Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu jullie het zeggen inderdaad, goed gespot, die rechterkant is helemaal naar de grutjes, er is bij de gun mantlet zeker een stukje gebouw te zien waar dat normaal niet zo is.

Bedankt voor jullie wijze tussenkomsten, die komen telkens van pas !
 
ik heb even wat getekend op de foto om duidelijker aan te tonen wat ik bedoel. de koepel staat scheef op de romp, en links aan de onderkant kan je het gebouw zien door een gat (zie cirkel) - dit toont dat de koepel dus niet juist bevestigd is op de romp.

100_zps9hcjlk9y.jpg
 
Die koepel staat niet op z'n plek, dat is zeker, het perspectief verraadt dat er iets letterlijk niet in de haak is.

Ik heb even het platform op de twee draaistellen gezet en dat lijkt van ver toch al wat op een wagen, nu volgen de afwerking van deze bogies en de aankleding van de rest van het model.

6_zpsmiivdbqq.jpg

Verder staat er nog zo eentje op het programma, kwestie van zo'n trein toch wat overtuigender te maken.

Jongens, jullie reacties worden zeer gewaardeerd, het doet enorm goed om vast te stellen dat het lijkt alsof ik nooit weggeweest ben, hartverwarmend !
 

Top Beyond ! Die bevestigingen van de rails zien er in ieder geval veel beter uit dan wat ik hier in diverse dozen heb liggen, dus van zodra ik een aantal van deze kits kan aanschaffen, zal ik hiervan een box review maken voor het forum.
 
enkele dagen niet kunnen kijken in dit topic en BAM meteen 4 pagina's aan leesvoer en foto's :D

Dat spoor platform was dat iets wat enkel door Duitsers werd gebruikt of is dat zo een universeel wagon type dat je bv ook door de US in gebruik zag? Als ik dat zo lees zal dat een vrij groot dio worden, ik kan al niet wachten om te zien wat het resultaat zal zijn eens het af is.

http://i112.photobucket.com/albums/n168/guygantic/Normandy Panther diorama/100_zps9hcjlk9y.jpg

Deze platte wagen, dan moet je terug naar de oorsprong van railtransport. Daar was de rail en daar de Loc, Rijtuigen voor passagiers en nog iets van vracht. De ontwikkeling was, eerst alles plat, dan handig de fabrikant kan ook een wagon volladen, die opgehaald wordt, scheelt weer laadtijden. Naar gelang de behoefte denk aan veewagons. Maar de wagen bleef altijd iets wat er achteraan hobbelt, wart vervoerd wordt, klaagt niet, hoogstens verslijt het hout. Dus behalve een verstoring, werden deze wagens eens per 10 jaar een keer bekeken. Dezelfde wagens, werden verspreid over alle landen. Hoogstens werd de loc gewisseld. De architecten/ingenieurs, waren ook vrijwel altijd dezelfde, of dit nu in Duitsland was of de US. Of ze wisselden informatie uit. Bij het spoor is men vastgeroest, ondanks dat metalen wielen smeren. Iedere volgende update gaat uit van het zelfde beginsel.
De Bogie of het draaistel is nog steeds het betrouwbare wat in 1870 al gecreeerd werd. Toen er behoefte ontstond aan wagens die zwaarder of langer konden dragen.
(Trein= aantal gekoppelde, 2 locs, 2 wagens, 2 wagons, of loc en wagen)
Met de eerste wereldoorlog werd eigenlijk het gebruik van het spoor voor beweging van troepen en materiaal ontdekt. Vrijwel tegelijker tijd ontstonden ook de Tanks. Ontstaan dieselmotor op dit moment werd ontdekt dat met een dieselmotor, je lucht kan verdelen over een trein lengte, En niet met dikke stoomleidingen, genoeg druk te krijgen om een rem in werking te zetten. Die stoom koelde veel te snel af in de dikke leidingen en de loc kon niet genoeg stoom, Flow opwekken en druk. Dat was het moment dat er echt zware lasten of lange treinen gingen rijden, en een simpel rem-wagentje achter op de trein niet meer volstond. De diesselloc begon meer in trek te komen, betrouwbaarder door vrachtauto's. Hier zat een compressor in, waarmee in de wagens ieder zijn eigen luchttank op druk gebracht werd en een trein zonder loc dus met volle tanks geplaatst kon worden. Of afhankelijk van de plaats ook al een walvoeding was. Nu telt het eigen gewicht van de loc niet meer om de trein tot stilstand te brengen, maar brengt iedere wagon zichzelf tot stilstand.
Inderdaad eerste wereldoorlog echt behoefte aan last wagens, nu was de wereld wel in oorlog, maar de trein of spoor wereld niet. Die deelde nog ervaringen, maar de platte wagens gingen gewoon van US naar Duitsland en andersom. Of er een tank op staat of een wals of een civiele tractor, Zo over de oceaan. Zoals je al denkt waren alle platte wagens al verspreid, of US had een aantal wagens nodig die kwamen gewoon uit Duitsland of De Duitse kwamen uit de US.
Terug naar je platte wagen. De kans is groot, 95 % gemaakt werd van dezelfde blauwdruk, maar nu voor militair gebruik en militairen voegen altijd iets toe, dus ipv saai grijs werd het camoeflage grijs en bruin of grijs en groen.

