Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Ok Roy dat kon ik dus niet goed onderscheiden op het beeld , maar ik ben er gerust in dat gaat goed komen hoor
Marc
 
Wederom proper werk Roy, veel tijd spenderen aan kleine details daar is het hem om te doen, en dat is wat de betere modellen uit de hoop doet rijzen. Straf wat je met die motor gedaan hebt, chapeau!
 
Zoiets volg ik graag , ik zal hier niet veel commentaar geven omdat er niks is om over te commentaren alleen ogen wagenwijd open en genieten en leren

Hierover nog even, dat was vergeten te zeggen; ik denk dat je jezelf te kort doet door te zeggen dat je van dit topic leert; jouw niveau is de laatste twee jaar dusdanig gestegen dat ik niet denk dat je veel van dit topic zult leren. Toch bedankt voor het compliment en ik probeer het topic natuurlijk zo interessant mogelijk te houden met veel foto's en hier en daar wat extra info. Vooral de beginnende modelbouwer zal denk ik veel aan dit topic hebben als hij/zij nog niet veel over modelbouw gelezen heeft. Zo hoop ik het althans.

@Steven: fijn dat je het topic komt bezoeken, hoewel het eigenlijk maar een out of box-project is. En merci voor de complimentjes, dat doet een mens altijd goed :)


37. Over die motor gesproken, dat is één van de vijf bouwfases waar ik deze bouw in heb opgedeeld. Dat zijn deze:

1) Plaatjes 1 t/m 7: motor.
2) Plaatjes 8 t/m 22: onderzijde auto.
3) Plaatjes 23 t/m 31: interieur.
4) Plaatjes 32 t/m 39: motorruimte en body.
5) Plaatjes 40 t/m 55: afronding.

Elke fase wordt helemaal afgewerkt wat betreft montage, schilderwerken en verwering voordat aan een nieuwe wordt begonnen. Niet omdat dat de beste methode is, maar omdat het voor mij als bouwer leuker is (en misschien voor de lezer ook wel).

De montage van fase 1 is klaar: tijd om te primen. Nadat de onderdeeltjes gewassen zijn, worden ze elk op een cocktailprikkertje gelijmd: een beetje secondenlijm (Zap-A-Gap medium CA) op het prikkertje, dat tegen een plek van het onderdeeltje houden die niet geschilderd hoeft te worden en meteen een druppeltje accelerator erop. Ik gebruik Zip Kicker als accelerator. Daardoor wordt de secondenlijm meteen hard (anders duurt het ongeveer een half uur, ondanks de naam secondenlijm). Even het cocktailprikkertje stil houden (twee seconden of zo) en het zit vast.

25535866830_5160c14b31_b.jpg

38. Zo krijgen we een soort kerkhof van onderdeeltjes. Het steekschuim waar de prikkertjes in gestoken zijn, is te koop bij een bloemist bijvoorbeeld.

25209972903_71479512a6_b.jpg

39. Als primer gebruik ik een mengsel tussen Alclad 2 primer met Mr Color thinner. Beide zijn op lakbasis dus dat werkt prima. Het is de fijnste primercombinatie waar ik ooit mee gewerkt heb. Ik heb een potje vol gedaan, zodat ik alleen maar even hoef te schudden voor gebruik. Er zitten drie of vier glazen balletjes in die te koop zijn in de webshop van Burglar. Klik hier als je ze meteen wilt bestellen; ik gebruik ze ook in mijn potjes Vallejo verf.

25209970283_4896264e97_b.jpg

40. Na het goed schudden van de primer poets ik de rand en het deksel af met wat toiletpapier. Doe ik dat niet, dan zit het dekseltje de volgende keer moervast (hoe zou ik dat nu toch zo goed weten).

25209973413_cba1a49a35_b.jpg

41. Na het schoonmaken van de airbrush (die ik een half jaar geleden was vergeten te reinigen... maar Alclad airbrush cleaner lijkt geen verschil te maken tussen een half uur en een half jaar... de oude verf gaat er net zo makkelijk vanaf. Wat een vriendelijk spul is het toch) is het dan tijd voor het primen. Aansluitend voor het primen, wordt elk onderdeeltje schoon geblazen zodat ook de laatste stofdeeltjes verdwijnen.

25715615152_93be6132cf_b.jpg

42. Het primen: druk zet ik op 1,1 bar, afstand zoals op de foto. Eén laagje is genoeg, het hoeft niet volledig dekkend te zijn. Doel van primen is, dat er minuscule 'haakjes' op het oppervlak komen waaraan de tweede verflaag zich kan hechten.

25715610862_ed67656980_b.jpg

43. En zo wordt het dan.

25810510866_87135e210e_b.jpg

Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
ik denk dat je jezelf te kort doet door te zeggen dat je van dit topic leert; jouw niveau is de laatste twee jaar dusdanig gestegen dat ik niet denk dat je veel van dit topic zult leren.

... op misschien één ding na en dat is, altijd goed de carrosserie dryfitten met alles op z'n plek voordat je de carrosserie gaat spuiten. :D

Ik bedacht me net nog een heuglijk feit te melden, namelijk dat de body tóch apart kan worden gespoten. De bouwinstructies tonen dat je eerst de twee onderdelen van de carrosserie aan elkaar moet lijmen voordat je het geheel op z'n plek zet. Dus nadeel twee (zie begin van dit topic) is daarmee van de kaart. Het enige resterende nadeel zou zijn mogelijk barstgevaar van de lak bij het torderen om de body om het chassis te krijgen... maar daarin ben ik gerustgesteld door wat Rocknrolla meldde namelijk dat het normaal gesproken gewoon goed gaat als de lak maar is uitgehard.

Bij een tweede punt waar ik tegenop zag in deze bouw, het uitboren van de gaatjes voor de grille, ga ik het mezelf wat makkelijker maken. Ik denk dat het uren en uren werk zou zijn om alles uit te boren (enige ervaring heb ik ermee, namelijk bij de Krupp-grille) en de kans op imperfecties of zelfs breken is levensgroot. Ik ga daarom de grill zwart spuiten en ofwel drybrushen ofwel verf weghalen van de hoogste posities. Omdat de grilles naar beneden gericht zijn, valt het toch niet zo op dat er geen diepte in het zwart zit. Het wordt overigens een zeldzaam geval dat ik puur zwart ga gebruiken... dat moet jaren geleden zijn geweest dat ik dat gedaan heb.

Maar goed nieuws alom dus.
 
43. Ik moet toegeven dat de verchroomde onderdelen er in deze kit best goed uitzien. Toch verwijder ik altijd het chroom, omdat het met bijvoorbeeld Alclad mooier wordt dan hoe Revell het kan doen. Zo'n dompelbadje chroom zorgt ervoor dat het er redelijk dik op zit en zo details verloren gaan, bovendien blinkt het naar mijn smaak te hard. Belangrijkste reden om de chroom te verwijderen en er een nieuwe laag op te spuiten is, dat er anders bijna altijd lelijke plekjes overblijven door het losmaken van de sprue. Wil je dat mooi wegkrijgen, dan moet je bovendien schuren en dan krijg je dit soort schuursporen waar niemand iets aan heeft (niet goed te zien, het gaat om de zwarte streep):

25235704403_00d346970e_b.jpg

44. De body zal straks, na te zijn gespoten, met ontzettend veel beleid op zijn plek moeten worden geschoven. Naar beneden gedrukt, zal het grille-stuk afbreken. Te veel uit elkaar getrokken, zal er schade ontstaan. Daarbij mogen er geen krassen op komen.

Hier de richting waarop de body eroverheen geschoven gaat worden:

25836246486_8a84a2fb2b_b.jpg

45. Verder met de verchroomde onderdeeltjes. Sommige zijn echt heel fragiel en die worden van de sprue afgezaagd met een microzaagje. Na het maken van deze foto zijn er (toch nog) twee onderdeeltjes afgebroken omdat ik te hardhandig te werk ben gegaan (het gaat om de twee buitenspiegels... die zaten trouwens ook wel op een werkelijk onmogelijke manier vast, maar het moet zeker mogelijk zijn ze ongeschonden van de sprue te krijgen).

25235702693_4390d7a625_b.jpg

46. Alle onderdeeltjes worden geteld (jazeker, het zijn er 38 ) en in een kommetje gedaan.

25741353732_0ef96e4e67_b.jpg

47. Dettol chloroxylenol (onverdunde Dettol) 48 mg/ml wordt in het kommetje gegoten. Let op, dit is niet de huis-tuin-en keuken-Dettol maar echt een minder fijn goedje. In plaats daarvan heb ik vernomen dat ovenreiniger of gebruikte remvloeistof ook werkt. Zelf heb ik zeer goede ervaringen met deze Dettol, dat spul vreet het chroom (en, in voorkomende gevallen, oude verfresten) met gemak van het plastic, zonder dat plastic zelf aan te tasten. Wel een dagje geduld hebben, maar gelukkig heb ik deze stukjes nog lang niet nodig.

25862256245_1781da3a23_b.jpg

48. Het ziet er een beetje uit als verse motorolie. Alles goed onderdompelen, een dekseltje erop (anders is de stank niet te harden) en laten staan.

25767195761_5c921cfda3_b.jpg

49. Terug naar de geprimede onderdeeltjes. Een klein beetje schuren kan geen kwaad, alvorens de onderlaag te spuiten.

25862258405_fe35914b91_b.jpg

50. De onderdeeltjes krijgen een laagje zwart. Ze zien er nu hetzelfde uit als voorheen, met dien verstande dat ze nu klaar zijn om een laagje Alclad aluminium te krijgen. Gebruik je die zwarte laag niet, dan ziet het aluminium er niet zo mooi uit. Allereerst moet de onderlaag (het zwart dus) glad zijn en daarnaast is de aluminiumkleur optimaal van toon met zwart als ondergrond.

25235706333_e3f3229f51_b.jpg

55. Na twee uur ziet de Dettol er als volgt uit. Let op de belletjes bij de chromen onderdeeltjes... het begint al te werken.

25235702603_a9879dd7b4_b.jpg

56. Na ruim drie uur:

25742297812_5a4c8c958f_b.jpg

Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
Kijk, heb je alsnog geluk met het spuiten.
Wat trouwens nog een voordeel is van alles in 1 keer te kunnen spuiten, is dat je zo ook nooit een kleurverschil krijgt.
 
Zopas enkele pagina's bij gelezen, het is terug de moeite :))
Netjes gewerkt en zeer praktisch uitgelegd ;)
 
Merci voor je reactie Rocknrolla.

@Beyond: dank voor het volgen van dit topic en voor het compliment!


57. Ruim 7 uur in het badje:

25248298944_875c6076e6_b.jpg

58. Als je dan met een cocktailprikkertje of iets dergelijks roert, dan zie je wat de vloeistof heeft aangericht. De volgende foto is een minuut na de vorige gemaakt. Let op de chroomschilfertjes die in de vloeistof zweven:

25881011245_fe2c65f740_b.jpg

59. Na een klein dagje kunnen de resten worden verwijderd met een tandenborstel. Ik laat het nog even zitten, omdat ik toch niet thuis ben vandaag.

25760208652_b865afd148_b.jpg

60. Vóór het spuiten van de aluminiumkleur ga ik voor alle zekerheid nog even met een schuurpadje (korrel 8.000) over de zwarte onderlaag heen.

25248304624_409649f54d_b.jpg

61. Met de kleinste moeite en binnen de kortste keren wordt de aluminiumlaag opgebracht. Alclad II aluminium hoeft niet verdund te worden.

25248293764_ea6c68608f_b.jpg

62. Het ging zelfs iets té snel. Ik was op het laatste moment vergeten de luchtfilters af te plakken... die hadden zwart moeten blijven deels. Even kaken op elkaar, terug zwart op de luchtfilters:

25760204402_98debdbcb9_b.jpg

63. (met acryl, want dat droogt supersnel), en dan afplakken met 0,5mm. tape.

25580427070_40c2e63013_b.jpg

64. En weer een laagje aluminium eroverheen. Even laten drogen en dan nog een laagje. Als de tape verwijderd wordt, krijg je dit:

25248292604_37e8a8aecb_b.jpg

65. Tijdens het drogen kwam ik erachter dat de luchtfilterdeksels bij het echte motorblok er ernstig verchroomd uitzien. Dus nog even een laagje Alclad chroom er bovenop. Hier hoefde niets voor afgeplakt te worden.

25580422390_547d1d5755_b.jpg

66. De uitlaatspruitstukken, een onderdeeltje vooraan het blok en de ventilator kregen Alclad staalkleur. Alles moet nog worden verweerd (zeer matig overigens).

25786058101_b9fd7d93bb_b.jpg

Totaal bestede tijd: 12 uur.
 
Beste Roy een kleine tip
Ik heb alle potjes van vleessalade , tonijnsalade en nog zo van dat spul verzameld omdat het van een bepaald merk " Coks fresh " zijn en hebben allemaal een goed afsluitbaar deksel , het zijn bijna kubusjes en in 1 daarvan heb ik bleekwater ( javel ) gedaan daar doe ik mijn verchroomde spullen in deksel erop en na een uurtje ongeveer is alle chroom er mooi af , even afspoelen en ze zijn klaar , deksel weer op het doosje en je kan het volgende X weer gebruiken en van chroom schilfers zien je niks en een pak goedkoper dan die Dettol het enige waar je moet voor oppassen zijn de kleren of andere stoffen omdat die alle kleur wegvreten
Het enige nadeel is dat het stinkt , maar Dettol heeft nu ook niet een aangename reuk vind ik het is net of je een kliniek binnenkomt die reuk bah
Om even verder te gaan op die potjes die zijn zo makkelijk ik gebruik deze ook nog om resten en overschotjes van onderdelen mooi te rangschikken zoals velgjes , wissers , instrumentenpanelen , stoelen enzovoort ik schrijf er langs buiten wat erin zit en stapel deze mooi op een schab naast mijn bureau
grt
Marc
 
Mooie vorderingen. De alcladmetallics zien er inderdaad zeer goed uit. Tot nu toe heb ik deze links laten liggen maar ik ga ze toch ook eens proberen, geloof ik.
ik blijf deze zeker volgen.
 
Ik gebruik geen van dat alles voor chromeparts,altijd de gelvormige ovenreiniger van uit de delhaize.Werkt al na enkele seconden en slechts tien minuutjes later is het al helemaal klaar.
 
@Coachke: dank voor de tip van de potjes en van het bleekwater. Als dat een uurtje duurt, gaat het een stuk beter dan met Dettol. Weet je of het het plastic aantast en of het ook bij lak / verf te gebruiken is? Ik gebruikte de Dettol oorspronkelijk voor verf en het bleek ook te werken bij chroom, maar misschien draag je nu een vervanger aan niet alleen voor ontchromen maar ook voor het weghalen van oude verf... laat maar even weten, ik ben benieuwd.

@Rocknrolla: inderdaad zijn het mooie realistische kleuren, daar kan geen enamel of acryl tegenop. Het nadeel is het voorbereidingswerk, vooral als je het superglad wilt krijgen, maar het eindresultaat is er dan wel naar. Dank voor het blijven volgen! Aanmoedigingen in een bouwtopic, niet alleen van jou maar ook van de anderen, doen een bouwer (mij zeker) altijd goed en verhogen de motivatie.

@Knudde: welkom in het topic. Ik geloof dat je lid van het forum bent geworden toen ik even een drukke periode had met m'n werk dus we kennen elkaar nog niet van andere topics. Ik raad je zeker aan Alclad eens te proberen. Ik heb mensen horen zeggen dat het moeilijk zou zijn om ermee te werken, maar ik vind het juist makkelijk. Mits je doet wat de fabrikant voorschrijft: gewoon primen, laagje zwart, en dan de eindlaag of eindlagen in de definitieve kleur. Dat het lakverf is, maakt het niet moeilijker. Ik gebruik naald .4 maar misschien werkt .2 ook wel prima, dat weet ik niet.

Wat het onder andere zo prettig maakt is, dat de eindlak (chroom of staal of aluminium of dergelijke) niet verdund hoeft te worden. Je zuigt het op vanuit de fles en stopt het in de airbrush, ready to go. Ideaal, want dat gaat snel en precies zoals door de fabrikant bedacht. Alclad is zelfs zo vriendelijk geweest de te gebruiken compressordruk op het potje te vermelden. En het schoonmaken van lakverf uit de airbrush vind ik zelf nog makkelijker dan bij acryl. Bij acryl krijg je op den duur een latexachtige substantie die zich ophoopt in je nozzle, dat is bij lakverf niet. Het is ook niet moeilijker schoon te maken, als je maar airbrushreiniger op lakbasis gebruikt. Ik gebruik gewoon die van Alclad en zoals ik ergens al zei kreeg ik daarmee onmiddellijk de verf weg die ik een half jaar geleden vergeten was te uit de airbrush te verwijderen. Ik vind Alclad, al met al, ideaal spul.

@Doomwad: dat is wel ernstig snel. Misschien moet ik die ovenreiniger eens meenemen als ik in België ben, bijv. in het kader van de forummeeting. Tast het de plastic onderdeeltjes niet aan? En is het ook te gebruiken voor het verwijderen van oude verflagen?
 
Roy voor verf dient dat niet daar gebruik remvloeistof voor dat gaat het beste en duurt ook niet zo heel lang zelfs oven gebakken verf zoals op de auto's gaat er mee af daarom moesten we in de garage extr voorzichtig zijn met morsen op de autolak , en dettol is dan ook weer niet zo goedkoop en bleekwater i verreuit het goedkoopste wat er voor te vinden is
En inderdaad die Alclad verven zijn geweldig ik heb bij de Chevy alle chroom eraf gedaan en daarna in blinkend zwart gespoten en daarna drieof vier flinterdunne laagjes gespoten mooiere chroom bestaat er niet en je kan er met je vingers aankomen het gat er niet zo makkelijk af prachtig spul
groetjes
Marc
 
@Marc: ok ik ga dat de volgende keer proberen. Dank voor het meedenken.


67. Voor het verweren gebruik ik olieverf. Dit zijn de namen en nummers van 502 Abteilung:

25697765590_5d90b1c153_b.jpg

Ik doe de verf op een kartonnetje. Zo kan de lijnolie er uittrekken en in het karton. Dit zorgt ervoor dat er makkelijker geschilderd kan worden en de verf veel sneller zal drogen.

68. Beginnend met wat vuilaanslag / smeer en een vleugje schaduwwerking:

25903351851_8c1e3fdc1d_b.jpg

69. Het verstoort het effect van Alclad niet, omdat olieverf zich mooi transparant laat bewerken. Ik verdun de verf nu nog niet want hij is nog smeuiig. Morgen ga ik verder en dan zal ik iets moeten verdunnen.

25998324925_490795a243_b.jpg

70. Het kleppendeksel krijgt een zo licht mogelijk tipje olie, op drie plekken. Dan veeg ik ze door elkaar in willekeurige richtingen. Met mijn wijsvinger vinger veeg ik het enigszins uit en maak ik het zo nog willekeuriger. De kleppendekselbouten krijgen aan de onderkant wat schaduwbruin. Ik baseer me hier op foto's.

