Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

Die Excel-sheet met die grafiek lijkt mij toch een heel interessant hulpmiddel als directe controle of de berekeningen juist zijn.
Voor de rest, tja wat kan ik zeggen, geduld en precisiewerk he.
 
Ongelooflijk eigenlijk hoeveel werk hier in zit. De berekeningen, het maken, ondertussen foto's maken en dan nog eens zo'n uitgebreid verslag schrijven. Wanneer slaap jij eigenlijk? :P

Het delen van de opgedane kennis, in dit geval in hoedanigheid van beginnend frees- en draaibankgebruiker die net zolang blijft proberen tot iets lukt, is voor mij een van de stimulansen om in de cadans te blijven. Het kost moeite en tijd, maar de diverse reacties zoals die van jou maken het allemaal weer goed.

Mooi werk, in de machinebouw wordt het ook zo gedaan, maar achteraf wordt nagelopen met een bolkopfrees. Ik weet niet of je kopieerarm hebt op je frees, waarbij je een oppervlak kan volgen en doorzetten op een ander?

Bolkopfrees durf ik hier niet op los te laten, om dezelfde reden als welke ik omschreef betreffende de vijl. Als ik een CNC-machine had, zou het allemaal veel makkelijker zijn. Maar wat ik nu doe, is veel leuker en maakt me trotser.

Kopieerarm.. ehm, nee maar ik waardeer je enthousiasme :laugh:

90% van alle machines en accessoires die ik heb staat beschreven in deze post (draaibank) en deze post (bovenfrees).

Die Excel-sheet met die grafiek lijkt mij toch een heel interessant hulpmiddel als directe controle of de berekeningen juist zijn.

Ja dat was een leuke bijkomstigheid. Eigenlijk gebruikte ik Excel om te voorkomen dat ik 100 keer al die getalletjes zou moeten invoeren en dan de resultaten netjes zou moeten opschrijven, zonder fouten te maken. Met de formule ben je daar in een minuut mee klaar.
 
148. Tijd om te oefenen met het solderen van aluminium. Na eerst succesvol maar uiterst lelijk twee plaatjes aan elkaar te hebben gelast, probeerde ik vandaag een iets realistischere bouwsituatie na te bootsen: het vullen van een gaatje. Realistischer, omdat ik van plan ben om de aluminium onderdeeltjes zo goed mogelijk op maat te fabriceren.

Met een hardsoldeerset (vermogen: 3300 graden)...

33373742143_d41089013c_b.jpg

149. ... wordt het aluminium plaatje met daarin twee geboorde gaatjes, opgewarmd tot ongeveer 400 graden:

33800420000_293fd87470_b.jpg

150. Vervolgens wordt Alutight (=aluminium-soldeer) toegevoegd aan elk van de gaatjes, net zolang totdat het opgevuld wordt. Met de vlam probeer ik het aluminium niet te heet te maken (dat smelt op 660 graden) en met een schroevendraaier breek ik door de oxide heen. Het kan netter, maar goed het is een oefening.

33342270894_1548eef912_b.jpg

151. De achterzijde van het plaatje (10 minuten laten afkoelen in de lucht).

33342270554_72480a2aa4_b.jpg

152. Hier heb ik één kant bijgevijld en opgeschuurd. Ik was teleurgesteld een kleurverschil te zien: Alutight is iets donkerder dan aluminium.

34144139906_dda5315c21_b.jpg

153. Het kleurverschil verdween grotendeels door swirls te draaien.

33800418770_4092ae3141_b.jpg

34184710235_60fcb1714f_b.jpg

154. Zeker op de minuscule randjes die straks moeten worden bedekt met Alutight (veel kleiner dan op dit testexemplaar) kan ik me niet voorstellen dat het mij zal gaan storen, als het überhaupt al te zien zal zijn. Ik ben dus een blij man!


Totale bouwtijd: 44u.
Totale afmetingen-studie: 29u.
 
Roy, heel veel vijlwerk heb je gehad. mooie oefening, en tevreden mag je zijn. Je hard soldeer set, is de revolver de normale maat of heb je een mini?
Ziet er uit als een normale, de greep iets als 200 mm en de brander ook rond de 200 mm.
Dat brengt mij op het volgende, sommige zullen het niet eens zijn, dan lijkt de tegel een stoeptegel van 30x30.

Als bescherming tegen ontbranden van de omgeving heel geschikt, maar, daar zitten openingen in, of die tegel is gebakken. Wat er optreed, als je met je vlam daar over gaat ontstaat er iets wat men "poederen" noemt, denk aan brandend, steen inderdaad, dat kan. (anders stond het WTC er nog steeds)
Om dat te veranderen, dat de "poeder" in je werkstuk komt, zou ik de tegel gebruiken, inderdaad de omgeving tegen ontbranden te behoeden, vroeger dan een plaat asbest.
Nu zou ik kiezen een plaatje hardhout en daarop de zg Soldeersteen. Waar ik "poeder" schrijf denken aan de glasvezelpen....
Goedkoop(), op de keramische kant van een badkamer tegel het werkstuk leggen, of toch de soldeersteen gebruiken, zie voorbeeld, https://www.bukowebshop.com/detail/869742-26-214-soldeersteen ik ga niet inloggen de verzendkosten zijn al meer als het artikel. maar het "poederen", zorgt ook voor verkleuring

Dan de persoonlijke bescherming, je heb nu toch wel een "lasbril/ zonnebril" op, want het Uv-licht wat erbij komt, gaat in branden op je ogen. Slecht zicht krijg je dan, maar moet je aan wennen. Als je dochter in de buurt is zeker niet gebruiken, ook niet als ze er met haar rug naar toestaat. En inderdaad net zoals bij elektrisch lassen, alleen in mindere mate, maar vele kleintjes maken een grote, Geen lenzen!! de dampen laten de lezen verkleven met ogen
 
Laatst bewerkt:
@Aris: het vijlwerk viel wel mee, dat was in een minuut gedaan. Dat onderdeeltje waar ik gisteren mee bezig was en dat ik gruwelijker heb verminkt dan de makers van de Saw-reeks in hun stoutste fantasieën hadden kunnen bedenken... dat kostte inderdaad flink wat tijd om in enigszins als aluminium herkenbare staat terug te brengen.

De handgreep is ongeveer 14 centimeter lang, de tip ongeveer 15 centimeter lang.

Je tip om een soldeersteen aan te schaffen, of een tegeltje te gebruiken, zal ik overnemen. Wat je op de foto's ziet zijn inderdaad twee stukken van een gewone stoeptegel.
 
Hoi Roy,ik heb op youtube gekeken hoe de swirls worden gedaan,aangezien je 2x2 versie te groot lijkt en je naar 1x1 mm wil gaan,is er dan een tooltje
beschikbaar die dat kan??? of moet je dergelijk iets zelf gaan maken? Ik zag er een man die dit deed met een simpele boor standaard en een schuurpad,uiteraard niet in de schaal die jij wil maar zag er vrij makkelijk uit en snel klaar. Blijf ik dan met de vraag zitten of het mogelijk zou zijn dit met een dremel te doen op een mini boor standaardje,?? als het dan al bestaat natuurlijk.
 
Patje, lang verhaal kort... ik heb tientallen dingen geprobeerd en ik ben nog steeds aan het proberen. Het maakt me haast moedeloos... maar ik blijf doorgaan totdat ik echt niets meer weet te bedenken.

Als het mogelijk is, kun je het inderdaad doen met een dremel op boorkolommetje.

Vandaag ben ik weer van alles aan het proberen maar het blijft te grof. Zelf al tooltjes gemaakt, maar het werkt allemaal niet zoals ik het graag wil.
 
Ben blij dat je volhard in dit project. Een puimsteentje gebruiken in een buisje ?? is een idee dat zomaar in mijn hoofd kwam Iets vlak op 1 mm breedte dat met diamant poeder is bedekt?? Tjah ik zit te pijnzen......
 
Dat met diamantpoeder, dan wordt het eigenlijk een freesje en ik wil niet verspanen. Al een paar keer geprobeerd maar hoe voorzichtig ook ben, het ziet er niet mooi uit.

Hoe zou je de puimsteen in een buis krijgen? Ik neem aan dat het niet makkelijk af te draaien is...

Zojuist weer een aantal ideeën uitgevoerd maar niet met werkbaar resultaat. Wat ik hierna wil proberen is een stukje schuurpapier lijmen op een staafje van 1mm. diameter dat ik heb afgedraaid. Het schuurpapier kan uitgeponst worden door middel van een punch & die.

Dank voor het meedenken in elk geval!
 
155. Slecht nieuws over deze bouw, op tweeërlei vlak. Allereerst is er, na vierentwintig uur ongeveer, deze verdonkering te zien waar Alutight werd gebruikt. Deels (bij de zwakste rand) heeft de Alutight ook losgelaten. Ik zal testen of de verkleuring met een laklaag te voorkomen is.

33819391810_33689d22f9_b.jpg

156. Hier het verschil tussen het donker geworden stuk (links) en hoe het is als het net gevijld en geschuurd is (rechts).

33819391940_1cf099efae_b.jpg


157. Na de afgelopen maanden vele tientallen methoden te hebben geprobeerd om 1mm.-diameter swirls te draaien, heb ik vandaag een niet ideale maar eventueel doenbare oplossing gevonden: een Dremel graveerstiftje. Ik blijf zoeken naar iets beters, maar dit is een begin en een oplossing voor noodgevallen. Het is niet ideaal, maar ik kan weinig anders meer bedenken... :|

33392921793_6e8c39b338_b.jpg

158. Er is ook goed nieuws: de kruistafel voor de bovenfrees is binnen en gemonteerd. Wie interesse heeft in een overzicht van nadelen van de twee-in-een draaibank/freesmachine, laat maar weten.

34046287962_eb9eb70193_b.jpg

Totale bouwtijd: 45u.
Totale afmetingen-studie: 29u.
 
159. En dan ineens komt de gedachtenkronkel die dan eindelijk zorgt voor resultaat. Zoals altijd, is het zo simpel... achteraf gezien.

De aandrijving van de frees wordt losgekoppeld.

33821740970_983d4e3fd5_b.jpg

160. Manual control!

34205786715_3a6f833f9f_b.jpg

161. Dit is het eenvoudige procédé:


De handmatige draaiing zorgt ervoor dat de verspanende werking van het dunne staal op het aluminium minimaal blijft.

162. Ik denk dat ik met dit resultaat genoegen ga nemen. Voor het werken op curves zal ik een apart bitje afdraaien.

34165168746_ee500a7981_b.jpg

Het resultaat zie je rechts op de foto. Links een eerder minder goed gelukt stukje.

163. Om te zien hoe het effect zal zijn op het motoronderdeel, en qua grootte te vergelijken met een bougie:

33395207303_b2bd331ac8_b.jpg

Ik ben erg opgelucht dat er kennelijk toch een werkende methode is.
 
Daar kan een reden tot verkleuren zijn. Dan is het al oude. Je aluminium is een metaal,niet een hoogwaardig element, maar een compositie, maar zo is de Alutight ook een mensel/samenstelling, en beide, kunnen na verhitten dus verkleuren. Waarom na 24 uur pas, dat kan ook de invloed van zuurstof weer zijn, of denk aan corrosie vorming, van iets in de alutight. Kan ook de bedoeling zijn, dat je met alutight, officieel nog een behandeling moet ondergaan, denk aan de vorm van verzinken, poederencoating of gewoon verven.

De swirls, ik heb er kort over nagedacht, of ik ooit toepassingen tegen gekomen ben, inderdaad die heb ik ontmoet. Voor zover in mijn vak dus het beschikbaar was, dan waren ze gestempeld, of een vorm van stempelen, denk aan een krimphamer. Die bolle met puntjes...
Kan ook met het werk van een slijpschijf, dat gaat het door de afmetingen ook niet worden.

Het laatste, de kruistafel, ik weet we hebben samen over de draaibank gesproken, waarbij ik de frees opperde.



Auw, de aandrijving op de eerste foto, is wel heel heftig. De belt RJ P* sloopt de lagers van je frees, gelukkig op tijd erachter gekomen
 
Laatst bewerkt:
Daar kan een reden tot verkleuren zijn. Dan is het al oude. Je aluminium is een metaal,niet een hoogwaardig element, maar een compositie, maar zo is de Alutight ook een mensel/samenstelling, en beide, kunnen na verhitten dus verkleuren. Waarom na 24 uur pas, dat kan ook de invloed van zuurstof weer zijn, of denk aan corrosie vorming, van iets in de alutight. Kan ook de bedoeling zijn, dat je met alutight, officieel nog een behandeling moet ondergaan, denk aan de vorm van verzinken, poederencoating of gewoon verven.

Ik denk inderdaad dat aluminium net een iets andere kleur heeft dan Alutight. Het spul is niet specifiek voor modelbouw bedoeld (zeker niet onbehandelde onderdelen) en voor reparaties bijvoorbeeld is het een perfecte oplossing. Misschien dat de verkleuring te voorkomen is door het onderdeel in de vernis te zetten, iets wat ik toch al van plan was te doen.

En anders wordt het een kwestie van electroplating. De onderdelen daarvoor zijn al besteld.

De swirls, ik heb er kort over nagedacht, of ik ooit toepassingen tegen gekomen ben, inderdaad die heb ik ontmoet. Voor zover in mijn vak dus het beschikbaar was, dan waren ze gestempeld, of een vorm van stempelen, denk aan een krimphamer. Die bolle met puntjes...

Dat is een interessante gedachte. Ik heb het geprobeerd, maar krijg niet de mooie 'swirl' look, het is eerder een inprimé. Maar gelukkig heb ik in de tussentijd een alternatieve methode gevonden om de swirls te draaien, zie mijn bovenstaande post.

Het laatste, de kruistafel, ik weet we hebben samen over de draaibank gesproken, waarbij ik de frees opperde. De nadelen ik dacht dat je frees had met de kruistafel en de optie, om op de bank te zetten. Maar dat je de dure frees heb niet in de normale uitvoering doet mij schrikken

De redenen om voor de twee-in-eenoptie te kiezen waren een uitvloeisel van een feitencomplex dat ik hier alleen kan samenvatten. Ik kon kiezen voor een goedkope frees, middel-versie, dure frees, zelfstandig, onderdeel van een freesmachine, in het geheel géén frees (vergis je niet, dit was geen goedkope combinatie; de oorspronkelijke levering heeft ongeveer 5.200 euro gekost, dat is het bedrag dat na de flinke kortingen overblijft; dat is in elk geval in ons huishouden niet iets wat zomaar even aan de hobby wordt besteed... oorspronkelijk vond ik de draaibank belangrijker dan de freesmachine). Ga er gerust vanuit dat ik hier genoegzaam en uitgebreid mijn gedachten over heb laten gedaan voordat ik de keuze maakte.

De reden om de twee-in-een te bestellen was uiteindelijk, dat er in mijn werkkamertje te weinig ruimte was om de frees die ik in eerste instantie wilde hebben (de FF500) te kunnen plaatsen. Overigens is dat maar goed ook want iets beters dan de FF230 zal ik niet nodig hebben; het is een prachtapparaat dat uitblinkt in nauwkeurigheid. Toen ik de nieuwe Proxxon-folder zag (om en nabij de jaarwisseling) en daarin een nieuwe en nóg duurdere versie van het topmodel (FF500) zag staan, had ik daar gemengde gevoelens over... wéér duurder? Houdt dat niet op? Gelukkig kon die dus, naar bleek, niet geplaatst worden. Ik had toen nog geen interesse in de FF230. De reden daarvan was, dat op de FF230 niet de grote verdeelschijf past. Er is een kleiner verdeelschijfje voor, met minder mogelijkheden en minder robuust.

Toen kwam ik erachter, dat de grote draaischijf wél kon worden gemonteerd op de draaibank... maar dan ook alleen de PD400 (de grootste). Laat dat nou net degene zijn die ik had. Een en een was twee en de puzzelstukjes vielen samen: ik zou het FF230-bovenfreesstuk in combinatie met de draaibank gebruiken. En nog steeds zal ik, als ik de verdeelschijf zal willen gebruiken, de frees terug moeten zetten op de draaibank.

Waarom dan toch de aparte kruistafel?

- Telkens als ik wil wisselen tussen frees en draaibank, moeten er opzetstukken worden verwijderd en toegevoegd. op den duur komt een besef van tijds- en energieverlies.

- Met name bij de wisseling van frees naar draaibank, kost het instellen van de positie van het support veel tijd. Dat komt doordat het support gekanteld kan worden, om taps te kunnen frezen. Ik heb daar in deze thread al een voorbeeld van gegeven. Elke keer als het freesbed moest worden geïnstalleerd, ging de nulpositie van het support verloren. Om die terug te zetten, kost tijd en er moeten idealiter proefdraaiingen plaats vinden waarbij het afgedraaide stuk op meerdere punten moet worden gemeten. Als het afgedraaide stuk vooraan (rechts) dikker blijkt dan achteraan (links), al zijn het honderdsten van millimeters, dan moet het support iets worden losgedraaid en met een zacht hamertje een fractie tegen de klok in worden geroteerd. En andersom. Dit hele proces kan tot wel een kwartier duren. De eerste vijf keer is leuk....

- Het freesbed op de draaibank is veel kleiner dan dat van de kruistafel, ik denk drie keer zo klein. De klemmen pasten nauwelijks... nu daarentegen hebben ze ruim voldoende plek.

- Niet echt een valide argument misschien, maar de draaibank werd steeds onnodig vies door alle aluminiumschilfers die werden verspaand door de freesmachine.

- De frees blokkeerde nogal eens het zicht. Na gebruik moest ik hem altijd helemaal omhoog draaien (lamme arm!) Ik heb hem soms simpelweg verwijderd (wat erg eenvoudig was: één boutje losdraaien... wonderlijk hoe ontzettend stevig en precies de constructie toch is!)

- Er konden geen freesjes in de freesmachine achterblijven, wegens het grote gevaar jezelf flink te verwonden tijdens de draaibankwerkzaamheden.

En zo zijn er vast nog wel redenen die ik me een paar minuten na het posten van dit bericht herinner. Maar dit waren toch echt wel de belangrijkste, met name dat elke keer afstellen van de hoek bij ingebruikname van de draaibank.

Auw, de aandrijving op de eerste foto, is wel heel heftig. De belt RJ P* sloopt de lagers van je frees, gelukkig op tijd erachter gekomen


Nee, dat heb ik zelf bewust zo ingesteld om de freeskop handmatig te kunnen roteren. Normaal gesproken liggen de V-snaren altijd horizontaal. Op de foto raakt de V-snaar de freeskop niet.
 
Dag Roy wat een ontwikkelingen zowel positief en negatief maar dat hoor er bij zegt men dan.

Wat betreft de verkleuring, waarom probeer je niet een aluminium plug in het gat te plaatsen en dat met de brander samen te smelten met de omgeving?
Ik weet van autogeen lassen dat ik dat vroeger wel deed met plaatmateriaal en dat werkte prima, zolang het een onbelaste lasnaad betrof dat is bij modelbouw vrijwel altijd het geval de wielophanging uitgezonderd.

Het tweede "probleem" betreft waarschijnlijk het volgende:

attachment.jpg

De onderstaande google search toont meer voorbeelden van deze bewerking en betreft het stuiten van aluminium of ander materiaal.

https://www.google.nl/search?q=DGL-100+Mandrel+size&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjr4_P7qbrTAhVLYlAKHULCBrIQ_AUICSgC&biw=1440&bih=695#imgrc=KRHiYxphiHpYaM:

Succes Ronald
 
Verkleuring
Wat betreft het smelten van aluminium, dat is uitgesloten omdat het werkstuk dan vervormd. Ik had het bij mijn eerste proef al (per ongeluk) aan de hand en het aluminium krijgt meteen een andere vorm. Ik ga niet eerst vijf uur werk verrichten aan één onderdeel om het op enkele honderdsten van millimeters nauwkeurig conform het origineel te krijgen, om het dan bloot te stellen aan de willekeur van vervorming.

