Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Een tijdje geleden dat ik hier was,

En het ziet er zoals gewoonlijk weer schitterend uit (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Bedankt voor de reacties, ik vond ook dat het water er nog niet af uitziet en ik kan de golven misschien met de airbrush wat realistischer krijgen. Er is nog niet genoeg schuim op voor een Essex op stoom. Voor een gebruiksaanwijzing van de liquid pigments zie
, het komt er op neer dat je een wash op waterbasis hebt maar het bindmiddel blijft acrylic. Meestal is het pigment nog te verwijderen met water maar hier en daar ging het niet zomaar weg, zelfs met de remover. Een goede glosscoat aanleggen dus.

Nu een update volledig over de rigging.

0653c653ccb57bb5a83e804aba59ab71.jpg


f525ca1c5bf75bfb733d4c757cdccf0f.jpg

Deze plaatjes had ik bij de bouw van de romp gemaakt, ze kwamen nu van pas om uit te leggen waar de lange-afstands-radioantennes zouden komen. Bij Essex is het iets ingewikkelder door de extra mast, maar ik ontdekte dat niet alle short hull Essexen deze opstelling hebben. Soms zijn ze in de loop van de oorlog omgebouwd naar vier masten. Daardoor was het lastig om foto's te vinden van de verbindingen van de kabels aan de tweede mast. De outrigger op de tweede en de vijfde mast heeft telkens vier oogjes aan de uiteinden, maar ik vond nauwelijks bewijs dat die gebruikt werden om een kabel aan te hangen. In plaats daarvan moet je de meeste lijnen ophangen waar er geen ringen voorzien zijn. Die had ik alleen aan het uiteinde kunnen voorzien, er zijn er een stuk te weinig in de Pontos set. Ik moest dus op zoek naar een vervangmiddel voor de PE ringetjes. Ik besloot dezelfde ringenset te gebruiken die ik al veelvuldig bij de USS Columbia en de Callaway had toegepast. Voor de isolatoren aan de uiteinden knipte ik stukjes koperdraad die ik over de nylondraadjes kleefde en dan grijs schilderde.

352b03f5a23e36a60f484d13f7290ad9.jpg


Voor het verloop van de draden had ik veel aan het boek van Glenn Arnold, waar het toegevoegde plan achteraan het enige is waar ik info vond over de rigging van de vijfmastenopstelling.

5b037575952e7e010d87047081ce8c09.jpg


In het boek had ik al een handig schema gevonden waar de hele catwalk rond het dek op stond. Die was nodig om te bepalen waar er ladders op de wand gelast waren.

d1001b9ddc7133745be12fc13886cc05.jpg


Achteraan zit een A1-formaat plan opgeplooid waar je duidelijk alle individuele kabels op kan zien lopen.

08b9d17a8bdbac8200a0bfeeab7f2e45.jpg


881167ea6ef76ca162422aaff06b829b.jpg


678aa5ef123754078be87c680d6d7cdd.jpg


Vreemd genoeg vond ik die opstelling nergens in het veel dikkere boek van Trojca waar een tiental van deze plans in zat. Dat komt omdat men daar toevallig alleen viermasters heeft uitgekozen. Ik vond zelfs plannen van schepen die afgebeeld worden met de verkeerde opstelling voor de periode waarin ze getoond worden. Jammer dat een boek van zo'n formaat zoveel kopieerfouten bevat. Nu over naar de foto's van de antennes.

b971143fd5c5e3c137e72a754537c586.jpg


4f6031d72c9a715713a09c701ac2e2d6.jpg


a2e312dec370c3d50a582ce7a18589ef.jpg


4b501778f455fbd8feaf1bb94e482c72.jpg


Het enige dat nu nog ontbreekt zijn gewichten die over de draden verdeeld zaten, maar ik moet nog iets vinden zodat de lijmdruppels om die te maken van gelijke grootte zijn. De rest van de rigging is natuurlijk op het eiland te vinden. Ik moest signaallijnen maken en daar zijn de eilandschema's van Trojca dan weer geknipt voor. Die tonen in de twee aanzichten hoe deze lijnen in 3D lopen.

