Vanaf de zijkant zeker bij materieel uit die tijd is meestal, op het moment dat ze deze hoeveelheid stof verzameld hebben of aangekoekt. Langere tijd geleden dat ze gereinigd zijn. Dan komt er een donkere vettige laag rond de 4 bouten bij de aspotten en het uitsteeksel op de aspot. Een donkere laag van vet en stof wat een koek vormt, die meer richting het zwart van verbrand vet gaat. Die laag komt er doordat, het vet of door de pakking langzaam naar buiten komt door het metaal heen drijnt. Oorzaak, die wiel assen rusten op glijlagers in de aspot en er kan een hitte ontstaan van 200 tot 300 graden. De gehele aspot zal in beginsel ook het donkerste deel van de truck zijn, waar het vet uitstraalt tot beweegpunt aspot- draaistel en over de bevestiging/tilbalk onder de aspot.
Die hitte is zo erg dat het materiaal opwarm en het de hardheideigenschappen van de lagers kan veranderen.
De toestand zoals nu zal zijn dat kort geleden, de wielen, lees complete assen gewisseld zijn. In dat geval de lijn aspot draaistel scherper en zou eigenlijk de aspot chassiszwart zijn.
Hoe wordt chassis zwart (verf) aangebracht, de werkzaam heden zijn verricht op het draaistel, alle bouten en moeren waar de vuil laag weg is of nieuw materiaal zichtbaar, wordt met de bokkenpoot opnieuw geverfd. Dit gebeurd ook al bij een smeerbeurt om de nippels vrij van vuil te houden. Zodat bij de volgende beurt er allen een verf laagje afgekrabt wordt, met bv een staal borstel en de smeernippel mocht het nippeltje lek raken en geen vuil doorlaat richting lagers. Kleur chassiszwart heeft ral kleur 9005, het gebruik, denk eerder met een viscositeit van teer. Droogtijd, denk maar iets wat 3 maanden geleden geverfd is,. plakt nog steeds aan je vingers als revel na 6 uur na het spuiten, zo van de verf gaat er niet af, maar met je vingers, breng je heel langzaam een patina laag aan op je gereedschap.
Is het wel deze kleur, dan hoort eigenlijk de as pot veel helder te zijn, hete zomer de modder wordt klei en zand en het zand zuigt tefgen de aspot en gaat zich omzetten naar een zichtbare glaslaag, dat zet zich door naar een veel lichtere laag naar, de bouten en het uisteeksel, maar troost je die glaslaag zal na de eerste regenbui door de krimp en uitzetting als eerste teruggaan naar de zandvorm, dus zwaarder als stof en er direct afvallen.
Onthouden je rijd met ijzer over ijzer, waar de ene net iets anders als de andere, tussen de rail flens en wielbanden, vormd zich een laagje, koolstof, grafiet, wat als smeermiddel werkt om de wrijving tussen wiel en rails laag te houden. Is dit er niet dan gaat de rails echt "vreten" net als of je met een P2000 of hoger, 5000 uur dezelfde plek schuurt in de zelfde richting. Ik denk dat ik nu te ver afdwaal....