Nu had ik met toch wel verheugd op een groot diorama van jouw hand, dus ik ga toch een poging doen om tot je tot heroverwegen te brengen
Je kunt met wat trucjes een (vrijwel) naadloze overgang krijgen tussen twee modules van één groot diorama, maar dan moet je de gedachte van de vierkante modules loslaten en gebruik maken van de 'natuurlijke grenzen' op je diorama die een nieuwe ondergrond toestaan zonder dat de grens zichtbaar wordt.
Ik heb allereerst deze tekening gemaakt:
Omdat je een spoor wilt maken en, als ik het me goed herinner, een overslag- of losmogelijkheid, zal er wellicht een perronnetje op het diorama komen. Als je nu een ondergrond maakt (zie tekening "ondergrond") en twee modules die perfect in elkaar passen op een strategische plek, zal er uiteindelijk niets meer van te zien zijn (mits goed uitgevoerd). De ene module eindigt bij het einde van het perron en de andere eindigt met gras, ruim aangebracht. als beide modules aan elkaar gemonteerd zijn (zie de duvels en gaatjes op de tekening), zullen de grassprietjes tegen het perroneinde aandrukken en is er een soepele overgang.
De tweede tekening maakt het denk ik wat makkelijker. Daar doorkruist het spoor het volledige diorama. Je krijgt een gedeelte links van het spoor en een rechts van het spoor. Dat zijn de twee modules. Bovenop het spoor staan wagons, wat op zichzelf de scheiding al grotendeels onherkenbaar maakt... je moet er écht op letten wil je het zien. Maar omdat ik weet dat jij daarop let, een oplossing: je kunt het spoorbed met de ballast (=laag steentjes) als los onderdeel toevoegen. Het diorama bestaat dan eigenlijk uit drie onderdelen: de linkermodule, de rechtermodule en de strook ballast. Als je het diorama meeneemt naar een meeting of beurs, schuif je eerst beide modules tegen elkaar aan en dek je daarna de grens af met het strookje ballast. Als je dit nauwkeurig doet (en bijvoorbeeld vast zet met blu-tack) is er niets meer van de grens te zien. Zie het plaatje linksonder op bovenstaande tekening.
Ben je bang dat je niet zo nauwkeurig een strook ballast kunt maken of denk je dat dat kapot gaat, dan kun je altijd nog overwegen om gewoon een zakje 'ballast'-steentjes mee te nemen naar een beurs, de twee modules tegen elkaar aan te zetten en doodsimpel de grens op te vullen met de steentjes in je zakje. Er is dan gegarandeerd niets meer van te zien. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de spoorstaven precies parallel aan elkaar lopen, ook qua hoogte, want anders krijg je een probleem met de wagons. Maar dit is goed te doen.
Dan de derde tekening, met daarop een ingewikkeldere en samengestelde variant.
De scheidingslijn tussen de twee modules ligt hier, van boven naar beneden:
- Tussen muur en gras;
- Tussen gras en gras;
- Onder de tank door;
- tussen gras en gras;
- Onder een stort legervoertuigonderdelen.
"Tussen muur en gras" heb ik met de eerste tekening al toegelicht. Denk in plaats van het balkon aan een muur.
"Tussen gras en gras": zie het plaatje onderaan. Zeker als het gras niet welig tiert ter plekke, zal het probleem kunnen zijn dat je de scheidingslijn ziet in de ondergrond. Je kunt dat oplossen door wat rommel over het gras heen te gooien, zoals een oude plank. Ten behoeve van de illusie, zou ik dat dan ook elders op het diorama doen.
"Onder de tank door": niet dat iemand onder de tank gaat kijken om te controleren of de modulaire begrenzing zichtbaar is, maar je kunt daar ook een gras-gras grens maken.
-"Onder een stort legervoertuigonderdelen": je maakt de stort (toch al een interessant onderwerp in de modelbouw omdat er typisch veel in te ontdekken valt) en plaatst die op één module. Schuif je de andere module daar tegenaan, dan schuift de stort dus gedeeltelijk daar overheen. Je kunt ook, net als met de spoorbalast, de stort als afneembaar onderdeel maken. Dan schuif je dus de modules tegen elkaar en plaats je daarna de storthoop erbovenop, precies over de grens tussen de twee modules heen.
Hopelijk biedt een en ander voldoende aanknopingspunten tot nadere overpeinzing.