Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mannen jullie zijn veel te vrijgevig met jullie commentaren, al doen ze me wel veel plezier ook. De manier waarop ik de zaken aanpak zijn maar een van vele mogelijke natuurlijk. De ene doet het zus en de andere zo, maar ik vind het leuk om uit te schrijven hoe ik het doe. Als daar dan iemand mee geholpen is, maakt dat het extra mooi.

Ik zit met een weekend werken in de maag gesplitst, maar ik probeer toch iets te doen aan de hobbytafel.

Vandaag heb ik de banden en de velgen van de Opel wat geweatherd, ze zijn nu bijna klaar op wat gepriegel met een fijn penseeltje na.
Eerst bracht ik een stofwashke met een borstel aan welk ik met de haardroger snel droogde om onmiddellijk erna met stofpigmenten te besluiten.
Met borsteltjes en een wattenstaafje haalde ik dan het teveel weg langs de flanken van de banden, ik besloot met wat pigmenten langs de rand van de velgjes.
De matte Humbrol verflaag eronder houdt de pigmenten prima op hun plek. De chrome doppen werden ook wat glanzender gemaakt hier en daar, met Humbrol oppoetsbare metaalverf en metaalpigmentpoeder.

Het is leuk om te kunnen afwisselen tussen de Opel en de buste.

41_zpshm4xsley.jpg

Groeten !

Zeer realistisch werk G...je weet telkens met de juiste combinatie/werkmethode iets neer te zetten dat de realiteit tot de perfectie benadert...

Gryz yves,

Hela jongens, bedankt voor de reacties, schijnbaar heb ik sinds de 17de december de focus tijdelijk verlegd naar het schilderen van mijn Knight of Heaven buste.

Het werd tijd dat dit draadje opnieuw leven ingeblazen kreeg, dus bij deze.
Onlangs vond ik enkele foto van Duitse stafwagens die onder vuur waren genomen.
De foto hieronder is niet voor tere zieltjes maar ik heb besloten deze te gebruiken als leidraad.

ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !
img_046_zpsd0wdbjrp.png

Wat me hier opviel was de achterruit, die een kogelgat vertoont links onderaan, waarbij voor het overige de hele oppervlakte in kleine stukjes gebroken was, zoals bij veiligheidsglas. Uit navraag blijkt dit Sekurit glas te zijn.

Pic_Kussin1_zpsh5bzvdfm.png

De foto hierboven toon benevens de nodige miserie voor de gebruikers vooral de kapotgeschoten voorruit.

En hieronder de eerste glaswerken aan de zijkant.
83fea61f-1d42-48a8-8235-c90092655516_zpszt0ene5y.jpg

Het glas maakte ik met een fijn en puntig scalpel, door kleine tekeningetjes te maken in transparant card.
De kogelgaten in de deur ga ik nog ietwat conisch maken zonder deze groter te maken.

Groeten. AG.

Enkel conisch naar binnen maken als de kogels ook langs daar naar binnen gegaan zijn hé.
Als het kogelgaten betreffen die langs daar naar buiten zijn gevlogen dan moet je ze puntig maken naar de buitenzijde toe.

Waarschijnlijk weet je dit al maar het is toch iets dat regelmatig over het hoofd gezien word in dio's.

Op de 2de foto, deze van de Traction, zie je dat het kogelgat ellipsvormig is wat er op duidt dat de kogel onder een hoek is binnengedrongen. De schutter stond dus in theorie schuin rechts voor het voertuig.

Fred, het diorama waaraan ik nu al geruime tijd aan het werken ben, speelt zich af vlak na gevechten in een stationsomgeving. Er zullen dus enkele gesneuvelde Duitsers in de auto zitten. Voor alle duidelijkheid, ik sta niet te trappelen om gruwelijke taferelen te bouwen noch kick ik op zo'n zaken, maar diorama's bouwen gaat breder dan een Duitser die grappig achter een muurtje zit te k*kk*n, of een vrolijke olijkerd die breed lacht met een fles wijn in de koepel van een Tiger tank. Een diorama mag best af en toe confronterend zijn, want oorlog is dat ook. Ik beschouw het zoals een documentaire die toont zoals het echt was, maar ik ga in dit geval de scene die slechts onderdeel is van een groter geheel, niet uitvergroten tot in het kleinste detail.

Erwin, voor de kogelinslagen baseer ik me op foto's, wat je zegt over de vorm ervan klopt helemaal, aan de vorm van zo'n inslag kan je zien vanwaar een schot kwam.

Marc, het is even niet erg vrolijk maar ik zal proberen voor wat tegengewicht te zorgen.

Iedereen bedankt voor de insteek.

Laatst bewerkt:
Troost je bij de gedachte dat ik persoonlijk verder zou gaan en elk detail wél zou tonen, feitelijk met gebruikmaking van dezelfde argumenten.

Ik heb nooit zo begrepen waarom dat bij diorama's door sommigen als not done wordt gevonden, welke sommigen wél vol lof zijn over films als Saving Private Ryan of Schindler's List. Het fundamentele verschil tussen de uitingsvormen film enerzijds en sculptuur anderzijds, ontgaat mij.

ja daar moet ik jullie gelijk in geven het is net alsof je als modelbouwer dat niet mag , wel heb ik op een beurs gezien een dio met een tank en een opengereten koe , dus het kan
Marc

Knap! En blij om dit terug te zien! Het glas is goed gevonden, netjes hoor.
En het mag idd al eens wat anders zijn. Ik heb de indruk dat er in het modelbouwwereldje vaak een taboe rust op het neerzetten van geweld en dode soldaten, terwijl dit nu juist de alledaagse realiteit was.

...en dat het overgrote deel oorlogstaferelen neerzet. Dat hoort bij de oorlog die gesneuvelde soldaten.

Mooi gedaan dat diorama tot nu toe, goede referentiefoto's ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan