Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
He dank jullie wel voor de complimentjes!

Wat de spiegel betreft, dat weet ik nog niet; typisch vliegtuigbouwers-idee en misschien wel leuk hier. 's Over nadenken :)


294. Twee punten van de lijst geschrapt... het eerste was het aanpassen van de uitlaatpotten. Silenoz, die zei dat die misschien wat meer verweerd konden worden, heeft zo een toenemende invloed op het eindresultaat van deze verweringswerkzaamheden. Zeer positief, waarvoor veel dank aan Silenoz dus. Ik zag op een referentiefoto een wat blauwige gloed en krasjes. De blauwachtige gloed heb ik opgebracht met beetjes 502 Abteilung Abt 180 koperoxide blauwe verf. Dit is de kleur:

26472734402_e18159740d_b.jpg

295. Dit is twee minuten later, na tamponeren (inwerken in het model) en uitwaaieren met een zacht plat penseel:

25962135913_7a07c38c5b_b.jpg

Nu zitten er bruinachtige en blauwachtige tinten is. Het is niet makkelijk te duiden waar het een ophoudt en het ander begint, omdat de kleuren ook een beetje door elkaar heen worden gebracht; dat is een van die mooie eigenschappen van olieverf.

296. Beide potten verweerd. Zoals bij meer punten in deze bouw, heel subtiel maar juist daarom naar mijn idee realistisch. Overdrijven is makkelijk bij verweren. Vergeet niet dat ook verwering geschaald moet worden en dus niet 1 op 1 overgenomen kan worden.

25962135913_7a07c38c5b_b.jpg

297. De eindranden worden bijgewerkt met een potlood. Het grafiet geeft dit een 'gunmetal' glanzend laagje.

26565066115_e91205f6ff_b.jpg

298. Er worden flinterdunne krasjes opgebracht aan de rechter pot. Deze zijn op de foto's helaas niet te zien... wel een paar iets langere krassen. Op de ledendag kan men dit van dichtbij bekijken en zal men dan ook de vele kleine krasjes zien, indien interesse.

26565061975_eb5de4f125_b.jpg

299. Het tweede is, dat de boutjes zijn ingekleurd; deze keer met 502 Abteilung Abt125 Light Mud + cocktailprikker. Yes daar is 'ie weer.

26539058036_6bf4c3e3ff_b.jpg

300. De bevestigingsbouten voor de schokbreker zijn lichtzwart gekleurd, tevens zijn er vetsporen aangebracht.

25962133693_5f603c129e_b.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren:

- Trommelrem-platen schilderen en verweren.
- Decals op motor aanbrengen.
- 3 bandjes 'weighted' maken.
- Klein beetje verwering aanbrengen op uitlaatpijpen net achter de knalpotten (afhankelijk van de meningen op het forum).
- Final check verwering referentiefoto BMW en referentiefoto's 1, 4 en 5 Silenoz.

Totaal bestede tijd: 73 uur.
 
Roy vergeef me maar onthouden is niet mijn beste vak de laatste tijd nu heb ik ergens gelezen dat je uw primer verdunt nu weet ik og wel dat het de primer van alclad is en de verdunner van ....... heb het gisteren nog gezien ik dacht " Mr hobby " is het niet ik ga morgen naar Artobi die hebben gewoon alle verven voor modelbouw en airbrush en ik ga me dat halen dan kan ik Marc ( oldieman ) zijn road runner al in de primer zetten en het kevertje gewoon verdunnen zeker ?
Marc
 
Wat mij opvalt, is hoe bescheiden je hier bent Roy.
Je zegt dat je geen expert ben in het autobouwen.. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, je bent het wel.
Ik zie heel vaak dat mensen hun bodem in kleur zetten, en dan erbij schrijven : 'Ik probeer dit zo realistisch mogelijk na te bootsen van het origineel'
terwijl er niet eens verwering is aangebracht. Diezelfde mensen heb ik gouden medailles zien winnen maar dat valt helemaal in het niets bij wat jij hier laat zien.
Ik denk dat er maar weinig autobouwers zijn, die zo ver gaan zoals jij momenteel. En je gaat nog niet eens verder als OOB.. Kan wel tellen. :wow:
Het blijft een heel leerzaam topic waar zowel ik als menig ander autobouwers alleen maar jaloers op kunnen zijn.
Echt knap wat je hier allemaal laat zien.
 
Yep en is een goed leermeester weet waarover hij praat en moest ik auto's bouwen verloor ik hem niet uit het oog samen met andere op dit forum.
en Roy u bent rechtdoor maar weet ook de oplossing en dat is knap zelfs met diorama's
welgemeende groeten Pascal
 
Heren alvast dank voor jullie commentaren, ze doen me goed! Ik kom er later uitgebreid op terug, ga nu even uit eten ;)

Marc de primer is "Alclad Grey Primer & Microfiller". Ik verdun met Mr Color thinner, die is te verkrijgen in een grote verpakking (250 staat erop, dat betekent 250 ml.) en een kleine verpakking (110 staat erop, 110 ml. dus). Het is geen goedkoop spul, maar ja... nadat iedereen die deelnam aan de demo (ook diegenen die nog nooit hadden geairbrushed) een mooie laag erop had gekregen, zonder één afloper, behoeft de waarde van het product geen verder betoog.

Wel, net als bij de demo, altijd gasmasker op en spuitcabine gebruiken he :D Maar serieus, het gasmasker is belangrijk maar een goede ventilatie minstens zo. Google maar eens op 'schildersziekte' als je nog niet overtuigd bent van het belang van masker of ventilatie.

Voor als de Mr Color thinner niet beschikbaar is, heb ik geen enkele twijfel dat de Alclad thinner ook goed werkt. Zelf had ik Mr Color thinner in huis toen ik de primer voor het eerst probeerde, en sindsdien nooit meer van thinner gewisseld. Eventueel kan Tamiya lacquer thinner ook denk ik wel, maar dan moet je zeker weten dat je de LACQUER thinner hebt en niet de X-20 of de X20A. Ook dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar de verdunner zal ongeveer hetzelfde zijn als die van Mr Color.
 
Ik heb op hun webshop gekeken Marc en daar hebben ze die primer en de thinners niet... Helaas.
 
Heb alles in huis nu
Nu kan de pret beginnen
Ik heb nog een verrassing voor later ik hoop dat ik dit tot een goed einde breng ( denk eraan ik ben de kleuren niet goed de baas maar ik probeer )
 
Wat mij opvalt, is hoe bescheiden je hier bent Roy.
Je zegt dat je geen expert ben in het autobouwen.. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, je bent het wel.
Ik zie heel vaak dat mensen hun bodem in kleur zetten, en dan erbij schrijven : 'Ik probeer dit zo realistisch mogelijk na te bootsen van het origineel'
terwijl er niet eens verwering is aangebracht. Diezelfde mensen heb ik gouden medailles zien winnen maar dat valt helemaal in het niets bij wat jij hier laat zien.
Ik denk dat er maar weinig autobouwers zijn, die zo ver gaan zoals jij momenteel. En je gaat nog niet eens verder als OOB.. Kan wel tellen. :wow:
Het blijft een heel leerzaam topic waar zowel ik als menig ander autobouwers alleen maar jaloers op kunnen zijn.
Echt knap wat je hier allemaal laat zien.

Je bent denk ik de eerste persoon in mijn persoonlijke geschiedenis die zegt dat ik bescheiden ben. Die steek ik alvast in m'n zak :laugh:

Persoonlijk heb ik grote bewondering voor het strak en stofvrij aanbrengen van een laklaag en daarboven decals, zoals de door mij genoemde modelbouwers van dit forum dat kunnen. Het spuiten van een tank of vliegtuig komt (in de meeste gevallen) niet zo nauw, sterker nog daar is het juist goed als er wat variatie in de kleur zit. Dat komt mooi over en breekt de saaiheid van een groot oppervlak. Autobouwers die een nieuw model proberen na te bootsen kunnen zich dat denk ik niet permitteren, omdat dan het hele effect weg is. Idem met verweren... een halftrack daar kun je doen wat je wilt bij wijze van spreken, gaat het mis dan doe je het opnieuw; je hoeft niet tig laagjes opnieuw te spuiten (lak + vernis). Vaak zal het er zelfs beter uit gaan zien hoe meer variatie je erin brengt.

En dat brengt mij tot de bewondering voor modelbouwers die zich met auto's en motoren bezig houden: er mag niets misgaan en 'ze doen het maar eventjes'.

Wat ik met mijn BMW doe is eigenlijk deels dat ontwijken; juist doordat ik probeer hem in gebruikte toestand weer te geven, maak ik het mezelf wat makkelijker en kan er eigenlijk veel minder snel iets mis gaan.

Eigenlijk sla ik daarmee twee vliegen in één klap: het is realistischer en bedrijfszekerder. Bedrijfszekerder, omdat ik bijna geen risico loop; wel meer werk om tot het gewenste resultaat te komen, maar de kans dát het resultaat gewenst is, wordt groter. Realistischer, omdat de modellen waar jij op doelt inderdaad niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid. Zelfs is dat zo, als ze uit de trailer geduwd worden hun plek in de showcase op... en als er verder nooit mee gereden wordt. Ook dan is de onderkant normaal gesproken niet puur 100% zwart. Ook dan zijn er highlights en heb je te maken met écht chroom dat door Alclad veel beter wordt weergegeven dan het ongeloofwaardige nep-chroom dat Revell levert.

Overigens zal de body van de auto stukken minder verwering krijgen; waarschijnlijk enkel een héél klein beetje stof achter de wielen opgebracht. En... niet gepolijst. Want zo krijg je niet die high gloss-shine die andere modellen wel hebben. Bij een echt automodel is dat prachtig, maar bij een schaalmodel ziet het er in mijn ogen onwerkelijk en niet op schaal uit. Ook de glans mag wat mij betreft in heftigheid 3x zo weinig worden.

Dus, de onderdelen zijn 24 keer zo klein. De kleurtinten zijn 10% lichter. De glans van de lak mag 3x keer minder fel. Ook de glans van het chroom mag 3x minder fel... (alles maar bij benadering he) en ik hoop dat ik zodoende een interessant beeld neerzet.

Ik heb lang moeten nadenken over hoe ik jouw complimenteuze post zou beantwoorden, hier dan het antwoord... ik ben heel blij dat je het een mooie bouw vindt (en inderdaad nog steeds out of box, het wordt nu natuurlijk een wedstrijdje om hem toch zo mooi mogelijk te krijgen haha) en voor dit soort complimentjes doe ik het toch ook wel een beetje :)



@Pascal: hartelijk dank voor de aanvulling, echt tof dat je ook je ogen op de voertuigtopics richt want net zoals de bouwers van militaria veel leren van de civilisten en figuurbouwers, leren de figuurbouwers technieken en dergelijke van de bouwers van militaria en civilisten. Zelf heb ik bijvoorbeeld nog nooit een tank gebouwd, maar ik heb het meeste wat ik van verwering weet en toepas geleerd door te kijken naar hoe tankbouwers dat in de praktijk hebben gebracht.

@Silenoz: mee eens, het ziet er beter uit zo.


301. Aan de voorzijde heb ik wat vliegroestplekken geplaatst. Dat deed ik met een okerkleur volgens mij, op de ledendag. Ik zette een paar heel kleine dotjes olieverf (vierkante millimeter of zo) en smeerde die uit. Al vrij snel werd ging de okerkleur overheersen. Amazone die erbij was, gaf later toe dat hij daar toch wel een beetje van was geschrokken. Maar olieverf krijg je er makkelijk af laat zich eenvoudig corrigeren. Merendeel weer weggehaald, rest getamponeerd en uitgewaaierd en het resultaat is naar tevredenheid. Het moet vliegroestplekken voorstellen zoals die kunnen zijn ontstaan doordat, bij regen, de vochtig geworden roest achter de voorbumper in spetters op de voorkant is gaan waaien (tijdens het rijden met de auto in de regen dus).

