Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Blue Bird
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een vraagje overigens, misschien heb je het wel vermeld, of misschien niet, maar welke gyro en staartservo gebruik je in deze configuratie ?

Natuurlijk had ik dit reeds vermeld. Maar ik herhaal het met plezier nog een keertje...:k



Als staartrotorservo (dit was niet vermeld) gebruik ik de Logictech LTS-6100G
De gyro zelf is het metaalkleurig kastje met display ter hoogte van Nathan zijn linkerhand.

Voor de RC-helileken onder jullie... een gyro is een apparaatje dat dient om de torque (= wegdraaien) van de staart tegen de houden als het koppel van de hoofdrotor veranderd.
In mensentaal wil dit eenvoudig zeggen dat bij het geven van gas/pitch (pitch = de aanvalshoek van de rotorbladen wijzigen om te stijgen of te dalen) de heli zelf, als gevolg van het koppel dat onstaat, in tegenstelde hoofdrotordraaizin wil wegdraaien. Ofwel stuur je dit manueel bij ofwel maak je gebruik van een apparaatje (gyro) dat constant voelt wat de staart doet. De gyro is verbonden met de staartrotorservo en stuurt deze aan tot het wegdriften van de staart stopt. De gyro's die we vandaag de dag gebruiken zijn zogenaamde heading-hold gyro's. Deze gyro's stoppen niet alleen het verdraaien van de staart maar sturen hem ook terug naar zijn oorspronkelijke positie.
Dit vergemakkelijkt het helivliegen aanzienlijk. Natuurlijk is het zo dat dit apparaat heel precies moet afgesteld worden tot het ding doet wat het moet doen. Maar eens goed afgesteld is het de luxe zelf.

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw...super hoe die te samen komt...begint er heel dicht bij het eindresultaat te komen...enig idee hoe lang voor je de maiden flight kan maken...
 
enig idee hoe lang voor je de maiden flight kan maken...

Johan, da's de moeilijkste vraag die je kan stellen aan een modelbouwer... :-$

Eigenlijk heb ik er geen flauw idee van omdat er zoveel onbekende factoren meespelen in het bepalen van een timing.

Ik weet nu nog niet hoever ik zal gaan in de detaillering van de cockpit (meestal komt de inspiratie op het moment dat ik aan iets bezig ben) en veel zaken moeten uitgeprobeerd en een aantal keer herdacht worden voor ik er tevreden mee ben.
Het weer is ook een onbekende factor. Hoe beter weer, hoe meer ik ga vliegen, en ja, dan wordt er niet gebouwd natuurlijk.

Maar, hoe dan ook... Joe heeft mij beloofd om alles op alles te zetten om de Alouette af te hebben tegen dat het volgend vliegseizoen goed en wel begint. Dus concreet betekend dat tegen de Paasvakantie.

't Is de bedoeling dat ik dit seizoen meedoe aan F3C-scale wedstrijden en dat we samen met een groep vrienden actief gaan deelnemen aan enkele airshows.

Heligroeten,

Nick
 
Ik vraag me af hoe het komt dat de bouwplaats van de Alouette er steeds zo kraaknet bij ligt?

Nick, jou team mag eens aan m'n vissers het één en ander komen uitleggen over orde en hygiëne in de werkplaats. Ik denk dat die zeebonken op dat vlak nog veel kunnen leren. :laugh::laugh:


Toch weer een mooi verzorgde update! ;)



Droop
 
Ik vraag me af hoe het komt dat de bouwplaats van de Alouette er steeds zo kraaknet bij ligt?

Met militaire discipline en orde wordt er hier gestructureerd aan de Alouette gebouwd...^^

Ik werk het liefst aan een bouwtafel die volledig vrij is. 'k Zou niet kunnen bouwen op een plek waar gereedschappen en materialen rondslingeren. En gezien de groote van RC-modellen ligt het minste wat er op de bouwtafel ligt in de weg en wordt het gegarandeerd omgestoten.
't Is dus een kwestie van organisatie. Alles heeft rondom mij een vaste plek en ligt, hangt of staat binnen handbereik. Eens een taak uitgevoerd leg ik mijn gereedschap en/of materiaal gewoon direct terug op zijn plaats. Zo slingerd er nooit niks rond ;).

En... natuurlijk hebben mijn mannen de vaste routine om voor en na de werkzaamheden de werkplekken te kuisen. 't Is hier dus een beetje gelijk in het echte leger :wacko: (ik ben het indertijd opgelopen kuistrauma blijkbaar nooit echt kwijtgeraakt).

Heligroeten,

Nick
 
Als ze alletwee dat blik moeten gaan uitdrinken, dan vrees ik ervoor dat ze de komende dagen niet bij Mitch en Patrick zullen geraken. :laugh::laugh::laugh:



Terug een mooie update, Nick.
De heli begint er nu toch serieus 'cool' uit te zien.

Klasse!



Droop
 
Als ze alletwee dat blik moeten gaan uitdrinken, dan vrees ik ervoor dat ze de komende dagen niet bij Mitch en Patrick zullen geraken.

Ik vrees er ook voor, maar ze hebben het verdiend.


De heli begint er nu toch serieus 'cool' uit te zien.

Thx voor het compliment Luc. Hij begint eindelijk te lijken op het ding waar ik in mijn dromen mee vlieg...

Heligroeten,

Nick
 
Mooie overzichtsfoto. Nu kan ik ook zien hoe het allemaal vordert. Dit geeft een mooi beeld zo.

Ik kan alleen niet meer schrijven dan mijn complimenten. En jongens strak werk. Neem der ook ene van mij he. ;)
 
Heli scramble pottes - scale & 3d

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nick,
Pottes zie ik wel zitten zeker als je alouette daar vliegt.
Ik zal de datum al vastleggen in mijn kalender (kleine reminder tegen dan mag altijd).

By the way how is Tim doing at the Heliwing?

Ik hoop dat het een mooie dag was, ik heb alleszins genoten. Mooi weer toffe mannen daar,echte prof's net wat Tim nodig heeft om klaargestoomd te worden voor zijn opdracht.

Flying the beauty in style like a blue bee (bird).

Grts

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nick,

Na je bezoek aan de basis ben ik wree curieus beginnen surfen, en zoals ge ziet...gevonden.
Dit verhaal boeit me en het voorlopige resultaat just blew me away.

Ik ga dit zeker volgen en kan niet wachten tot je de leeuwerik laat klimmen boven onze 23R!!

Apropos je landingsgestelperikelen: je bouwt een Al II Artouste en die hadden idd een smaller landingsgestel.
Dit vooral om doorbuiging van de traverses te beperken bij autorotatie. Je bouwt A41 na....dit is een van de eerste Astazou uitgeruste heli's, vandaar.
In zoverre mijn hulp wensbaar is kan je me nu altijd bereiken om plaatjes te schieten bij je volgend project.

Veel succes

Nicootjen
alias 'AES'
 
Hey hey,

de militairen zijn me al voor merk ik aan de reacties.

Zoals reeds eerder verteld in deze bouwstrip kon Tim, dankzij een modelbouwende officier, op stage bij de Wing Heli in Bierset.

Vandaag mocht ik samen met de rest van het bouwteam en mijn beste vriend, RC-heligoeroe, Guy Vanderschelden op bezoek.

By the way how is Tim doing at the Heliwing?

Tim doet het "verry wel". Zijn basic opleiding tot onderhoudstechnieker zit er bijna op. Volgende week doet hij zijn eerste solo vlucht! ^^


Mensen, mensen, dit wat een ervaring "once in a lifetime".
De gemoedelijke ontvangst was zalig, de rondleiding om je duimen vanaf te likken, net zoals de kip met friet in de mess. Kortom het was een dag mega-zalig genieten.

Het van dichtbij kunnen meemaken van het onderhoud, het klaarmaken van de Agusta's voor testvluchten, het opstarten en proefdraaien van de turbines, het taxiën, de take-offs en het terug binnenkomen van de toestellen zindert nog na in heel mijn hoofd en lijf.
Guy en ik gaan hier dagen, weken, maanden van nagenieten.

Het fotoverslag van deze dag volgt... als alle indrukken + prentjes klaar zijn voor publicatie.

Aan alle personeel van de Wing heli die we ontmoet hebben en vooral aan "commandant" Singha en "Adjudant" Nico, nog ne keer oneindig bedankt om de grootste droom van elke bouwer van vliegende militaire toestellen mogelijk te maken.

... en als de Leeuwerik af is komen we zeker vliegen boven de 23R

Heligroeten,... ik ga foto's kijken en ze postrijp maken...

Nick
 
frame00bierset640x480jpnq9.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan