Bedankt voor de reacties, ik vond ook dat het water er nog niet af uitziet en ik kan de golven misschien met de airbrush wat realistischer krijgen. Er is nog niet genoeg schuim op voor een Essex op stoom. Voor een gebruiksaanwijzing van de liquid pigments zie
, het komt er op neer dat je een wash op waterbasis hebt maar het bindmiddel blijft acrylic. Meestal is het pigment nog te verwijderen met water maar hier en daar ging het niet zomaar weg, zelfs met de remover. Een goede glosscoat aanleggen dus.
Nu een update volledig over de rigging.
Deze plaatjes had ik bij de bouw van de romp gemaakt, ze kwamen nu van pas om uit te leggen waar de lange-afstands-radioantennes zouden komen. Bij Essex is het iets ingewikkelder door de extra mast, maar ik ontdekte dat niet alle short hull Essexen deze opstelling hebben. Soms zijn ze in de loop van de oorlog omgebouwd naar vier masten. Daardoor was het lastig om foto's te vinden van de verbindingen van de kabels aan de tweede mast. De outrigger op de tweede en de vijfde mast heeft telkens vier oogjes aan de uiteinden, maar ik vond nauwelijks bewijs dat die gebruikt werden om een kabel aan te hangen. In plaats daarvan moet je de meeste lijnen ophangen waar er geen ringen voorzien zijn. Die had ik alleen aan het uiteinde kunnen voorzien, er zijn er een stuk te weinig in de Pontos set. Ik moest dus op zoek naar een vervangmiddel voor de PE ringetjes. Ik besloot dezelfde ringenset te gebruiken die ik al veelvuldig bij de USS Columbia en de Callaway had toegepast. Voor de isolatoren aan de uiteinden knipte ik stukjes koperdraad die ik over de nylondraadjes kleefde en dan grijs schilderde.
Voor het verloop van de draden had ik veel aan het boek van Glenn Arnold, waar het toegevoegde plan achteraan het enige is waar ik info vond over de rigging van de vijfmastenopstelling.
In het boek had ik al een handig schema gevonden waar de hele catwalk rond het dek op stond. Die was nodig om te bepalen waar er ladders op de wand gelast waren.
Achteraan zit een A1-formaat plan opgeplooid waar je duidelijk alle individuele kabels op kan zien lopen.
Vreemd genoeg vond ik die opstelling nergens in het veel dikkere boek van Trojca waar een tiental van deze plans in zat. Dat komt omdat men daar toevallig alleen viermasters heeft uitgekozen. Ik vond zelfs plannen van schepen die afgebeeld worden met de verkeerde opstelling voor de periode waarin ze getoond worden. Jammer dat een boek van zo'n formaat zoveel kopieerfouten bevat. Nu over naar de foto's van de antennes.
Het enige dat nu nog ontbreekt zijn gewichten die over de draden verdeeld zaten, maar ik moet nog iets vinden zodat de lijmdruppels om die te maken van gelijke grootte zijn. De rest van de rigging is natuurlijk op het eiland te vinden. Ik moest signaallijnen maken en daar zijn de eilandschema's van Trojca dan weer geknipt voor. Die tonen in de twee aanzichten hoe deze lijnen in 3D lopen.
Daarbij worden de vlaggenkabels wel als enkele lijnen getoond, terwijl een scheepsbouwer weet dat dit twee touwen om een katrol zijn om de vlaggen binnen te kunnen halen. Wat ik dus eerst moest doen, is aan elke kant van de grote ra zes katrollen scratchen. De draadjes kunnen dan over deze wieltjes gelegd worden. Ook nu kwam de roundelset van pas.
Hier zie je de positie van de katrollen. Uiteindelijk zou ik ze iets te ver richting de mast spreiden.
De kleinste ringetjes zijn eigenlijk nog wat te groot maar ze zijn goed werkbaar. De draadjes vormen de verbinding met de ra.
Ik besloot een tweede haakje aan de draadjes te maken, om over de ra te passen. Dit zou het lijmen makkelijker maken.
Na het vastlijmen heb ik de katrollen met het penseel geschilderd.
Daarna is het geduldig de lijnen vastlijmen aan de vlaggenbakken, dan over de pulleys gooien en terug naar beneden.
Ik zit nu haast halverwege en kan aan de Essex beginnen. Dit weekend waren de glazen vitrines nog niet beschikbaar, ik hoop dat het lukt tegen Veldhoven.