Om te eindigen een aantal foto's, zoals je ziet de lange wagen (stoomtijd), heeft een luchtdoorvoerslang gekregen. De Wagon, zoals gebouwd word, Container wagons in een trein, en leger treinwagens die gelijk met onze tanks naar Is gingen. Het enige beweeglijk is het draaistel, (bogie) en de zijkant. De rest, het hout, de materialen eromheen , de verfjes of decals, benummering of deze gebouwd is in 1860 of het uitgelichte plaatje 1884 of 1984

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg
 
Dan waarom niet ergens anders, dus wel. De spoorbreedte is 1440, ook het draaistel of uit 1812, waaruit is dat voortgekomen. Een electro motor, in ideale toestan, kom je ook uit op 1440 omw/min. Ik geloof een dieselmotor die gewoon werkt, schud zich even uit en gaat lang mee.

Is dat een maat een lengte een breedte, de tijd van de wagon, was er geen metrisch stelsel, of 12 dozijn of een mijl of, al die trein ingenieuers zaten met elkaar te beppen. Dan was een diskette 1,44
 
Guy,

Een echt meesterwerk die hier brengt een streling voor het oog.

Komen de maten van de spoorbreedte van je locomotief en wagon overeen?
Bij mijn BR86 van Trumpeter en wagons van Dragon zat er een klein verschil op.Ik heb dit opgelost door mijn rails en dwarsliggers zelf te printen op mijn 3d printer heb er ook een eindstopper mee gemaakt.
zal de foto's morgen plaatsen.

Grtn.
 
Dat doet plezier om te horen, en over die spoorbreedte, tja dat hadden ze beter even onderling met elkaar besproken, Trumpeter, Dragon, Sabre etc...
Het frappante is dat Trumpeter's WR360 niet eens op z'n eigen kit-sporen past, hij dreigt er zelfs aan één kant tussen te vallen.
Het goede nieuws is dat de Trumpeter locomotief wél past op de sporen van mijn Platformwagens van Sabre, die ga ik gebruiken.
Toch ga ik eens zien hoe het zit met de nieuwe release van Miniart's Europese sporen in 1/35, ze zouden binnenkort verkrijgbaar zijn. Op de boxart zijn wel historisch correcte bevestigingen te zien, de zogenaamde tirforts.

Ik ben benieuwd naar je eigen fabrikaat !
 
Dat de trein op deze sporen er vanaf valt, komt vaak omdat er een verhouding gebruikt 1/24 of 35 wordt maar de wringing gaat in verhouding niet mee. Een tramwiel, wordt door de rails de bocht in en uitgewrongen, door een duw druk tegen de flens. Een trein zakt zachtjes in het midden tussen de rails en in principe raken de flenzen de rails niet, ook niet in de bocht. Hiervoor is de straal van de bocht wel groter.

Tram wielen, zijn dan ook vierkant, recht van vorm, treinwielen hebben vrouwelijker vormen.:D:ohmy::laugh::Pde BH kromme (vakjargon) breedte en hoogte

De wissels, Tram heeft korte tongen werken enkelvoudig, het wissel inrijden, is de keuze L of R. Uitrijden, de bediening van de tongen is er bij het uitrijden niet.. gewoon iets van een veer of helemaal niet.8)
Trein rijd sneller, dus langere tongen, en bij het inrijden, wordt het wissel in de gewenste richting gebracht, Bij het uitrijden, worden de tongen ook in de gewenst richting gebracht. Reden, met volle snelheid kunnen treinen voor en achteruit. Tram, als die achteruit gaat, moeten er “wisselblokjes geplaatst worden om te voorkomen dat tussen as1 en 6 of zelfs as 1 en 2 het wissel omslaat. (Dat is een reden dat je meer trams bij de bakker binnen ziet dan treinen) Maar ook de tramtongen zijn vierkanter, bij het in en uitrijden, geld een maximum snelheid. In stadsverkeer niet erg. Treinen gaan op volle snelheid door het wissel heen, of dat rechtdoor gaand is of afwijkend:D.



In de miniatuur, zijn de rails veelal wel trein profiel, maar om de bocht in te wringen die geen overeenkomende straal hebben(anders past niet eens 1 bocht in de slaapkamer) ook de niet overeen komen de tong lengte en daarbij de te lage massa van het voertuig, wipt deze eruit. Of klimt de rails op in een bocht. Of wissel.
In de miniatuur heeft men dus gekozen, om het tramprofiel op de wielen van de trein, wagons, lok toe te passen.:O

Beide sporen zijn 1440, een tram ontspoort makkelijk in zijn eigen spoor, door de wringende flenzen. Maar als de spoorbreedte dan net afwijkt, zakt hij door het ontbreken, van de ronding, niet goed in het midden komen, en zal er uit vallen. Dit gebeurd ook bij de miniatuur:$

In de praktijk, in een tussen werkplaats, achter ingang bestemd trein en voor ingang bestemd tram. Is het mogelijk met een tram, vrijwel zonder flenzen, over treinspoor te rijden. Met een trein over tramspoor te rijden, dat wringt zichzelf er uit. Of het gootje is al te smal...

De foto's plaatjes zegt het beter,

1 de eerste is de rails van de tram. In de straat en op de vrije baan (zoals de trein altijd heeft.). Zonder de linkse opstaande rand, zodat het geen "goot"is. Nog steeds sturend en dwingend, het meest lijkend op mijn ex, amaai, wat een haaibaai, zo iemand treffen. De buitenste hoek is bijna 90 graden:tongue:

2 is de trein rails, aan alle kanten vrouwelijk, met als verschil, dat de bodem, wel een verschil in hoek heeft Links en recht of binnenkant spoor en buitenkant. Dit heeft te maken, dat ijzer groeit of krimpt met temperatuur verschillen. Lees een spoor spatting, met de tram met 15 km/hwordt een vervelende beweging. Met 120 gaan de wielen echt vliegen. In alle leidingen zie een houkje of een beweegpunt, wat de uitzet en krimp opvangt. Waarmee de rails vastgehouden wordt zal altijd enige beweging toestaan

3 ik heb gezocht een goede foto te vinden, deze leek mij goed duidelijk te maken het tram profiel, dus miniatuur. Ik heb al foto's terug gekeken. Betreft wiel profiel van de bogie. Is niet te veranderen uit een treinprofiel is altijd tram profiel te halen, anders om niet. Bijvijlen...
Foto 4 is een vorm van goed gebruik en ingesleten, helaas slijt de rails minder snel als het wiel. Dit wiel is te zien het loopvlak, en waar ooit een grappemaker een steen op de rails heeft gelegd, kijk maar naar het roestspoor.
Foto 5 is de ideale benadering, rail en wiel zo perfect dat er niets slijt, maar dan gaan we richting “geen”hoge snelheidslijn

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
hier zitten mannen mee ne surieuze mayonaise , amaai...........................................
 
rails is vandaag nog handenarbeid bij het laden van schepen die komen per 6 en moeten met handspeek uit elkaar gewrongen worden in het ruim omdat die niet tegen elkaar mogen schuren tijdens reis grt
 
ik stel de vraag hier maar uit gemakzucht (:$) . van welk modelbouwmerk kan je spoorwegvoertuigen krijgen en ook in 1/35 ? THX.
 
GUnit

Zoals beloofd de foto's van de onderdelen die ik gebruik in mijn trein project.
Een rail

attachment.jpg

Rails op de dwarsliggers

attachment.jpg

attachment.jpg

De eindbuffer

attachment.jpg

attachment.jpg


De ronde stootbuffers moet ik nog opmeten bij ons in het industrieterrein.
Daarna worden deze gemaakt.
De koppelstukken, bevestigingsbouten of -pennen van de rails moet ik nog eens bestuderen hoe ik deze kan scratchen.
Van de bevestigingsbouten voor de rails te bevestigen in de biels bestaan verschillende uitvoeringen. Welke men in Europa
tijdens de periode van 1930 - 1960 gebruikte ben ik nog niet achter gekomen.


Grtn
 
Het Russische bedrijf MasterClub heeft een breed assortiment aan bouten, moertjes, schroefjes en dergelijke, gegoten als losse resin-onderdeeltjes.

Zie hier. Ik heb een aantal van die zakjes besteld bij een gespecialiseerde winkel in Noord-Brabant.
 
Roy, heb je toevallig de gegevens van die gespecialiseerde winkel in Noord-Brabant ? Tx !

Dikkie, knappe items heb je daar gefabriceerd, ik kijk er ook al naar uit om mijn eigen dwarsliggers te maken, maar ik wacht nog even of hoe die Miniart rails eruit gaan zien, als die de juiste bevestigingen hebben bestaat de kans dat ik mijn toevlucht daarnaar neem.

Kassei, er zijn tegenwoordig verschillende modelbouwmerken die zich op de treinbranche gestort hebben, en je hebt ze in verschillende prijsklassen.

Pascal, dat ben ik helemaal met je eens.

Aris, een stevige uiteenzetting die ik met mijn apenverstand even moest processen, bedankt voor het uitschrijven ervan.



Morgen ga ik beginnen met het airbrushen van de Platformwagen, ik kijk hier echt naar uit omdat deze voertuigen weer een andere benadering vereisen dan een locomotief die doorgaans regelmatig goed onderhouden werd.

urel-and-hardy-dancing-smiley-emoticon_zps8i369mof.gif
 
Laatst bewerkt:
De winkel is Scale World (www.scale-world.nl).

Het assortiment Masterclub vind je hier.

Maar ik ben bang dat als je de site helemaal gaat bekijken, je geen goedkope dag hebt. Ze hebben ontzettend veel spul waarvan je waarschijnlijk niet wist dat het bestond maar dat je vanaf het moment dat je dat wel weet, denkt nodig te hebben :D
 
die zien er mooier uit dan die van Meng Models
dus Roy, bedankt voor de link ook.
 
Hey guys, voorlopig heb ik even geen foto's van de laatste uurtjes die ik aan mijn platformwagen spendeerde, maar deze zijn op komst.

Dit gezegd zijnde wil ik graag enkele andere foto's (in sneak preview) tonen. Ik heb het idee opgevat om een volledige seinpost toe te voegen aan het diorama omdat dit de compositie vooral in de hoogte positief zal beïnvloeden. Toen ik van een bevriende en supergetalenteerde modelspoorbouwer een stickje kreeg met foto's van een oud seinhuis, was ik helemaal gewonnen voor het idee. Het is trouwens het seinhuis van Leuze maar het uitzicht lijkt prima voor een Normandisch gebouw.

Deze foto's maken deel uit van een heuse walkaround boordevol kleine details die perfect in beeld zijn gebracht, ik hoef dit enkel letterlijk na te bouwen !

IMG_3756_zpsgr2imwd1.jpg

IMG_3742_zpsivdokv6v.jpg

IMG_3787_zpsbk32wphd.jpg

Zo zou een seinhuis met gebombardeerde wijksporen in de buurt er dus uit kunnen zien, quasi letterlijk nabouwen dus, ik kijk ernaar uit om dit weer eens te doen.

En morgen toon ik foto's van "ze Platformwagen" in kleur.

Groeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan