Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

En de constructie aan het onderwaterschip gaat gestaag verder nu..

Om de gehele constructie sterk en vooral goed te kunnen opbouwen zijn er een aantal stappen nodig. Ik heb de beslissing genomen om eerst de gehele oppervlakte te gaan bekleden. Hoewel ik dan later de nodige vlakken er weer uit moet gaan snijden zal deze werkwijze voor de constructie de beste blijken.

Dus was de eerste stap om de beide buitenlijnen er in te gaan maken. Deze behelsen ook een schuine maar vooral vloeiende lijn.

Het schuine gedeelte erin gesneden en lichtjes vlak geschuurd in de Styropor.

attachment.jpg

Beide zijden zijn hier erin aangebracht.

attachment.jpg

Daarna met afval stukjes (gooi ik nooit zomaar weg) alles bekleed en een nachtje laten drogen. De speldjes heb ik in de foto al verwijderd. Zonder speldjes deze plankjes monteren zou niet goed zijn. Het 1,5 mm balsa wordt namelijk nat door de montagekit en zal dan kromtrekken..dus nooit zonder borging monteren.

attachment.jpg

Na het snij en schuurwerk zien we de vloeiende lijn er goed in zitten.

attachment.jpg

Beide zijden klaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

Close up.

attachment.jpg
 
De start is gemaakt met het bekleden van het achterschip en de onderzijde van de romp. Het achterschip zal nog de nodige bewerkingen in beslag gaan nemen maar dat is voor later.

Het achterschip heeft een welving in de vorm en dat is mooi terug te zien in de foto`s.

In ieder geval ben ik blij dat ik genoeg spelden heb..

attachment.jpg

Middenschip bekleed.

attachment.jpg

De welving..ik ben er erg tevreden mee dat ze is gelukt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Lijkt een beetje op een runaway..

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderzijde is nu geheel bekleed.

attachment.jpg
 
Flinke vorderingen weer Ron.
De afwerking van de overstekende delen balsa, hoe doe je dat ?
Wordt dit gesneden of gezaagd ?

Mark
 
Ik snijd het grootste gedeelte van het overtollige balsa altijd eerst weg met een x acto mesje. Daarna met een fijne korrel (bijv.800)schuur ik de rest weg om te voorkomen dat ik per ongeluk teveel weg snijd van het overtollige balsa. Tijdens het schuren gebruik ik liefst een schuurblokje als mogelijk. Dit om te voorkomen dat er een grillige schuurnaad ontstaat. Kleine of slecht toegankelijke plaatsen schuur ik met een op maat gemaakt schuurblokje. Dit is een klein blokje welke ik zelf heb gemaakt uit een groot schuurblokje van kurk.
 
Goed opgelost het klein foutje:D
Met al de spelden erop zie je pas hoe groot deze weer gaat worden.

Fred
 
Nee dit is zuiver voor de hobby. Beroepshalve werk ik met poedercoating tegenwoordig. Voor een grote truck fabrikant.

Vandaag is de eerste mijlpaal bereikt. Het complete onderwaterschip is nu beplankt.

Het nog maagdelijke balsa,net geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna werd het tijd om het balsa voor de eerste keer te gaan behandelen. Hiervoor heb ik een laag porienvuller aangebracht.

attachment.jpg

Omdat de komende tijd het achterschip een volledige gedaantewisseling moet ondergaan heb ik hiertoe besloten. Het voordeel van een laag porienvuller op balsahout is dat de oppervlakte hierdoor iets harder wordt. Daardoor is de kans iets kleiner geworden dat ik per ongeluk de zachte oppervlakte van het balsa kan beschadigen.

attachment.jpg

De romp is hier nog nat van de poriënvuller.

attachment.jpg

Poriënvuller is voor balsa geweldig spul. Het vult de poriën erg goed op waardoor de poreuze eigenschap ervan drastisch verandert. De oppervlakte wordt ook iets harder erdoor. In principe hoef je slechts een tot twee lagen ervan op balsa aan te brengen (onverdund) om de oppervlakte al bijna klaar te hebben voor spuit of schilderwerk. Na iedere laag ook maar eenmaal lichtjes schuren met een fijne korrel. Omdat de fijne haartjes van balsa erdoor overeind gaan staan is het voldoende om heel lichtjes de topjes daarvan eraf te schuren (slissen in vaktermen)..

Maar let op..poriënvuller bevat sterke oplosmiddelen. Altijd aanbrengen in een goed geventileerde omgeving en niet roken of drinken erbij. De vluchtige stoffen zijn niet geschikt voor opname in het lichaam. Gelukkig is poriënvuller al na een uur droog en dan is het schuurbaar (slissen). Lak eroverheen aanbrengen pas na minimaal 3-4 uur omdat de oplosmiddelen nog een niet gewenste reactie zouden kunnen veroorzaken op je lak ( bubbels).

attachment.jpg

De Engelse tekst in de plaatjes is bedoeld voor mijn site.
 
Momenteel wordt de bouwruimte weer verbouwd en er wordt een derde werkbank bijgebouwd. Deze is noodzakelijk geworden. Derhalve ligt het project even stil tot de werkbank gereed is. Dit zal waarschijnlijk eind deze week zijn.
 
ron dat is een plezier om dat te volgen pracht werk en wat een uitleg daar doe ik mijn pet voor af .
gr soetkin
 
Momenteel wordt de bouwruimte weer verbouwd en er wordt een derde werkbank bijgebouwd. Deze is noodzakelijk geworden. Derhalve ligt het project even stil tot de werkbank gereed is. Dit zal waarschijnlijk eind deze week zijn.

Succes met tussendoor dit 1;1 project :D

Fred
 
een extra werkplek , net wat ik ook nog tekort kom.
het zal je project zeker ten goede komen.

de romp ziet er in elk geval al pico-bello uit,ik kijk al uit naar het vervolg.
 
Inmiddels ben ik al zover dat ik ook tussendoor verder kan werken aan de Blue Marlin. Er moet nog een bankschroef worden gemonteerd en een of twee kastjes erboven. Maar dat kan ook wel tussendoor.

attachment.jpg

Tegenover deze bank moet ik nog gaan opruimen..

attachment.jpg

Blijkt nu dat ik wel erg veel lijmklemmetjes heb..Ik heb ze maar voor voorlopig in een la opgeborgen.

attachment.jpg

Circa 40 % van de werktekeningen hangen hier. Ook hangen er enkele CAD tekeningen tussen van mijn kinderen :)

attachment.jpg

Ik heb overigens gisteren een flink pak tekeningen mogen ontvangen van het aandrijf gedeelte. Deze moet ik nog gaan printen en bestuderen. Geweldig bedrijf onze Dockwise...wederom hulde!.

En ik ben begonnen met het uittekenen van het achterschip. Dit gedeelte wordt later eruit gesneden.

attachment.jpg

Het achterschip op de foto nu ze even weer normaal ligt.

attachment.jpg
 
Je hebt zo een heel mooie werkruimte Ron.

Lijmklemmen heb je nooit genoeg en zeker niet met de formaten waar jij mee werkt ;).
 
Ik ben ook erg gelukkig met de werkruimte. Er is nog genoeg plaats voor uitbreiding en mogelijkheden. En op een draaibank na (komt er ook wel eens aan)heb ik ook de beschikking over enkele goede machines. Maar ik ben ook in 2004 weer begonnen met deze hobby in de woonkamer. Toen was deze ruimte nog een slaapkamer.
 
En ik ben begonnen aan een van de moeilijkste klussen in dit project.

De constructie van de Skeg plus de bijbehorende delen.

Dit vereist de nodige voorzichtige stappen in de constructie. Omdat hier erg veel mis kan gaan.

Als eerste stap ben ik begonnen met het aftekenen van beide rompdelen aan de buitenzijde welke niet direct erbij horen.

attachment.jpg

Gelukkig heb ik een buigbare liniaal. Deze bewijst mij hier wederom een goede dienst. Zo kon ik mooi de rompvorm volgen om af te tekenen.

attachment.jpg

En dit is het ruwe ontwerp getekend op de onderzijde van het achterschip. Lijkt ook wel op Batman...

attachment.jpg

Duidelijk is de aparte vorm te zien welke zichtbaar is als er geen lading is gemonteerd op het schip.

attachment.jpg

Deze vorm dus.....

attachment.jpg

Daarna heb ik de eerste grote happen eruit gehaald. Lijkt erg simpel maar het moet met uiterste voorzichtigheid gebeuren. Er is vlug teveel uit gehaald.

attachment.jpg

De skeg moet nog gemaakt worden evenals dat de juiste vormen er nog in moeten komen. Ook moet de " bodem " nog vlak worden gemaakt. De zijkanten moeten schuin worden bekleed om daarna richting achterschip in de hoek te veranderen.

attachment.jpg

De ballonvorm wordt ook nog platter e.d...nog veel werk aan.
 
Ruimtelijke inzicht.:O
Dit- in -spanten,..... zou- echt- nie -weten hoe te beginnen.
Amaaai zeg, heel speciaal
groetjes
Ward
 
Terug
Bovenaan