71e5776a38d8e8964ea22723d1fe5308.jpg


98c38439ba6193d5ef51508b557482c5.jpg


Daarbij worden de vlaggenkabels wel als enkele lijnen getoond, terwijl een scheepsbouwer weet dat dit twee touwen om een katrol zijn om de vlaggen binnen te kunnen halen. Wat ik dus eerst moest doen, is aan elke kant van de grote ra zes katrollen scratchen. De draadjes kunnen dan over deze wieltjes gelegd worden. Ook nu kwam de roundelset van pas.

1ef64e7d2c29976ac764a2469773a3a8.jpg


Hier zie je de positie van de katrollen. Uiteindelijk zou ik ze iets te ver richting de mast spreiden.

dcf6586695fcf22afd83b32eda7fa6a6.jpg


De kleinste ringetjes zijn eigenlijk nog wat te groot maar ze zijn goed werkbaar. De draadjes vormen de verbinding met de ra.

068cd97cbcdb5601e573d7ae8076adb7.jpg


Ik besloot een tweede haakje aan de draadjes te maken, om over de ra te passen. Dit zou het lijmen makkelijker maken.

1d456bf857fc9b4ddd639324688d0acd.jpg


Na het vastlijmen heb ik de katrollen met het penseel geschilderd.

cc6d6d2602ea50c50befe75e8526e382.jpg


Daarna is het geduldig de lijnen vastlijmen aan de vlaggenbakken, dan over de pulleys gooien en terug naar beneden.

89ff6e5424f26057a9d76a6f7b9f219c.jpg


Ik zit nu haast halverwege en kan aan de Essex beginnen. Dit weekend waren de glazen vitrines nog niet beschikbaar, ik hoop dat het lukt tegen Veldhoven.
 
Nog eens het bewijs dat je heel goed gedocumenteerd moet zijn om aan dergelijk werk te beginnen.
 
Geweldig hoe je te werk gaat met de nodige info.
Weer een winnaar aan het worden.
 
Bedankt voor de leuke reacties. Ik heb voor Pascal wat gesnoeid in de haaievinnen, die zijn er nog af te pulken. Ondertussen is er voor de reddingsnetten van beide schepen nog een bestelling gebeurd bij Modelmonkey. Er zijn vlotters beschikbaar voor in 1/350 en ik heb er vier pakketjes van besteld, zodat ik heel wat netten zou moeten kunnen vullen. Als ik geluk heb, dan passen deze geprinte stukjes net in de PE draadnetten, maar ik heb waarschijnlijk pech en er zal overal iets af moeten. Ik heb wel een productverbetering laten uitvoeren, hij had erbij geprint dat er 24 in een set zitten maar dat is alleen in 1/200 het geval. Hij heeft het dan verbeterd naar 18 in zijn model. Op Scalemates staat voorlopig nog de foute afbeelding, die ging hij aanpassen. Het is de vraag of alles hier tijdig geraakt om de schepen voor Veldhoven af te hebben, maar ik zou ze wel durven in te zetten zonder de vlotters aangezien je een specialist moet zijn om op te merken dat ze ontbreken...

54cd8a5131f7ace84ed888cb2c46de52.jpg


4dacee9401a8498ce199872faf1273db.jpg


De seindraden van Hancock zijn geplaatst. Maar dit is nog altijd niet het finale riggingwerk. In feite moest het zware werk nu nog komen.

a4bbc524180595050647bbb077193fac.jpg


Alle remkabels moesten nu over het dek gespannen worden.

41f2507c0094c41ce09e09cee6b59da5.jpg


De kabels zitten aan het afgeronde PE-deel op de dek vast. Hier wordt een nieuwe remkabel aangesloten.

3e5c77c98908601d74a6278f3b010570.jpg


Als een toestel over de kabels heen schoot, konden de barrières opgericht worden. Hier zie je zo'n gebeurtenis op CV15 Randolph. Als dit met een Helldiver zoals dit gebeurde, dan boorde de neus zich in het dek en scheurden de brandstofleidingen af, zodat er brand uitbrak die dan snel geblust moest worden. Let op hoe de remkabels op hun plek gehouden worden door veel dunnere kabeltjes aan de uiteinden. Die laatste zal ik niet voorzien, want je ziet ze al nauwelijks bij deze vergroting. De kabels zelf worden wel op het dek neergelegd zoals ze horen.

f984eb5e8059814538f241456cac55b7.jpg


Ik ben nu met Hancock begonnen omdat die het eenvoudigste model van remsysteem heeft. Er zitten alleen aan de achterkant kabels.

e649cffee5ab8e0873344f4c38eaab77.jpg


Hier worden de barrières aangelegd, het gedrapeerde stukje is volledig vastgelijmd. Verder probeer ik met zo weinig mogelijk secondelijm de kabels in de groeven van het PE te leggen. Terug even naar de rigging van Essex:

d93104aaf3bb02568714de8648c22c51.jpg


ffcc51c652de1ccb7ab5c22dac3fef97.jpg


3cbf63d13c312257cc7d1605ada2b81b.jpg


3bc22a4298569cf180aac94121b0c17b.jpg


Er ontstaat hier nog wat verfschade, dat daarna hersteld werd. Bij Essex is er de mogelijkheid voorzien om ook over de boeg te landen. Er is dus dubbel zoveel werk als op Hancock en ook drie extra barrières.

92fe87eb5b974af27467ee506928916c.jpg


Tenslotte is er wat rigging nodig om de sloepen te zekeren. Ik heb twee slingers onder de sloep geschilderd aangezien die in het PE niet inbegrepen waren.

Nu volgen er foto's van na het vastkleven van de airwing op de twee schepen. Door de open liften heb ik geen landingen of vertrek met de katapult kunnen voorzien, er zijn ook teveel vliegtuigen om daar nog ruimte voor te hebben.

ba6bf1a497bc9a3a29a0c0008e7019ab.jpg


265e9f13ecc893ea9f34d30e3c5ab368.jpg


b36b3843bbf94b7faf057dde1a18128d.jpg


faf0ea190075b59ae6992f59472d0e49.jpg


398a287fc8ea082e302b443e157843bc.jpg


8bf3b206a956fdcfaa4875a5f08f1395.jpg


acca8844e188255f1a5f3ee0af973bcb.jpg


b489411d513e3c2d35ee19447f0f31bb.jpg


f8ed819ee8fa05563f8360e4e768bfa9.jpg


7b4acef59fcc186c8982ffa901ff9da6.jpg


95135ce622b3a65a4d243f6cfc9f667d.jpg


47fdb6366099fd13312dcce75158abbf.jpg


b2aecabf9e49c85a42825b65beb394c6.jpg


1f96fd3ad542e28b94f2f67a2d9405c2.jpg


0a086dbcfaef277266e9eeeba62be978.jpg


c7f1c10a1d76509f255fc0efc84c8766.jpg


3bbc1107b86702cd1fed4966d5f54f4c.jpg


bfce224e5cfed6db08624479e7776558.jpg


59c968ef1f205ef9cbb4cbfb99e826fe.jpg


93787adfc85ef1454543fdc2de6d892b.jpg


4d9584bc76284d1060d63c1198c3cdcf.jpg
 
Toch indrukwekkend, zo’n airwing.
Ik wens je alle succes toe in Veldhoven, de modellen verdienen het!
 
ik geloof mijn ogen niet, hoe jij je vastbijt in het werkelijke , man hoe knap is dit wel niet
Steven heb je nog veel plaats om je trofeeën te plaatsen want er komen er hierdoor nog enkele bij denk ik
Geweldig man
 
Je blijft hoe dan ook verbazen met op het eerste zicht onmogelijk te bouwen pareltjes als ze eenmaal klaar zijn.
Veel succes op de wedstrijden met deze uitmuntende exemplaren.
 
Ziet er toch weer een winnaar uit.
Gewoon knap weer en je verdiend alle eer in deze soort werken.
 
Bedankt voor de mooie reacties. Omdat iemand vroeg of er op de lege lift van Hancock niks kwam te staan, heb ik er nog een toevoeging voor gebouwd. In de hangar staan er wel twee kisten voor de poort, dus iets groots in de weg zetten zou zonde zijn. Daarom ga ik een crash crane scratchen uit nietjes.

9b98d11ca22807d07434ec649c02dd28.jpg


Die kraan werd gebruikt om defecte toestellen te verplaatsen. Je ziet in sommige foto's van Essexen de kraanarm opduiken, maar voor foto's verwijst Trojca naar CV6 Enterprise:

78e5aae8dedf00d51bff877656774d1e.jpg


Ik wilde eerst aan de beplanking meten hoe lang de kraan was, maar ik merkte dat het aantal planken op de Essex groter was. Daarom heb ik maar gemeten hoe groot een wiel was en dan geschat hoeveel de afstand daartussen was.

8ebae9e7ddf868ecb233b67c679460ed.jpg


Aan de persoon die naast het wiel staat, kon ik de diameter op 4 millimeter schatten. Met een doorslag konden de wielen nagemaakt worden uit styreen, al had ik deze keer geen PE wieldeksel.

8dcc156dc16b6b852b5fc66dbcf12c76.jpg


Het frame van het voertuig wordt uit messingprofiel gesneden.

1c089cb474ccec4c8bacebb1bba1a09d.jpg


Voor de motorkap die opengewerkt is heb ik wat metaalfolie gebruikt, de radiator is een omgeplooid stukje catwalk en is dus echt geperforeerd.

36982bf8227f4c77246e8de05eb38f6c.jpg


De kraanarm is gelukkig van een paar verschillende foto's te reconstrueren. Hier zijn rechtgeplooide nietjes van verschillende dikte gebruikt.

ba07dc906b30fe9ac344caf46f3e82f5.jpg


Ik heb wel de achterste as verbreed om de arm er tussen te krijgen.

1572df5f29916bf4f9fa83517d4c17a9.jpg


db8e344a0adae79c57c0190e57f1e636.jpg


96ee0f390617125915fe3e420ce8d145.jpg


De giek is neergelaten zoals op de eerste foto, de kraan wordt nog maar net uit de hangar gehaald. Ik heb nog niet getest of ze laag genoeg is om door de poort te kunnen. Na deze foto heb ik het onding wel een keer laten vallen, zodat er nog een uur extra nodig was om hem terug in schilderbare staat te brengen.

7883435178ab6b7f5450c6f33fa8428d.jpg


Zo staat hij nu te drogen. Beide schepen zijn samen met de Columbia, de Cylon Raider en de mosasaurus vanmiddag ingeschreven voor de SMC. Er is me ook verteld dat de vitrines waarschijnlijk morgen afgehaald kunnen worden. De bestelling van Modelmonkey voor de floater nets is vertrokken in de States.
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt het bouwen extra plezierig en zeker als het dan lukt.
Mooi gedaan Steven.
 
Bedankt voor de reacties. Het afwerken van de schepen gaat dagelijks verder.

804c5d646beb11da93b304d6b1b8949b.jpg


Deze foto toont een Tournacrane op het dek van Essex, met mijn creatie er onder. Ik heb ze waarschijnlijk iets te lang gemaakt maar deze foto heb ik te laat gevonden. De onderste antennedraad op de achtergrond komt waarschijnlijk boven de kraan uit.

1f0a2cd534f8c5671ddb2983046333d7.jpg


Ter vergelijking deze foto naast de mast van Essex. Qua hoogte kan ik er dus niet zoveel naast zitten.

5100186b52f62e47614577b8af5abcd7.jpg


Maar hoe kon de kraan dan door de poort? Gelukkig vond ik het antwoord ergens bij een ander product, waar de kraan op een grotere schaal aangeboden wordt. De arm kan helemaal platgelegd worden.

bd2f7ba31fbba3a098baacb4bd197c42.jpg


8b0b9ef40db3d16a0a58cf13ae644108.jpg


De rigging van de kraan duurt niet zo lang.

b611809010501be177849e2b7d753949.jpg


Ik had hem waarschijnlijk zo moeten bouwen dat hij in die positie net op de lift paste. Nu komt hij er overheen, maar in de dekrandlift kan dat zo geen kwaad.

c21c086a36cefba9f00e3679b2b8b2b3.jpg


De figuurtjes worden van de satéprikkers geschoren.

8e1d1bf6a313b290996bbdaf462bead5.jpg


Hier zou zo'n 500 man moeten liggen.

8914d68802bbf0530f1ac693b1a72a05.jpg


De werklieden met gekleurde polo's.

e5463c0bc75352385b2523ebb355084b.jpg


De piloten glansden door de wash nog te sterk.

9fdcbe2e4183d5c5e27eb8b453ea3bd2.jpg


Ze werden daarom apart behandeld.

3ee7b11fed0643477b158bfcffee6cae.jpg


1ebe970f86ad819473d6d5a1da4da94d.jpg


De torpedo's waren al op hun karretjes geplakt, toen ik zag dat de kop een koperkleur moest hebben. Gelukkig gaat deze primer er makkelijk af, je moet er maar met een mes aankomen. De propellers zijn er op gezet volgens de correcte draairichting.

136d2d0d97b4401d983b12787deee47a.jpg


Ze zijn daarna op het dek vastgekleefd, de vroege versie op de Essex en de twee late op de Hancock. Op die laatste worden de torpedo's ongebruikt terug van de Avengers gehaald.

fc714a0989fb0dacce5e0ff72c46f640.jpg


Sommige remkabels had ik nog niet geplaatst door de open liftkokers. Die worden nu omgelegd.

8708a0047198a6326157fc5e124731ee.jpg


Voor de bommenkarretjes worden er Evergreenbommen geschuurd.

20dddb133c889be03a0f0222ff809343.jpg


241c72556205e3bc1e5d49279ba585d7.jpg


7a8978a26fc4393f57cdba3cf008a5ae.jpg


Ik vond het water wat te hard afgetekend en ben er met de airbrush met witte verf op losgegaan.

Nu komen er nog wat plaatjes met de installatie van de Tori figuren. Die moesten elk volgens hun vaste rol geplaatst worden. Ik heb de posities uitgekozen waar ze het makkelijkst geplaatst konden worden, daardoor zijn er geen op de boeg of de achtersteven.

83f8d37e0d44f87b63e40c734a70fc52.jpg


7271a42fba2fba4eacc11a67c3f1c955.jpg


01262a061d421209b351de8835d4a6db.jpg


2c977e2c4c157c3b348d2b402020a781.jpg


6a1bf411de2a1568ab78571c6397586e.jpg


3f21fe2bb5956bec785c7b3a77b58642.jpg


352d3b429d729186562aa69e70226c35.jpg


f07f4259eedc4632c084ff7e50cb1853.jpg
 
Laatst bewerkt:
Echt een mooi resultaat, ik weet al 1000% zeker dat mijn Ranger niet zo mooi zal worden. Maar is de opstelling van de toestellen op het dek een soort van parade-opstelling ? Het lijkt me niet echt een "combat-ready" opstelling, terwijl het luchtafweer dan weer wel bemand is.
 
Erg mooi weer. Ik reageer hier niet vaak omdat ik er niets van ken en ook niets kan toevoegen.

Hoe je het klaarspeelt weet ik niet maar prachtig is het wel. Bij mij zou je vb. overal lijmvlekken zien :D
 
Terug
Bovenaan