Ok Ron
265. Voor het afplakken van de knalpotten gebruik ik simpelweg een 2mm. punch uit een punch&die-set die ik dan in de Tamiya-tape tik met een klein hamertje. Plus, incisie maken met een mesje.
266. Het afplakken duurt zo slechts een paar minuten.
267. Decals bevestigd.
268. Het probleem bij het aanbrengen van de decals was, dat ik ze niet kon uitsnijden of -punchen. Mijn punch & die set gaat maar tot 2 millimeter diameter en eigenlijk had ik 2,5 millimeter moeten hebben. De leertang is te onnauwkeurig... dus dan krijg je iets van silvering helaas. Je moet er met je neus op gaan zitten om het te zien, maar het is er wel.
269. Normaal gesproken probeer ik die silvering dan nagenoeg onzichtbaar te maken met een paar laagjes vernis, na een laagje set. Maar dat kan bij het chroom dus niet... normale vernis zou het chroom kunnen aantasten, zoals door Camaro69 al genoemd.
Verschillende methoden geprobeerd, waaronder twee maal een dun laagje met een paar minuten pauze, wat op zich geen problemen gaf maar de silvering verdween er niet mee. Toen heb ik geprobeerd om twee laagjes achter elkaar op te brengen. Welnu, dat is dus niet aan te raden! De silvering wordt een klein beetje witachtig. Er zat niets anders op dan te proberen de decal bij te werken met een mesje, hetgeen ook aardig lukte want het transparante deel (hetgeen silvering gaf) was broos geworden door de Micro Set en/of de Alc 600. Probleem was, dat het chroom door mijn messentrekkerij ook aangetast werd jammer genoeg. En op enig moment maakte ik de domme fout om een beetje Tamiya-tape op de decal te doen, om de velg deels te kunnen bijspuiten. Ik had de tape niet goed genoeg 'afgestript', of de decal lag er gewoon los op dat weet ik niet, maar hij bleef in elk geval aan de tape plakken. Dit was het resultaat:
Snel weer geprobeerd recht te drukken, maar de decal scheurde en een deel bleef aan de tape plakken. Minutieus verwijderd en teruggeplaatst, zo goed en kwaad als het kon. Met mesje geprobeerd zo goed mogelijk terug in positie te krijgen.
Even laten drogen; helaas vergeten een foto te maken van hoe het eruit zag maar het was redelijk rampzalig: een wieldop die er niet meer uit zag met daarop een niet meer intact BMW-logo. Na het drogen alsnog het logo afplakken, op hoop van zegen, met een uitgepuncht rondje. Alles bijgeschuurd met pads 6000, 8000 en 12000; vervolgens terug een laagje glossy zwart erop, wederom 2+1 laagjes chroom eroverheen en tot mijn grote opluchting (er kon van alles misgaan!) is het plannetje gelukt en heb ik weten te redden wat er te redden viel.
Smetje is nu de decal, maar ik zag online al een BMW 507-wiel waar het logo ook beschadigd was geraakt dus ik heb er vrede mee. Het geeft de bouw misschien wel wat meer karakter, wat kan ik er anders van zeggen. Niet ideaal, maar ik kan er mee leven.
Dit is de eerste echt grote fout in deze build, het was een kwestie van wachten. Zoals de mensen die mijn andere topics volgen weten, beschrijf ik niet alleen de dingen die goed gaan, maar ook de dingen die fout gaan. Naast dat dat smeuïg leesmateriaal is, heb ik zolang als ik topics schrijf altijd het idee gehad dat het weliswaar goed voor je ego is om het niet over je fouten te hebben, maar dat de lezers daar dan ook niet veel van kunnen leren. Bovendien lijkt het soms, als je de modelbouwtijdschriften leest bijvoorbeeld -waar niemand ooit fouten lijkt te maken en de mooiste modellen probleemloos verschijnen- alsof fouten maken bij modelbouwers niet menselijk is. Dit kan soms demotiverend werken. Vandaar mijn weergave van de gemaakte fouten.
270. Alle onderdeeltjes behalve de banden en de buitenkanten van de wielen krijgen een laagje Tamiya buff. Doel hiervan is, om het aangekoekt stof na te bootsen. Hier het verschil vóór en na.
271. En klaar. Merk het kleurverschil op tussen voor- en achterzijde van de velg. Ik beraad me nog op in welke mate ik de voorkant ga verweren. Misschien laat ik het wel zo, of
bijna helemaal zoals het nu is.
272. Blijven dryfitten...
273. De uitlaten worden aan de spruitstukken gelijmd met de gele Gator Glue (niet te verwarren met Gator's Grip Glue). Dit zorgt voor een sterke binding die niet zo gevoelig is voor torsie als secondenlijm / CA. Enige nadeel is de droogtijd van een half uur. Om de lijmpunten op hun plaats te houden, gebruik ik een combinatie van blu-tack en tape.
274. Zoals de auto nu is (wielophangingen in dryfit).
Totaal bestede tijd: 65 uur.