26036538643_9b55f9fa49_b.jpg

302. Op de ledendag ben ik ook willekeurig met wat olieverfjes in de weer geweest op de veringstangen en op de rechts knalpot (op de foto ook rechts).

26036540713_656b996f40_b.jpg

Totaal bestede tijd: 74 uur.
 
303. Terug van weggeweest na een intensieve verhuizing (nog niet helemaal klaar trouwens)... Op de volgende foto kun je goed zien wat het verschil is tussen de banden waar het gewicht op lijkt te staan (vooraan op de foto, dus de twee linker wielen) en die waar dat niet het geval is (achteraan).

27174514241_0b65114f58_b.jpg

304. Vergelijk de achterste banden op de vorige foto maar eens met deze willekeurige banden die ik zojuist fotografeerde:

26638282663_75045cbc27_b.jpg

26636962664_74070ee820_b.jpg

305. Er is, zo te zien, behoorlijk wat raakvlak tussen band en de straat. Als je nog eens terugkijkt naar de achterste banden van het model zie je dat er nauwelijks raakvlak is, daar raakt de band de ondergrond misschien over een breedte van een halve millimeter.

De methode die ik bij de laatste drie bandjes heb toegepast is vrij snel en begint ermee de multitool in de richting van de band te houden en met een freesje op de band in te vreten. Let hierbij goed op dat het freesje de zijkanten van de band niet raakt ('uitschiet').

26968435860_f338033304_b.jpg

306. Als dat klaar is, de frees andersom houden en in de breedterichting op de band in laten werken. Het vinyl is vrij stug en moeilijk te bewerken, maar met wat oefenen lukt het prima.

27243790505_3f7e78e525_b.jpg

307. Kijk ten slotte of de band mooi recht en stabiel staat. Doe je dat niet, dan ziet de band er, in positie, straks niet realistisch uit. Hieronder zie je dat de band iets scheef staat (vergelijk met de flesjes verf).

26968440680_057dd3f8d3_b.jpg

308. Na een beetje bijwerken (liever te vaak checken dan één keer te ver gaan) staat de band recht (maar de foto scheef..)

26636816114_c74c10d64a_b.jpg

309. Nadat de vier bandjes klaar waren, heb ik ze nog een keer met elkaar vergeleken.

27174508421_d370d262ce_b.jpg

310. En zo staat hij er dan nu bij.

26968437760_72f1f1815f_b.jpg

Wat moet er nu nog gebeuren:

- Trommelrem-platen verweren.
- Decals op motor aanbrengen.
- Klein beetje verwering aanbrengen op uitlaatpijpen net achter de knalpotten.
- Final check verwering referentiefoto BMW en referentiefoto's 1, 4 en 5 Silenoz.
- Banden spuiten.

Totaal bestede tijd: 75 uur.
 
Joepi... Roy is back in the house... :-)
Eindelijk weer BMW updates...

Groetjes,
Kurt
 
He Kurt, Silenoz en Oldieman, hartelijk dank voor jullie leuke reacties.


311. De decals voor de motor snijd ik zo kort mogelijk af langs een photo etch bending tool.

27220447261_41803acee7_b.jpg

312. Hier kun je goed zien hoeveel transparant mat folie ik op die manier wegsnijd. Zou ik het wegsnijden achterwege laten, dan zou dit lelijke plekken geven en daar is niemand bij gebaat.

27220646841_d45e92dd17_b.jpg

313. Beetje Micro Set op het kleppendeksel, dan de decal erop, nog wat set erop (met penseel aanbrengen) en gewoon laten drogen.

27220447301_1153ec533e_b.jpg

Ik ga er verder niets meer aan doen, verwering zou nauwelijks zichtbaar zijn en kan enkel afbreuk doen aan het geheel.

To-do:

- Trommelrem-platen verweren.
- Klein beetje verwering aanbrengen op uitlaatpijpen net achter de knalpotten.
- Final check verwering referentiefoto BMW en referentiefoto's 1, 4 en 5 Silenoz.
- Banden spuiten.

Totaal bestede tijd: 75.5 uur.
 
Terug
Bovenaan