Engine turned metal
Ik weet niet goed wat je met de foto bedoelt... dat is inderdaad het beoogde effect. Maar de link die jij toont betreft geen cirkels van 1 millimeter maar 1 inch, ofwel 25 keer zo groot als hoe ik ze wil. Ik blijf benadrukken, ook en vooral door steeds foto's en filmpjes te laten zien, hoe ontzettend klein dit werk is en er bestaan geen pasklare oplossingen voor, voor zover mij bekend althans. Zoals omschreven, werkt een staafje van 1 millimeter in diameter als een boortje / freesje op het aluminium. Tot 2 millimeter in diameter zijn die swirls met de machine te maken, maar 1 millimeter is echt te klein. Vandaar mijn oplossing om de freeskop handmatig te roteren.
 
... overigens ga ik het 'swirls draaien' nog op een andere manier proberen, te weten met schuurpapier (1mm. in diameter) op een staafje... bij motoraandrijving brak het staafje meteen af, maar met de hand geef ik het nog een kans.

Wat de verkleuring betreft, heb ik de gedachte om dat te proberen op te lossen met electroplating. Dan kan het motoronderdeel uit messing worden gemaakt, hetgeen harder materiaal is dan aluminium waardoor ook het maken van de swirls hopelijk iets makkelijker zal zijn.

Meer daarover in een volgende post.
 
Roy, het doel van de linkjes was je op een idee te brengen.

Het is geenszins mijn idee dat je de gebruikte materialen moet overnemen uiteraard in verband met de schaal.

De bewerking die je eerder zelf gebruikte was nogal grof vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar het type bewerking.
Inderdaad met een klein stukje schuurpapier zou je het kunnen proberen, in één van de linkjes staan de bewerkingen getoond voor dit effect, schuren is er één van borstelen een andere.

Als het materiaal harder wordt is het maken van swirls juist moeilijker vanwege de hardheid.

Groet, Ronald
 
Uiteraard is advies altijd welkom, maar ik krijg soms het gevoel dat ik in herhaling val wat bepaalde dingen betreft omdat er niet goed wordt gelezen. Dat is niet leuk want het zorgt ervoor dat ik nóg meer tijd kwijt ben met schrijven.

En als je denkt dat ik het basisprincipe van het maken van dit soort swirls nog niet kende, hoewel ik al opmerkte dat ik hier al maanden over heb nagedacht en al tientallen methodes heb uitgeprobeerd, dan heb je echt een verkeerde indruk van hoe diepgravend ik mijn onderzoek doe. Ik moet moeite doen mezelf niet beledigd te voelen als je me wijst op iets wat met de eerste Google-zoekopdracht gevonden kan worden.

Wat betreft je laatste opmerking... een oproep aan jou en aan Aris vooral, om eerst eens iets uit te proberen alvorens dergelijke stellingen te poneren. Hoewel Aris en jij bij tijd en wijle zeer nuttige opmerkingen maken, zitten er ook regelmatig (zeker wat Aris betreft) onjuistheden tussen. Om mij te motiveren om zo uitgebreid te blijven schrijven en ook antwoord te blijven geven op alle reacties, gelieven alleen dingen op te merken waar je zeker van bent. Inhoudelijk: zelfs staal kun je zeer eenvoudig van dergelijke swirls voorzien. Zelfs met iets zachts als een stuk doek. Echter, zoals ik al zei, het bitje zal niet zo snel als verspaningsgereedschap werken.
 
Jammer dat je je bijna beledigd voelt ook dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Mij is uit het voorgaande namelijk niet duidelijk geworden dat je "maanden" hebt besteed aan het maken van swirls.

Zeker toen ik de scherpe swirls op de vorige pagina zag was ik niet overtuigd en dacht er goed aan te doen je wat voorbeelden te geven.

Veel plezier met de bouw en tot de volgende update!
 
Terug
Bovenaan