update 23-02-2009
Ik heb verder gedaan aan de Hoofdmast en een beetje detail foto's genomen van hoe ik de traversen en het kalf heb gemonteerd, omdat ik er vorige keer minder detail foto's van heb genomen zal ik nu mijn best doen het mooi uit te leggen.
Ik heb dus een nog andere manier gebruikt dan bij de Fokkemast
Nu heb ik zelf een messing draadje in de mast gelijmd om zo de traversen nog beter te verankeren.
Dus eerst gemeten op het plan waar deze traversen moeten komen, rekening houdend met de dikte en het center waar het gaatje in geboord word.
Dan via kolom boormachine het gat dwars door de mast geboord en ook een stukje in de traverse, alsook met een klein vierkante vijl een beetje een inkeping gemaakt in de mast om de traverse een beter lijm en draagvlak te geven.( traverse is de ligger waar de Mars op komt te steunen)
Dan heb ik dus een stukje messing in de mast vastgelijmd met seconde lijm.
En er dan hier de traversen op gelijmd met houtlijm.
Dan goed kijken dat ze wel perfect uitgelijnd zijn.
Hier heb ik dan de kalfen er op gelijmd, als je dus de mast omgekeerd houd dan is het zeer makkelijk op het kalf er op te lijmen omdat je dan goeie steunvlakken hebt van de traversen die nu stevig in de mast zijn verankerd, als je ze niet erg goed verankerd bestaat de kans dat je ze zal afbreken, omdat er ook nog wat gewicht op komt van de Mars en ook in een later stadium als je aan de tuigage zal beginnen, zal hie en daar wat druk op deze traversen komen, daarom heb ik gekozen om ze stevig te verankeren.
Bij de Fokkemast heb ik alleen een inkeping gemaakt in de mast en er de traversen in vast gelijmd, nu heb ik extra verstevegd met het messing staafje.
De mars er op gelijmd
En voor deze bovenste mars heb ik het zelfde princype genomen.
Zo, tot zover deze update