Zoiets volg ik graag , ik zal hier niet veel commentaar geven omdat er niks is om over te commentaren alleen ogen wagenwijd open en genieten en leren
Hierover nog even, dat was vergeten te zeggen; ik denk dat je jezelf te kort doet door te zeggen dat je van dit topic
leert; jouw niveau is de laatste twee jaar dusdanig gestegen dat ik niet denk dat je veel van dit topic zult leren. Toch bedankt voor het compliment en ik probeer het topic natuurlijk zo interessant mogelijk te houden met veel foto's en hier en daar wat extra info. Vooral de beginnende modelbouwer zal denk ik veel aan dit topic hebben als hij/zij nog niet veel over modelbouw gelezen heeft. Zo hoop ik het althans.
@Steven: fijn dat je het topic komt bezoeken, hoewel het eigenlijk maar een out of box-project is. En merci voor de complimentjes, dat doet een mens altijd goed
37. Over die motor gesproken, dat is één van de vijf bouwfases waar ik deze bouw in heb opgedeeld. Dat zijn deze:
1) Plaatjes 1 t/m 7: motor.
2) Plaatjes 8 t/m 22: onderzijde auto.
3) Plaatjes 23 t/m 31: interieur.
4) Plaatjes 32 t/m 39: motorruimte en body.
5) Plaatjes 40 t/m 55: afronding.
Elke fase wordt helemaal afgewerkt wat betreft montage, schilderwerken en verwering voordat aan een nieuwe wordt begonnen. Niet omdat dat de beste methode is, maar omdat het voor mij als bouwer leuker is (en misschien voor de lezer ook wel).
De montage van fase 1 is klaar: tijd om te primen. Nadat de onderdeeltjes gewassen zijn, worden ze elk op een cocktailprikkertje gelijmd: een beetje secondenlijm (Zap-A-Gap medium CA) op het prikkertje, dat tegen een plek van het onderdeeltje houden die niet geschilderd hoeft te worden en meteen een druppeltje accelerator erop. Ik gebruik Zip Kicker als accelerator. Daardoor wordt de secondenlijm meteen hard (anders duurt het ongeveer een half uur, ondanks de naam secondenlijm). Even het cocktailprikkertje stil houden (twee seconden of zo) en het zit vast.
38. Zo krijgen we een soort kerkhof van onderdeeltjes. Het steekschuim waar de prikkertjes in gestoken zijn, is te koop bij een bloemist bijvoorbeeld.
39. Als primer gebruik ik een mengsel tussen Alclad 2 primer met Mr Color thinner. Beide zijn op lakbasis dus dat werkt prima. Het is de fijnste primercombinatie waar ik ooit mee gewerkt heb. Ik heb een potje vol gedaan, zodat ik alleen maar even hoef te schudden voor gebruik. Er zitten drie of vier glazen balletjes in die te koop zijn in de webshop van Burglar. Klik
hier als je ze meteen wilt bestellen; ik gebruik ze ook in mijn potjes Vallejo verf.
40. Na het goed schudden van de primer poets ik de rand en het deksel af met wat toiletpapier. Doe ik dat niet, dan zit het dekseltje de volgende keer moervast (hoe zou ik dat nu toch zo goed weten).
41. Na het schoonmaken van de airbrush (die ik een half jaar geleden was vergeten te reinigen... maar Alclad airbrush cleaner lijkt geen verschil te maken tussen een half uur en een half jaar... de oude verf gaat er net zo makkelijk vanaf. Wat een vriendelijk spul is het toch) is het dan tijd voor het primen. Aansluitend voor het primen, wordt elk onderdeeltje schoon geblazen zodat ook de laatste stofdeeltjes verdwijnen.
42. Het primen: druk zet ik op 1,1 bar, afstand zoals op de foto. Eén laagje is genoeg, het hoeft niet volledig dekkend te zijn. Doel van primen is, dat er minuscule 'haakjes' op het oppervlak komen waaraan de tweede verflaag zich kan hechten.
43. En zo wordt het dan.
Totaal bestede tijd: 10 uur.