Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Het blok met de tank is terug losgemaakt met een beitelslag en het is afgezaagd tot tegen de hull aan. Daarna is het geheel terug vastgemetseld, zijn de schroeven terug aangedraaid en is de meter er terug bij gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch bijna een centimeter gewonnen, dit is voldoende om de tank bijna onder te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit stuk track heb ik voorzien van een spare idler die eigenlijk de doorgezaagde sprocket was van een moderne tank. Ik heb de tanden afgesneden en in de tracklinks gezet met lijm er op. Zo kleefde ik de tanden terug aan de idler. Die tanden zie je terug aan de andere zijde. Het stukje komt nog net boven de bodemplaat uit. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik beslist had om de andere fender af te snijden tegen de diorand aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze stukjes prikkeldraad worden gebruikt om het Cointet-element mee vast te hangen aan de andere versperringen. De productiemethode is om een koperdraad vierdubbel te plooien en dan om de halve centimeter een knoop te leggen. Dan worden twee van de vier draden doorgesneden bij elke knoop. Als je de overgebleven twee draden wikkelt, krijg je de draaiing in de draad. Het ziet er beter uit dan de Eduard draad die bij het element zat.

attachment.jpg

De bekritiseerde stukken spandraad zijn opnieuw losgemaakt en rechter geplooid. Het was echt een teringwerkje. Als je deze methode met metaaldraad gebruikt, kan je toch beter de spanners uitboren om deze verbinding al te verzekeren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarnet heb ik in de garage de aquariumwanden gemaakt om het epoxy in af te gieten. Dit gaat op deze manier veel mooier presenteren. De glasplaten, afkomstig van diokadertjes, zijn met silicone tegen de bak aan gekleefd. Deze foto's zijn wat onduidelijk omdat ze ter plaatse met een gsm gemaakt zijn.
 
Als je deze methode met metaaldraad gebruikt, kan je toch beter de spanners uitboren om deze verbinding al te verzekeren.

Maak eigenlijk helemaal niet uit wat voor een draad je gebruik altijd uitboren voor een stevigere verbinding, in dit geval koperstaaf/draad
 
Hier het verslag van het gietproces van de epoxy voor dit diorama. Ik toon eerst een doorsnede van het recipiënt dat ik gemaakt heb.

attachment.jpg

De plaat was eerst getest met water. Die tests mislukten tot drie keer, telkens was er bij de hoeken een lek en moest er weer silicone toegevoegd worden. Na de derde test bleek dat er waterinsijpeling gebeurd was, waardoor de plaat was beginnen zwellen (b). Er was misschien een lek onder de silicone door, tussen het hout van de grondplaat en de plankjes om de zijkanten af te werken. Daarop is er klei onder de glasplaten geboetseerd (a) waardoor deze naad terug afgedicht kon worden. Er zou tijdens het gietproces gezorgd worden dat eventuele lekken opgevangen zouden worden in bakjes.

attachment.jpg

De werktafel voor het tuinhuis waar de epoxy bereid werd. Je ziet een mengbeker van 700 ml, een potje Tamiya donkerbruin, een pot van een halve kilo GTS en 20 mg verharder, een pipet en een roerstokje. Buiten beeld staat nog een pot GTS van een kilo.

attachment.jpg

Ik liet aan de veiligheid maar niets te wensen over: ik kocht vandaag een koolstoffiltermasker A2P2 en had al van die chemische nitrilhandschoenen gekocht.

attachment.jpg

Het diorama werd op een trapje geplaatst, met een hellingsmeter pas gelegd en voorzien van voldoende middelen om een lek onderaan op te vangen. Tests met water hadden uitgewezen dat er gaten waren in de silicone-afdichting. Er was daarna met klei een nieuwe dichtingslaag aangebracht. De glasplaten zijn behandeld met twee lagen Vosschemie "Trennspray", die gewoon als een onzichtbaar vernis uit de spuitbus aan te brengen is. Zo zal het glas achteraf loskomen zonder schade aan de randen van het epoxy.

attachment.jpg

De eerste laag is hier net gelegd met een toevoeging van drie druppels Tamiya donkerbruin. De verf blijft eerst wat liggen als een film op het product omdat dat een visceuze olieachtige stof is, maar bij mengen krijgt het spul toch een onzuiver kleurtje. Ik denk dat ik hier nog heel wat bij had mogen voegen.

attachment.jpg

Dit is de tweede beker van 500 ml. Hierbij zijn twee druppels donkere verf en twee druppels Mud gedaan. Dan werd de helft van het flesje verharder toegevoegd. Deze volgorde moet je aanhouden.

