Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
amaai dirk jij zit ook niet stil.

ziet er goed uit man .

alleen dat messing draadje kan je dat niet een beetje buigen tussen de lijnen want ik vind het wel erg strak staan. een klijn knikje zou mischien al genoeg zijn.

maar mischien vald het niet zo op als je het hele plaatje beziet. doe lekker verder

Bedankt voor uw reactie amazone

Maar kijk eens naar de foto op deze link, daar is die ijzeren staaf ook goed recht hoor tall ships amerigo vespucci 1 pictures from entertainment photos on webshots

Dus alleen nog wat zwart schilderen zou goed zijn, en misschien nog een paar er onder plaatsen, zal zien of het lukt.

:O o dirk als ik naar de foto kijk ben je verkeert bezig :O

de stangen zitten op het witte gedeelte en niet zo hoog als jij bezig bent.

mischien maakt het niet zoveel uit maar wou het tog ff laten weten .

:O o dirk als ik naar de foto kijk ben je verkeert bezig :O

de stangen zitten op het witte gedeelte en niet zo hoog als jij bezig bent.

mischien maakt het niet zoveel uit maar wou het tog ff laten weten .

Neen, niet alleen op het witte gedeelte, er zitten er nog boven ook, misschien niet zo hoog als bij mij, dit is waar, maar het valt in feite echt me hoor als je het in het echt ziet, op het witte gedeelte bij mij komen er geen, dat is juist.

a cool dan ben ik ook gerust.

ik heb al wel meer gemerkt met die macro foto s dat alles een beetje uit zijn contecst getrokken word. iets van 0.5 cm ziet er uit als 2 cm . en dan heb je een voledig verkeert beeld van de werkelijkhijd.

bouw rustig voort zou ik zeggen ziet er heel goed uit :)

a cool dan ben ik ook gerust.

ik heb al wel meer gemerkt met die macro foto s dat alles een beetje uit zijn contecst getrokken word. iets van 0.5 cm ziet er uit als 2 cm . en dan heb je een voledig verkeert beeld van de werkelijkhijd.

bouw rustig voort zou ik zeggen ziet er heel goed uit :)

Dank u amazone voor de complimenten, en inderdaad die macro stand verduidelijkt alles zeer veel.
Nu genoeg met complimenteren en babbelen, nu verder werken hehehe ;)

dirk,
dat is geen zever wat ge laat zien,
word verdomme een pracht van een schip
ik kan me voor stellen dat het touwwerk ook een zeer geduldig werk is.
des ondank ik heb zeker geen opmerkingen
alleen nog maals moooooooi
groetjes,ronny

dirk,
dat is geen zever wat ge laat zien,
word verdomme een pracht van een schip
ik kan me voor stellen dat het touwwerk ook een zeer geduldig werk is.
des ondank ik heb zeker geen opmerkingen
alleen nog maals moooooooi
groetjes,ronny

Dag ronny maat, terug bedankt voor de mooie woorden ;)
Je zal nog eens moeten komen kijken he, we spreken wel eens af :)

Die staafjes die op het wand zitten:

Dat zijn spreilatten en "Moeten" erop staan.
Die latten (spreeworst genaamd) werden midden 19 eeuw ingevoerd om het draaien van de jufferblokken tegen te houden, alsook hoger in het want om deze op zijn plaats te houden, en dienstdoend om het lopend want te leiden via blokken naar zijn korvijnnagel.
Later werden deze vervangen door ijzer ( sprei-ijzer genaamd)

Die spreiders mag je niet verwarren met de ""weeflijnen"".

Groetjes
Ward

Bedankt voor de uitleg Ward,
bovenin het want heb ik er ook zitten om ook het binnenwant mee vast te zetten.

Ja, tuurlijk,

dat noemen ze Zwichtingen, Bentinckwanten.
Tot midden 17 eeuw was het gebruiklijk het want in te zwichten. Dit naar elkaar toehalen van het want, was nodig om de ra's, wanneer deze scherp waren aangbrast, niet tegen het want te laten lopen. Dit zwichten geschiedde met talies.
Later werd de spreeworst aan de bouts genaaid en de talie verwijderd.

Och ja, een beetje geschiedenis is wel een leuke meerweet.

groetjes
Ward

Oef, een kleine pauze ingelast, ben al van deze morgen bezig met de tuigage van de wanten, wat een werk, ik kijk er scheel op :unsure:, dus effe rust en straks terug verder doen, zou graag gedaan hebben met stuurboord alle wanten vandaag, dan nog een dag of 2 a 3 voor bakboord en de wanten zijn klaar, maar nog lang niet gedaan met alle tuigage :)

update 11-05-2009

Eens een paar foto's genomen van de vorderingen.
Werk dus ook met karton waar ik de weeflijnen op afteken als ook de want zelf om te zien dat ik ze inderdaad niet teveel naar binnen trek met het aanspannen van de knoop.
1_IMG_2560.jpg

Ook zie je goed dat ik dus wasspelden gebruik van men vrouw, die nu trouwens bij mij blijven liggen in de hobby kamer :P
1_IMG_2562.jpg

1_IMG_2561.jpg

Hier een foto van de Hoofdmast waar ik de want van gedaan heb, is wel een reuze werk wil je dit goed doen, iedere knoop is een mastworp, ook de binnenwant is gedaan en ook daar is de mastworp gebruikt.
1_IMG_2564.jpg

Hier een overzichts foto van de hoofdmast en de bezaansmast.
1_IMG_2565.jpg

Hier een macro foto van het binnenwant en het einde van de want van de hoofdmast.
1_IMG_2566.jpg

En dan nog een mooie foto
1_IMG_2567.jpg
Straks nog verder doen met de want van de Fokkemast, zoals ward zei, je moet wel een beetje in een trance zijn om dit werk te doen, je word er bijna stapel gek van.

Voila, tot zover deze update, ik denk wel dat de foto's genoeg zeggen.

Laatst bewerkt:
-foto-Applaus wauw dirk dat ziet er heel goed uit volgens mij ben je in trance doe gewoon verder want je bent heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goe bezig:D

Zozo, dat ziet er aardig uit op de pic.
In het echt trouwens ook, want ik heb deze mooie dame kunnen bewonderen in real life vrijdag jongstleden.

Echt prachtig gedaan Dirk !
Ik dacht dat je zoiets eerst op een plankje moest maken en dan in z'n geheel bevestigen aan de mast maar blijkbaar had ik het mis.

dirk,
nie uit trance komen ,nie uit trance komen
man,man,man
ik dacht daarnet nog aan de eerste keer toen ge bij mij
langs kwam,toen was er nog een lange en moeilijke weg te gaan.
wel dirk,ik kan u zeggen
dat ge deze weg met glans hebt bewandeld
en ik blij verrast ben over uw kunnen.
voor uw eerste schip,heb ge de proef met vlag en wimpel doorstaan.
mijn eerste schip trok er niet op,dat durf ik gerust zeggen.
maatje,bouw ze zou ik zeggen
groetjes,ronny

Echt prachtig gedaan Dirk !
Ik dacht dat je zoiets eerst op een plankje moest maken en dan in z'n geheel bevestigen aan de mast maar blijkbaar had ik het mis.

Dat gaat ook, maar is te zien hoe je het aan de mast wil bevestigen, ik probeer het zo goed mogelijk na te bootsen zoals het in de boeken van "Rigging" staat, die zijn redelijk goed op de hoogte van hoe alles in elkaar steekt, voor mij is dit dan ook een serieuze training voor de volgende schepen die ik nog wil maken.

dirk,
nie uit trance komen ,nie uit trance komen
man,man,man
ik dacht daarnet nog aan de eerste keer toen ge bij mij
langs kwam,toen was er nog een lange en moeilijke weg te gaan.
wel dirk,ik kan u zeggen
dat ge deze weg met glans hebt bewandeld
en ik blij verrast ben over uw kunnen.
voor uw eerste schip,heb ge de proef met vlag en wimpel doorstaan.
mijn eerste schip trok er niet op,dat durf ik gerust zeggen.
maatje,bouw ze zou ik zeggen
groetjes,ronny

Ola, zoveel complimenten op een dag, bedankt ronny maat, jij hebt me dan ook in het begin goed op weg geholpen met het bouwen en zeker over het geduld hebben om een schip te bouwen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan