Update deel 2 van 2
264. Ik zou de geliefde Delage spoedig wederzien! Maar eerst, de reis naar Miami. Ik had houten blokken, stalen standaarden, diverse elektrische meetapparaten en mijn zonnebril gepakt. Bovendien reisde ik alleen... vanzelfsprekend zou ik gegeven deze omstandigheden niet uitgekozen worden voor een bagagecheck.
Bagagecheck
265. Ik had juist een vriendelijke dame te Orlando Airport de vraag gesteld waar ik een telefoontje kon plegen (naar Revs, met het verzoek me meer tijd te geven voor het opmeten... tijdens de vlucht had ik mijn resterende circa 40 schetsen afgerond, elk met meerdere te nemen afmetingen... ik zou dit nooit op één dag kunnen). Ze zei 'daarbuiten', wijzend naar de vrije wereld die Amerika heet. Blijkbaar zou ik, na herinlevering van de koffer, de terminal moeten verlaten en datzelfde gebouw een honderdtal meter verderop weer moeten betreden, voor mijn aansluitende vlucht.
Ik bedankte haar voor de tip... en een paar minuten later zag ik haar weerom, deze keer naast een scanmachine en wijzend naar mijn koffer. Ze vroeg me beleefd wat het doel van mijn reis was, zakelijk of ontspanning. Ik zei op m'n beste Nederlands 'Eigenlijk geen van beide, ik ben hier om een auto op te meten waar ik graag een 1/8-model van zou willen maken. Dat is een hobby van mij. Er is nog maar één geheel originele auto over en die staat hier in Florida, dus vandaar"
Opmerkelijk genoeg (lol) leidde dit verhaal tot het verzoek toch maar even de koffer te openen. Na de bagagecontrole en na de vriendelijke vrouw in verwarring achtergelaten te hebben, begaf ik me richting de vluchtaansluiting naar Miami. Helaas was ik mijn doos Disney trading pins vergeten mee te nemen want, jawel, achter de incheckbalie stond een vrouw met een serie pins te ruil. Die dingen kom je werkelijk in heel Orlando en omgeving tegen.
Miami
266. Na te zijn geland op Miami International Airport, haalde ik de huurauto op en bezocht ik South Beach met zijn rij prachtige art deco hotels. Ik genoot van de heerlijke krab die werd geserveerd te Joe's en bezocht, de volgende dag alweer, het imposante Biltmore hotel. Terwijl ik met het cabriodak naar beneden de Everglades doorkruiste over een provinciale weg (helaas geen tijd voor een bezoek) liet ik me verbazen door de grote roofvogels en de bordjes 'panther crossing'. Panters?? Ja die zijn daar blijkbaar.
Revs Institute
267. Op dag drie was het dan eindelijk het moment om Paul Kierstein en zijn collega's te Revs Institute te ontmoeten. Vanaf het moment dat ik het pand betrad voelde ik me allerwarmst verwelkomd. Paul gaf me een rondleiding door de racewagen-sectie en daarna door de enorme bibliotheek van het Instituut. Ja ik was dat jongetje in dat snoepwinkeltje. Verderop in deze post zal ik proberen te beschrijven wat voor een schatkist aan kennis Revs Institute ter beschikking heeft.
Toen begon dan het meten. Het was ontzettend veel werk en bezorgde me twee dagen spierpijn, maar het was de moeite meer dan waard. Ik ben nu zo goed als klaar (op twee metingen die ik vergat te noteren na, maar Paul zal die nasturen) om twee- of driedimensionale tekeningen van de auto te maken. Die zullen dan kunnen worden gebruikt als stevige basis voor de bouw.
De Delage 15-S-8, chassis #1
268. De Delage was zeker niet het enige wat mij inspireerde tijdens mijn bezoek aan Revs. Zo nu en dan werden er kleine groepjes museumbezoekers rondgeleid en de zeer goed ingelichte gidsen vertelden talloze verhalen en feiten over de tentoongestelde auto's. Het werd me al vrij snel duidelijk dat dit geen 'normale' racewagens zijn, zoals ook de andere auto's in het museum geen 'normale' sportwagens of 'normale' luxewagens zijn. Elk exemplaar is specifiek gekozen voor de collectie met het oog op kwaliteit en historische betekenis. Elke auto heeft dus een specifieke relevantie. Terwijl ik de toelichting van de medewerkers van Revs steeds voorbij hoorde komen (terwijl ik de Delage opmat, was dat luisteren een heerlijk extraatje) kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik meer wilde weten van deze auto's in het bijzonder en van de geschiedenis van Grand Prix-wedstrijden in het algemeen.
Om een voorbeeld te noemen, een Grand Prix-wagen van het merk Peugeot uit 1913. Peugeot? Grand Prix geschiedenis? Ik dacht 'mooi model, maar zo belangrijk zal die toch niet zijn... ik wist niet eens dat Peugeot ooit meedeed aan Grands Prix'. Maar terwijl ik mijn metingen verrichte aan de Delage, recht tegenover de Peugeot, vertelde bijna elke gids die voorbij kwam hoe belangrijk die auto historisch gezien was. Een van hen zei "Deze Peugeot is waarschijnlijk de belangrijkste auto uit onze racecollectie". Met opgetrokken wenkbrauwen keek ik nog eens naar de Delage die in 1927 het wereldkampioenschap had gewonnen (!) en ik dacht bij mezelf "Huh? Die Peugeot is... belangrijker... dan deze auto??" Dus toen ik thuis kwam ben ik erover gaan lezen en kwam ik er al vrij gauw achter welke baanbrekende vernieuwingen Peugeot in dat specifieke model had doorgevoerd. Sommige van die vernieuwingen worden tot op de dag van vandaag, zelfs in Formule 1-wagens, nog steeds gebruikt.
Dat is slechts één voorbeeld. Zelfs al een paar weken na thuiskomst zou ik van de ene kant graag willen dat ik bepaalde dingen wist toen ik Revs bezocht die ik nu wel weet, gelezen in boeken die ik wel al in de kast had staan maar die ik slechts gedeeltelijk had gelezen. Van de andere kant, misschien is het maar beter dat ik niet alles wist, anders had ik me misschien niet volledig kunnen focussen op de Delage.
269. Langzaam maar zeker kwam bij mij het besef dat Revs Institute zich allesbehalve met een gemiddeld museum doet vergelijken. Het heeft niet alleen een zeer weloverwogen collectie historisch belangrijke auto's... deze auto's staan niet achter afzettingen om maar wat te noemen. Je mag de auto's dan wel niet aanraken (logisch!) maar je kunt er erg dicht bij komen als je dat wilt. De gidsen zijn enthousiast en vinden hun baan duidelijk geweldig (logisch!), wat telkens blijkt wanneer zij verhalen vertellen of details aanwijzen die tot mijmering aanzetten.
Zoals gezegd, is de bibliotheek ontzagwekkend. Neem je alarmpistool mee voor als je de weg kwijtraakt! Toen ik daar een rondleiding kreeg, bleef ik stompzinnig met een decimeterlange grijns op mijn gezicht rondlopen. Ik deed nog mijn best die te verbergen of neutraliseren, maar telkens nieuwe ontdekkingen leidden me tot de conclusie dat ik er maar beter aan kon toegeven. Ik zou niet verbaasd zijn als iemand me zou vertellen dat ELK exemplaar van ELK automobieltijdschrift van ELK land ter wereld van ELK jaar in deze bibliotheek aanwezig was. Hoe dan ook, ik werd vervolgens overrompeld door nog een andere ruimte waar honderden schappen vele duizenden autogerelateerde boeken alsook memorabilia van knowhow en geschiedenis gesorteerd staan. En er is meer: zeldzame dia's, video's, antieke kinderboeken waar auto's een rol in spelen, posters, folders, kleinere boekjes... en dat is nog enkel de niet-elektronische collectie. Vanzelfsprekend hebben ze ook een enorme hoeveelheid gegevens op hun harde schijven staan.
270. Ik was overweldigd. Iedereen die een serieuze interesse heeft in (vooral: klassieke) auto's raad ik aan Revs Institute eens te bezoeken. Het is de reis waard. Als je in Miami bent, sla het bezoek aan Revs niet over. Als je in Disney World bent... zeg tegen vrouw en kinderen dat je grondig aangeraden bent om Revs te bezoeken. Het zal je niet tegenvallen.
Nog iets, als je op zoek bent naar specifieke informatie en je bent niet in de gelegenheid om Revs Institute te bezoeken, vraag een van de medewerkers dan per e-mail of ze je kunnen helpen. Begrijpelijkerwijze zullen ze een redelijke vergoeding voor bestede tijd en energie vragen als je ze aan het werk zet; beschouw dit dan als jouw bijdrage aan instandhouding van deze prachtige collectie. Grote kans dat ze over precies die info die jij nodig hebt beschikken. Om een voorbeeld te noemen, toen ik als lid van een groep Fiat 806-liefhebbers onderzoek deden naar deze (door Fiat al na een paar maanden vernietigde) auto, noemde elke bron inclusief Fiat Centro Storico ons dat er geen blauwdrukken van de auto meer bestonden. Ook die waren door de woeste Fiat-topman Agnelli vernietigd. Een groot gemis en zowel toen als nu een even onbegrijpelijke als te betreuren beslissing. Maar wat denk je... Revs vond in haar archief een antieke 1:1-kopie van een belangrijke blauwdruk. Zomaar.
In tegenstelling tot de meeste andere museum en instituten, is Revs zeer bereidwillig om dingen te delen en dat maakt ze zo bijzonder, naast dat ze zo'n grote database en bibliotheek hebben. O ja, en een collectie prachtige auto's.
271. Voor modelbouwers zijn er verschillende bekende kits / onderwerpen te zien en te bestuderen:
- Ze hebben een grote collectie Porsches;
- Een grote collectie prachtige Cunningshams (er ging een wereld voor me open, ik kende het merk niet eens);
Een van Revs’ Cunninghams, de C-4R uit 1952.
- Verschillende Bentleys;
- Bugatti 35 (verschillende modelbouwkits);
- Mercer Raceabout (verschillende kits);
- Mercedes SSK (verschillende kits);
- Lancia D50 (Hiro kit);
- Jaguar D-type (verschillende kits);
- Ford GT-40, twee versies (verschillende kits);
- Alfa Romeo 8C (Pocher kit);
De beroemde Alfa Romeo 8C
- 1963 Corvette Grand Sport (Accurate Miniatures kit);
- Porsche 917K (Hiro / Fujimi kits);
- 1967 Gurney Eagle (Hiro kit);
1967 Gurney Eagle
… en talloze andere, zoals een Jaguar E-type, een touring T-Ford, een BMW 328, een (gewoonweg schitterende) Delahaye et cetera. Te veel om op te noemen.
272. Had ik al gezegd dat ik onder de indruk was? Dit bezoek heeft, samen met het gesprek dat ik in Parijs had met Peter Giddings, ervoor gezorgd dat ik meer over de geschiedenis van Grand Prix racing wil weten. Dus wat betreft die boeken die stof hapten in mijn boekenkast... eindelijk ben ik begonnen ze vanaf het begin te lezen, in plaats van vooruit te bladeren naar de hoofdstukken over 1926 en 1927. De geschiedenis van de Grands Prix blijkt een boeiend onderwerp.
Hoe nu verder?
273. Na mijn bezoek aan Revs en na afscheid te hebben genomen van de vriendelijke mensen die me zo welkom hebben geheten, viel voor het eerst sinds twee maanden een blok(je) stress van mijn schouders. Eindelijk waren dan alle metingen verricht... ! Het eerste wat ik deed nadat ik bij het hotel was aangekomen, was alle schetsen met in totaal ongeveer 650 honderden afmetingen te fotograferen en aan mijn vriendin te sms'en, als backup. Ik besteedde mijn resterende dagen in Florida op de Keys, deze gelegenheid beschouwend als een persoonlijke vakantie na een intensieve werkperiode. Die vakantie werd al snorkelend en de toerist uithangend gevierd. In het Hemingway House te Key West kreeg ik een rondleiding en kocht ik een boek van Hemingway voor in het vliegtuig.
Terug in Amsterdam, werd ik herinnerd aan een aantal deadlines die speelden in lopende zaken van mijn cliënten; dat is de reden van deze vrij late updates.
Ik ben nu op enkele onderdelen na klaar om de tekeningen te gaan maken en, daarna, de bouw te starten. Zoals de aandachtige lezer zal hebben gemerkt, heeft die bouw van lieverlede het karakter van een avontuur gekregen, een spannende reis. Een van de belangrijke dingen die ik moet doen alvorens ik kan beginnen is, wat specifiek motorgerelateerd onderzoek te doen. Ik kom daar op terug zodra ik er nieuws over heb of zodra er anderszins voortgang is.