Dank jullie wel Edwin en Aris. Ja ik ervaar het toch als een hele eer om binnen één week de eigenaren van drie van de vier Grand Prix-auto's van dit type te mogen ontmoeten (chassis #1, #3 en #4). Wat #1 betreft is het de vertegenwoordiger van het museum, beide andere zijn in particuliere handen. Het is echt een buitenkans.
249. Ondanks de drukte, toch nog een update -ook om mezelf een beetje tot rust te brengen-. De metingenmethodiek heb ik versimpeld, zodanig dat er minder nodig zijn. Het principe van basisafmetingen versus detailafmetingen blijft. Voorbereidingswerk dat ik niet in trein c.q. vliegtuig kan doen bestaat vooral uit het maken en vervolledigen van deze tekening, een zeer schematisch zij- en bovenaanzicht:
Dat zorgt, in elk geval voor in Parijs, voor een goede basis ten behoeve van de overzichtsafmetingen. De talloze detail-onderwerpen zoals stuur, wiel, dwarsprofiel, remschijf etc. werk ik in de trein resp. het vliegtuig uit.
Om het verschil aan te duiden (overzicht vs. detail): op de bovenstaande tekening staan de vier remtrommels weergegeven nabij de wielen. Ik zal op deze overzichtstekening invullen hoe ver de remtrommels in de breedte van elkaar af staan (de twee voorste ten opzichte van elkaar; en de twee achterste ten opzichte van elkaar).
Daarnaast zal ik een detailschets maken van één zo'n remtrommel, voor detailmetingen zoals dikte van de ribbels, diameter van de trommel et cetera. Zo'n schets maak ik van elk onderdelen / subassembly van de auto.
250. Vandaag noodgedwongen al wat tests gedaan. Met dank aan mijn vriendin, die de houtblokjes én de steuntjes heeft verzorgd!
Allereerst de lengtemeting. Dit deel van de auto is 322,3 centimeter verwijderd van....
251. ... het blok achteraan op de foto. Let op het laser-stipje.
252. Vervolgens de breedte. Aan de andere kant staat eenzelfde opstelling. Voordeel van de Delage: het chassis loopt verticaal af.
Het steuntje is met schilderstape ingepakt, om krassen aan de lak of metaal te voorkomen.
253. Zo ziet diezelfde meting er uit onder de auto.
254. En dan nog de hoogte. De horizontale kier in de auto die je ziet, moet in deze test de bovenkant van de chassisbalk van de Delage voorstellen.
255. Het blokje hout kan eigenlijk zonder problemen op de lak staan. Het is zeer licht en beschadigt de lak niet; ik zal naar Parijs echter een doekje meenemen, waar het op kan staan.
256. De lasermeter werkt op afstanden vanaf 15 centimeter. Lucky me... de elektronische schuifmaat gaat tót 15 centimeter!
Het ziet er voorspoedig uit. De laatste voorbereidingen treffen en dan morgenochtend op de trein.
Totale bouwtijd: 47u.
Totale afmetingen-studie: 57u.