@Aris: dank voor het antwoord, ik heb daar iets aan. Ik combineer wat je zegt en vermeng het met mijn eigen logica (?), zie paragraaf 81.
@Filip: het zijn altijd leuke zoektochten inderdaad, dit soort projecten. Ik ben blij dat het kan amuseren
@Marc: er waren inderdaad grotere bougiediktes, dat was me al gebleken uit een schema van Bosch. Ik denk eigenlijk dat de oorspronkelijk door Delage gebruikte bougies van Bosch waren, omdat de magneto ook door Bosch geleverd werd. In 1927 werd bij andere bougies van Bosch gebruikt gemaakt van een relatief grote dikte:
Het zou best eens kunnen dat voor deze racewagen, waarbij kosten noch moeite gespaard werden, speciale bougies werden ontwikkeld. Misschien zullen we het nooit weten... maar ik ben nu toch wel blij met mijn 'vaststelling' dat het aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maat 26 moet zijn geweest.
81. Ik ben uiteindelijk gaan bekijken wat ik het meest logische vind qua berekening van lijndikte en dat is allereerst, wat betreft de boring van de cilinder, de binnenkant. Immers, daar waar de binnenkant ophoudt zit meteen de cilinder. Ofwel, lijn == metaal.
Die filosofie 'lijn = = metaal' gebruik ik ook bij de opening van de bougie. Bij het opmeten daarvan, meet ik de lijndikte dus
niet mee. En bij het opmeten van de contouren van de bougie doe ik dat weer wel, wederom volgens het principe lijn = = metaal.
Zodoende kom ik uit op een 'zeskant-maat' van bijna 26mm., hetgeen precies overeenkomt met een 'steeksleutel-maat' van 26mm. en dat is voor mij dan toch eindelijk zeker genoeg. Het blijkt dat ik toch zeer klein moet gaan werken, met een maximale diameter van de bougie van 2,3mm. Des te groter de uitdaging, zullen we maar zeggen. Ik ben in elk geval blij dat ik eruit ben.
Helaas matchen de twee motortekeningen die ik heb niet met elkaar; op grote delen wel maar op belangrijke details zoals de positie van de bougies zeer zeker niet. Ik ga uit van het vooraanzicht, omdat dat beter lijkt te kloppen met de uiteindelijke motor. Overigens nog een ander interessant nieuwtje: in bijna elke internetbron die over deze motor spreekt wordt een boring van 55,8mm. genoemd. Ook de ontwerper van de motor zelf, Albert Lory, noemde dat getal tijdens een interview in 1960. Maar in het boek van Daniel Cabart zit een bijzonder interessant briefje uit 1926, van de hand van Lory, waarin hij een boring van 55,5mm. noemt. Die 0,3mm. verschil verklaart een aantal onduidelijkheden en zorgt ervoor dat de tekening van het vooraanzicht zich probleemloos laat lezen. In verband met copyrights toon ik slechts een klein gedeelte van het memo van Albert Lory, wie meer wil zien wordt aangeraden het boek "Delage Champion du Monde" aan te schaffen.
82. Aris heeft me aan het denken gezet (waarvoor dank) wat schuifmaat-precisie betreft. Mijn eigen exemplaar heeft jarenlang volstaan en ik heb er met veel plezier mee gewerkt. Wat nader leeswerk leerde me echter, dat er hogere precisie mogelijk is en dan met name in de merken Mitutoyo en Mahr, beiden eigenlijk behorend tot de top. Net zoals er Apple-fanboys en Samsung-fanboys zijn, zo zijn die er ook voor Mitutoyo en Mahr. Enfin, ik dacht als ze dan toch beide even goed zijn, dan pak ik wel de iets minder dure, de Mitutoyo. Ten eerste word je dan om de oren geslagen met een gigantische hoeveelheid keuze. Het lijkt wel alsof er evenveel soorten schuifmaten zijn als vissen in een middelgrote oceaan. Vervolgens kom je erachter dat de interessante exemplaren (absoluut nulpunt, mm/inch) in Nederland niet te koop lijken te zijn. Bij nadere studie blijkt, dat dit bedrijf in Nederland helemaal geen schuifmaten (meer) verkoopt die je kunt wisselen tussen millimeters en inches. Voor mij totaal onbegrijpelijk, want hoe moeilijk of duur kan het nu zijn om die functie te implementeren? Deze Mitutoyo's worden wel verkocht, maar dan in de Verenigde Staten.
Zou ik nu zo'n Mitutoyo bestellen in de VS, dan zou ik invoerrechten en verzendkosten moeten betalen en zou de totale prijs in de buurt komen van, of zelfs groter zijn dan, die van een Mahr. Na drie uur internetresearch in een moeras vol onduidelijkheden... honderden keuzes waarvan je er niet één kunt kiezen... dacht ik 'Mitutoyo bekijk het maar' en bestelde ik een Mahr. Bij het bedrijf waar ik dit ding kocht, werd mijn lichte verontwaardiging over het ontbreken van mm/inch-functies op (niet goedkope!) schuifmaten van Mitutoyo gedeeld.