Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Silenoz, ik vrees dat de zetels gaan blijven zoals ze zijn, laten we maar veronderstellen dat die langs de andere kant door de ramen gevlogen zijn, of opgevangen door een Duitse veldjas.

Aris, bedankt voor het aanreiken van die tip mbt. die rubber afboording van het glas, ik ga eens zien of ik niet een referentie kan scoren waar dit te zien is.

Roy, ik denk dat het wel meevalt maar een heel klein beetje licht op de onderkant van de randjes kan misschien het effect verhogen.

Ik doe dit heel opbouwend, dus heel veel ga je er niet van zien, maar vooral de buitenzijde zal nog iets meer 'tekening' krijgen door krassen enz.

Daarna ga ik de achterbank vullen en het vouwdak sculpteren. Figuren maken doe ik later

Groeten.

gij maakt mij nog zo zot als een mus en kan al niet meer wachten naar resultaat grt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pascal, wacht nog even met zot worden tot het klaar is want ik ben er nog niet hoor !

Roy, daarvan ben ik overtuigd maar evengoed wil ik proberen nog net iets meer effect mee te geven, het compliment is zeer welkom.

Vandaag heb ik wat attributen geschilderd, drie jerrycans waarvan eentje voor water (met wit kruis overschilderd), een Tellermine, een verrekijker, een MP40 waarvan ik hieronder een fotootje heb gemaakt.

41b29d4b-bc49-4847-b55a-ad28af37f0d7_zpser9g6bzw.jpg

Morgen meer, thanks !

Ja G,ge laat zoals altijd het beste naar boven komen hé..staaltje van de bovenste plank..!i
Wat de slachtoffers en de bijhorende tragedie betreft;het mag NIET verbloemd worden..!Wij met zijn alle oefenen een vorm van kunst uit,waarvan interpretatie een deel vanuit maakt..het brengen zoals het in het hoofd van de uitvoerder zit..!!!
Het heeft een betekenis van een afgewerkt tafereel te zien dat alle belangstellende erop wijst van hoe het ook was ten tijde van oorlog...een gezonde reminder..!
Waarom zoiets verbloemen...doe uw ding G..!! Good luck!!!

Grtz yves,

Toch met het item en totaal of topic,

de wereldberoemde foto, met dat blote verbrande kindje wat wegrent, na een napalm aanval, heeft laten zien dat oorlog schokkend is.
Als dat als diorama maakt, dan zo het blote rennende kind er niet op mogen, ook de dodo mensen langs weg niet En alle die aangekleed zijn wel.
Wat is dan het verschil. tussen de impact van een foto of van een diorama.

Ik denk een foto maken van een dode man net doodgeschoten als lijk en de dader ernaast, is net zo onetisch, toch is het een ambassadeur die een tentoonstelling opende. Dan als diorama, mg de dode persoon niet, terwijl de dader en zeker de fotograaf, een grote prijs wint, als foto van het jaar....

Bekijk die mp 40, nog even, de handgrepen en het grote stuk onder de loop en boven de trekkerbeugel zijn niet in metaal maar in bakeliet.
Ook komt eem mp40 uit de fabriek in een zwart dat niet echt glanzend is maar ook zeker niet mat.
Helemaal in staal kan je die niet zetten.
Mvg

Goed advies Philipson ! Het grote stuk onder de loop en boven de trekker zitten in de metaalkleur (gunmetal) dus dit moet ik zeker herbekijken. De handgreep zit in de kleur van bakeliet maar de foto toont de kleurtonen niet zoals het hoort. Voor dit boeltje rekwisieten in de auto verlijmd worden, krijgen ze zeker nog een goede checkup !

Thanks jongens, het is momenteel even werken aan het opengevouwen dakje, de sculpt is bijna klaar na maar liefst vijf pogingen die me nét niet genoeg aanstonden.

Het lijkt alsof ik de laatste tijd niet veel doe aan de hobby, maar ik heb niet stil gezeten.

Het opgevouwen dakje is klaar en ik heb er vrede mee gesloten, iets wat mij in het verleden niet zo makkelijk was afgegaan wegens zo kritisch voor mezelf dat de lol eraf ging. Het is gesculpteerd uit Magic Sculp en ik heb het achterste deel van het gesloten zeildakje erin verwerkt om de typische ronding in de breedte er wat in te krijgen. Natuurlijk kan het altijd beter maar er komt een moment dat je tevreden mag zijn na het zweten en zwoegen.
Het dakje kreeg reeds een basislaag Humbrol enamel en dient nog afgewerkt te worden met olieverf. De riempjes waarmee alles op z'n plek gehouden wordt, heb ik gemaakt van op mekaar gekleefd maskeertape om het wat dikker te maken aangezien het hier om lederen riempjes gaat.
Verder ben ik het bakje wat roestig aan het maken met diverse olieverfjes (gebrande sienna voor fris roest, gebrande omber en mix van beide voor ouder roest).
Wat afgebladderde verf op de chrome delen zoals het radiatorrooster etc. Het binnenspiegeltje werd geschilderd en toegevoegd aan het spartaans aandoende interieurtje.
Er wordt momenteel ook hard gewerkt aan een gesneuvelde soldaat die vooraan rechts komt te zitten, ik gebruik voor deze een allegaartje van Miniart figuur-onderdelen, bijgesneden en passend gecompleteerd met Magic Sculp zodat ie netjes in het verrekt kleine autootje past. De chauffeur komt naast de auto te liggen en wordt door een US medic voorzien van eerste hulp (maar die zijn voor later).

e0a56575-7364-4562-97a4-4906d9c4612d_zps4drmfxlm.jpg

Groeten ! Guy.

gewoon prachtig hoe je het allemaal voor elkaar krijgt.sdfkkjskng

ik ga nog veel mogen oefenen.

Veel succes met het lijk.
Niet vergeten dat dode lichamen de vormen aannemen van waar ze op zitten of liggen, het zijn bijna bloemzakken.
Vermits hij nog niet lang gesneuveld is kan hij ook geen rigor mortis of lijkstijfheid hebben en dus hangt alles naar beneden tot het ergens een rustpunt vind. Hoofden knikken naar voor of achter of vallen opzij maar blijven nooit mooi recht op een torso. Monden vallen open, armen en benen schuiven weg, de voeten draaien naar buiten.

Ik doe niks onmogelijks hoor tiger, gewoon blijven proberen tot er iets uit komt.

Erwin, een bloemzak is het idee.

Guy als je het niet erg vind om af en toe eens een foto te plaatsen over hoe je dit aanpakt met soldaat zal ik je dankbaar zijn want wil dit ook gaan proberen .
Alvast bedankt .
De auto is gewoon al knap.
grt.

Hoi Pascal, dat doe ik graag voor je.

Het is vooral een kwestie van een idee hebben van een bepaalde pose, en die daarna zo raak mogelijk proberen neer te zetten met behulp van allerlei figuur-onderdelen (afkomstig van desnoods verschillende merken), en het sculpteren van nieuwe onderdelen als je er niet komt met de kant en klare.
In het geval van de gedode Duitser kwam ik al een heel eind door de delen van verschillende figuurtjes uit één en dezelfde kit te gebruiken. Het sculpteren beperkte zich tot het maken van een haarlijn in de nek (die werd aangepast) en het maken van enkele plooien in de broek. Wanneer het hele kereltje compleet is, zal ik hier en daar wat details scherper stellen, zoals de knopen op de schouders, de helm die geen rivets heeft waarmee de binnenring vastgezet werd etc...
Voor dit figuurtje volstond trouwens het aanpassen van de benen (hoek dij/scheen) om hem in de auto te fitten, het bijsnijden van de rechterarmaanhechting tegen de schouder (om de arm naar binnen te draaien). De nek werd bijgesneden en het hoofdje werd met de kin op het borstbeen verlijmd, zodat ik nadien enkel de nek diende bij te sculpteren met Magic Sculp. De soldaat komt met zijn helm op het dashboard te liggen, de bovenkant van de helm een beetje 'in' het profiel van het windscherm zodat het lijkt of er bruusk geremd werd bij het schieten (het totaalplaatje gaat dit helemaal verduidelijken, hiervoor moet de carrosserie op het interieur verlijmd worden). De linkeram is iets voor vrijdag.

Hier al een impressie van het figuurtje zoals het er nu uitziet. Vanzelfsprekend komen de schoenen straks netjes op het vloertje te staan, hij is niet verlijmd (of course not !).

55_zpsvy7lzmxu.jpg

Tot later, bedankt voor het binnenspringen !

Merci Guy dit is van goudwaarde (had zelf al verschillende delen van fig. gebruikt en veranderd maar verbeteren met putty is een leerschool ).
Ik heb brand geroepen in deze drukke zaal en zit nu van voor op eerste rij :D

Hoi Pascal, er zijn ongetwijfeld mensen die het sculpteren beter beheersen dan ik, maar ik wil je best laten zien hoe ik dit probeer.

Wouter, je mag deze gerust beschouwen als een opwarming want ik heb veel figuren voor dit diorama in het verschiet. Ik hoop wel om het sculpteren tot een minimum te herleiden !

Koperdraad, superlijm, de juiste lengte, een handje met een stukje mouw...
56_zpse26kmnks.jpg

Magic Sculp aanbrengen...
57_zpsn0iojndn.jpg

Met een zacht penseeltje alles wat op z'n plek modelleren...
58_zpsyhyx4kuf.jpg

Plooitjes vormen met tandenstokertjes die ik vooraf bewerkte (scherpe, afgeronde, dunne tip...)...
59_zpsnrnk8pj0.jpg

Na uitharding (2 1/2 uur later ongeveer) kan men met een scherp scalpel de bestaande plooitjes bijwerken en nieuwe toevoegen, welke met fijn schuurpapier netjes afgewerkt worden.

Tijd voor een reinigingsbadje, daarna een uniforme basislaag en dan, als het goed zit, schilderen.
60_zpsbm1fo62k.jpg

gewoon zot is dit ongelooflijk knap zomaar efkes een soldaat veranderen precies of het is de gewoonste zaak van de wereld

ikke goed kijke en leren
Marc

Guy, omdat het zou opvallen dat ik in stilte mee lees.
ge kunt magic sculp ook glad maken met gewone huishoud vaseline het verkort de droogtijd omdat het de consistentie van magic sculp niet verandert, water en alcohol doen dit wel. je figuurtje ontvetten nadien doe je sowieso.
Voor nog fijnere details kan je greenstuff toevoegen "persoonlijke werkwijze"

Grtx Jan

Marc, bedankt en Jan, goede tip die je me aanreikt, wordt onmiddellijk genoteerd !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan