Gisteren had ik problemen om op Photobucket te geraken maar vandaag is het gelukt dus heb ik een update om de thread leven in te blazen.
De pigmenten en enkele weatheringproducten werden erbij gehaald om het houtbed van de Platformwagen verder op punt te zetten.
In mijn hobbykamer heb ik ideaal licht om te modelbouwen maar voor het nemen van foto's is mijn werktafel niet echt bedoeld. Ik doe niettemin een poging...
Ik mengde losjes twee verschillende aardekleurige pigmenten, zodat er grosso modo drie tonen over bleven. Dit geeft meer variatie van in het begin.
Deze pigmenten nam ik op met een borstel en door erop te tikken, liet het poeder los om random op de drager (het houtbed) terecht te komen.
Daarna werkte ik met een zachte borstel het gevallen pigmentpoeder in de houtnerven van de balken.
Om wat poeder tussen de balken onderling te krijgen, werkte ik ook in de andere richting.
Dit borstelen kan je niet oeverloos blijven doen omdat dan de drager snel verzadigd geraakt en je niet langer verder kan ingrijpen met andere pigmenttonen.
Daarna spetterde ik white spirit over het houtbed. Maar niet met een compleet doorweekte borstel.
Voor indroging, zag dit er zo uit. Na droging ontstonder er kringetjes en vlekjes in het pigment, een onopvallend effectje.
Ook maakte ik lijnvormige effecten van uitgespoeld regenwater door white spirit aan te brengen over de breedte en dit met een zachte, ronde borstel.
De witte pijl toont zo'n lijnachtig effect. De haardroger hielp het process versnellen.
Dan maakte ik wat Damp earth product klaar met toevoeging van white spirit, dit opnieuw voor een quasi onopvallend effect.
De dikke druppels wilde ik niet op mijn hout, dus sprenkelde ik eerst een deel van de white spirit weg, de rest spetterde ik op de drager.
Voor olievlekken, brandstof die gemorst werd, maakte ik dit mengsel. Het effect is iets nadrukkelijker.
Op de foto hieronder zie je de vlekjes, en een brandstofvat van 200 L werd gebruikt als masker om afdrukken van vaten te simuleren, ik gebruikte hiervoor een airbrushpistool en een licht mistje was voldoende om dit effect te bekomen.
Dit zijn de bekomen resultaten.
Wat extra stof over deze oude vlekken borstelen, was niet moeilijk.
Uiteindelijk zal je van de balken nog maar weinig zien, dit zijn enkele mogelijkheden die ik overweeg...denk er wel even de loopwielen bij !
Deze draagt mijn voorkeur weg, ik heb 'n mooie referentiefoto van deze opstelling. De roestige tracks zullen geweldig afsteken op het grijs van de wagen.
Als laatste bewerking tikte ik een beetje European Earth pigment over de oppervlakte, voor wat lichter stofeffecten en kapotgetrapte kluitjes zand.
Het is misschien verloren moeite om dit alles zo uit te werken, maar ik had er wel heel veel plezier van en wat er nog van te zien zal zijn, past in mijn voorstelling.
Ik hoop dat ik alles duidelijk maakte, dat jullie het wat geslaagd vinden, zodat ik straks weer verder kan met de rest van de wagen.