Ik blijf blij verrast worden door de interesse die in dit topic met zulke trage vooruitgang bestaat en wordt getoond. Top, en dank daarvoor aan ieder die eens of meerdere malen de moeite neemt te reageren. Chapeau aan jullie!
De kleine deeltjes vragen uiteraard het meeste werk en aandacht,de grotere delen eerder meer juiste afmetingen in schaal dus dat word lang en veel werk. Een topic om van te smullen dus he zoals ik eerder al zei.
De kleine deeltjes zullen vooral massaproductie worden denk ik, en als zodanig inderdaad veel tijd in beslag nemen. Ik weet nog niet of ik alle schroefdraadjes ga draaien omdat die waarschijnlijk niet of nagenoeg niet zichtbaar zullen zijn. Maar misschien doe ik het wel... draai ik een lang stuk schroefdraad af en zaag ik dat in stukjes. Ik heb inmiddels een metaal-afkortzaag omdat het afsnijden per multitool erg lastig en tijdrovend is.
De grote stukken zullen meestal per stuk het meeste werk kosten, soms ook niet zoals de simpele rechthoekige balk bovenaan de tekening. Vooral de curves zullen niet makkelijk worden, maar ik heb er een idee voor. Daar kom ik later op terug.
Daarbij stel ik mij voor, van boven naar beneden, die 3 delen die delen moet je 2 x uitvoeren, zijn identiek dus 1x maal schetsen is voldoende.
Dat zou het inderdaad makkelijk maken. Helaas zijn ze echter
niet helemaal identiek qua afmetingen, wel qua grove vorm. Daarom heb ik inderdaad maar één maal een 'nokkenas-uitsteeksel' gemaakt, inderdaad de delen 1 tot en met 3 zoals jij ze noemt. Omdat ik de precieze afmetingen nu nog niet weet, is dit nog maar een ruwe schets. De tekening is voor mij bedoeld om grofweg te weten hoe ik het motorblok kan maken. Het is namelijk best een puzzel die gelegd moet worden en ik wil uiteindelijk goed uitkomen.
Dan wordt het 4 de deel van boven, het deel waar de het dubbele samen komt. Dat is verschrikkelijk moeilijk om in perspectief te maken.
Het trapezium is inderdaad het deel waar de nokkenas-delen op geplaatst gaan worden. Merk op dat de door jou omschreven delen 1, 2 en 3 horizontaal zijn getekend, maar eigenlijk diagonaal zouden moeten staan. Dat zou de tekening echter minder duidelijk maken. Om te tonen hoe de onderdelen precies moeten staan, heb ik op de tekening 'perfectly vertical line' geschreven. Onderdeel 3 is in werkelijkheid 50 graden gekanteld. En daarmee onderdelen 1 en 2 ook.
Als ik zo zou tekenen, dan zou ik een kopie van deze maken en uitprinten.
Ik normaal gesproken ook, maar dit is enkel een eerste schets die niet zal worden gebruikt om te bouwen.
Blij trouwens dat je de studie op papier doet.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de uiteindelijke werktekeningen zullen voor ten minste een groot gedeelte met de computer worden gemaakt, nu dat veel nauwkeuriger werkt.
Wat een titanenwerk,nogmaals chapeau Roy en een dikke 10 voor geduld en volharding !!!!!
Dank je wel Kassei...
Hey Roy,ik heb alvast een filmpje gevonden van werken met een shaper zoals dat heet,ook een idee om het onderdeel een ruwe vorm te geven alvorens af te werken met een frees. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je zulks aanschaft maar je ziet wat ik bedoel hier.
Fantastische machine en indrukwekkend om aan het werk te zien.
Heb de cutter gevonden die wellicht deze vorm zou kunnen snijden en ik denk dat je dit type wel kent.
Nee ik kende die niet. Ik vraag me wel af of hij precies de juiste vorm erin kan maken. Het moet allemaal op honderdsten van millimeters nauwkeurig he... bovendien moet er een S-vorm in komen. Overigens sluit ik niet uit dat die S-vorm met deze frees zou kunnen worden verkregen.
Overigens, voor diegenen die niet weten waarover het gaat: we bespreken deze 'glijbaan'-vorm:
Het is dan wel de vraag hoe men het onderdeel gaat plaatsen om dergelijke vorm erin te kunnen snijden.
Ik denk dat dat met een opspanplaat plus parallelmaten wel zou moeten kunnen.
Kan je es de afmetingen geven,lengte en hoogte van het te bewerken alu stock metaal dat je wil gebruiken.
Ik weet het niet helemaal precies, maar denk aan een te bewerken blok aluminium van ongeveer 46 x 7 x 7 mm. voor één zijde.
Nu begint voor mij het echte , dat berekenen en uittekenen dat moet dat begrijp ik allemaal wel , ik lees het ook wel , maar dat is voor mijn koppeke teveel van het goede zal ik maar zeggen hetgeen nu gaat komen is voor mij interessanter , de bouw van een motor wow ik ben blij dat ik zoiets van dichtbij kan meemaken
Ik heb het al veel gezien op YouTube enzo maar nu beleef ik het anders geweldig
marc
We zijn er nog niet he... ik moet wachten tot misschien wel september aanstaande voor de precieze afmetingen en voordat ik die heb ga ik niets definitiefs maken. Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen dus ik sluit niet uit dat het interessant kan worden, maar nog geen definitieve werkzaamheden voorlopig (anders dan bij de bougies).
...of tot wat een engelengeduld kan en zal leiden...
Toen ik dacht dat mijn bougies toch nog te groot waren, was ik opmerkelijk rustig en dacht ik 'ok dan doe ik ze wel opnieuw'. Het was natuurlijk wel een geruststelling toen een en ander toch bleek te kloppen, maar hoe ongeduldig ik soms (vaak) kan zijn met mensen, zo geduldig ben ik in de modelbouw. Het maakt me ook niet uit hoe lang ik ergens mee bezig ben. Als ik iets af heb, is het mooi meegenomen; tot dat moment denk ik niet vaak aan het af geraken van een onderdeel of subassembly.