@Patje: ik ben benieuwd naar het balsa-tooltje, laat het maar weten als je er een foto van hebt kunnen vinden. Wat betreft de lengte van de spruitstukken: die is inderdaad links en rechts verschillend. Het zal wel Revell's bedoeling zijn want ook de (vlampijp-) koppelstukken zijn niet gelijk. De aansluitingsstukken tussen de onderdelen (wat je denk ik bedoelt met gietnaden) zijn helemaal weg voor zover ze in beeld zijn. Ik kom daar hieronder op terug.
@Erwin: dank je wel en leuk dat je dit topic komt bezoeken!
@Marc: allereerst, als je iets opvalt wat volgens jou niet klopt zou ik het altijd tof vinden als je het zou melden. Twee zien immers meer dan één. Dit geldt natuurlijk voor iedereen... in het verleden zijn er talloze situaties geweest in mijn bouwtopics waarbij ik tips of adviezen of waarschuwingen heb gehad die ik meteen heb omarmd en uitgevoerd, met grote dank. Dus ik sta daar zeer voor open, het eindresultaat kan er alleen maar beter van worden.
In dit geval heeft Revell geen bouten of flensen gegoten, dus al had ik ze weg willen schuren dan zou dat niet hebben gekund. Je ziet inderdaad vijl- en schuursporen maar die zijn het resultaat van het weghalen van de gietnaad rondom de spruitstukken.
33. Na het schoonmaken van de onderdeeltjes (final check) heb ik een dryfit gedaan. Dan blijkt toch weer dat er hier en daar nog een ietsiepietsie moet worden bijgevijld of geschuurd. Dat is dan ook gedaan... en dan is het voorbereidingswerk van de motor klaar!
34. Na het lijmen van een V-snaartje (helaas toch losgebroken na al het gewrik) en het strak maken, kunnen alle onderdeeltjes in bad. Het is een goed idee ze eerst te tellen en het aantal na het schoonmaken te controleren (zoals bij de kinderen op schoolreisje). Het badje, warm maar niet te heet water met een paar druppels zeepsop, is bedoeld om de vetresten afkomstig van modelbouwvingertjes en eventueel nog wat resterende matrijsolie te verwijderen.
Voor de geïnteresseerden: het gietproces van een modelbouwkit
(en waarom het nuttig is je gietramen te ontvetten voor het schilderen)
Een gietraam (sprue) van een modelbouwkit komt tot stand doordat twee mallen (elk de helft van het gietraam, eentje is voor het onderste deel en een is voor het bovenste deel) op elkaar worden geplaatst, waarna er heet plastic in de mallen wordt gespoten. Via de vertakkingen waar alle onderdeeltjes aan komen te hangen, wordt het plastic naar de uiteindelijke onderdeeltjes geleid. Als het plastic enigszins is afgekoeld, worden de mallen (matrijzen) van elkaar gehaald en komt daar de sprue tevoorschijn. Dat van elkaar halen van de mallen gebeurt door middel van stotertjes, de zogenaamde ejector pins.
Die pins drukken als het ware het plastic uit de mal, anders zou het blijven vastplakken. Door dat drukken in combinatie met het nog zachte plastic, ontstaan de gevreesde ejector pin holes, die modelbouwers normaal gesproken opvullen met putty of zo als die gaatjes in het zicht zitten. Kitfabrikanten van tegenwoordig zijn erg goed in het strategisch verstoppen van die ejector pins, zodat de gaatjes later niet hoeven te worden opgevuld. Een tweede, aanvullende methode om de gietramen makkelijk van de mallen los te krijgen, is dat er een beetje olie op de mallen wordt ingespoten. Dat zorgt ervoor dat het plastic niet veel grip heeft op het metaal van de mallen.
Maar vaak blijft die olie aan de gietramen zitten bij het eruit persen. Als je de gietramen dan uit je bouwdoos neemt, zit er dus nog wat olie aan, opgedroogd. Verwijder je dat niet, dan loop je het risico dat de olie gaat reageren met verf of vernis. Het beste kun je daarom de onderdeeltjes schoonmaken, zoals hierboven getoond. Een en ander wordt zelfs door sommige kitfabrikanten voorgeschreven.
35. De onderdeeltjes kun je, nadat ze even in het badje hebben gelegen, met een zachte tandenborstel (of, voor de zekerheid als de onderdeeltjes breekbaar zijn, een penseel) schoonmaken. Bijkomstig voordeel is dat al het schuurstof loslaat, mits je het onderdeeltje na het wassen en poetsen onder de kraan goed afspoelt.
Enfin, nu moeten de onderdeeltjes dus een dagje drogen op een schone, stofvrije doek.
36. Om nog even terug te komen op het strak maken van de twee helften van een onderdeeltje: door gebruik van een zilverstift kun je zien of het bijgewerkt moet worden. Zie de foto's hieronder, waaruit blijkt dat er in dit geval in het geheel niets meer te zien is van de aansluiting. Enkel wat met de stift is bijgewerkt, is later nog te zien. De rest zal verborgen worden onder het chassis.
Ter vermaak, vergelijking met hoe het was:
Totaal bestede tijd: 9 uur.