25365620064_c7d8161ec6_b.jpg

71. Na ruim een half uur is de olie al goed in het karton getrokken. Morgen zijn de olievlekken nog veel wijder geworden.

25369577773_d997d45a55_b.jpg

72. Een kant is bijna klaar, tijd voor een foto. Dit is best veel werk; alle verfjes zijn hier al op een of meerdere plaatsen gebruikt. Bijna alle auto's die ik in modelvorm zie langskomen zijn spik en span, wat natuurlijk prima is, maar ik wil graag wat meer realisme. De plekken die hier vuiler zijn, zullen straks minder goed te zien zijn. Daar wordt ook niet schoongemaakt, tenzij je een showexemplaar hebt natuurlijk. Ik heb zelf een sportwagen en ik ben daar erg zuinig op, maar als je onder de motorkap kijkt zie je een weliswaar prachtige motor... die echter zeker wel vuil heeft. Dat is ook niet erg. Als een auto gebruikt wordt, krijg je dat vuil vanzelf. En zo wil ik de BMW ook maken, als een auto die zorgvuldig onderhouden wordt maar waar wel gewoon van genoten wordt en waar vaker in gereden wordt.

Je zult zien als de motor straks in de auto ligt, dat verreweg de meeste verwering niet meer te zien is. Van onderen gezien overigens gedeeltelijk wel. De bovenkant (luchtfilters / carburateurs / kleppendeksels) zal in nette staat zijn, met een zeer lichte bevuiling.

25365617564_1f4c287049_b.jpg

73. De andere kant, nog in de onbevlekte aluminiumkleur.

25697766780_b16486a9ac_b.jpg


Totaal bestede tijd: 13 uur.



Edit: nog twee foto's waaruit blijkt dat het zeker geen verwaarloosd blok moet voorstellen. Moeilijk om dit nu goed aan te tonen zolang het blok niet is geïnstalleerd, maar we moeten het hier maar even mee doen.

25972719746_96544918fa_b.jpg

25698082750_2f568426a3_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kennelijk gaat het blokje er ook met cocktailprikker in... zo wordt het en zo kun je zien dat het verweereffect (beter gezegd, de vervuiling) eigenlijk wel meevalt.

25711818880_7fe9334897_b.jpg]

Het uitlaatspruitstuk wordt nog bijgewerkt, dat vind ik nog niet mooi.
 
Hoi Roy,motor ziet er mooi uit ,het gaat goed zo te zien,maar even je iets tonen wat ik voor je ging posten hier .

attachment.jpg
Deze houten latjes gebruik ik als schuurstokjes als het ware,bekleed ze met een stukje van 2 cm lengte,werkt goed en is ideaal om dit te gebruiken op motoren.
In het begin dat ik deze te zien kreeg waren ze balsa hout en kreeg ze van een vriend. Nu maak ik ze zelf. Nogmaals excuus voor dit even offtopic gaan.
 
Dank je Patje voor het tonen, dat is inderdaad een goed idee (ik neem aan dat je bedoelt dat je met de kopse kant schuurt)... ik zal de locale McDonald's eens aandoen :)

Een tussenstand voor wat betreft het motorwerk (beschrijving van de verschillende stappen volgt nog), de verwering en bewerking is nu denk ik voor 80% gedaan. Ik heb het chroomidee van de luchtfilterdeksels laten vallen, nu ik niet weet of het origineel ook zo was en het me bij nader inzien niet heel logisch lijkt. Bovendien, al was het wel zo dan zouden ze ongeveer zo kunnen zijn vervuild zoals ik het heb geprobeerd weer te geven.

25924245711_93fd2053d9_b.jpg

25924242331_71d17b0539_b.jpg
 
74. Het verschil tussen het met olieverf bewerkte uitlaatspruitstuk en het nog onbewerkte stuk.

25401810764_5d424cf829_b.jpg

75. De luchtfilterdeksels kregen toch een verwering. Ik vond het chroomeffect niet geslaagd en wist niet of het wel origineel chroom was. Het uiteindelijk resultaat is een mengeling van van alles en nog wat, onder andere ingewerkt met penselen (rond / plat), cocktailprikkers en een oude tandenborstel.

25913872192_52e342f91d_b.jpg

76. De poelies en v-snaren zijn geschilderd met Vallejo air acrylverf. Mengverhouding: 15x 71.057 (black), 1x 71.001 (white), 3x Vallejo flow improver en 8x Vallejo thinner. Die ene druppel wit zorgt ervoor dat het zwart ook echt zwart lijkt op schaal. Ik heb de theorie hierover al eens opgeschreven, weet even niet meer waar maar als er interesse is dan wil ik het wel even opzoeken. Conclusie is, dat je bij schaalmodellen nooit puur zwart zou moeten gebruiken maar altijd iets lichter. Daar zijn natuurkundige redenen voor. De enige plek waar ik puur zwart gebruik zijn de allerdiepste schaduwen.

De kleur van de verdelerkap is Vallejo 71.129 (light rust) 6 druppels met 3 druppels thinner en 1 druppel flow improver. Daarna een laagje light rust olieverf van 502 Abteilung.

25939939531_f350a86e5c_b.jpg

77. Na het plaatsen van de olieverf, breng ik engine grime (AK082) en een beetje streaking grime (AK012) aan, vooral rond de plekken waar met olie kan worden geknoeid zoals bij de vuldop.

25733777320_84380a54f2_b.jpg

78. De randen van de ventilator krijgen een highlight door middel van potlood-grafiet. Dit is een eenvoudige en mooie manier om glanzend stalen randjes aan te duiden.

25401803044_e0c1a4f671_b.jpg

79. De laatste details worden bijgewerkt met zo vast mogelijke hand terwijl de cocktailprikker met daarop de motor in een minibankschroef geklemd zit.

25401814694_a82df01f0c_b.jpg

80. En dan is de motor eindelijk klaar. 17 uur, dat is ongeveer wat ik had gehoopt van deze out of box-actie. Natuurlijk ontbreken er verschillende details maar ik denk dat het algemene beeld van een gebruikte doch allerminst onverzorgde motor wel ongeveer klopt.

Als je hier klikt, zie je dezelfde motor gebouwd door een andere modelbouwer, met wat scratch erbij: de bougiekabels zijn toegevoegd en de V-snaren zijn vervangen. Maar door het volledige gebrek aan verwering, het scheef plaatsen van een luchtfilter en het niet netjes schilderen van de ventilator vind ik die versie er eigenlijk meer uit zien als een stuk speelgoed dan mijn motor, waar niets aan gescratcht is. Het is een persoonlijke mening en wellicht wat onbescheiden, maar zo zie ik het. En zo bouwt ieder op zijn eigen manier.

De motor bezien vanuit de belangrijkste posities:

25939940011_53de8b438f_b.jpg
25404682733_c9cd3ed710_b.jpg
25913865922_c5655e4446_b.jpg
25913865362_a333be9837_b.jpg
25939949291_d253431a57_b.jpg
25733787380_cd67c0059a_b.jpg
25733786750_9f8fb1023f_b.jpg
25401812304_c74d5fb909_b.jpg
25939945641_b864656dbf_b.jpg
25939944981_4f677b315d_b.jpg
25939942531_74f45f60b4_b.jpg
25404688723_95f66eb797_b.jpg
25939937651_22fae05fd8_b.jpg
25733779760_c57f229174_b.jpg

Op naar fase 2: de onderkant van de auto.

Totaal bestede tijd: 17 uur.
 
Roy ,mooie uiteenzetting hoe je dit aanpakte om zo'n mooi realistisch effect te bekomen van de motor !
 
Terug
Bovenaan