Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iedereen die even nadenkt kan eigenlijk zelf wel tot de conclusie komen dat jouw theorie (want meer is het niet) niet klopt. Daarom slechts kort, om mijn vorige reactie niet slechts een 'nietes'-karakter te geven:

- De vaten zoals gebruikt door Guy hebben diverse (op de foto van één kant al te zien, maar liefst tien verschillende) willekeurige beschadigingen.
- Bekijk nog eens hoe willekeurig de beschadigingen zijn. Hier een doffe deuk, daar een diagonale scherpe inkeping, dan weer horizontaal, dan weer langer, dan weer korter.
- Dit kan dus nooit door één middel van opslag zijn ontstaan, of op één moment. De beschadigingen tonen een heel doorlopen vatenleven.
- Dat al deze meersoortige deuken op dezelfde manier zijn ontstaan, zoals door jou gesteld, is ondenkbaar.
- Geen enkele van alle tonnen die jij als voorbeeld geeft, heeft één beschadiging laat staan deuk.
- De deuken op de gemodelleerde vaten zijn vanzelfsprekend gelijk omdat ze uit één mal komen.

Volgens mij heb jij -Aris- soms een theorie waar je dan een feitelijkheid uit meent te kunnen destilleren. Je kunt het beter anders formuleren, zoals ("Wat zou kunnen is, dat..." of "Ik denk dat..."). Doe je dat niet, ofwel geef je jouw gedachten en theorieën weer als vaststaande feiten, dan neem je bij tijd en wijle andere mensen mee in jouw wellicht onjuiste denktrant.

Een tweede tip die ik voor je heb is, om je beweringen te staven met relevant fotografisch materiaal. Toon bijvoorbeeld vaten met identieke willekeurige beschadigingen.

Dit alles gezegd, kan jouw theorie op beperkte schaal ingezet worden, zoals Danny al zegt, door op bepaalde plekken en in bescheiden mate op verschillende vaten soortgelijke beschadigingen te maken. Als ik de referentiefoto's bekijk, zullen dat met name concentrisch aan de circulaire omtrekken van de cilinder gesitueerde beschadigingen zijn. Maar ook dit kan de modelbouwer het beste even door middel van fotomateriaal controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen vaten expert maar wil hier toch wel iets kwijt:

De Duitsers hielden het bij het laden meer op mankracht dan op techniek in tegenstelling tot de US die met een heel gamma aan bulls en andere machines afkwam. Hadden de Duitsers deze massa machines tot hun beschikking gehad, dan zou de Atlanticwall er heel anders uitgezien hebben !!!

Terug naar de vaten. Van fabriek leeg naar raffinaderij: leeg dus licht en gemakkelijk door 1 persoon te bedienen. De stalen randen boden bescherming tegen beschadiging tijdens transport.
Van raffinaderij of vulpunt naar het front: gevuld dus zwaar en de meeste werden gerold over de grond tot aan de truck of de spoorwagon. Rollend over de grond kom je al eens een steen tegen en bij het laden (mankracht) werden planken en touwen gebruikt. Gevolg: schade door kleine deuken en schuursporen door de touwen. Doe daar nog eens de coleire van deze die ze moeten behandelen bij door het plaatsen van een goede schop of zo en deuken zijn schering en inslag.
In de truck of horizontaal gestouwd maar meestal rechtop dus opnieuw kans op beschadiging door rollen en heffen, in het bijzonder aan de onderzijde want de bovenzijde met zijn opening moest in principe boven blijven om onmiddellijk bruikbaar te zijn.

Bij het legen werd dan de dop aan de bovenzijde geopend en werd daar meestal een handpomp (Duits) of een mechanisch aangedreven pomp (US) ingestoken. Sommige tonnen werden eenvoudig van de truck afgeworpen en op de grond geopend dus wederom kans op beschadiging.
De dop aan de zijkant van de tonnen is meestal om lucht toe te laten maar enkel indien de ton horizontaal ligt of, beter nog, hangt in een frame. Anders kon ook, de ton legen via de zijkant waarbij dan de bovenste dop voor de lucht zorgde.

Lege tonnen zijn recup in rustige tijden en afval in de strijd en werden dikwijls achtergelaten tenzij de bevoorradingseenheid de tijd had deze te recupereren om opnieuw gevuld te worden achteraf bij bv. een spoorwegwagon of tankwagen.

Zonder twijfel hebben de stalen randen bij de Duitse tonnen gezorgd voor een grote bescherming en de mogelijkheid tot recup. Bij de US stak het niet nauw, recup kon (zeker bij de jerry en merrycans) maar moest in feite niet. US vaten waren eerder geperst ipv voorzien van ringen.

Ik zal trachten nog een foto te plaatsen in het tonnen topic van Aris5 van een US ton in een draagframe.
 
Bedankt voor de uiteenzetting Erwin. We gaan hier allemaal nog deukspecialisten worden met een doctoraat in Duitse 200L vaten.:D

Even uit een ander vaatje tappen, nu ga ik de zijkanten van de wagen aanpakken, tot later.
 
