@Marc: ik ga de stappen ook niet uitschrijven, dat zou te ver gaan. Ik probeer alleen in begrijpelijke taal en kort te beschrijven wat ik doe en wat er dan uit komt. Het hoort allemaal bij hoe het uiteindelijke model gecreëerd wordt, dus het over te slaan zou jammer zijn. Ik ben blij met iedereen die deze teksten leest en blijft volgen, zoals het nu gaat is dit 3D-model uiteindelijk doenbaar en binnen veel kortere tijd dan ik tevoren had ingeschat.
@Bart: ik ben er ook bang voor. Maar zoals gezegd, de echte vorm is veel minder extravagant.
278. Straks kan ik in het model meten. Dit gaat bij het maken van het model natuurlijk zeer van pas komen.
279. Ik schreef onder 276, dat de vorm van het chassis door vier factoren wordt bemoeilijkt, waardoor het een soort kronkel wordt: 1) de hoogte van de balk tot de grond is nergens gelijk; 2) de afstand tussen de twee balken is nergens gelijk; en 3) de hoogte van de balk zelf, oftewel de verticale afstand, is nergens gelijk.
Deze drie aspecten heb ik inmiddels in de tekening verwerkt gekregen. Het vierde en laatste, dat er sommige stukjes van het chassis moeten worden 'afgezaagd', bleek ook prima te doen. Hoe? Je tekent een 'zaaglijn' en maakt daar een flink 'zaagblad' van. Dat ziet er dan zo uit:
280. Dit is dan het resultaat na 'verzagen':
Pas toen ik dit resultaat zag, merkte ik dat ik het bovenste U-uiteinde foutief 'open' had getekend. Bij het onderste uiteinde ging het wel goed, dat is solide. Maar in beide gevallen is het resultaat duidelijk: een afgezaagd stuk metaal.
281. Nu ik denk te weten hoe ik het chassis moet maken, ga ik maar meteen aan de slag met de echte afmetingen. Ik doe dit natuurlijk voor jullie, omdat jullie nieuwsgierig zijn hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.
Ik ben begonnen met het invoeren van de coördinaten van afstand over de lengte (=van voren naar achteren langs de auto) en de breedte (=onderlinge afstand van de chassisbalken). Die coördinaten ga ik dan met lijntjes / curves aan elkaar verbinden. Van de verkregen vorm, maak ik weer zo'n 'zaagblad', hoewel ik er deze keer niet mee ga 'zagen'. Ik ga de verkregen curve gebruiken om het zijprofiel van het chassis overheen te leggen. Alsof je een decal (=het zijprofiel van het chassis) over een rond oppervlak (=de vorm van het chassis, van bovenaf gezien) heen legt. Geen makkelijke materie in woorden, maar te zijner tijd zal ik het in plaatjes laten zien en dan wordt het hopelijk duidelijk.
Hier alvast een setje gemeten en ingevoerde coördinaten, schuin van voren gezien:
Ik wil hier trouwens niet de patser uithangen die dit hele programma in een paar dagen leert en gaat gebruiken. Ten eerste, ik ken het programma nog bij lange na niet. Maar belangrijker ten tweede, deze software is veel makkelijker in het gebruik dan ik ooit had durven dromen. Ja ik heb ervaring met computers en met tekenprogramma's, nee ik heb nooit eerder met een 3D-cad programma gewerkt. Ja ik leer dingen relatief snel. Maar als ik mij na een luttele 10 uur studie en oefenen voldoende voorbereid en ingelicht acht om met het werkelijke model te beginnen, zegt dat echt meer over het programma dan over mij. Het zegt trouwens ook veel over de voorhanden knowhow... je hoeft op het internet maar op te zoeken waar je tegenaan loopt en er wordt wel een oplossing getoond. Dan gaat het natuurlijk wel erg snel. Ik durf de stelling aan dat wie een beetje handig is met computers en de Engelse taal goed kan volgen, dit programma binnen 15 uur studie en oefenen -in de basis- kan beginnen te gebruiken.
Dus nogmaals voor wie ook wil beginnen met Fusion 360, bekijk de drie introductievideos voor absolute beginners door Lars Christensen (die zijn echt geweldig en duren bij elkaar ruim een uur), reproduceer wat hij doet, probeer wat uit in het programma, bekijk nog wat filmpjes, bestudeer de indeling van het programma en de menu's, en dan heb je al een basis. O ja, ik maak ook steeds aantekeningen, dat helpt ook. Trouwens, dat ik nu al ga beginnen met de echte tekening zie ik ook weer als een oefening. Stel dat ik momenteel 3% van het programma ken en 50% kan gebruiken als ik het tegenkom vanwege de al genoemde intuïviteit, dan kom ik spelenderwijs wel weer verder en leer ik het programma allengs beter kennen.