attachment.jpg

Hier is de tweede laag van het spul ingegoten. Ik heb een half uur gewacht maar de onderlaag leek nog niet zo hard toen ik het toevoegde.

attachment.jpg

Hier zie je hoe er aan de hoeken onderaan nog geen lekken te zien zijn. De klei doet blijkbaar prima zijn werk.

attachment.jpg

Dit is de derde laag. Nu was de vorige laag reeds stijf. De tank steekt nog steeds wat uit, maar de tracks zitten toch helemaal onder het spul. er zijn nu alleen drie druppels Mud toegevoegd. Hier had ik nog een ideetje voorbereid.

attachment.jpg

Ik had drie maten van plankjes gekocht om hier een pakketje mee te maken. De tank had dit zogezegd als stowage bij achterop, maar tijdens de manipulaties om ze rechtop te krijgen is het pak losgeraakt. Ik heb de plankjes van lengte gesneden op de Amati snijplank en heb één kant samengebonden met garendraad. De andere kant komt in het water te hangen. Dit moest dus meteen gebeuren na het gieten van de derde laag, zodat de planken geen deuk in het water zouden maken.

attachment.jpg

De planken zijn half op de tank gelegd. Ik heb ook nog drie latjes wat laten afdrijven om gebruik te maken van de open ruimte rechts.

attachment.jpg

Hier is de bereikte diepte te zien. Iets hoger had nog correcter geweest, maar er is tenminste een centimeter bereikt. Nog een centimeter extra zou opnieuw dertig euro kosten.

attachment.jpg

Het bovenaanzicht toont nu nog een gladde spiegel. Als je dit effect wil behouden, moet je een glasplaat op het product leggen. Met de tank er in was dit niet mogelijk.

attachment.jpg

Na een tiental minuten ziet het oppervlak er al anders uit: er zijn golven gekomen. Er wordt aangeraden om hier nog drie uur te laten uitharden. Ik ben toch blij dat het voorspoedig verlopen is. Ik heb het tuinhuis maar afgesloten en via een raampje laten verluchten. Ik heb ook het licht meteen na de gieting uitgedaan, zodat er geen insecten aangetrokken worden. Rond deze tijd van het jaar zou je er ook geen verwachten maar de tijden veranderen.
 
Bedankt, Danny. Ik heb om die reden een spray gebruikt die ervoor zorgt dat het glas zeker loskomt. Die spray zit niet op de plekken waar het spul kon doordringen onder de silicone, maar dat zou maar heel weinig moeten zijn en het zit aan de binnenkant vast tegen een laag zwart geschilderde plaaster, waar het snel van zou moeten afbreken. De vorm van de siliconelijnen zou wel uitgehaald zijn uit de resulterende epoxywand, maar dit kan ik afdekken met een decoratieve laag. De epoxy gaat ook een paar millimeter uitsteken voorbij de plaasterwand van de rest van het diorama. Zo nodig leg ik daar een nieuwe laag plaaster over.
 
Ik had wat te vroeg victorie gekraaid.

attachment.jpg

Na drie uur harden was het blok gekrompen. Tegen de glasplaat aan vond ik dat niet zo erg, dat scheelt me pleisterwerk, maar het was ook van de rotswand weggetrokken en aan de kant waar er geen tank in zat was het losgekomen van de bodem. Dit had een reusachtige luchtbel veroorzaakt die zich verspreid had over de rechterhelft van de vijver. Een kier van bijna een halve centimeter is te zien tussen het gietblok en de bodemplaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het enige interessante aan de zaak is dat de bovenkant van de waterpartij er onberispelijk uitziet. Er viel een stuk gebroken glas op en dat maakte een helder geluid. Als ik bij de luchtbel zou kunnen geraken, kan het volgens mij nog goedkomen. Dat kan op twee manieren. Ofwel laat ik langs de kier verf lopen die de onderzijde van de luchtbel bruin kleurt, ofwel haal ik de bodemplaat van onder de eerste vijftien centimeter weg en schilder de onderkant van het blok. Ik heb nog een vol flesje Vallejo Still Water om de teruggetrokken waterkant aan de rots te lijmen en bovendien moet er een aanzienlijk deel van de krater vermomd worden als drijfzand. De buitenste tien centimeter zou ik dan ook bruin spuiten.
 
Amai, dat is een ganse operatie lijkt mij... :ohmy:

Zou het kunnen dat de lagen te dik waren? En/of te weinig uitgehard voor de tweede laag?
Kan je de luchtbel niet opvullen met resin? Twee gaatjes boren en langs één ervan de reis inspuiten met een spuit?
Ik ben maar luidop aan het denken hoor ;)
Ik weet wel dat je een oplossing zal vinden :)
 
De resin is op en heeft blijkbaar een krimpreactie wat het probleem zou herhalen. Ik zou kunnen opvullen met Vallejo Still Water met een bruine bijmenging. Daarvoir moet ik zelfs geen gat boren, er is een opening aan de zijkant. Gewoon het spel op zijn kant zetten en langs rechts vullen. Maar ook de Vallejo zal niet hechten aan de silicone op de bodem, die is de grootste oorzaak van het probleem. Ik zal vandaag verder de mogelijkheden bekijken als het glas helemaal weg is.
 
De plaatjes na het wegzagen van de overige glasplaten. Stel je er bij voor dat ik de luchtbellen op de achtergrond op een of andere manier bruin geschilderd krijg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze scheuren zullen opgevuld worden met Vallejo Still Water.
 
Hey,

Dju, moeilijke operatie zo te zien. Ik begrijp waar je naar toe wil gaan, zodat aan de zijkanten het eveneens 'doorzichtig' zou zijn. Spijtig voorval dat je heb gekregen met die 'spleet' tussen de bodemplaat en het water. Echter, mocht je de zijkanten afwerken met balsa of zoiets kan je de schade nog beperken. Ik vind het goed dat je de tank nog kunt zien zitten in zijn wateromgeving.... :)
Hopelijk lukt het opvullen aan de kanten met still water zodat dit mooi stukje nog kan goed komen ;)
 
Ik hoop dat het goed komt.
Ik heb helaas geen ervaring met dit spul, dus ik kan alleen bemoedigende woorden geven. Sorry.

Succes. De setting is in ieder geval wel mooi.

Peter
 
De zijkanten krijg ik gemakkelijk in orde. Het is het bovenaanzicht dat me stoort maar het is een leerrijke les geweest in hoe je zoiets voorbereidt.
 
Als het enkel de luchtbellen zijn die je storen , zou ik gewoon wat verf er onder gieten.
als de verf aan de onderkant van de bovenlaag zit maakt volgens mij niks uit voor het zicht.
En dan hoef je niet iets te proberen om de luchtbel op te vullen, met alle risico's die er bij komen.

hoe dan ook denk er eerst rustig over na voor je wat probeert , zou zonde zijn van al je werk en het reeds bereikte prachtige resultaat mocht het nu nog mis lopen.
 
De zware werken zijn vandaag hernomen. Ik had zin om te proberen de houten plank onder het epoxy vandaan te halen zodat ik bij de bodem daarvan kon om te herschilderen. Die plaat zat echter op verschillende manieren vast aan het landgedeelte, onder andere met schroeven die onbereikbaar geworden waren. Er moest dus een stuk van de plank gezaagd worden tot aan het stuk dat van boven niet meer doorzichtig hoefde te zijn. Eerst eens kijken of ik de plaat kon klieven, dan was ik zeker dat ze minder sterk zou worden dan het blok dat er op rustte.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat was toch wat teveel van het goede. Het was ook onnodig.

attachment.jpg

Als ik onderaan een insnijding maakte, zou de plank onder zijn eigen gewicht wegvallen. Ik heb gezaagd tot een paar millimeter van de rand, maar natuurlijk gebeurde er nog niks aangezien je in het midden dan minder diep zit.

attachment.jpg

Nu kon ik water in de plank laten trekken, ik dacht dat die dan snel week zou worden aangezien ze bij de waterdichtheidstest met de siliconenbak al opzwol. Dit ging echter niet snel genoeg naar mijn zin. Ik haalde er de elektrische boor bij en freesde alles weg tot een paar millimeter van het epoxy af. Nu kon er met een schroevendraaier gewrikt worden en kwam de plaat uiteindelijk protesterend los.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er bleek nog een laagje onverhard spul tussen het epoxy en de siliconen te zitten. Dit opvullen met verf zou dus niks uitgehaald hebben. Nu volstaat het om de onderkant schoon te maken en opnieuw te schilderen. Dan kan ik alsnog mijn doel hiermee bereiken. Het zal dan een kleine moeite zijn om het gat onder het blok op te vullen met iets dat niet teveel druk uitoefent, zodat dit deel van het diorama beschermd wordt.
 
Hey,

Oeioei, grote kap en snij/zaagwerken hier....
Hopelijk komt dit nog goed, maar ik vermoed wel dat zoiets in je hand wel doenbaar is. Ik volg met spanning.... :) ;)
 
man man , wat een karwei en wat een bewondering heb ik voor u !
Zo ken ik de echte bouwers , nooit de moed opgeven ! . go with the flow !!!!!

grt Nicolas
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen. Gelukkig heb ik nog 2 andere modellen op de tafel liggen zodat het niet elke dag van die zware klussen zijn.
 
Terug
Bovenaan