Hoofdsponsor

1/48 Sea King Mk.48 RS-05 WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
aftermarket sets gebruikt
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Over het gebruik van aluminiumfolie zou ik me moeten inlezen voordat ik er een mening over zou kunnen hebben, zo op het eerste gezicht komt het op mijn amateuristische ik als niet schaalgetrouw over afhankelijk van wat je er mee beoogt te tonen. Maar het zou zomaar kunnen dat ik daar volledig verkeerd zit.

Aan de andere kant, wat onmiskenbaar fantastisch eruit ziet is de cockpit en (de rest van) het interieur. Echt magnifiek. Een helikopter zou het laatste zijn wat ik zou bouwen wegens ontbrekende interesse, dus het zegt wel wat dat ik in dit topic soms toch een kijkje kom nemen.

I
Weer een mooi stukje werk aan het interieur.
Dank u👍

Over het gebruik van aluminiumfolie zou ik me moeten inlezen voordat ik er een mening over zou kunnen hebben, zo op het eerste gezicht komt het op mijn amateuristische ik als niet schaalgetrouw over afhankelijk van wat je er mee beoogt te tonen. Maar het zou zomaar kunnen dat ik daar volledig verkeerd zit.

Aan de andere kant, wat onmiskenbaar fantastisch eruit ziet is de cockpit en (de rest van) het interieur. Echt magnifiek. Een helikopter zou het laatste zijn wat ik zou bouwen wegens ontbrekende interesse, dus het zegt wel wat dat ik in dit topic soms toch een kijkje kom nemen.
Beste Roy, de foto's laten misschien een andere indruk achter, zeker diegene waar het interieur nog niet geschilderd is. De padding van de echte Sea King bijvoorbeeld komt ook vrij bombastisch over, ik heb op dit moment geen foto ter beschikking als voorbeeld, maar als ik deze avond thuis ben laat ik er zeker eentje zien. Wat betreft de padding van het model valt dit best wel mee. Langs de andere kant mag het wel dat ietsje meer zijn omwille van het feit dat alles achteraf word dicht gemaakt met hier en daar openingen waarbij het interieur zichtbaar is.

Alvast bedankt voor uw interesse en mening. Uw antwoord geeft me de kans om alles langs een ander oogpunt te bekijken en dat kan nooit kwaad.

Mvg

Danny

De opmerking van Roy indachtig heb ik mijn documentatie er even op nagekeken en ik kan Danny in zijn redernering toch wel volgen.
Ik vind de weergave van de wanden er toch wel realistisch uitzien.

Foto 94 - Seaking RS01.JPG

Foto 95 - Seaking RS01.JPG

Foto 96 - Seaking RS01.JPG

Foto 98 - Seaking RS01.JPG

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het 100% mee @airbus56 . Het gebruik van de alufolie sluit zee goed aan bij het echte toestel.
@DannyVM wat een prachtige bouw is dit. Ik had dit verslag over het hoofd gezien en moet zeggen dat ik met open mond aan het lezen ben.
Pracht resultaat; en de Sea King is uiteraard een iconisch toestel.

De opmerking van Roy indachtig heb ik mijn documentatie er even op nagekeken en ik kan Danny in zijn redernering toch wel volgen.
Ik vind de weergave van de wanden er toch wel realistisch uitzien.
Bedankt dat je de foto's even hebt opgezocht. (y) Ik heb op deze basis verder gewerkt, de referentie-foto's in het achterhoofd houdend en ik vind zelf dat ik er vrij dicht tegen zit. Weliswaar niet echt 100% maar het is en blijft modelbouw nietwaar.:-)

Daar ben ik het 100% mee @airbus56 . Het gebruik van de alufolie sluit zee goed aan bij het echte toestel.
@DannyVM wat een prachtige bouw is dit. Ik had dit verslag over het hoofd gezien en moet zeggen dat ik met open mond aan het lezen ben.
Pracht resultaat; en de Sea King is uiteraard een iconisch toestel.
Bedankt voor het mooie compliment. Nu zelf ben ik me er van bewust dat het niet helemaal is zoals het echte toestel. Ik probeer de realiteit te benaderen en op dit moment ben ik er vrij tevreden van. Maar, ik respecteer de mening van andere mensen, zelfs al hebben ze een andere mening. Dit moet kunnen nietwaar.

Mvg

Danny

Ik zou persoonlijk het voorste deel aan stuurboordzijde wat meer reliëf geven, gebaseerd op wat ik zie op de foto’s. Ook zou je kunnen overwegen om de veelvuldig aanwezige knopen aan te brengen, bijvoorbeeld door met een cocktailprikker stipjes te zetten. Eerst 20 stipjes oefenen op een proefstukje en dan gaan. Is maar een suggestie..

Ik zou persoonlijk het voorste deel aan stuurboordzijde wat meer reliëf geven, gebaseerd op wat ik zie op de foto’s. Ook zou je kunnen overwegen om de veelvuldig aanwezige knopen aan te brengen, bijvoorbeeld door met een cocktailprikker stipjes te zetten. Eerst 20 stipjes oefenen op een proefstukje en dan gaan. Is maar een suggestie..
Die knopen zijn er hoor, kijk maar naar deze foto.......

QstH8bDl.jpg

MVG

Danny

Ik had juist die foto gebruikt ter voorbereiding van mijn opmerking. Helaas zie ik ze niet (en ik krijg de foto niet vergroot), misschien zijn ze in het echt beter te zien.

Ik had juist die foto gebruikt ter voorbereiding van mijn opmerking. Helaas zie ik ze niet (en ik krijg de foto niet vergroot), misschien zijn ze in het echt beter te zien.
IK heb ze ook niet te opvallend aangebracht. Ze mogen niet overheersen. In het echt zijn ze meer dan zichtbaar genoeg.

Mvg

Danny

Ik zie de knopen op de foto's een klein beetje. In het echt zal het dus wel OK zijn.
Hoe heb je de overlapping (dunne strookjes) op de bekleding gedaan ? Gewoon bijkomende strookjes op de grotere delen gekleefd ?

Ik zie de knopen op de foto's een klein beetje. In het echt zal het dus wel OK zijn.
Hoe heb je de overlapping (dunne strookjes) op de bekleding gedaan ? Gewoon bijkomende strookjes op de grotere delen gekleefd ?
Gewoon dunne strookjes alu tape gesneden en dan over de aanzetten van de padding gekleefd. Daarna met een naald de knopen gesimuleerd. Ik ga deze wel nog een extra wash geven zodat ze wat meer uitkomen.

MVG

Danny

Gewoon dunne strookjes alu tape gesneden en dan over de aanzetten van de padding gekleefd. Daarna met een naald de knopen gesimuleerd. Ik ga deze wel nog een extra wash geven zodat ze wat meer uitkomen.

MVG

Danny
OK, bedankt
Zie mijn vraag in # 17. Je maakt er hier wel een duidelijke handleiding van, mooi om te volgen en met heel wat bruikbare foto's en tips.
Als ik mijn volgende Seaking bouw (ben momenteel nog bezig met mijn huidig project Seaking Revell) zal jouw topic zeker dienen als leidraad.

Onder het mom van 'wie a zegt moet ook b zeggen' heb ik een vergelijking gemaakt tussen foto van model en foto van het echte exemplaar, maar dan geschaald op gelijke grootte. Conclusie is dat je er niet ver vanaf zit, wat de knopen betreft. Je ziet op de achterwand van het echte ding de knopen duidelijker zitten. Die achterwand is relatief ver weg op de foto, dus het mag iets geprononceerder. Als je je behendigt in het aanstippen met een naaldpunt of zo, dan wel een wash zoals je zegt (interessante techniek, ben benieuwd), dan moet het resultaat nog realistischer worden dan het al is.

Ingezoomd:

OK, bedankt
Zie mijn vraag in # 17. Je maakt er hier wel een duidelijke handleiding van, mooi om te volgen en met heel wat bruikbare foto's en tips.
Als ik mijn volgende Seaking bouw (ben momenteel nog bezig met mijn huidig project Seaking Revell) zal jouw topic zeker dienen als leidraad.
Ik ben blij dat mijn project kan dienen als leidraad voor andere bouwers. Zelf ben ik mezelf nog aan het uitvinden in dit project tot betrekking van het aanbrengen van details etc.....

Ondertussen zijn ook de spulletjes van Reedoak toegekomen.

0S2DXCQl.jpg

MVG

Danny

Kleine update wat betreft het verdere werk aan het interieur van de Sea King.

Vandaag heb ik het SARSO station onder handen genomen. Verdere detaillering was nodig alsook het IP van de SARSO.

AIHlLzol.jpg

zO09keul.jpg

Ook heb ik het klapstoeltje van scratch gemaakt dat gepositioneerd is aan de entrance door aan bakboord-zijde van de heli.

VfGLQFbl.jpg

Dan de helmpjes en nog wat andere bagage zoals de vlieguitrusting (welke niet echt accuraat is) maar toch een meerwaarde zal geven aan het interieur.

u2R4H4El.jpg

De HGU-56/P helmen zijn prachtig gedetailleerd.

vzNUWkBl.jpg

En ook meteen even een dry-fit gedaan van een helm zoals hij zijn plaatsje zal krijgen.

xPKVHP1l.jpg

MVG

Danny

Ik blijf het een verbluffend resultaat vinden, die combinatie van "scratchbuildin", aluminium-folie..
Zelf heb ik het echte toestel enkele keren van dichtbij kunnen bekijken in Koksijde, en hoewel ik persoonlijk de verwering (en vooral de ROEST) een beetje te overdreven vind (het is al zeker 20 jaar geleden dat ik het origineel van dichtbij zag) vind ik het erg goed gemaakt, ook de padding.
Wat mij wel opvalt is dat er ondanks de aanwezigheid van "rivetcounters" nog niemand gereageerd heeft, of toch ten minste gewoon gevraagd heeft wat ik nu zal opmerken :
Op de foto van het origineel zie je boven het plooistoeltje van de flight engineer de lege holster (logisch dat die leeg is op de foto omdat de foto ongetwijfeld genomen is op een demo-dag of zo) van/voor een flair-gun, terwijl er op dezelfde plaats in het model een balkvormig bakje hangt.

Sea-King-holster.jpg

Laatst bewerkt:
Ik blijf het een verbluffend resultaat vinden, die combinatie van "scratchbuildin", aluminium-folie..
Zelf heb ik het echte toestel enkele keren van dichtbij kunnen bekijken in Koksijde, en hoewel ik persoonlijk de verwering (en vooral de ROEST) een beetje te overdreven vind (het is al zeker 20 jaar geleden dat ik het origineel van dichtbij zag) vind ik het erg goed gemaakt, ook de padding.
Wat mij wel opvalt is dat er ondanks de aanwezigheid van "rivetcounters" nog niemand gereageerd heeft, of toch ten minste gewoon gevraagd heeft wat ik nu zal opmerken :
Op de foto van het origineel zie je boven het plooistoeltje van de flight engineer de lege holster (logisch dat die leeg is op de foto omdat de foto ongetwijfeld genomen is op een demo-dag of zo) van/voor een flair-gun, terwijl er op dezelfde plaats in het model een balkvormig bakje hangt.

Sea-King-holster.jpg
Beste Dany, eerst en vooral, bedankt voor uw inbreng. Wat betreft de verwering (roest), dit was niet de bedoeling om roest te simuleren. Ik heb gewoon een bepaalde bruine kleur voor de wash gebruikt en deze komt inderdaad in de buurt van een roest kleur.

Nu wat betreft de holster/bakje, damn, dat had ik dus niet opgemerkt:34:Bedankt dat je me hierop attent maakt.
Nu, ik heb het voorheen al gezegd, hoe goed deze kit ook is, in deze kit huizen de Engelse varianten, en deze verschillen enorm van de Belgische variant. Het bakje zal daarom een item zijn dat in de Engelse Sea Kings zou geïnstalleerd kunnen zijn, alhoewel ik daar geen foto's van heb gevonden.
Ik ben echter aangekomen op een moment dat iedere manipulatie van de laadruimte nu gevaarlijk word om andere details te beschadigen. Ik ga dit dus zo laten en zien of ik er iets over kan hangen. Ik heb wel iets dat kan dienen.
Alvast super bedankt om mij hierop te wijzen Dany, zo zie je maar dat een modelbouwer niet perfect is en toch iets over het hoofd kan zien.:-)

MVG

Danny

Tijd om de laatste hand te leggen aan het interieur van de Sea King. Ik heb de helmpjes en helmet bags even op hun plaats gelegd om te zien of het totaal-plaatje klopt. Hier en daar zal er nog wel wat worden veranderd aan het geheel.

E3ShQ12l.jpg

nzQBbUrl.jpg

2m2eJl6l.jpg

R5YYPgDl.jpg

sVWgmyal.jpg

Daarna was het tijd om de rest van de details aan te brengen. De laadruimte krijgt nu wel een voller uiterlijk.

F24XeBSl.jpg

Helmpjes en helmet-bags worden geschilderd. Niet simpel om deze tiny dingetjes op een deftige manier in de verf te zetten.

einDXNSl.jpg

Het gele reddingsvlot vind ik persoonlijk iets te dik/te groot, maar langs de andere kant heb ik het geheel even bekeken met de twee romp helften gesloten en het ziet er best wel realistisch uit.

4NcLplDl.jpg

De andere zijde zonder de details.

8ESeRoyl.jpg

En dan met alle aanwezige details, zoals helmen, bags enz....

cbdmrrbl.jpg

SDMwsURl.jpg

oKSLplEl.jpg

mcu8sq8l.jpg

MkqDQpTl.jpg

En eens de twee romphelften samen zitten is van dit alles nog maar weinig zichtbaar........maar het geeft me wel voldoening.

RvivTiJl.jpg

WMyNd94l.jpg

N8mEsFOl.jpg

VlfVJ3Xl.jpg

fzJWfUBl.jpg

gQpjfHWl.jpg

MVG

Danny

Terug
Bovenaan