Adrien ik krijg het idee dat je wel langzamerhand door begint te krijgen waar je aan begonnen bent. Het is niet zomaar wat. Maar als je dat bouwverslag dat Haddewade toont eens rustig gaat doornemen... hoe ik het zou doen, is:
1) Eerst: kopietjes maken van de Heller handleiding;
2) Dan: aantekeningen maken op die kopieën van de handleiding van dingen die je in het door Mark gerefereerde bouwverslag leest; steeds als je een nuttige tip tegenkomt, kun je die erbij schrijven;
3) Als dan binnenkort die CD binnenkomt, kun je de inhoud van die CD en het bouwplan aan elkaar koppelen, door over en weer verwijzingen te maken (op je bouwinstructies bijvoorbeeld: "zie paragraaf 34 van de CD"). Of, als je de bouwvolgorde van de CD aanhoudt, die hoogstwaarschijnlijk anders is dan die van de instructies, kun je misschien opmerkingen plaatsen in het PDF-bestand van de CD.
4) Als je dan ook nog referentiefoto's hebt verzameld en die in verschillende mapjes hebt verdeeld en geordend op je harde schijf, kun je eventueel ook nog verwijzingen plaatsen naar die verschillende mapjes.
Zo kom je pas echt goed beslagen ten ijs. Ik deed dat bijvoorbeeld extreem uitgebreid voor de bouw van mijn Heinkel 111 bommenwerper (niet op dit forum). Ik was voor die bouw naar Londen gevlogen om referentiefoto's en video's te maken van de echte bommenwerper, had scans van alle beschikbare originele handleidingen van het vliegtuig en bewapeningen op PDF aangeschaft en had al deze informatie stuk voor stuk gekoppeld. Alle foto's in alle handleidingen werden gescand en in diverse mapjes geplaatst ("vleugels", "landingsgestel", "bommenruimte", "cockpit", "radioruimte", "romp" etc. etc.) en dan zelfs nog in makkelijke scrollvolgorde qua naam gewijzigd. Als ik bijvoorbeeld 100 foto's had gevonden van de bommenruimte, had ik die nummers 1 tot en met 100 gegeven, zodat ik in mijn foto-programma als ik op pijltje rechts zou drukken, en dan 100 keer, een panoramisch overzicht zou krijgen van die bommenruimte. Daar kwamen dan ook mijn eigen foto's tussen te staan die ik in de bommenruimte had gemaakt, en tekeningen et cetera. Zo werd het langzamerhand mogelijk om een extreem gedetailleerd beeld te krijgen van een vliegtuig dat niet meer 100% origineel bestaat.
Zo uitgebreid als ik het deed, hoef nu ook weer niet (dat kostte me misschien wel 60 uur voorbereidingswerk) maar het rudimentaire zoals ik hierboven beschreef zou je zonder teveel moeite kunnen hanteren.
Als je dan ook maar in de buurt komt van hoe de bouwer in de door Mark gelinkte report het er vanaf heeft gebracht, wordt dat echt genieten... zie
hier voor de eindfoto's. Prachtig!