@Bart: ook het werkingsprincipe van een bougie is me duidelijk. Het gaat me echt om welke kleuren te gebruiken.
Mijn gedachte is ook a en b metaal, de rest porselein, dus dat komt goed uit! Wel vreemd dat er zo'n eigenaardige vorm is gekozen dan.
Roy, ik hoop dat ik deze zin goed begrijp, met de rare vorm, bedoel je de ribbels denk ik.
Dan moet je eerst kijken, naar een hoogspanningsmast, waar de kabels aan hangen, die groene geribbelde staven, dit zijn de isolators, bij bovenleidingen zie je ze ook, maar ook de ouderwetse kabels in de straten.
Nu naar de bougie. Door het metalen staafje in het porselein, gaat de stroom, dat wist je al. De spanning staat ook op, het staafje, maar ook bovenop op het aansluitpunt. Nu weet ik niet hoe hoog spanning die de bobine afgeeft de bij deze auto is, maar denk in de richting van de 15.000 Volt.
Nu degene die bij een draaiende motor weleens een bougie aangeraakt hebben weet het al, dat is heel irritant voor je handen. Dit komt door de hoge spanning, dan moet je denken aan die bollen, met die bliksem erin, dat is het zelfde.
Echter van de aansluiting naar de massa, kan de lucht ook een geleider worden, en dus gaat de spanning niet de bougie in, maar via een vonkenboog(bliksem) naar massa. Ook kan er door vervuiling of vocht een kruipstoom ontstaan langs de buitenkant. In het eerste geval, doet de cilinder niets in het tweede, gaat de cilinder haperen.
Nu in de praktijk, zonder theoretische uitleg. Eerst de ribbels maken de weg langs de buitenkant langer, zodat de kruipstroom niet kan ontstaan. Tweede zorgen die door de grilligheid dat de vonkenboog zich heel slecht kan opbouwen dus ook niet kan ontstaan.
Waarom de verschillende grilligheid, ieder heeft een mening, over de samenstelling, van het porselein, en de soort isolatie lak al dan niet aanwezig in, of aan de buiten kant op het porselein