Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de mooie en leuke complimenten.

Nu Rik hier heb ik een paar foto's voor u om te laten zien wat ik bedoel, ik heb het eigenlijk niet zo mooi uitgelegd en foto's zeggen meer dan woorden he :D
Hier in de BB zie je dus wat ik bedoel.

1_IMG_1733.jpg

En hier heb je dan het stukje plastic die ik zal gaan gebruiken, en die natuurlijk nog moet uitgesneden worden, daarop dan de plankjes aanbrengen, zal wel een leuk klusje worden :D
1_IMG_1732.jpg

Laatst bewerkt:
Ach ja, dat verklaart een heleboel. Dan kun je idd niet anders. Wat je wel kunt doen is dat je eerst het ruitje in de blanke hoogglans lak zet. Eentje die uv bestendig is. Dan verkleurt het minder snel. Daar zijn dat soort plastieken nogal gevoelig voor.

En dan krijg je ook nog een mooie glans eroverheen. Nu is het niet zo glanzend. Verder moet je dat wel op een proefstukje doen om te zien of het jou wel bevalt.

Ach ja, dat verklaart een heleboel. Dan kun je idd niet anders. Wat je wel kunt doen is dat je eerst het ruitje in de blanke hoogglans lak zet. Eentje die uv bestendig is. Dan verkleurt het minder snel. Daar zijn dat soort plastieken nogal gevoelig voor.

En dan krijg je ook nog een mooie glans eroverheen. Nu is het niet zo glanzend. Verder moet je dat wel op een proefstukje doen om te zien of het jou wel bevalt.

Dit zal ik eens proberen op een stukje die er van af zal snijden, maar lijmt het hout er dan nog makkelijk op, ik heb eigenlijk nog niet verder gelezen maar ik denk als ik deze houten plankjes er op gaan lijmen deze ook waar de lijm komt zal gaan verkleuren na een tijdje.Ik doe een proef stukje, en zie het wel.

Bedankt voor de tip in elk gevalApplaus

Wat je dan het beste kan doen, even volgens mijn ervaringen, is dat je dit met uhu claer hard lijmt. Dan wel heel dun opbrengen. Het is en blijft lastig om dit soort materialen op kunststof te lijmen. Secondenlijm geeft een waas. En alle andere lijmen geven een verkleuring. Of tasten het kunststof aan.

Eigenlijk het beste alternatief is het met styreen te maken. Dus balkjes van dezelfde dikte te nemen. Deze op het kunststof te lijmen, dan te lakken. En daarna de balkjes zwart te schilderen. Let er wel even op dat je in alle gevallen ook aan de onderkant van de glazen koepel ervoor moet zorgen dat je ook iets maakt. Omdat je er doorheen kunt kijken is het een lelijk gezicht. Als je goed kijkt naar de foto's in jou boek kun je dat zien. De lijn kun je van binnen uit goed zien zitten ivm de grote opervlakte's.

Als ik dit zelf zou maken, zou ik het volgens het sponningsmethode maken. Zeg maar zals in het echt. Dus eerst het raamwerk. Dit goed afwerken, met een randje waar het glaasje in kan vallen. Dan de glaasjes er in plaatsen, waarna je de eindfase kent en hier een afdeklatje overheen zet. Ik kan eventueel wel een kleine tekening maken, echt moeilijk is het niet. Maar omdat dit erg in het zicht gaat komen en een echt eye catcher is, misschien wel de moeite waard.

Wat je dan het beste kan doen, even volgens mijn ervaringen, is dat je dit met uhu claer hard lijmt. Dan wel heel dun opbrengen. Het is en blijft lastig om dit soort materialen op kunststof te lijmen. Secondenlijm geeft een waas. En alle andere lijmen geven een verkleuring. Of tasten het kunststof aan.

Eigenlijk het beste alternatief is het met styreen te maken. Dus balkjes van dezelfde dikte te nemen. Deze op het kunststof te lijmen, dan te lakken. En daarna de balkjes zwart te schilderen. Let er wel even op dat je in alle gevallen ook aan de onderkant van de glazen koepel ervoor moet zorgen dat je ook iets maakt. Omdat je er doorheen kunt kijken is het een lelijk gezicht. Als je goed kijkt naar de foto's in jou boek kun je dat zien. De lijn kun je van binnen uit goed zien zitten ivm de grote opervlakte's.

Als ik dit zelf zou maken, zou ik het volgens het sponningsmethode maken. Zeg maar zals in het echt. Dus eerst het raamwerk. Dit goed afwerken, met een randje waar het glaasje in kan vallen. Dan de glaasjes er in plaatsen, waarna je de eindfase kent en hier een afdeklatje overheen zet. Ik kan eventueel wel een kleine tekening maken, echt moeilijk is het niet. Maar omdat dit erg in het zicht gaat komen en een echt eye catcher is, misschien wel de moeite waard.

Een tekening zou wel aardig zijn, het zal natuurlijk terug veel werk zijn voor u om dit te tekenen maar het zou een grote hulp zijn voor mij :D

Bedankt voor de tip Rik

Misschien is het mogelijk om het latten-werk dat rond de plastic komt zelfdragend te maken ? Je bouwt een frame met je latjes en plaatst dan de plastic vorm erin, dan hoef je geen lijm tussen de latjes en het doorzichtig plastic aan te brengen.

Groeten

Pascal

Misschien is het mogelijk om het latten-werk dat rond de plastic komt zelfdragend te maken ? Je bouwt een frame met je latjes en plaatst dan de plastic vorm erin, dan hoef je geen lijm tussen de latjes en het doorzichtig plastic aan te brengen.

Dat is dan nu net de bedoeling. :D
Vandaar dat ik sponingen noemde.

ARF

Probleempje, na het goed inspecteren van het stuk plastic die ik moet gaan gebruiken, heb ik gezien dat het al niet meer zal gaan om het te gebruiken, het slaat al wit uit omdat er kreuken inzitten en je weet wel wat ik bedoel met die witte verwrongen strepen nu.

Ik zal dus zelf iets moeten maken, misschien zoals Rik en pascal zeggen, eerst het houten frame maken en daarna de plastic raampjes passend maken en er in laten glijden met een randje om het tegen te houden, maar dit is wel een zeer klein commando postje hoor dus zal wriemelen worden.

Ik zal het in alle geval proberen, het zal scrachen worden :D

Probleempje, na het goed inspecteren van het stuk plastic die ik moet gaan gebruiken, heb ik gezien dat het al niet meer zal gaan om het te gebruiken, het slaat al wit uit omdat er kreuken inzitten en je weet wel wat ik bedoel met die witte verwrongen strepen nu.

Dat is geen probleem toch. Het is een uitdaging, en die ga je gewoon doen. En met een goed resultaat, kun je mij de maten eens opgeven. Dan zal ik ook eens kijken of ik iets op papier kan zetten.

Dat is geen probleem toch. Het is een uitdaging, en die ga je gewoon doen. En met een goed resultaat, kun je mij de maten eens opgeven. Dan zal ik ook eens kijken of ik iets op papier kan zetten.

Jazeker

Lengte = 60mm Breedte = 33mm Hoogte = 16mm
Van de achterkant tot aan het begin schuine kant 48mm
Het schuine kantje is 10mm breedt en gaat 11mm naar beneden.

En dan even mijn twee centen in het zakje. :D

2_SANY1089.jpg
Op deze foto zie je dat ik een blokje voor ogen heb, voordat ik iets ga namaken. Waarom, dit is handig om de vorm voor mij te zien. Een soort van dummy dus. Als je deze nu iets kleiner maakt, kun je dit als mal gebruiken. Nu kon ik dit niet. Dit was het orgineel.

Optie twee, is dat je zelf vanuit latjes het geheel gaat samenstellen.
1_SANY1801.jpg
Omdat ik nu niet handig ben met het uitleggen van de constructie met weinig woorden. Maar even een tekeningetje gemaakt. Dat bovenaan is dus een zijwand. Dit huisje van jou heeft er dus 4 van. Het is als het ware een rechthoek. Dan daaronder de hoeken getekend. Dit is gemakkelijk te maken doormiddel van de glazen tussen de balken in te lijmen. Dit ook wordt dan afgedekt met een raamlatje. Alleen nu zijn de glaslatten tegen een sponning aan gelijmd.

