Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Patje, bedoel je met 'mooi resultaat' alles vóór mijn vorige post (die ik een minuut eerder postte dan jij die van jou) of inclusief die vorige post? Drie minuten kwam mijn vriendin slaperig binnen om wat te drinken en die zei verontwaardigd "waarom??"

Het komt er op neer dat zij het er niet mee eens is en dat ze de karmijnrode onderkant veel mooier vond :D
haha ja kijk das nou het verschil tussen twee meningen he,en ja de laatste post dus Roy ;)
 
Het karmijn kleur is wel fel verminderd inderdaad, dus snap wel waarom je vriendin verontwaardigd was. :p
Goeie tip ook over die cocktailprikkers, moet ik eens gaan proberen met een stukje knakworst die ik liggen heb...
Was een tijdje geleden dat ik nog gekeken had hier, dus was ook even teruglezen tot op de post met de Mercedes decals..
Kon er maar niet over uit, dat Mercedes ooit zou samengewerkt hebben met BMW en was zelfs al op Google gaan kijken.. Dus zelfs twee dagen later werkt de grap nog steeds.

Verder zijn er weer mooie vorderingen gebeurd. En zoals eerder gezegd, met oog voor detail en je bent steeds kritisch voor jezelf.
Die dingen zorgen ervoor dat je hier straks een heel mooi resultaat neer zal zetten.

Groeten,
Cedric
 
Ik ook want in die tijd we spreken van de jaren 50 60 was er nog geen sprake van een soort undercoating wel een grijze of zwarte basiskleur waar de bodemplaat in geleverd werd en dan tijdens het spuiten kreeg je onderaan een soort overspray van die echte kleur zodat je onderaan een uitwaaing naar het midden kreeg de zijkanten onderaan gedeeltelijk in kleur en later veel later kreeg je dan dat zwarte vieze spul om roest tegen te gaan want daarvoor was het nog smeriger en ik heb het als kind dikwijls gezien en meegemaakt omdat wij tussen benzinestations woonde 5 stuks ( toen mocht en kon dat allemaal nog ) in die tijd werden de wagens onderaan met grafiet bespoten man dat stonk of verdunde olie en dan eind jaren 60 is de Dinitrol en dan weer later met de opkomst van de eerste Golfjes werden in de fabrieken met zoiets binnen in de holle ruimtes ingespoten , we zullen dat allemaal nog wel kennen die vieze bruinachtige strepen aan de koffer deksels of onderaan de deuren
En nu komen we bij de gereviseerde of opgemaakte old timers en daarvan werd de bodem dan weer terug mee in kleur gezet daaraan kon je de goede of de slechte restaurateurs herkennen undercoating kon je veel verbergen en een mooie blinkende onderkant was mooi in kleur of de basislak van de fabriek
Marc
 
@Patje: inderdaad, maar ik moet zeggen dat toen ze het model vanochtend zag met de uitgebreide dryfit hieronder en met de aanvullende verwering, ze het toch wel beter vond.

@Cedric: goed te zien dat je het topic ook echt leest :D zo'n grapje tussendoor wordt vaak overheen gelezen. Tsja en wat de 1 april-grap betreft, die werd hier thuis ook als irritant ervaren. Typisch zoiets dat je aan het denken zet en dat als je te horen krijgt dat het een grapje is, je denkt 'hoe kon ik daar nu ook maar één moment in geloven"...

En merci voor de complimenten over de build!

@Marc: dank je wel voor deze nuttige toevoeging en inzicht van hoe het in de jaren '50 en '60 eraan toe ging. Op de enige foto die ik van de onderkant van een BMW 507 heb (deze) is die dan toevallig donker. Maar het komt doordat het een zwarte uitvoering is; heb ik weer. Op andere foto's lijkt de bodykleur ook onderaan te zijn gebruikt al kan ik het nergens met zekerheid zeggen. Maar ook Revell, die de onderkant bijzonder precies heeft gedetailleerd en wier ingenieurs de onderkant van een echte 507 dus wel zullen hebben gezien, geeft in haar instructies aan dat de bodykleur ook de kleur van de onderkant is. Samen met jouw weergave hierboven kan het ook bijna niet anders dan dat het zo klopt.


142. Met een viertal olieverfjes wordt de onderkant van olie- vet- en smeersporen voorzien.

25936461150_70e1c12ae2_b.jpg

143. De motorsteunrubbers krijgen een rubberachtige kleur.

26209338675_1f5721592c_b.jpg

144. De smeerverwering is, in eerste laag althans, gedaan. Ik baseer me op referentiefoto's. Onder andere onder de leidingen van de rembekrachtigers is het een beetje extra vuil. Nooit te veel doen, want dat komt niet realistisch over.

26183424066_91f9d681b5_b.jpg

145. En dan weer een laagje Tamiya buff eroverheen (normaal gesproken moet je de olieverf een paar dagen laten drogen, hier maakt het allemaal niet uit omdat het toch maar verwering betreft; bovendien is de buff-laag minimaal van substantie). Niet meer dan een paar zuchtjes van de airbrush, op ongeveer 30 centimeter van het model gehouden. Deze airbrushsessie duurt ongeveer 15 seconden en heeft enkel als doel het 'donkere vuil' een dun laagje vers stof te geven. In een later stadium krijgen bepaalde delen nog een minimaal laagje 'donker vuil'.

26143038171_0deda4506a_b.jpg

146. Alvorens de versnellingsbak aan de motor te verlijmen, eerst een dryfit met de cardanas.

26116862122_c47fbd46e7_b.jpg

147. De bak wordt aan de motor verlijmd, het geheel wordt in de motorsteunen gelijmd en tegen de onderkant van de tunnel en de bak wordt verweerd met wat olieverfjes.

26116855892_e2a0b61fdc_b.jpg

148. En dan ten slotte... meestal is dryfitten een noodzakelijk kwaad. Maar naar de volgende dryfit had ik flink uitgekeken. Hoe verhoudt al het bodemwerk zich tot elkaar, past het allemaal en moet ik ergens rekening mee houden? Alles wordt uit de sprues geknipt en langzaam maar zeker opgebouwd. Ik moet zeggen dat Revell dit meesterlijk heeft gedaan, alles past uitstekend. Erg knap dat men dit in 1991 zo precies kon doen, en dan van Revell... ik denk dat er met bovengemiddelde aandacht aan deze kit is gewerkt toen.

Natuurlijk zijn er hier en daar wel wat aandachtspunten. Bepaalde bevestigingsgaatjes moeten iets worden uitgehold (de dikke verf van Faskolor heeft hier een iets te dik laagje veroorzaakt) en de bevestigingsvolgorde kan beter worden aangepast. Maar wat een goede pasvorm allemaal! Voor de volgende foto's, die ik heb genomen met de bureaulamp uit (dus redelijk realistische kleurweergave), is geen enkele blu-tack of iets dergelijks gebruikt. Alles zit los in- en op elkaar. Zo'n 8 onderdeeltjes zijn niet gebruikt, omdat ze niet van belang waren en ze niet makkelijk in positie bleven. De achteras hangt een beetje te laag omdat de schokbrekers en steunen niet zijn geplaatst.

26183417616_32579411db_b.jpg

26116864682_4a7677af77_b.jpg

Totaal bestede tijd: 34 uur.
 
Hey Roy,om eens terug te komen op de post #124 dan zou ik zeggen niet enkel deze maar het hele topic tot dusver is een avontuur.
 
Patje bedoel je deze foto:

25587924524_504a63654e_b.jpg

Hetgeen ik al eens eerder deed bij mijn Krupp Titan radiateur, die het iets zwaarder te verduren heeft gehad:

16894911946_2b7464fe26_b.jpg

of bedoel je mijn vorige post (nummer 124)? In elk geval dank voor het compliment.



149. Everbuild Gator Glue wordt gebruikt voor het vastlijmen van de radiateur.

26191990656_a5886de5c6_b.jpg

150. Dit moet ongeveer drie kwartier drogen, maar zorgt voor een krachtige en enigszins flexibele bevestiging (in tegenstelling tot secondenlijm, als je daarmee de radiateur zou lijmen en per ongeluk er tegenaan zou stoten, zou het afbreken).

Om de radiateur in positie te houden, gebruik ik tape (de 'vliegtuigvleugel-methode', waarbij je tape gebruikt om de ene vleugeltip met de andere te verbinden en ze zodoende strak houdt tijdens het drogen).

25615251233_94aa8cf8d3_b.jpg

151. De vuldop voor de koelvloeistof krijgt een aluminium laagje Vallejo Air verf.

26125459432_0622838e3e_b.jpg

152. De goudkleur voor wat ik vermoed dat de thermometer is voor de koelvloeistof (Marc of iemand anders, ik laat me hier graag corrigeren), zit verstopt in een potje Vallejo. Dat moet echter heel goed worden gemengd voordat je daarmee kunt werken. Dopje eraf halen en met roerstokje aan de slag. Hier ben ik wel 10 minuten mee bezig geweest!

25945036920_91395059e5_b.jpg

153. Het is lastig om de slangklemmetjes op te schilderen. Ik gebruik hier afplaktape maar ik denk dat ik bij de volgende klemmetjes bare metal foil voor ga gebruiken.

Verder van belang voor dit stukje slang is, dat er flink ingekort moet worden. Zoals gezegd, Revell wil dat ik de radiateur schuin plaats en dan moet je natuurlijk een langere slang hebben. Beetje schuren en met de mini-chisel wat stukjes plastic verwijderen.

26125458942_e02f82cf65_b.jpg

Totaal bestede tijd: 35 uur.
 
Inderdaad Roy das de foto, het is net zo bij coachke,steeds weer om te genieten. Maakt een topic interessant te volgen daarom ook dat ik mezelf
er steeds op betrap te kijken.Ikzelf leer er van bij en das nu wat de bedoeling is hier vind ik.
 
@Patje: dank je, dank je. Vooral ook omdat je steeds de moeite neemt om een reactie te plaatsen, ik waardeer dat buitengewoon. Het is altijd leuk om een reactie op een bouwtopic te krijgen...


154. De thermostaat en de geheimzinnige pot / bus zijn klaar en gemonteerd (thermostaat met medium CA, de pot met Gator Glue).

26171126041_1d0debfbe1_b.jpg

155. Dryfit weer om erachter te komen of de body er straks goed overheen kan worden geschoven. Ik probeer duidelijk te maken hoe vaak ik wel niet dryfit.

Overigens zijn de slangklemmen niet met bare metal foil gedaan doch met een zo vast mogelijke hand. Met een beetje geluk, is dat naar genoegen gelukt. Ik wilde geen bare metal foil gebruiken omdat dat dan toch iets van scratchbuild zou zijn en ik wil het zo zuiver mogelijk houden.

25964519710_54f97207a4_b.jpg

156. Tijdens het wachten kan er worden gewerkt op de nieuwe lichting onderdelen. Nu eerst de cardanas: gietnaden wegschrapen met een mesje, vervolgens in een schuurpapiertje rollen om een mooie ronde vorm te krijgen.

25634738483_84ffb96636_b.jpg

157. Drybrush van de thermostaat en de pot, met een beetje donkere olieverf aangelengd met terpentine. Opnemen in een oud penseel, dan dat penseel afborstelen op een oude krant of zo totdat er niks meer lijkt af te komen. Dan heel lichtjes over de te drybrushen onderdelen borstelen. Langzamerhand komt er een donker laagje op de hoger gelegen onderdelen.

25634738683_53248e3aa8_b.jpg

En dan is het eerste deel van fase 2 gereed!

Totaal bestede tijd: 36 uur.
 
Roy beste kerel eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat topics er zijn om reacties te posten,uiteraard gaat dit gepaard enerzijds met volle interesse..en anderzijds met kritiek die negatief kan overkomen alhoewel dit wellicht niet zo is bedoeld.Ik probeer steeds topics te lezen en er op te reageren,wellicht is het ook goed om topics te lezen die niet in mijn lijn liggen zoals militair en RC bvb. Steeds weer betrap ik me er zelf op in dezelfde topics te reageren hoewel er zo wel velen zijn her ter forum.
Maar zoals ik al zei in vorige reacties ,de topics waar ik reageer zijn uiteraard deze die me liggen. Zoals de uwe en deze van coachke bvb. En nu terug ontoppic liefst. ;) Je karmijn rood ziet er goed uit en de bekabeling onderaan het chassis doet het hem ook wel weer. Die motor is echt wel een juweel geworden.
Wat het schuren betreft van de motorkap,ja ik had ooit hetzelfde probleem en was ook bij een oldtimer.Welke weet ik niet meer maar het kot erop neer dat er heel wat werk aan was deze goed te doen passen en netje verzonken te krijgen zodat het een egaal vlak kon vormen met de rest van de carrosserie toen.
Het plastiek van de carrosserie was geloof ik 1.3 mm dikte,en de kap 1.5 mm,dus ja schuren natuurlijk. Het is me dan ook gelukt en was erg fier met het resultaat.
Dat karmijnrood vind ik erg mooi en zou deze zelf ook gebruiken om carrosserieën ermee te spuiten.Ben ik juist als ik zeg dat je deze kleur ook ziet op chassis van vrachtwagens??. Ga zo door het is boeiend om volgen Roy.
 
Ik ben het helemaal met je eens Patje en ik probeer ook zo veel mogelijk mijn posts te focussen op bouwgerelateerde topics. Daar is een modelbouwforum toch voornamelijk voor.

Dank voor het compliment over motor en bekabeling. Het blok is wel klaar, maar er komt nog wel het een en ander bij. Zoals gezegd, Revell heeft hier echt zijn best gedaan. De accu, de stuurstang en maar liefst 7 andere onderdeeltjes komen er nog bij onder de motorkap.

Ik heb sterk het idee dat dit motorkap-probleem zich vaak voordoet en dat het de autobouwers dus bekend zal moeten voorkomen. Zeker bij een sportwagen als deze is dat logisch: men probeert hem toch zo laag mogelijk te houden in het echt, dus de speling tussen luchtfilter en motorkap zal hoogstens een paar centimeter zijn. Op schaal is dat hoogstens twee tiende van een millimeter. Als je dan een dikke motorkap hebt, zelfs nog dikker in het plastic (1,2mm.) dan in het echt (0,8mm.!!!), dan kan het ook niet anders dan wringen. Het moge al duidelijk zijn dat ik een fel voorstander ben van telkens dryfitten, onder andere vanwege deze schaalproblemen die zich niet alleen hier maar bij elk modelbouwproject voordoen. Alleen hier misschien in wat serieuzere mate.

Tof dat je de kleur mooi vindt, ik ben er zelf ook erg blij mee. Het exterieur gaat wel meer glanzen trouwens. Ik weet niet of deze kleur ook op vrachtwagens gebruikt is (klassiekere dan), het was ongeveer wat ik voor ogen had bij de Krupp Titan, maar misschien net iets minder paars er doorheen. Dan wordt het wat meer bordeaux. Zit er in elk geval zeker niet ver vanaf.

Dank wederom voor je commentaar.
 
Schitterende build. Ik kijk al uit naar de volgende update.
Benieuwd hoe de body er gaat uit zien.

Knudde
 
Beste Roy zoals al vele malen vermeld is door mijn of andere bouwers , kan ik alleen maar kijken en genieten en veel heel veel opsteken voor mijn volgend projectjes
Negatief neen daar doe ik niet aan mee soms eens ter goeder trouw wat nuttige info geven meer kan ik niet doen in zulke bouwwerkjes
grt
Marc
 
@Knudde: dank je wel! Body laat nog wel op zich wachten, omdat die eerst uit twee stukken moet worden opgebouwd en ik dat nu nog niet doe omdat ik zo frequent dryfit. Ik ben bang dat de verbinding bij te vaak dryfitten 'plasticmoe' wordt en gaat verzwakken.

@Jelle: dank je wel, en toch is de motor nu juist het volgende mini-project. Ik ben zelf niet tevreden over het voorste luchtfilter. Dat is nooit naar mijn gading geweest... wat ik in mijn bouwverslag niet heb beschreven is dat ik de motor steeds nog een beetje verder bijwerk / corrigeer wat betreft verwering. Als je foto's ziet van toen de motor net 'klaar was' w.b. verwering en nu, dan zie je redelijke verschillen. Maar ik krijg het dus niet helemaal zoals ik wil, en ga het anders doen. Volgende foto-update zal daar meer nieuws over komen.

@Marc: dank voor die nuttige informatie inderdaad. Ook over de bouw zelf mag altijd een twijfel of kritische noot worden kenbaar gemaakt he.
 
Roy,
In post 154: De thermostaat en de geheimzinnige pot / bus zijn klaar en gemonteerd.
Ik vermoed dat die pot een oliefilter is.
Bij oldtimers kom je dit soms tegen, die is dan door middel van 2 slangen verbonden met de motor.
Het bovenste deksel schroef je los om zodoende het filterelement te kunnen vervangen.
tegenwoordig zit de oliefilter ergens op het motorblok bevestigd.
Door de verweringstechnieken is dit voor mij een interessante bouw.

Grtn
 
He Dikkie Dik,

Allereerst bedankt voor het volgen van dit topic (evenals Knudde trouwens!)... een oliefilter zou misschien in de rede liggen, ware het niet dat ik vermoed dat hier het oliefilter zit:

25925390120_f7925ee65a_b.jpg

(het zwarte ding onderaan het blok).

Maar misschien een brandstoffilter..? Dat zou wellicht wel kunnen, hoewel het wel enorme proporties zou hebben.
 
En zo weten twee meer dan één. Toen ik je suggestie voor startmotor las, fronste ik de wenkbrauwen, dacht ik 'he dat kan ook ja' en ben ik meteen dit plaatje gaan bekijken:

4358242-1200-888.jpg

(copyright assets.hemmings.com, educational purposes only, no copyright infringement intended, picture will be deleted upon first request)

De plek is logisch voor die van startmotor (gericht naar het vliegwiel), bij nader inzien zelfs nog logischer dan bij oliefilter (dan was het onderdeel waarschijnlijk wat meer naar voren geplaatst geweest). Samen met je eerdere opmerking dat oliefilters vroeger vaak extern geplaatst werden, hetgeen ik niet wist overigens, is de voorlopige conclusie dat de mysterieuze pot inderdaad het oliefilter zal zijn, en het onderdeel onderaan de motor de startmotor.

Dank voor dit inzicht!
 
De reden voor mijn haast automatische aanname dat het het oliefilter zou zijn, is dat mijn laatste auto's precies op die plek wél hun oliefilter hebben zitten. Hier bijvoorbeeld bij de Corvette, terwijl die een plasje aan het doen is:

26271651916_b36ac2a625_b.jpg

Het paarse ding is de oliefilterbehuizing, die weliswaar verticaal staat in plaats van horizontaal, maar wel precies op dezelfde plek als waar bij de BMW kennelijk de startmotor zit. Goede herinnering aan mijzelf om niet zomaar ergens van uit te gaan.

Deze foto doet meteen dienst om te tonen dat de onderkant van een auto, zelfs indien goed verzorgd en alle dagen in de garage staand, niet zwart is maar eerder grijs met witte tinten (!). Links de collectoren voor de uitlaten, twee aan elke kant, welke bruine kleur ik ga proberen na te bootsen bij de BMW.
 
Laatst bewerkt:
158. Ik heb drie problemen met mijn luchtfilters: 1) het voorste filter heeft geen mooie verwering. Het achterste filter naar mijn idee wel, maar het voorste is niet te herstellen. Het zou sowieso opnieuw gespoten en verweerd moeten worden. 2) Bovengeplaatste luchtfilters zijn vaak de blikvangers van een blok, en zullen relatief vaak worden gepoetst. Gebeurt dat niet, dan krijg je een verwering zoals men die zich kan voorstellen bij wat ik al heb gedaan. Gebeurt het wel, en dat ligt (voortschrijdend inzicht) misschien toch wel voor de hand, dan krijg je een veel mooier oppervlak natuurlijk. Dat is ook een leuke afwisseling met de rest van het blok. Om die reden heb ik besloten het alsnog netter te maken. 3) Dat is meteen een mooie gelegenheid om de zijkanten aan te passen. De luchtopeningen zijn in werkelijkheid breder dan wat ik heb kunnen doen met mijn 0,5mm. tape. Ik ga het nu anders (hopelijk slimmer) doen.

Wegschuren:

25695400173_2af959501b_b.jpg

159. Stukje tape zo gesneden dat het onder de luchtfilters past.

26205713832_4016639ae5_b.jpg

160. Mummificeren van de BMW-motorruimte.

26298148225_e61c4461a9_b.jpg

161. Afronden met 2mm. tape.

26298149435_1a4da5635c_b.jpg

162. Paar laagjes Alclad Gloss Black Base.

26231881401_be47c745bb_b.jpg

163. Schuren met micro mesh korrel 4000 tot en met 12.000.

25693278084_c8d349e485_b.jpg

164. Weer een paar laagjes Alclad Gloss Black Base, onverdund uit de fles en 1 bar.

26298632105_fb61effa14_b.jpg

Nu ga ik dit laten drogen en dan weer met de micromesh er tegenaan.

Totaal bestede tijd: 37 uur.
 
Terug
Bovenaan