B
Blue Bird
Guest
Nog een vraagje overigens, misschien heb je het wel vermeld, of misschien niet, maar welke gyro en staartservo gebruik je in deze configuratie ?
Natuurlijk had ik dit reeds vermeld. Maar ik herhaal het met plezier nog een keertje...
Als staartrotorservo (dit was niet vermeld) gebruik ik de Logictech LTS-6100G
De gyro zelf is het metaalkleurig kastje met display ter hoogte van Nathan zijn linkerhand.
Voor de RC-helileken onder jullie... een gyro is een apparaatje dat dient om de torque (= wegdraaien) van de staart tegen de houden als het koppel van de hoofdrotor veranderd.
In mensentaal wil dit eenvoudig zeggen dat bij het geven van gas/pitch (pitch = de aanvalshoek van de rotorbladen wijzigen om te stijgen of te dalen) de heli zelf, als gevolg van het koppel dat onstaat, in tegenstelde hoofdrotordraaizin wil wegdraaien. Ofwel stuur je dit manueel bij ofwel maak je gebruik van een apparaatje (gyro) dat constant voelt wat de staart doet. De gyro is verbonden met de staartrotorservo en stuurt deze aan tot het wegdriften van de staart stopt. De gyro's die we vandaag de dag gebruiken zijn zogenaamde heading-hold gyro's. Deze gyro's stoppen niet alleen het verdraaien van de staart maar sturen hem ook terug naar zijn oorspronkelijke positie.
Dit vergemakkelijkt het helivliegen aanzienlijk. Natuurlijk is het zo dat dit apparaat heel precies moet afgesteld worden tot het ding doet wat het moet doen. Maar eens goed afgesteld is het de luxe zelf.
Heligroeten,
Nick
Laatst bewerkt door een moderator: