gezet. Ik ben benieuwd hoe Airfix dit probleem aanpakt. Ik wacht met interesse op het vervolg. Succes verder.
Neen bij Airfix worden de ramen pas ingezet als de romp samen zit. Cockpit beglazing bestaat uit drie delen.

MVG

Danny
 
We gaan gestaag verder, deze keer gaan we de transparante delen onder handen nemen. Eerst de binnenzijde van de cockpitbeglazing voorzien van een primerlaag en een laagje verf. Gelukkig zaten er bij de kit mask's voor zowel de binnen als de buitenzijde.

De cockpitbeglazing bestaat uit drie onderdelen. Dit zijn de twee zijkanten.

VpPzWQzl.jpg


Het overhead IP paneel bestaat ook uit de Quinta 3D decals.

zkeSN48l.jpg


De 3 cockpitglas onderdelen passen heel goed. Wel hier en daar een klein kiertje maar dat word opgelost met de Vallejo plastic putty.

M2MvL8rl.jpg


wNSe4epl.jpg


Alle beglazing is verlijmd, en meteen kan je ook zien dat het detail binnenin nog steeds opvalt.

GlOIOijl.jpg


TXWI6Dql.jpg


Boavnall.jpg


En dan een probleempje, erger nog een probleem dat ikzelf gecreëerd heb:17:
Airfix heeft in de kit twee verschillende versie's van neus-onderdelen voorzien. 1 versie heeft een standaard neus zonder bulten en eentje heeft deze bulten wel..............ik......het kalf......:wtf1: heb dus het neus-onderdeel met de twee bulten gelijmd........achteraf bekeken, en vraag me niet waarom want kan er niet op antwoorden was dit een misser van formaat.

RFJV8VSl.jpg


Het was simpel geweest als ik het onderdeeltje zonder de bulten had gebruikt, maar niet dus. Deze neus eraf halen en de andere plaatsen was geen optie, dus moesten de twee bulten verwijderd worden.

4df9rM8l.jpg


Na een uurtje hak en breekwerk, wat opvul en schuurwerk was het probleem opgelost en ik had maar weer eens mijn lesje geleerd........:34:

GDuiEM8l.jpg


Nu, de rotorkop van de main rotor. Die is op zich heel mooi weer gegeven. Je kan hiervan al een mooi resultaat behalen. Maar ik vind toch dat er wat extra detail aan mocht gebeuren dus bij deze.

De standaard rotorkop.

lrHWg1Kl.jpg


OqXnhrRl.jpg


En met enkele toevoegingen. Nu dit is gewoon bij benadering en zeker en vast niet de full-option als het op extra detaillering aan komt. De rotorkop van de Sea King zit vol met kabeltjes, leidingen en buisjes, er is geen beginnen aan en het einde is ook niet in zicht. Dus gewoon wat extra detaillering and that's it.

cgxKZnNl.jpg


Even nog een dry-fit op de romp.

ZUwpFkFl.jpg


Morgen ga ik de deur langs de linkerzijde vooraan voorzien van de nodige extra's. Deze zal in openstaande positie staan en hier en daar moet wat bijgevoegd worden. En dan denk zijn we zo een beetje aanbeland voor het schilderwerk.

MVG

Danny
 
Die Quinta decals zijn een echte meerwaarde bij deze kit.
Jammer van je vergissing bij de neus, zeker omdat je al die documentatie over dat toestel hebt, maar vergissen is menselijk en we leren uit onze fouten.
 
Netjes opgelost de fout met de neus! Rest ziet er ook goed uit.
Dank u Edwin. (y)

Die Quinta decals zijn een echte meerwaarde bij deze kit.
Jammer van je vergissing bij de neus, zeker omdat je al die documentatie over dat toestel hebt, maar vergissen is menselijk en we leren uit onze fouten.
Inderdaad, Quinta, Red Fox, Keltic of Eduard er zijn genoeg fabrikanten die de 3D decals uitbrengen en persoonlijk vind ik dat ze elke kit wel recht aandoen.

Inderdaad, zoals ik al zei, ik weet niet hoe ik ertoe kwam, maar ik ging ervan uit dat de Belgische Sea King de twee blokken vooraan op de neus ook had, en zonder verder na te denken nam ik dit onderdeel met alle gevolgen vandien.

MVG

Danny
 
Tja, die twee uitstulpingen... Dergelijke foutjes komen we allemaal wel eens tegen. Herstelling ziet er goed uit. Ik veronderstel dat je de klinknagels ook gaat bijwerken ? Voor de rest; puik werk (y).
 
Tja, die twee uitstulpingen... Dergelijke foutjes komen we allemaal wel eens tegen. Herstelling ziet er goed uit. Ik veronderstel dat je de klinknagels ook gaat bijwerken ? Voor de rest; puik werk (y).
Op de plaats van de herstelling komen andere antennes te staan. Ik ga deze eerst aanbrengen en daarna zien of er het één of ander nog bijgewerkt dient te worden.

