123. Met een centerboor wordt het midden van het werkstuk gezocht en geduid. De boor is veel dikker dan het werkstuk.
124. Daarna wordt met een 1mm.-boor het gaatje geboord, 3,6mm. diep. Na twee bougies (een paar seconden na het maken van onderstaande foto!) brak het boortje af IN het werkstuk. Goed dus dat ik een reserve-exemplaar had gemaakt; ik heb het nodig gehad.
Ter vervanging van de oude 1mm.HSS-boor heb ik een 1mm. kobaltboor gebruikt. Niet goedkoop, maar veel sterker en duurzamer.
Zoals eerder geschreven, draait de boor zelf niet; het werkstuk roteert razendsnel om de boor heen.
Hier de kobaltboor aan het werk:
125. Vervolgens wordt het kleine zeskantje aan de bovenkant afgevlakt. Eerst moet de horizontale positie van de boor nauwkeurig worden afgesteld, dat afstellen kan wel 10 minuten duren. Het is het moeilijkste werkje van de hele bougie.
126. Idem voor de grote zeskant.
127. Vanaf 1,14mm. wordt de diameter in totaal 0,94mm. verkleind. Dat gaat in zeven stappen (0,15; 0,30; 0,45; 0,60; 0,75; 0,85; 0,94). Die laatste stap zorgt tegelijkertijd voor afronding van de grote zeskant aan de onderzijde.
128. Als door die laatste actie opstaande randjes ontstaan, verwijder ik ze met een mesje.
129. Ten slotte breng ik nog één verdieping aan.
Telkens na afronding van één exemplaar, blijf ik controleren of de bougies er hetzelfde uitzien. In de hieronder staande reeks heb ik bij één exemplaar een (niet-fatale) foutje gemaakt, de onderdeel is een millimeter te ver afgedraaid. Gelukkig is van dit foutje straks niets meer te zien.
130. Aan de hand van een tekening wordt een inschatting gemaakt van de positie van de bougies op het model. Ik vergelijk of de onderlinge posities er vergelijkbaar uitzien met die op een foto. Let wel, de bougies op de foto zijn andere (modernere) dan die welke ik heb gemaakt.
131. Ten slotte wordt, met dezelfde beitel maar in een andere positie, een groef van 0,75mm. gemaakt tussen de twee zeskanten, en wordt het onderdeeltje afgestoken.
En zo is het verspaanwerk klaar. Per bougie waren het ten minste 42 machinehandelingen, exclusief instellen. Bij de eerste bougie waren het ongeveer 100 machinehandelingen. Toch duurde het maken van een bougie op deze wijze slechts iets meer dan een uur, in tegenstelling tot de eerdere methode waar ik drie en een half uur mee bezig was, met een resultaat dat van twijfelachtige kwaliteit was.
De bougies hoeven nu alleen nog wit geschilderd te worden (waar het porselein zich bevindt) alsook verweerd.
Totale bouwtijd: 37u.
Totale afmetingen-studie: 27u.