Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Haha, ik ben blij, heb de perfecte kleur weten te bekomen en ik leg hier in het kort uit hoe.

Ik heb dus van alles nog geprobeerd, met oploskoffie en met groene thee maar kwam niet tot het goeie resultaat, dan heb ik nog een geprobeerd met oploskoffie en daar een klein beetje zwarte Ecoline erbij gedaan en dit lijkt net zoals de touw die ik gekregen heb van deagostini.Dus ben ik tevreden en kan ik terug verder doen met de Masten en de Ra's.

Ja,dat is echte modelbouw.Zelf lekker dingen uitproberen.

Prima opgelost.Op naar het volgende probleem:P.
Heerlijk toch...Zeker jouwn project.

"Ieder probleem op zichzelf oplossen lijd tot een geheel"

Homeghost 2009.

:laugh::P....

ROn.

Ben blij dat je een oplossing hebt gevonden. Maar let wel op met ecoline he. Dat is niet lichtvast. Dus zal dit verkleuren. En zeker niet met water in contact laten komen.

Ik ben zeker wel heel benieuwd naar de plaatjes hiervan. :):)

update 19-02-2009

Voila, nog een kleine update van de gebeurtenissen de laatste paar dagen, is niet veel maar ben dan ook lang op zoek geweest naar de juiste kleur van touw.Hier op de eerste foto kun je dus het kleur zien, het linker touw is het originele kleur maar een andere diameter daar ik geen meer had van de juiste diameter namelijk 0.5mm.Het middelste touw is de 0.5 mm die je rechts ziet die ik heb gekleurd in de hennep kleur, ik vind het er toch redelijk op trekken met een oploskoffie en een beetje zwarte ecoline erbij.
Zoals Rik al zei is het natuurlijk opletten nu met water, maar dit is een statish schip, dus zal er geen water meer aan te pas komen.

1_IMG_2396.jpg

Op deze foto zie je dat ik nog een reling op de Fokkemast heb gemaakt, ook kun je duidelijk zien dat ik nog wat aandacht moet besteden aan de Blokken, je kunt het touw zien pluizen en dat gaan we oplossen met bijenwas die ik toevallig ben tegengekomen in men tuinhuis ^^
1_IMG_2391.jpg

Hier dan de Ra's die zo goed als klaar zijn, alleen de onderste 2 moet ik het touw in het midden nog wat bijkleuren, ik was te snel en heb eerst deze 2 gedaan zonder te kleuren en het viel te veel op het verschil in kleur, daarom heb ik zolang zitten zoeken naar de juiste kleur van het touw.
1_IMG_2394.jpg

Ik ben dan ook al begonnen met de Hoofdmast en hier is de hoofdmastra waar ik aan begonnen ben, je kunt zien dat het nog niet simpel is om op rond conich hout recht te boren, maar door de oogjes een klein beetje te duwen zal ik ze wel in een lijn krijgen.
1_IMG_2397.jpg
Dit was het terug

Laatst bewerkt:
Toch indrukwekkend hoor. Ik ben ook aan een mast bezig (wel een eenvoudigere) en dit is best moeilijk dus ik vind dat je dit prachtig doet ;)

In principe is het best wel goed te doen,om op deze zijligger de oogjes te monteren.

Je zou dan eerst het uiterste oogje aan bak en stuurboord boren en monteren.
Daarna door de oogjes een stangetje(bijv.een spaak of een messing asje)steken.

1_IMG_2397.jpg

Daarna met een potlood hierlang een lijntje trekken en het asje weer verwijderen.

Nu kun je aan een zijde,waar het lijntje nu iets hoger loopt doordat je daar met de potlood punt automatisch erboven een lijntje hebt getrokken,aan de onderzijde de komende gaatjes aftekenen en dan boren gaan.
Zo zullen ze altijd precies op een lijn liggen gaan.

1_voorbeeld.jpg

Een ruwe schets,hopelijk begrijp je wat ik ermee bedoel.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
hopelijk begrijp je wat ik ermee bedoel.

Ron.

Ik begrijp het zeker Ron, is een mooi voorbeeld en mooie tip voor iedereen die zulke masten moet maken, zal ik dus bij mijn volgende Ra's zeker toepassen met de nodige foto's natuurlijk, dank u wel

Tja, ik zou hier een malletje voor gemaakt hebben. Daarmee dan de oogjes nog iets buigen zodat ze allemaal in een lijm staan.

Maar zo kun je dan ook een boormal maken. Daar neem je een houtje voor of een stukje kunststof en die leg je over je ra heen als deze in de v-groeve ligt. Komt altijd recht dan.

Ja inderdaad Rik, je kan een malletje ook maken maar ik zal de techniek van Ron eens proberen, lijkt me ook zeer simpel.Toch bedankt hoor.

update 20-02-2009

Zo, ik ben begonnen aan het kleuren van men Dek, ik heb Magoni gebruikt, en het van reuze mee vind ik zelf, de foto's zeggen meer dan woorden, op de ene foto is de kleur duidelijker te zien dan de andere, oordeel zelf.

Achterdek
1_IMG_2403.jpg
Achterdek
1_IMG_2402.jpg

Midden gedeelte
1_IMG_2404.jpg
Midden gedeelte
1_IMG_2406.jpg
Voordek
1_IMG_2405.jpg
Voordek
1_IMG_2407.jpg

1_IMG_2408.jpg

Zo dit was het

Laatst bewerkt:
Wilde je het dekje zo donker hebben? Ik vind het er wel mooi uitzien. :laugh:

hoi,dirk mooi dek maar ik vind het een ietsje te donker.
maar dat is dan ook myn smaak
en tja,over smaak lopen de meningen nog al uit een.
dus als hy het geslaagt vind is dat toch het belangrykste nietwaar
ronny

Het zou in feite nog donkerder moeten zoals de echte kijk maar naar de foto van de echte.

1_KoperwerkAV.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zie dat het iets te rood is en meer naar het grijsbruin mag gaan. Maar goed we weten wel inmiddels hoe ik met kleuren ben he. :wacko:

Maar nogmaals ik vind het resultaat mooi, ik heb mijn dekken ook altijd wat donkerder. Dus misschien ben jij ook wel kleurenblind Dirk. :unsure:

Ik vind het ook wel mooi zo, is toch beter dan de gewone blancke lak, nu elk zijn smaak zoals Ronny het zegt, het dek van de Bounty is zo al donker zoals je op dit verslag kan zien, dit dek behandel ik dan later ook met Teak olie.

Ik vind het een mooie en warme kleur, die de details die op het dek staan meer tot hun recht laat komen. Het ziet er nu meer als 1 geheel uit.

Groeten, Pascal

ik vind de magoni tog wel geslaagd hoor en het is inderdaad een donkere kleur .
maar op de witte latjes valt het best mee het zou veel donkerder geweest zijn moest het donker hout zijn zoals notelaar.
dat zal ook het kleur verschil geven met het echte dek , het zit hem ook wel een beetje in de keuze van hout dit gemaakt is tegen over het model
netjes gedaan hoor :D

Bedankt voor jullie reactie's,
het is natuurlijk een schip van deagostini, en ik heb de dek latjes gebruikt die er bij zaten, had ik natuurlijk een beetje opzoek werk gedaan zoals het hoort dan had ik dit kunnen voorzien om inderdaad de donkere soort deklatjes te nemen, dit zijn allemaal dingen die ik in het vervolg normaal niet meer mag vergeten ^^

update 23-02-2009

Ik heb verder gedaan aan de Hoofdmast en een beetje detail foto's genomen van hoe ik de traversen en het kalf heb gemonteerd, omdat ik er vorige keer minder detail foto's van heb genomen zal ik nu mijn best doen het mooi uit te leggen.

Ik heb dus een nog andere manier gebruikt dan bij de Fokkemast
Nu heb ik zelf een messing draadje in de mast gelijmd om zo de traversen nog beter te verankeren.
Dus eerst gemeten op het plan waar deze traversen moeten komen, rekening houdend met de dikte en het center waar het gaatje in geboord word.
Dan via kolom boormachine het gat dwars door de mast geboord en ook een stukje in de traverse, alsook met een klein vierkante vijl een beetje een inkeping gemaakt in de mast om de traverse een beter lijm en draagvlak te geven.( traverse is de ligger waar de Mars op komt te steunen)
1_IMG_2413.jpg

Dan heb ik dus een stukje messing in de mast vastgelijmd met seconde lijm.
1_IMG_2414.jpg

En er dan hier de traversen op gelijmd met houtlijm.
1_IMG_2415.jpg

Dan goed kijken dat ze wel perfect uitgelijnd zijn.
1_IMG_2416.jpg

Hier heb ik dan de kalfen er op gelijmd, als je dus de mast omgekeerd houd dan is het zeer makkelijk op het kalf er op te lijmen omdat je dan goeie steunvlakken hebt van de traversen die nu stevig in de mast zijn verankerd, als je ze niet erg goed verankerd bestaat de kans dat je ze zal afbreken, omdat er ook nog wat gewicht op komt van de Mars en ook in een later stadium als je aan de tuigage zal beginnen, zal hie en daar wat druk op deze traversen komen, daarom heb ik gekozen om ze stevig te verankeren.
Bij de Fokkemast heb ik alleen een inkeping gemaakt in de mast en er de traversen in vast gelijmd, nu heb ik extra verstevegd met het messing staafje.
1_IMG_2417.jpg

De mars er op gelijmd
1_IMG_2421.jpg

1_IMG_2420.jpg

En voor deze bovenste mars heb ik het zelfde princype genomen.
1_IMG_2422.jpg

1_IMG_2423.jpg

1_IMG_2424.jpg

Zo, tot zover deze update

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan