Hoofdsponsor

1/8 Citroen Six 15 [DONE]

Beste bouwers,
Bedank voor jullie medeleven met mijn bouw.
Ik denk wel dat het mij ga lukken.
1. ik heb veel informatie van Dominique die ook een heeft gebouwd.
2. Ik heb een grote boek van de bouw.
3. ik heb ook een cd maar deze moet ik nog bestuderen alles in frans natuurlijk, dank dat ik het nog goed versta.
Maar eer ik begin ga ik alles goed instuderen. Want ken er al een die gestopt is van 2012. Ik doe alles ZEER OP HET GEMAK.
 
Roy bedank voor de inlichtingen van de cd. Ik had er ook een gekregen maar het is meer van de afkomst en het aantal ......enz Dus niets van de bouwdoos.
Dus ik heb er al een besteld waar jij aan duide . Merci ik krijg hem tussen de 20 ste en 27 dec. Ik kijk er naar uit. attachment.jpg
 
Ok die zag ik niet aankomen. Goede keuze, die je enorm gaat helpen bij je bouw.

37944596705_14e9f69f3b_b.jpg

24958532978_eb1f45be22_b.jpg

37944598135_d2966c1a79_b.jpg

Zie bijvoorbeeld die eerste foto, dat zijn dingen die je maar net moet weten.

Zolang de CD nog niet gearriveerd is, kun je de wachttijd nuttig besteden door zoveel mogelijk referentiefoto's van de Traction Avant te zoeken. Niet alleen van de perfect gerestaureerde versie, maar ook van het chassis, van de motor, et cetera. Ik weet niet of er op de CD ook referentiefoto's staan, maar je kunt er nooit genoeg hebben. Nadat je de foto's allemaal hebt gedownload, kun je ze in verschillende submapjes plaatsen ('chassis', 'body', 'interieur', 'motor', 'versnellingsbak' et cetera). Die zullen je straks helpen als je bezig bent met de kit. Hou dan idealiter ook rekening met de verschillende uitvoeringen van deze auto.

citroen-chassis.jpg

citroen-15-6-traction-avant-14-0389fcb6.jpg

(Copyright Marc Vorgers, Velocetoday, Roy Fitzsimmonds, educational and referential purposes only, pictures will be deleted upon first request by copyright holder)
 
En nog iets... hanteer een gezonde twijfel bij alles wat Heller je voorschotelt. Ga er gemakshalve vanuit dat de afmetingen niet kloppen, dat de verkeerde carburateur is geïnstalleerd, dat de wielen niet bij het chassis passen, dat toch al het verkeerde chassis werd genomen en dat er ten onrechte geen bougiekabels bij zitten. En als er toch bougiekabels bij zitten, dat de verkeerde kleur wordt voorgeschreven of dat ze van een merk zijn uit 1977 in plaats van 1955. En dat ze te dik zijn. Of te dun.

Uiteindelijk is die denktrant wellicht de enige methode om niet in diverse vallen te lopen, en zal een en ander misschien zelfs nog gaan meevallen. Als je op voorhand met het ergste rekening houdt (en dus alles controleert), zul je blij zijn als iets wel klopt :)

Dit is maar half cynisch... ik moet de eerste modelbouwkit die perfect is nog tegenkomen en zelfs tegenwoordig nog wordt er weinig aandacht besteed aan research. Alle bekende merken (met uitzondering van wellicht Tamiya, maar ook daar zie je nog wel eens een rotte appel in de mand) maken zich daar 'schuldig' aan. Heller staat dan ook nog eens als extra 'moeilijk' bekend, althans van die tijd. Daar staat tegenover dat als je het voor elkaar krijgt om deze goed te bouwen, je een oogverblindend en buitengewoon indrukwekkend model krijgt. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden :|
 
Dat ga ik doen Roy, zo veel mogelijk foto's bekijken en downloaden. Ik heb mijn tijd al wat ik al gezien had was dat er geen bogiekabels bij zitten, dat zou wel mogen voor die prijs dat ik betaald heb. Ja dat zal wel te vinden zijn. Maar alles met de tijd, ga niet lopen, want moet nog leren stappen. Als er iets is dan vraag ik het hier op het forum. Tot wat later.
 
Zitten er serieus geen bougiekabels bij? Het was eigenlijk maar bij wijze van voorbeeld bedoeld... maar een 1/8-kit zonder bougiekabels... tsja.

Heb je al een oplossing bedacht voor de plastic vering waar de kit (door z'n eigen gewicht) uiteindelijk door zakt? Ik zou hier zelf de freesmachine gebruiken, om mooie stalen plaatjes uit te frezen die dan op elkaar kunnen worden gelegd om een bladveer te creëren. Zonder freesmachine zal dit een stuk lastiger zijn... ik weet niet of je zo'n ding ter beschikking hebt toevallig, meen me te herinneren dat je ergens schreef toch wel wat apparatuur te hebben staan.

Op Marktplaats zag ik een gereed exemplaar staan (zie hier) en daar werd ook al gemeld dat er een steuntje nodig is om het model in de juiste stand te houden. Ik zou dat toch proberen te voorkomen, want het is niet ideaal:

$_86.jpg
 
Goed zicht op chassis en de vering. Als je dit filmpje op groot scherm wilt bekijken, klik je op 'Youtube' en dan, in het nieuwe scherm, op 'volledig scherm'.

 
Dit vind ik echt zonde voor zo een mooie dure kit
En als men ziet wat een collega bouwer ( Hadewadde ) eraan veranderd heeft het is ongelooflijk als men dan echt natuutgetrouw wil werken moet je bijna de kwaliteit van Pocher hebben en die zullen ook wel eens maken waar ze met hun pet naar gegooid hebben zeker
Marc
 
Ik denk dat we wel met zekerheid kunnen zeggen dat Adrien aan deze kit gaat beginnen, met of zonder onze hulp. En dan kunnen we hem maar het beste zo goed mogelijk helpen, denk ik dan maar.

Toen ik vroeger aan zweefvliegen deed en per se een looping wilde maken, vroeg ik mijn instructeur de avond tevoren, tijdens een drankgelag, hoe ik zoiets moest doen. Het was verboden voor beginnende vliegers en dat zei die instructeur ook (hij wist dat ik dat wist). Hij vervolgde... maar als je het dan toch gaat doen, ga je het beste als volgt te werk: (...) en hij legde het procédé uit. Natuurlijk wist hij dat ik het toch wel zou gaan doen. Ik heb die opstelling altijd met veel waardering in mijn herinnering gehouden.

Terug naar het onderwerp, geloof ik overigens niet dat de kwaliteit van een willekeurige Pocher-kit ook maar een fractie beter is dan deze Heller. Het is eigenlijk allemaal rommel. Maar toch zijn er modelbouwers die er de mooiste modellen uit toveren, zoals Bellini prachtige beeldhouwwerken wist te maken uit een blok marmer. Hij zag, dat dat kunstwerk in dat blok marmer verborgen zat, en moest het er alleen nog 'eventjes' uithakken. Zo zal Adrien, die vertrouwen heeft in zijn eigen kunnen, het gevoel hebben een Citroën 15 uit deze kit te maken.

Ik zou zeggen Marc, sluit je aan bij het genootschap van helpers om te proberen Adrien op z'n oude dag zijn droom waar te laten maken :)
 
Laatst bewerkt:
Zeker en vast Roy en ik heb 1 voordeel ik heb geholpen bij een echte Traction van mijn buur die ik dan ook van Heller op schaal 1:43 heb gemaakt voor mijn buur , die trouwens prijzen gewonnen heeft met de echte he , en nu bolt deze wagen voor trouw en andere manifestaties
Ik heb met hem de hele ophanging eronderuit gedaan , en nu niet om te stoefen ( bluffen) maar bij de traction avant club zegde dat ik die nooit meer mooi ineen zou krijgen omdat hij schuin zou staan , maar het was ons toch gelukt hoor
Marc
 
Nice! Heb je daar toevallig ook nog foto's van? Ik denk dat juist foto's van ophanging en chassis bij deze bouw erg nuttig zouden zijn.
 
Spijtig genoeg niet en mijn buur spijtig genoeg is gaan verhuizen en vroeger liepen we elkaars deur platen sinds hij verhuist is heb ik hem nooit meer gezien of gehoord , ik heb eronder geleden wij waren bijna altijd samen zelfs op gastronomisch weekend waren we samen hij autogek en ik ook dat moest klikken he
niemand in de straat heeft hem niet meer gezien raar maar waar
Roy echt waar mijnheer wou nog een pint gaan pakken op een donderdag avond en zijn versnellingsbak lag vanonder zijn wagen om halfelf in de avond he nog aan begonnen dat mijnheer rond halfeen nog kon pintelieren ( ja dat was zijn tweede hobby )
Sorry hoor
marc
 
Beste Roy en Mark, bedank voor de informatie. Eerst en vooral Roy ik heb het overkeken van de kabels. Die zijn er toch bij , maar in zo plaat in geplaatst , ik bedoel bij die Rolls waren dat losse draden. Ik ik dacht dat zal wel hier ook zo zijn. Maar nee ze zitten in een plaat , maar geen losse draden wel moeten ze geplooid worden. Maar ja dat is nog niet van de eerste dag.
Heb wel al ontdekt dat vele dingen scheef zijn amaai. Heller is toch niet zo goede kwaliteit , nu dat zal en kom wel in orde. Ja van machine en gereedschap heb ik bijna alles ( dat is nog van het figuurzagen ). Heb ik veel gekocht over 20 jaar eraan begonnen. Nu heb ik moeten eraan stoppen. Dat hout zagen is wel niet zo goed, voor het stof voor mijn longen. Dus met die overbruggingen te doen met de robot, hebben ze mijn 2 klaplogen moeten geven (van te veel te roken). Daar door die 2 maanden coma . Maar ik ben nu weer goed juist kan ik moeilijk stappen door dat de zenuwen van coma afgestorven zijn.
Nu ik moest dus een andere hobby hebben. Zo heb ik de raad van een vriend gekregen om modelbouwen te beginnen. Ben wel goed met de computer werken. En ook goed kunnen tekenen met auto cat, dat ik eerst had gedacht van een 3 d printer te kopen, en daar mijn hobby van te maken. Maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. Want ik doe Modelbouw graag, Ja verlang achter de cd. Maar de motor blok kan ik al aan passen ga zien.
Zeker bedank voor de hulp want ga je zeker nodig hebben voor hulp. Maar met jullie en de cd moet het lukken.
 
Toen ik aan de mijne ben beginnen te bouwen, heb ik de moeite gedaan om wat rond te surfen op het net, en bij deze enkele goede site's
gevonden waarop de originele werkplaats handleidingen en parts listings zijn terug te vinden.
Alsook zijn er massa's goede detail foto's te vinden, van restauraties ed.

Mijn ervaring is dat je met de zetels geen weg kunt, zeer moeilijk om af te bramen en nog moeilijker te kleven.
Ik weet niet wat ze Heller toentertijd in de jaren zeventig hebben bezield om ze in die rotte flubber plastiek te maken.

Ik ga proberen om de site's terug te vinden en zet de link's dan wel hier op het forum, zonder beloften te maken.

Groetjes en succes,
Rudy
 
Kan je in afwachting van de dvd niet een paar kleine makkelijke kitjes maken zodat het een beetje in je vingers komt te zitten? Er bestaan er wel die je in enkele dagen kan maken. Ik blijf het een enorm project vinden dat je hier wil aanpakken, ik heb het al eens bekeken (hier en op andere sites) en ik zou het niet aandurven.
 
Rudy een goede site, ja mooi hoor bedankt. Ja morgen eens kijken voor de motor recht te doen, alles is zo scheef, ja heller is zo goed niet. Nog een vraagje dat ik niet weet. Als je nu de stukjes ontvet heb. Moet je dat dan schuren ook ,om dan daar na als hij gemaakt is te spuiten. of mag je dat spuiten zonder af te schuren. Motor is nu in bouwdoos groen , maar hij moet weer in groen, maar zo bij zo wil ik hem nog eens boven spuiten. want als je lijmt is het altijd beetje te zien.
 
Ik heb enkele modernere kitjes van Heller gemaakt, met ook dat flubber plastic. Wat mij opgevallen is en dat kan ook echt verbeelding zijn, dat wat ik met lijm vanrevel kleef, dit niet echt goed resultaat geeft. Terwijl de lijm die Heller aanraad van UHU, zich wel netjes gedraagt op hun plastic.

Adrien de weg die ik doe met spuiten is, uit het frame halen, gietnaden flash ed verwijderen, eventuele sinkholes opvullen( wel direct in model schuren). De kit in een zetten, Lijmnaden schuren, openingen en oneffenheden, die je ws bij deze kit kan verwachten dichten. De "plamuur" in de "winkel hier" modelspecialist.BE is heel geschikt omdat deze niet krimpt, lees maar bij de ervaring en testjes van anderen. Dit in vorm schuren en dan in de primer zetten. De delen, waar ik nu (nog) niet met mijn schuurpapiertje ben geweest, ga ik niet extra schuren. Wel weer een badje om het vuil en vet van mijn handen en schuurstof te verwijderen. Maar ook wil ik onderdelen eerst in kleur spuiten, voor het monteren. Deze lijm ik aan een coctailprikker, met Pritt-lijm, en dat op de plaatsen, waar de hechtpunten zijn. De Pritt veeg je zo weer weg en heb je schone hecht/kleefpunten. Deze techniek kan je ook even proberen op een hulp/testkit om te kijken wt je het best bevalt
 
Als je nu de stukjes ontvet heb. Moet je dat dan schuren ook ,om dan daar na als hij gemaakt is te spuiten. of mag je dat spuiten zonder af te schuren.

Ik weet niet eens of ik deze kit zou ontvetten zelfs, nu ik denk dat elk onderdeeltje geschuurd zal moeten worden en ontvetten in dat geval nauwelijks zin heeft. Maar het is nooit verkeerd om te ontvetten.

Schuren heeft niet alleen zin om de juiste vorm te krijgen, oneffen delen te vereffenen, littekens in de kit (bijv. door ejector pin marks aan de ANDERE kant van het onderdeel, die sporen nalaten aan de GOEDE kant van het onderdeel) te herstellen en het plastic op te ruwen alvorens te spuiten, maar ook om de lak straks te 'ontkorrelen'. Ik denk dat nagenoeg al je onderdeeltjes geschuurd moeten worden.

Motor is nu in bouwdoos groen , maar hij moet weer in groen, maar zo bij zo wil ik hem nog eens boven spuiten. want als je lijmt is het altijd beetje te zien.

Vergeet de prefab kleuren van het plastic. Als je het goed wilt doen, verdwijnt die kleur van elk onderdeeltje onder een laag primer. Bereid de onderdeeltjes goed voor, maak subassemblies (zet alles in elkaar wat dezelfde kleur moet krijgen), lijm dan elk onderdeeltje op een cocktailprikker en zet alles in de primer. Gebruik, als je zo weinig mogelijk risico wilt lopen, lakprimer van Alclad* (Grey Primer & Microfiller) verdund met Alclad thinner of Mr Hobby Color thinner. Schuur dan die primer nog een heel klein beetje op met lichte korrel en breng dan een aantal laagjes verf aan. Als je de lak wilt laten glanzen, breng dan een paar lagen blanke lak aan, elke keer met flink wat droogtijd. Na 5 laagjes blanke lak kun je gaan schuren, maar wees voorzichtig bij de randen. Lees je op dit onderwerp extreem goed in voordat je begint, en probeer alles op een proefstukje.

De twee belangrijkste tips:

- Dryfitten! (Denk aan je Rolls Royce motorkappen)
- Gebruik eerst een proefstukje!


*Iedereen heeft z'n voorkeuren, dus die krijg je misschien ook nog wel te horen, maar de door mij genoemde primer is zeer gebruikersvriendelijk, geeft een mooie gladde zachte laag en biedt dus prachtige resultaten. De airbrush is makkelijk schoon te maken met Alclad cleaner.
 
Terug
Bovenaan