Bedankt voor alle toffe reacties jongens, ik heb zo het idee dat jullie woorden een boost zullen zijn voor het welslagen van dit grote project.
Maarrrr...vandaag heb ik twee keer een schrikmoment beleefd.
Het eerste deze morgen, toen ik mijn dryfit Platformwagen tegen mijn locomotief plaatste met de bedoeling de buffers ten overstaan van mekaar te controleren. En wat bleek ? Dat mijn schrik werd bewaarheid, de wagenbuffers komen omgerekend zo'n 17 cm hoger dan de locomotiefbuffers ! Dus wat heb ik gedaan ? Inderdaad, lekker lopen sakkeren en daarna beginnen checken op de realiteit, wat ik beter eerst had gedaan, want wat vond ik hieromtrent :
ONLY FOR REFERENCE PURPOSES !
Verschillen in bufferhoogte lijken hier geen probleem te vormen maar toch zal ik dit verder uitzoeken, ik blijf echter optimistisch.
Het tweede schrikmoment kwam er toen ik een e-mail opende van mijn modelspoorvriend die een foutje had gespot op een foto van mijn WR360, ook met betrekking op de buffers. Het zit namelijk zo dat elk spoorvoertuig een bolle en een platte buffer heeft, een platte buffer komt zodoende altijd terecht tegen een ronde. Nu is er toch wel een ezelsbruggetje zeker, en ik plaats het in vet zodat iedereen het heeft gelezen en niet in de fout gaat zoals ik.
De drie R-renregel !
Met de Rug naar de wagen is de Rechtse Rond !
"Fijn" nieuws want Trumpeter en Sabre schenen het andersom begrepen te hebben ? Mijn hartverzakking was gelukkig van korte duur want een kwartiertje later had ik alle buffers gecorrigeerd door ze om te gooien.
Nu volgen foto's van de spuitwerken welke ik maakte VOOR de correctie, pin je dus niet vast op de buffers.
Eerst een laag Tamiya glanzend zwart, dit hecht beter dan een matlaag als grondlaag.
Daarna een vuile, donkere bruintoon, mix van Tamiya mat Roodbruin + Tamiya glanzend zwart, iets satijniger.
De houten balken in grijstonen, nonchalant opgespoten.
De plekken waarop de draaistellen worden bevestigd gemaskeerd en de onderzijde op dezelfde manier als de bogies gespoten.
Een vleug iets lichtere verf van bovenaf gespoten voor het schaduweffect.
Zeer dunne verf overigens zodat de kleur niet te zeer dekt.
De linker voor de lichtere kleurtoon, de rechter erna.
Alles goed gemaskeerd en gespoten, eerst met een donkergrijs, mix van Tamiya glanzend zwart + Tamiya glanzend wit.
Daarna vanuit de hoogte naar beneden een lichtere grijstoon, bestaande uit een merendeel aan Tamiya glanzend wit.
Om deze sessie af te sluiten heb ik een vuil stoflaagje opgebracht onderaan de zijpanelen, om alvast wat verbinding te maken met de draaistellen.
Tot zover de gedane werkjes, morgen ga ik verder met dit resultaat.
Sorry voor de monsterupdate jongens, maar ik wilde jullie de drie R-renregel etc. niet onthouden.
Tot snel.