MVG

Danny
 
Ik vind het altijd een meerwaarde als de fouten (die zelfs de beste bouwer maakt) toont. Niet alleen dat, het herstelwerk is geweldig. Goed bezig!
 
Zonder twijfel een fout rechtzetten is te bewonderen want is nooit zonder risico.
Knap gedaan.
 
Beste mensen,

allereerst wil ik iedereen een zeer gelukkig en gezond 2025 toewensen. Veel bouwgenot en vooral veel plezier in de hobby.

Ik ga alvast verder met de Sea King en we starten 2025 waar we gestopt zijn in 2024.

Alle cockpitramen samen met de andere raampjes van de cabine zijn voorzien van de nodige masks. Daarna ben ik gestart met het plaatsen van de meeste sensoren en antennes op de romp in die zin dat er na de verflaag nog heel wat detail zal volgen maar nu nog niet word gelijmd omwille van de fragiele structuur van vele onderdeeltjes.

mnZQeHJl.jpg


Tijd dus om ook de SEMA 3D geprinte set vanonder het stof te halen. Deze set bied vooral de FLIR pod en bepaalde antennes aan die de Belgische Sea King rijk is. Echter niet alle antennes en sensoren zijn voorzien in deze set. Ik ga er dan ook van uit dat er nog een uitgebreidere set bestaat want veel moet nog zelf worden voorzien of veranderd.

Da2A3rMl.jpg


Maar we starten eerst met de entrance door die zich aan de bakboordzijde bevind. Deze deur zal open staan en dus zal ook hier wat extra detail voorzien moeten worden. De kit deur is mooi maar povertjes uitgerust.

YW4lMPOl.jpg


De kit voorziet zelf geen extra detail, dus ben ik aangewezen op scratch gemaakte onderdeeltjes.

sxZveJml.jpg


Ik heb hiervoor Evergreen plastic card, Evergreen 0,5 m/m rods, brass buisjes van 3m/m Ø en Prym elastic wire gebruikt om het geheel een Belgisch tintje te geven.

OfBTSiPl.jpg


En dan gaan we verder met de sensoren en antennes op de romp. We beginnen op de neus. Jullie herrinneren zich nog de twee blokjes die ik verwijderd heb. Hier komen nu twee SEMA onderdeeltjes te zitten. Het rechtse is nog niet compleet want dit betreft een antenne en die is afgebroken tijdens het verwijderen van de print blocks. Deze ga ik naderhand vervangen door een stukje koperdraad. De bovenste sensors zijn kit part's.

yqQ3TF4l.jpg


Achteraan op het staart-gedeelte komen bovenaan twee antennes. Eentje is standaard voorzien en kan gewoon vanuit de instructies gelijmd worden. De kleinere antenne achteraan is ook een kit-part maar moet voorzien worden op een andere locatie (meer naar achter) in tegenstelling tot wat beschreven staat in de instructies. Onderaan heeft SEMA een sensor voorzien welke ook perfect kan dienen voor de Belgische versie.

B9XWC68l.jpg


Dan de laad-deur langs de stuurboordzijde. Onder deze deur heeft Airfix een refueling point voorzien, welke correct is voor sommige versie's van de Sea king maar niet voor de Belgische versie. Airfix voorziet geen onderdeeltje om dit dicht te maken. De Belgische versie had een refueling point langs de linkerzijde van de deur welke is voorzien, maar heeft Airfix dan wel een onderdeeltje voorzien om dit dicht te maken:unsuree:. Dus onderste gat moet worden dicht gemaakt en de tankdop word verhuisd naar de linkerzijde van de deur. Meteen heb ik ook de drie ty-down plates voorzien die zijn ondergebracht aan de onderzijde van de laaddeur. Airfix voorziet deze ook niet dus ook hier weer wat scratchwerk.

zgTrrIul.jpg


vWh1NqVl.jpg


En zo zijn we stillaan aanbeland bij het spuiten van de primer, welke meteen ook zijn eindlaag zal worden voor de decals worden aangebracht. De rest van de details worden naderhand voorzien. Ik ga eerst alles wat ordenen en alle losse onderdelen voorzien van de nodige supports voor het spuiten van de primer........so stay tuned.....:-):-)

MVG

Danny
 
vooreerst ook de beste wensen. mooi opgelost met dat refueling punt. Trek je nog de rivetting door op dit stukje? Die trap is om van te smullen by the way
 
vooreerst ook de beste wensen. mooi opgelost met dat refueling punt. Trek je nog de rivetting door op dit stukje? Die trap is om van te smullen by the way
Ja hoor, deze moet ik nog aanbrengen.
Dank u voor het compliment. :-)

MVG

Danny
 
Terug
Bovenaan