1_SANY1804.jpg
Dan nu even een heel simpele constructie gemaakt om even duidelijk te maken dat je het beste met de grondstukken kunt beginnen. Hierdoor kun je dan de hoekstijlen er al in zetten. Dit is gewoon met houtlijm of met secondenlijm te lijmen. Hieroverheen op de grondstukken kun je dan de buitenste raamlatten lijmen. Deze zijn dan groter dan die aan de binnenkant en overlapt als het ware het geheel. Zo helemaal rond. Dan de zijramen aanbrengen. Ook daar kun je dan de vulstukken van tekening 1 zien. Hiermee verdeel je dan als het ware jou ramen in het huisje/koepel. Ook daaroverheen gaan dan de raamlatten. Maar deze overlappen aan beide zijden. Je hebt dan een rechthoek, van hieruit komt dan een nieuw deel. Die begin je weer zoals de gronddelen. Omdat je het ook zo kunt afsluiten. Dan de raampjes ertussen. Of eerst schilderen en danpas de rampjes ertussen. En dan de binnenste raamlatten ertegen aan. Deze kunnen ongeverfd of geverfd ertegen aan gezet worden. Iig als afwerking moet het wel geschilderd worden, ik zou hierom kiezen eerst maken, dan schilderen.

Ik hoop dat je zo weer een stukje verder kan.
Gewoon vragen als het niet helemaal duidelijk is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is zeer mooi uitgelegd Rik, ik kan het zeker gebruiken; ik zal u de vorderingen tonen, morgen begin ik pas aan het onderst deel van de commando post, dan de bovenkant met de ruiten, die ik zoals op uw tekening zal proberen er tussen te werken met die raamlatjes.

Bedankt voor uw tijd die je hier hebt in gestoken Applaus

Veel succes met het scratchen. Echt een proper schip en precies een mooie handleiding. Doe zo verder.

Veel succes met het scratchen. Echt een proper schip en precies een mooie handleiding. Doe zo verder.

Bedankt :D

De mooie handleiding is omdat ik zeer veel geld heb betaald om dit schip te kunnen bouwen, ik heb het namelijk besteld bij Deagostini, die je waarschijnlijk op tv gezien hebt, is wel kostelijk maar je krijgt een mooie BB en een mooi geschiedenis over alle zeil schepen en dergelijke.

De Yamato ben ik ook zo aan het binnen krijgen via Deagostini, ook de max van een pakket.

Update 20-08-2008

Hier nog een paar foto's van ten eerste de David die moest dienen om de sloepen te water te zetten en ook om proviant te laden aan boord.

1_IMG_1735.jpg
Dan ben ik dus begonnen aan de Commando post, alles mooi opgeschuurd en dan in elkaar gelijmd en vast gespannen tussen de klemmen.
Heb deze een uurtje laten drogen en heb dan verder gedaan met het opschuren van de resterende delen die ook gemonteerd moeten worden op de commando post.
1_IMG_1737.jpg
De onderdelen die ik al een gedeelte heb op zitten schuren.
1_IMG_1738.jpg

Vandaag de verdere montage van deze onderdelen.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit hoor, ik kan er niets aan vinden wat verkeer is. Mijn complimenten. Ik kijk uit naar. de opbouw van de zelfbouw constructie. Maar daar heb ik ook alle vertrouwen in.

Update 21-08-2008

Zo terug een beetje verder gedaan met het stuurhut, heb alles mooi opgeschuurd en samen gelijmd.
Dan nog wat de oneffenheden geschuurd en de speetjes opgevuld met plamuur van Action, is een zeer fijne plamuur om mee te werken, en droogt vrij snel, dus men kan snel verder gaan met schuren.

1_IMG_1740.jpg

1_IMG_1739.jpg

Dan ben ik zoals je op de foto kunt zien, al begonnen met het plaatsen van de lijsten rond het stuurhut.

1_IMG_1744.jpg

Hier een foto van de onderkant genomen, zo kun je alle zwaluwstaarten ( of toch een soort van ) wegsteken achter deze lijsten en het oogt mooi ook.
1_IMG_1745.jpg

Een stukje van de achterkant gedaan, er zitten nog speetjes tussen maar dit kan geen kwaad, ik zal dit wegwerken met plamuur of kneedbaar hout, daar het stuurhut geschilderd word en dus niet in de vernis komt.
1_IMG_1747.jpg

Voor zover deze update.

Laatst bewerkt:
Jawel het is een hele fijne plamuur idd. Wat ik wel nog even kwijt wil, is dat je eerst een grondlaagje moet aanbrengen en dan pas plamuren. Dan hecht de plamuur beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan