Marc dank voor je mening en compliment. Nog steeds ben ik volop in de testfase en jammer genoeg kan ik voorlopig nog niet beginnen aan het model, omdat ik nog wel eventjes moet wachten op de afmetingen.
Met niet geringe trots kan ik ook bekend maken (tromgeroffel...) dat ik heb besloten dit model op schaal 1/8 te maken in plaats van schaal 1/12. Hij wordt dus fiks groter. Het originele plan was om een collectie historisch belangrijke Grand Prix-modellen aan te leggen, zoals de McLaren MP4/6 of MP4/6, deze Delage, de Fiat 806, de Williams FW14, de Red Bull RB9, de Ferrari F2002, de Talbot-Darracq, de Lotus 18 et cetera... althans, enkele daarvan. Omdat ik was begonnen met de McLaren MP4/6 op schaal 1/12 (die ik nog steeds graag wil afwerken), zou het meest logische scenario zijn om de andere auto's in dezelfde schaal te maken, nu ik ze graag samen zou willen tentoonstellen.
Op schaal 1/8 kunnen bepaalde moeilijkheden die nu, al aan het begin van de bouw, aan het licht komen, in een gemakkelijkere, meer gecontroleerde wijze worden opgelost. Details zullen beter zichtbaar worden (zoals de vele honderden 'swirls') en detaillering zal preciezer kunnen. De draaibank is hier, god zij dank, geschikt voor (nét, zie hieronder, paragraaf 174) en de freesmachine eveneens. Het zal meer geld kosten om dit model te bouwen, maar het eindresultaat zal ervan profiteren.
Dit zou het laatste moment zijn waarop het niet al teveel pijn zou doen om deze beslissing te nemen. Enkel acht bougies zijn gemaakt; nieuwe te maken op schaal 1/8 zou me ongeveer -slechts- 12 uren kosten.
Dus het wordt schaal 1/8! Dit naar aanleiding van advies op een ander forum dat ik heb overgenomen.
174. Om de banden te maken, zal ik de methode proberen te gebruiken zoals beschreven door Gerald Wingrove in zijn boek "The Complete Car Modeler 1", pagina's 22-27. Het principe: een master-model afdraaien op de draaibank (en frees) en het dan, via een min of meer uitgebreid procédé, te gieten in resin (de heer Wingrove gebruikte oorspronkelijk rubber, maar op aanraden van collega-bouwer Vontrips zal ik hars gebruiken omdat dat robuuster is).
Het eerste ding dat ik deed nadat de keuze was gemaakt om het model op schaal 1/8 te maken was, om te controleren of mijn draaibank groot genoeg was voor het grootst te draaien onderdeel van het model... de master voor de band. Zo niet, dan zou ik gebruik moeten maken van een grote draaibank (ik had dan terecht gekund bij mijn autoreparateur maar die heeft zijn garage 60 kilometer vanaf hier...).
De diameter van de banden zal, ongeveer, 10,1 centimeter groot zijn.
Bij wijze van puur toeval heeft de standaard spanplaat van de draaibank een diameter van... 10,1 centimeter! Oftewel, de diameter van de spanplaat is ongeveer 3 millimeter groter dan de diameter van een van de banden van de Delage op schaal 1/8. Zoals te zien, kan de beitel vrijelijk bewegen. Volgens de specificaties van de draaibank, kan een maximum diameter van 11,6cm. worden bewerkt. Ik ben nu... ongelooflijk... blij dat ik die grotere maat draaibank heb gekozen (mijn gedachte toen: "je weet maar nooit") want als ik een maat kleiner had genomen, de PD230, ik een maximale werkdiameter van 86mm. had gehad en dat was onvoldoende geweest!
175. Vandaag is mijn electroplating-set binnengekomen. Ik weet bijna zeker dat ik electroplating ga inzetten om het 'turned metal' effect (de swirls) te krijgen op een uniform gekleurde ondergrond (hoewel het nikkel eigenlijk de voorgrond is... meer daarover later).
In de gebruiksaanwijzing staat helaas te lezen dat aluminium niet kan worden voorzien van een laagje nikkel (althans, het wordt niet geadviseerd). Dat betekent dat ik voor bepaalde onderdelen van het motorblok messing zal (moeten) gebruiken. Ik kon helaas nergens een antwoord vinden op de vraag of een zilvergesoldeerde naad ook nikkel-plating kan ondergaan en dat die naad dezelfde kleur zal krijgen als het messing. Ik keek in het eerste boek van Gerald Wingrove en zag dat hij daar geen antwoord op die vraag gaf. Omdat ik al eerder contact had gehad met de heer Wingrove en hij me toen had aangeboden dat ik mijn vragen aan hem zou kunnen stellen indien en wanneer ik die zou hebben, trok ik de stoute schoenen aan en mailde hem.
Ik hoefde niet lang te wachten op zijn geruststellende antwoord:
(...)do all of you soldering before the plating, and there should be no problem plating over the soldered joints. However remember that the finish/polish, that you obtain on the finished parts, will be the same finish that you will have on the plated parts. The plating is the final process, do nothing after it or you can expect problems, particularly if you try soldering.
When you solder something, particularly silver soldering, you will be heating it - to heat metal is to expand it - brass - nickel and chrome will expand at different rates, so expect the plating to separate from the brass - big problems.
Check through my build photos and see if you can find the joins on the plated parts, all are fabricated with either soft or silver solder. If there are a lot of big soft soldered joints, and you are concerned that some might show, then the solution is to have the parts copper plated first, polish these then go for the chrome or nickel plating, but I have never needed to do this.(...)
(Als er een al dan niet gedeeltelijke vertaling nodig is, laat maar weten)
Wat een fantastische man, een legende in de modelbouw maar zo vriendelijk en bereid om zijn enorme kennis te delen!
176. Ik vertrok richting een groothandel in Amsterdam waar ze messing en allerlei andere metalen in verschillende vormen verkopen. Aan het verzoek om stukjes van 11 centimeter lengte af te zagen, werd zonder probleem voldaan. Eenmaal bij elkaar, is het opvallende verschil in grootte tussen 1/12 en 1/8 te zien:
Zwaar spul trouwens! Wat je op de laatste foto ziet weegt 2 kilo. Ik zal dit zeker moeten uithollen om te voorkomen dat de ophanging het gewicht niet houdt.