Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Wat op de foto staat ziet er weer schitterend uit,
dit zie ik niet eens meer zonder uit te vergroten.
Wat voel ik me weer een prutserke,
 
Bedankt voor de reacties. Het is een bruine wash geworden op de onderkant van de vliegtuigjes. Die heb ik wel zo dun mogelijk gehouden. Alleen de blauwe vleugels van de Helldivers kregen een zwarte wash, maar dat geeft een extreem effect.

d54b56929c5ec94db8a6fd02b4f17ad8.jpg


211df5c9a5001e67dbb643405cbc8fdb.jpg


d3848903dd191bb5af56d7eb2b0b4865.jpg


2f25fdb27ca4f2b09f2a9f582d625021.jpg


efb533ad009b8a1f3762420086e53ed3.jpg


a8cb4ac713cc463ad8acec9299ee95d5.jpg


Er moest nog iets toegevoegd worden aan elk vliegtuigje, de antennemast. Die heb ik gemaakt van de verbindingsstukjes uit een PE-setje om ze allemaal standaard te krijgen.

e00be3397eee4af72c8d2edf87917c59.jpg


f6754fcf443de4dbbce0542874a7b2f1.jpg


Toen al die stukjes metaal goed vastzaten, kon er gerigd worden.

94dfc3db7e550318c995756e5d6e1f64.jpg


Voor de Helldivers bestond de rigging uit twee draadjes, de andere types konden in een keer afgewerkt worden.

371031cecb76a6b04d6896595f245dd7.jpg


ee919990c82f590ce212185c28985950.jpg


De Avengers kregen elk een gaatje in de koepel om een MG uit dun ijzerdraad in te steken. De cockpit wordt nu beschilderd, maar omdat dit kleverige Gunze airbrushverf is, gaat dit wat moeizaam.

08331ca3c6ce7079ffa06f7af58f21e2.jpg


b0793a53b31db536412907a37b7d36fa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Yamato. De airwing loopt op zijn einde, we kunnen bijna terug naar de schepen.

Nu alle wash en verf op de vliegtuigjes zat, konden ze allemaal in de matte lak. Hiervoor gebruik ik nog steeds Vallejo's polyurethaanvernis op waterbasis, dat ik in de airbrush giet op ongeveer 50/50 verdunning. De vleugels waren eerst op de schijf aangebracht als volgt:

0ba749e821fee9cb4e4abfca41123029.jpg


Na het vernissen is er een heel ander uitzicht, waarbij er geen licht meer verstrooid wordt.

9bf28ce2718f29ae78bc9577c5c628bc.jpg


Bij meerdere vleugels waren de decals losgekomen door de kneedgom. Daco Sol heeft er dus niet zoveel vat op.

9c03105f015595d6a17eeb3a09b0ade8.jpg


Om de andere kant te spuiten, heb ik daarom de vleugels tussen de gom laten liggen en heb ik ze een voor een beetgenomen met een pincet tijdens het vernissen.

7f61b1c9195122eb2ea9cb1d6fdc3fdb.jpg


De vliegtuigjes werden ook afgelakt, maar ik heb niet de moeite genomen om de clearparts te maskeren, de stijlen die er op geschilderd waren moesten toch ook mat zijn. Ik heb alleen geprobeerd de canopies wat te ontzien.

87f237fcaa7bd61cc9572690f75b5507.jpg


e4a1bac4109c324d42d9d01d01787813.jpg


4fb30a791f3ac7bf26740c825ff0b8ce.jpg


In de paneellijnen kwam er soms wat rijp, dit kan er afgetikt worden met een mespunt. Ik heb eerst alle vleugels definitief op de vliegtuigen gekleefd met secondelijm. Het enige wat nu nog overblijft is een paar likjes verf aan de vleugelbasis om de lijm te camoufleren. Het plaatsen van de vleugels is telkens intuïtie, want er zijn geen pasnokjes voor ingetrokken vleugels voorzien. Eigenlijk jammer als je bedenkt dat de meeste van deze kits met geplooide vleugels gebruikt worden.

