Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch een vraag, waar ik zelf het antwoord niet op kan verzinnen.

Ge brengt een pigment aan, of poeder, door tamponeren, verwering door White Spirit, zoals de regen afvloeit.

Al die stappen kan ik volgen. Vervolgens is er pigment, of poeder aanwezig, en met gebruik van een airbrush...

In mijn beleving, als ik de wagen omdraai, valt alles er af.
Waar je beschrijft de haardroger, is zoals de airbrush, de kleinste windvlaag doet alles weg waaien. Als ik een plastic onderdeel van 0,01 mg gebruik, waait dit al weg richting tapijt, Als ik nu pigment gebruik om in de nerven te doen.

In mijn beleving.... door de luchtdruk, , wind aanraken ofzo. zijn de kleuren weg
 
Toch een vraag, waar ik zelf het antwoord niet op kan verzinnen.

Ge brengt een pigment aan, of poeder, door tamponeren, verwering door White Spirit, zoals de regen afvloeit.

Al die stappen kan ik volgen. Vervolgens is er pigment, of poeder aanwezig, en met gebruik van een airbrush...

In mijn beleving, als ik de wagen omdraai, valt alles er af.
Waar je beschrijft de haardroger, is zoals de airbrush, de kleinste windvlaag doet alles weg waaien. Als ik een plastic onderdeel van 0,01 mg gebruik, waait dit al weg richting tapijt, Als ik nu pigment gebruik om in de nerven te doen.

In mijn beleving.... door de luchtdruk, , wind aanraken ofzo. zijn de kleuren weg

Aris, als je met pigmenten gaat werken, dien je ervoor te zorgen dat de ondergrond niet te glanzend is. Je kan een glanslaag vergelijken met een spiegeloppervlak, daar "pakken" de pigmenten niet op. Een mat of satijnglans oppervlak is niet glad, er zit een soort tanding op, minuscule oneffenheden zeg maar, waartussen de pigmenten zich als het ware kunnen nestelen.

Ik verkreeg dit oppervlak door de olieverfwashes die ik eerder aanbracht over het houtbed. En neem daarbij de behandelingen met de vloeistoffen die ik spetterde (zie eerdere update), die zorgen voor extra fixatie.
 
Roy, de brandstofvaten lijken van zink gemaakt te zijn, in die zin wil ik mijn 1/35 schaal vaatjes dan ook gaan bewerken.

De Humbrol metaalverfjes werden erbij gehaald en het begin is gisteren gemaakt. Eerst airbrushte ik twee dunne laagjes Humbrol 53, na droging een laagje 11 (een middentoon metaal), een laagje 27001 (fris metaal), opnieuw een laagje 53 (dun, dus semi transparant).
Later werk ik deze basismetaalkleur af met een dun laagje Humbrol Mat 27, deze zal het uiteindelijke zinkeffect verschaffen omdat deze de glans van de onderliggende metaaltjes verschraalt. Daarna laat ik alles opnieuw heel goed drogen, zodat ik probleemloos kan gaan weatheren, zo moeten de stootbanden in een roestkleur gezet worden, afgewerkt worden met roestpigmenten enz...

Voorlopig ziet het eruit zoals ik het wil.
SAM_0518_zpse1ktezvu.jpg

Morgen wordt het leuk, namelijk priegelen tot ik de juiste look bereikt heb.

Groeten.
 
Tis toch altijd genieten zenne... de manier waarop,het realistische resultaat,den uitleg..nu ook,hoe komt je op het idee van..die drie soorten metaalkleur en transparant te gebruiken om tot het gewenste zink uitzicht te komen..

Grtz yves,
 
Kan me alleen maar aansluiten bij Yves en volg dit op de voet in leermodus grt Pascal
 
Yves, ik probeer ook slechts van alles uit hoor, maar ik kan wel vrij gemakkelijk kleuren ontleden en bepalen hoe ik tot een bepaalde weergave kan komen.
Pascal, van mekaar leren is het toffe van deze hobby, iedereen heeft wel een specialisme.
Erwin, geen zeven dwergen maar zeven vaten, ik heb er zin in om eraan te beginnen.

Vandaag heb ik de 27 erover gespoten, opnieuw zeer verdund, voor een verblauwend en vermattend effect.
2_zpsygpxxvmo.jpg

Morgen worden de stootbanden van roest voorzien, en kan de boel verweerd worden.
Fijn weekend.
 
Het is zonder meer leerzaam, ik ben benieuwd naar het resultaat met de roestpigmenten. Mooi hoor wat ik hier allemaal zie en less.
 
Mickey, de roestpigmenten laten nog even op zich wachten tot ik enkele andere behandelingen achter de rug heb.

Dit is de volgende stap, heel eenvoudig, je hebt niets meer nodig dan wat white spirit, witte olieverf en een borsteltje.
Ik maakte dunne wash van witte olieverf en borstelde die over de vaatjes, en terwijl dit laagje droogde, tamponneerde ik hier en daar met een proper borsteltje met stijve haren. Zo krijg je variatie in de aangebrachte laag, een uniforme wash volstaat maar wat klootviolen met een borsteltje geeft net dat ietsje extra aan elk vaatje.

4_zpsj7tb5tsf.jpg

3_zpsyruuniem.jpg

Als dit droog is, zwier ik er een vuile wash/pinwash overheen, bestaande uit Raw Umber olieverf, zodat alle details (de ringen, lettering...) eruit springen.
En dan is er roest !
 
Mooi werk, zij het dat ik het jammer vind dat de deuken in de vaten gelijk zijn, zoals te zien op de laatste foto..
 
Dat is zo Roy, maar ik ga daar op het diorama handig mee draaien hoor zodat dit niet langer opvalt.:nowink::P
 
Dat is zo Roy, maar ik ga daar op het diorama handig mee draaien hoor zodat dit niet langer opvalt.:nowink::P

Guy draaien is ook een manier.
In de praktijk, komt het erop neer. Het is een Vat, wordt gevuld en naar bestemming. Daar opgeslagen, en op de meest makkelijke manier de inhoud afgetapt.
Om je topic niet te vervuilen, heb ik een draadje gemaakt, met enige voorbeelden, zodat je ziet.
De manier van opslag, en gebruik is nog steeds niet veranderd. Het enige is de manier van transport. olie vaten veranderen van vorm, door de dikte en fluicositeit door de inhoud. een ook door transport vorm. De deuken in je vaten, zijn niet veroorzaakt door transport. of gevallen. Die zijn gebruikt, op een stelling, leeg gehaald en vervolgens weer gevuld.
Vandaar dat de deuken, gelijk zijn, zo ook de verf beschadigingen

http://www.modelbouwen.be/threads/14572-olievaten-foto?p=311242#post311242
 
Bedankt voor de extra info Aris, komt van pas want er worden vaten van een iets ander model besteld.
 
Thanks Aris5 weeral wat bij geleerd,heb ook steeds de neiging om de deuken niet gelijk te maken maar n u weten we beter...😉
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan