@Marc: ik ben het helemaal met je eens, dit is een perfecte leerschool. Ik ben ook blij dat ik met al zo snel met zo'n klein onderdeeltje bezig ben, anders was ik er pas later achter gekomen dat ik niet accuraat genoeg bezig was en dat was veel erger geweest. Inderdaad is het mogelijk om uit te zoeken hoe groot de speling precies is, en daar dan op in te spelen; zeker een idee voor de toekomst als ik wat meer ervaring heb met deze draaibank. Voorlopig doe ik het even op de manier van het stappenplan, daarbij kan het niet fout gaan.
@Erwin: zeker geen idiote opmerking. Het gaat echter niet om de diameters die niet goed waren, maar om (als de bougie in de motor zou zitten) de verticale afstanden vanaf de bovenkant berekend. De diameters kan ik allemaal binnen een foutmarge van
0,03 millimeter krijgen (volgens mijn elektronische schuifmaat dan he). Dat de diameter van de ene bougie-zeskant
0,320 centimeter is en die van de volgende bougie
0,323 centimeter, maakt voor het oog geen verschil.
In mijn vorige werkstuk zat echter een veel grotere foutmarge, namelijk ongeveer
0,2 millimeter. Het maakt wel degelijk uit of de verticale locatie van de ene bougie-zeskant bijvoorbeeld
0,320 centimeter is en die van de volgende bougie
0,340 centimeter.
Daarnaast zou jouw methode de foutmarge en de kans op breuk juist vergroten, omdat het werkstuk steeds opnieuw moet worden vast gespannen; het komt er niet altijd precies recht in te zitten. Het liefst laat ik het werkstuk dus zo lang mogelijk in de spanplaat zitten.
Hoe dan ook, het probleem is opgelost en ik ga straks vol goede moed het tweede exemplaar maken.
75. De cijferbrij wordt waarschijnlijk overzichtelijker als ik het beoogde resultaat per bewerking toon, dus dat zal ik hieronder doen. De positie van de bougie is die zoals die zolang die in de draaitafel gemonteerd zit. De stappen waarbij niets zichtbaars gebeurt, heb ik weggelaten.
Stap 2: afdraaien diameter 3,2mm., vanaf 0 tot 12,5mm.
Stap 3: facing, nulpunt maken.
Stap 4: afdraaien diameter 2,5mm., vanaf 0 tot 3,68mm.
Stap 6: afdraaien diameter 1,8mm., vanaf 0 tot 3,12mm.
Stap 9: afdraaien diameter 1,5mm., vanaf 1,8 tot 3,12mm.
Stap 10: kerf van 0,1mm. maken, aan bovenzijde grote zeskant.
Stap 11: kerf van 0,1mm. maken, op 2,29mm. afstand.
Stap 12: kerf van 0,1mm. maken, op 1,9mm. afstand.
Stap 13: afdraaien diameter 2,7mm., vanaf 4,54mm. tot 7,5mm.
Stap 14: afdraaien diameter 1,9mm., vanaf 5,5mm. tot 12,5mm.
Stap 15: randjes van bovenzijde grote zeskant en bovenzijde kleine zeskant halen.
Stap 16: afdraaien diameter 1,2mm., vanaf 0mm. tot 1,01mm.
Stap 17: kerf van 0,1mm. maken, op 0,94mm. afstand.
Stap 18: afdraaien diameter 0,6mm., vanaf 0mm. tot 0,45mm.
Stap 20: taps afdraaien 84 graden vanaf bovenkant kleine zeskant, over lengte van 0,53mm.
Stap 21: frezen kleine zeskant.
Stap 22: frezen grote zeskant.
Eindresultaat:
Nog eens het behaalde resultaat, vóór frezen:
76. In video-vorm ziet het er zo uit: