Dat de trein op deze sporen er vanaf valt, komt vaak omdat er een verhouding gebruikt 1/24 of 35 wordt maar de wringing gaat in verhouding niet mee. Een tramwiel, wordt door de rails de bocht in en uitgewrongen, door een duw druk tegen de flens. Een trein zakt zachtjes in het midden tussen de rails en in principe raken de flenzen de rails niet, ook niet in de bocht. Hiervoor is de straal van de bocht wel groter.
Tram wielen, zijn dan ook vierkant, recht van vorm, treinwielen hebben vrouwelijker vormen.
de BH kromme (vakjargon) breedte en hoogte
De wissels, Tram heeft korte tongen werken enkelvoudig, het wissel inrijden, is de keuze L of R. Uitrijden, de bediening van de tongen is er bij het uitrijden niet.. gewoon iets van een veer of helemaal niet.
Trein rijd sneller, dus langere tongen, en bij het inrijden, wordt het wissel in de gewenste richting gebracht, Bij het uitrijden, worden de tongen ook in de gewenst richting gebracht. Reden, met volle snelheid kunnen treinen voor en achteruit. Tram, als die achteruit gaat, moeten er “wisselblokjes geplaatst worden om te voorkomen dat tussen as1 en 6 of zelfs as 1 en 2 het wissel omslaat. (Dat is een reden dat je meer trams bij de bakker binnen ziet dan treinen) Maar ook de tramtongen zijn vierkanter, bij het in en uitrijden, geld een maximum snelheid. In stadsverkeer niet erg. Treinen gaan op volle snelheid door het wissel heen, of dat rechtdoor gaand is of afwijkend
.
In de miniatuur, zijn de rails veelal wel trein profiel, maar om de bocht in te wringen die geen overeenkomende straal hebben(anders past niet eens 1 bocht in de slaapkamer) ook de niet overeen komen de tong lengte en daarbij de te lage massa van het voertuig, wipt deze eruit. Of klimt de rails op in een bocht. Of wissel.
In de miniatuur heeft men dus gekozen, om het tramprofiel op de wielen van de trein, wagons, lok toe te passen.
Beide sporen zijn 1440, een tram ontspoort makkelijk in zijn eigen spoor, door de wringende flenzen. Maar als de spoorbreedte dan net afwijkt, zakt hij door het ontbreken, van de ronding, niet goed in het midden komen, en zal er uit vallen. Dit gebeurd ook bij de miniatuur
In de praktijk, in een tussen werkplaats, achter ingang bestemd trein en voor ingang bestemd tram. Is het mogelijk met een tram, vrijwel zonder flenzen, over treinspoor te rijden. Met een trein over tramspoor te rijden, dat wringt zichzelf er uit. Of het gootje is al te smal...
De foto's plaatjes zegt het beter,
1 de eerste is de rails van de tram. In de straat en op de vrije baan (zoals de trein altijd heeft.). Zonder de linkse opstaande rand, zodat het geen "goot"is. Nog steeds sturend en dwingend, het meest lijkend op mijn ex, amaai, wat een haaibaai, zo iemand treffen. De buitenste hoek is bijna 90 graden
2 is de trein rails, aan alle kanten vrouwelijk, met als verschil, dat de bodem, wel een verschil in hoek heeft Links en recht of binnenkant spoor en buitenkant. Dit heeft te maken, dat ijzer groeit of krimpt met temperatuur verschillen. Lees een spoor spatting, met de tram met 15 km/hwordt een vervelende beweging. Met 120 gaan de wielen echt vliegen. In alle leidingen zie een houkje of een beweegpunt, wat de uitzet en krimp opvangt. Waarmee de rails vastgehouden wordt zal altijd enige beweging toestaan
3 ik heb gezocht een goede foto te vinden, deze leek mij goed duidelijk te maken het tram profiel, dus miniatuur. Ik heb al foto's terug gekeken. Betreft wiel profiel van de bogie. Is niet te veranderen uit een treinprofiel is altijd tram profiel te halen, anders om niet. Bijvijlen...
Foto 4 is een vorm van goed gebruik en ingesleten, helaas slijt de rails minder snel als het wiel. Dit wiel is te zien het loopvlak, en waar ooit een grappemaker een steen op de rails heeft gelegd, kijk maar naar het roestspoor.
Foto 5 is de ideale benadering, rail en wiel zo perfect dat er niets slijt, maar dan gaan we richting “geen”hoge snelheidslijn