Iedereen kent waarschijnlijk de methode met de olieverfdotjes, maar toch leg ik het even uit.
Het effect beoogt een verweerde, zonverschenen verflaag, het effect is meestal subtiel.
Ik heb olieverf wit, ultramarijn blauw en wat vleesoker gebruikt. Eerst bracht ik een laagje white spirit aan op de zijkant, en voor dit kon drogen, legde ik er kleine puntjes olieverf in. Met een zacht penseel welk in white spirit was gedoopt (en afgedept) werkte ik dan de puntjes olieverf door de natte ondergrond van white spirit, in min of meer verticale bewegingen. Na droging ontstaan er zachte overgangen van grijs, over wit, naar blauwig.

57_zpsa4vyrgqy.jpg

Binnenkort ga ik verder met de volgende weatheringstappen.

Groeten !
 
Dank je Roy, de hierna volgende stappen zullen meer effect sorteren, een vuil bruin washke doet veel aan het detail, vooral als pinwash gebruikt. Daarna worden hendels en draaistuurtjes wat uitgelicht.
 
Knappe vorderingen Guy, jouw werk was en is nog altijd een grote bron van inspiratie...
 
Dank je wel Ivan, fijn om te vernemen want de ogen gaan een beetje achteruit, de tijd dat ik een 1/72 figuurtje zonder bril kon schilderen, ligt al een paar jaar achter me.
 
Dank je Pascal.

Omdat ik de Opel Olympia even terzijde heb gelegd voor de schilderwerken, heb ik besloten om bezig te blijven. Vandaar dat ik me de komende dagen bezig ga houden met de bouw van de Zündapp KS750.

Het gaat om deze kit van Great Wall Hobby.
L3524_zpsvg45cboz.jpg

Vergeet de Feldgendarmerie figuren, het is enkel de motor die ik voor het diorama nodig heb. Er volgt later nog een zijspan van dit type.
Ik neem morgen bij daglicht foto's van de vorderingen, ik kan al zeggen dat het motorblok zeer mooi is uitgevoerd.

Groeten.
 
Dank je Jelle !

Zoals gezegd heb ik een begin gemaakt met het bouwen van de Zündapp. Een mooi kitje, erg fijne details, pe fretje...
Een hefboompje van pe heb ik gebroken omdat de bouwinstructies niet goed aangaven hoe ik dit juist hoorde te doen. Toen ik foto's raadpleegde bleek dat het onderdeeltje niet eens lijkt op het echte, scratchen dus in een later stadium. De bandjes waren snel gelijmd, 4-delig en met ragfijne spaakjes die je best ook weer met een foto bij de hand, uitlijnt.
Vandaag probeer ik de details van de rechterzijde toe te voegen en zo kom in bijna toe aan de voorvork met wat werk aan, remkabeltjes.

Het gaat véél penseelwerk vergen om dit modelletje te schilderen.
2_zpsenibehnp.jpg

***en dan heeft een mens nooit eerder een 200L Duits brandstofvat in real life gezien, ben ik gisteren in Assen (Nederland), loop ik voorbij een kledingboetiek met frickin' Duitse brandstofvaten bij de inkom, bloemetjes inclusief !
9_zpsnmblo8mg.jpg
 
Dus nu moet je ook bloementjes gaan maken ;)
Maar mooi motortje met die fijne PE spaken dat is wel een echte verbetering.
 
oke dan val ik maar met de deur in huis Guy ga je dit spuiten ? (want ga met verlengt weekend beginnen oefenen met AB wat opgelegde oefeningen op aanraden van coachke)
grt
 
Dat ziet er inderdaad als een realistische motor uit. Heb je niets aan die spaken gedaan? Mooi dun...
 
Roy, het zijn spaakjes van pe, kant en klaar om 'in' de bandjes te verlijmen met cyanolijm.
Pascal, ik ga dit spuiten, en wel als volgt : eerst een aantal dunne laagjes satijnglans zwart, daarna fijne mistjes donkergrijs. Voor het overige zal ik met penseeltjes van binnen naar buiten werken om alles verder op kleur te brengen. Gelukkig kunnen de wieltjes draaien, zodat ik ook hier tussen de spaakjes door kan werken. Natuurlijk zal ik ook zachte stofmistjes airbrushen om de boel wat naar mekaar toe te trekken, vooral langs de onderkant van de body. Het meest in het oog springend wordt vanzelfsprekend het mooi uitgevoerde motorblok in metaalkleur en de zitjes.
Ron, het zullen vaten zonder bloemekes worden. De tijd van de plastic dikke spaken is gelukkig voorbij !
 
Oei niet goed gelezen zie ik, zag deze update op mijn mobieltje maar dat is eigenlijk geen excuus.
 
Er wordt weer niets aan het toeval over gelaten zenne..Topwerk in een toptopic..Al weer veel opgestoken!!

Grtz yves,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan