Ik heb helaas momenteel niet de gelegenheid om op alle (interessante!) posts in te gaan. Ik zal deze kwestie wellicht bespreken met de medewerkers van Rev's.
Voor mij is het belangrijkste om te weten of het swirls waren of 'butsen', plastisch gezegd. Want het is of het een, of het ander. Met een tikkende, niet-roterende, beweging krijg je niet die swirls.
Omdat het gegoten staal betreft, zie ik ook wel iets in de gedachte van Silenoz dat de swirls werden gebruikt om scheurtjes in het staal te spotten.
Nog een mogelijkheid is, dat het toen gewoon in de mode was. Ik lees in het boek van Gerald Wingrove, The Complete Car Modeller 2, op pagina 58 waar enkel twee platen op het motorblok van een Bugatti Royale 'swirls' krijgen:
"It will be noted that these panels are provided with what is called an engine-turned finish, that is, the surface is covered by small circular markings. This is a typical finish for the larger engineered automobile parts of this period."
Ik interpreteer de heer Wingrove zo, dat dit soort afwerkingen de mode van de tijd was. Voor mode hoeft lang niet altijd een reden te zijn. Bijvoorbeeld, ik kan me niet goed voorstellen wat de technische reden zal zijn geweest voor de afwerking van deze (puur toevallig! Ik kwam deze tegen zonder te zoeken op 'Delage') over-the-top Delage V12 racewagen:
Als ik uiteindelijk twijfel tussen stuiten enerzijds en swirls anderzijds, zal ik kiezen voor laatstgenoemde, omdat het er mooier uitziet en ik niet voor niets driekwart jaar naar de juiste methode op zoek ben geweest. Als uiteindelijk de twijfel doorslaat richting stuiten, dan zal ik het realisme laten prevaleren en zal ik de stuit-look geven.
Voor mij is het belangrijkste om te weten of het swirls waren of 'butsen', plastisch gezegd. Want het is of het een, of het ander. Met een tikkende, niet-roterende, beweging krijg je niet die swirls.
Omdat het gegoten staal betreft, zie ik ook wel iets in de gedachte van Silenoz dat de swirls werden gebruikt om scheurtjes in het staal te spotten.
Nog een mogelijkheid is, dat het toen gewoon in de mode was. Ik lees in het boek van Gerald Wingrove, The Complete Car Modeller 2, op pagina 58 waar enkel twee platen op het motorblok van een Bugatti Royale 'swirls' krijgen:
"It will be noted that these panels are provided with what is called an engine-turned finish, that is, the surface is covered by small circular markings. This is a typical finish for the larger engineered automobile parts of this period."
Ik interpreteer de heer Wingrove zo, dat dit soort afwerkingen de mode van de tijd was. Voor mode hoeft lang niet altijd een reden te zijn. Bijvoorbeeld, ik kan me niet goed voorstellen wat de technische reden zal zijn geweest voor de afwerking van deze (puur toevallig! Ik kwam deze tegen zonder te zoeken op 'Delage') over-the-top Delage V12 racewagen:
Als ik uiteindelijk twijfel tussen stuiten enerzijds en swirls anderzijds, zal ik kiezen voor laatstgenoemde, omdat het er mooier uitziet en ik niet voor niets driekwart jaar naar de juiste methode op zoek ben geweest. Als uiteindelijk de twijfel doorslaat richting stuiten, dan zal ik het realisme laten prevaleren en zal ik de stuit-look geven.