6361ed8cc61589678e8b59018436cff2.jpg


6fc86e9fe8f8b10cdaed1cf13f130621.jpg


e902362d8e1c31560155125f3ab3b3c5.jpg


0bf3467ef2b76138c792217e2283152e.jpg


d01c73143db489cb3cf7bbb030d73c95.jpg


a18f347c47c2e8ae19544e19b1c44ade.jpg
 
Bedankt, Erwin. De airwing staat nu in een veilig hoekje tijdens de werken die nog voorafgaan aan het plaatsen van de vliegtuigen.

ddcc8e0411af4e67fd4b39f4f7189584.jpg


81d59786849d4e1aa3fe9ef9f4052c07.jpg


Essex en Hancock hadden op het voordek nog een kwetsbare PE-constructie die ik onbetuigd gelaten had. Die moest er nu toch komen. Ik vind dat het niet geweldig goed past, maar gelukkig blijft het hangen.

97fdde17fafb81b220d264c7a882dd65.jpg


Het voordek van Hancock is in Lifecolor deck blue gespoten nadat de ankerkettingplaat gemaskeerd is.

679bf6bc63f8bd31189518b5b197acf1.jpg


Een van de voordelen van deze duobouw: de maskering van de ene kan ongewijzigd overgebracht worden naar de andere.

f8e5111b8aa37edcb5dcd0bd20b9daeb.jpg


De plaat is met zwart beneveld en er is wat potlood op gekrabbeld waar de kettingen komen. Omdat dit verdween bij het mat aflakken zal er later wat Molotov zilver in de plaats komen.

22eeaf13b5d03e0ac7af1aec7805f9fd.jpg


De uitsteeksels boven het dek zijn in Lifecolor bleekgrijs gekwast, de kleur die vooraan en achteraan primeert.

6f5c45723567593c746718ec77cfa247.jpg


Een kleine aanpassing is nodig nu de bodemplaten onder de hull gekleefd zullen worden. Die van Hancock was nog niet op maat gesneden.

f091675f67a9bb07e2753add5226e8ab.jpg


De kettingen voor beide schepen konden uit 1 Pontos-set geknipt worden.

95645df7e297f0adc99cd152553765b5.jpg


Deze toevoeging in de hangar van Essex was nodig in het geval dat iemand door de zijkant in de achterste liftschacht kijkt. Omdat het zicht daar beperkt is, hoefde ik alleen de uiterst rechtse kant van dit laagste hangardek te maken.

84a1224f673d522e32f3bd345c7eab18.jpg


Je zal dus niet zien dat hier een gat in de liftschacht gaapt.

4400d4614e27b83257b0ef7b5af7d50f.jpg


f43eea194c9da5454867900aded68c1d.jpg


Ik heb een ongebruikt stuk van de achtersteven voor de liftmuur gebruikt en dit met een kwast wit geschilderd.

0af0e4703e495ba6d1ee45a7b42fdc68.jpg


Nu zijn de platen opgekleefd. Uiteraard was er ergens een plaats waar die van Hancock niet plat wilde liggen. Met alle klemkracht is er nu nog maar een kiertje merkbaar, daar zal ik dan wel een golf over laten slaan.

361c552577952bfb214fd0dfe1c4c366.jpg


De patrijspoorten aan de boeg waren me nog niet opgevallen, maar ze moeten wel vervangen worden door de slecht gegoten omtrek, geen enkele ervan was rond. Te beginnen bij stuurboord gaan de wenkbrauwen er ook af.

b96a550046791847326b07122f57e4a0.jpg


Elke poort wordt volledig met CA vastgelijmd en de ovaal wordt ermee opgevuld.

daa27e1b5ac1cce179d1e06e495847da.jpg


Dan wordt met een kleine frees de overtollige CA-lijm weggehaald rond elke patrijspoort.

4e56af84412c283689ec1bc75c7289a0.jpg


Ook de aansluiting van de bodemplaat met de hull wordt stevig bijgeschuurd. De hull is wat overnaads op deze plaat.

a495f5b2a666be1f0ae4eeb3a8841f86.jpg


Resultaat van de patrijspoorten aan bakboord.

57465d12836ad18c2b01f2546a660b95.jpg


Onder de naad wordt een overmaat aan CA-lijm gegoten.

7d0a99d5de8337446be313a7f52d600b.jpg


Zo kan de hull terug als een geheel gladgeschuurd worden.
 
Bedankt, het valt wel op dat de ergste exemplaren door de scheeftrekking tweemaal zo groot worden als de ronde poortjes. Het nadeel van het PE is dat de wenkbrauw steeds tegen het raampje aan kleeft.

Bij beide schepen wordt ook de aansluiting van de bodemplaat met de achtersteven volledig gladgeschuurd.

18ed1ccb25f765a2921decb1d29b2b98.jpg


7a9d9fd1d0eb6173d28d661f7976a0d1.jpg


Er wordt nu uitgezocht welke vliegtuigen er in de hangar gaan. Dat zijn vooral die zonder propeller of PE cockpit afgewerkt geraakt zijn, of die zwaarder verweerd waren dan de bedoeling was. Ik ben begonnen met Essex.

4fcf7add943453c5a7409f605d18dfa9.jpg


Dan gaat het middenstuk er op, hiervoor waren wel lijmklemmen nodig.

9609cce43b86996272f2b8ae2a74a9be.jpg


De achtersteven paste redelijk, maar er moest in het dek een grote kier gelaten worden.

d3a6449da5265a328e79f5aafe0211a7.jpg


Vooraan was er de meeste doorkijk, dus hier staan er vier kisten.

0298dddaf32a78e45919af73d7cb0011.jpg


De laatst toegevoegde PE-constructie botst met de latjes in de versteviging onderaan het vliegdek, dus is er een overtollig stukje afgehaald. De enkele walkway onder het dek zit nu wat scheef, dit trek ik later wel recht.

4483ec381eea3e99ddd92ce1701594d9.jpg


586afea56d5a2a3edfc172cad6737622.jpg


Bij Hancock heb ik de stijlen voor de dekrandliftdeur weggehaald, anders kunnen de toestellen er niet door.

99524088f959cdf0fc0f65fbe737ba93.jpg


Hier zijn kleinere lijmklemmen voldoende, maar het middelstuk wil toch ook weer graag naar bakboord schuiven aangezien het rechts niet door een catwalk tegengehouden wordt.

4c15c8cc151a934be637a019145820c6.jpg


Hancock krijgt een stel Helldivers in het ruim.

5cbee84dac7e0345c5f88ee5dea52636.jpg


De geleidingsranden onder het dek doen meer kwaad dan goed in het plaatsen van het vliegdek, er moeten stukjes afgehaald worden om het te doen passen zonder te veel geweld. Dat kan de vliegtuigjes doen losschieten. Beide walkways zitten goed maar ze raken de muur niet met hun toegangstrapje.

Nu even wat foto's van een dry-fit met het eiland er op. Dit was wat riskant aangezien het niet zo vast staat. Op een bepaald moment kantelde eentje zelfs om, gelukkig op mijn veiligheidsspelden.

e032d60ac1b16c44a69ddf4853e272c1.jpg


529e4f86035af6ff938cdd67a1cc6b1f.jpg


42be22482101636e973a39229074be1b.jpg


d35ce833f3b9955510c2616d5e1dbb7f.jpg


ffd6e4d620d59d95f8cabb55bbe63423.jpg


d8ca8c011988fd31535d213e9d6a829d.jpg


3c1e667bbafb60650185d1bc33ab74d5.jpg


De volgende stap is het plaatsen van alle catwalks rond het vliegdek. Ik spring van het ene schip naar het andere, want bij Essex heb ik de galerijen aangepast naar een opstelling die niet bij deze kit hoort, dus moet ik nog te weten komen welke stukken vervangen moeten worden.

82bc7abad5e714aedcc7b5c87a47936f.jpg


Het lukt nu nog dit te plaatsen met het dek plat op de tafel, maar dat lange eind in de hold&fold komt met de reling boven het dek uit, dus die gaat nog opzij tot de rest er op zit.
 
Met het dek er op zien ze er weer totaal anders uit maar je zal nog een heel pak werk hebben om het vliegdek effen te maken.
 
Weer de moeite hier.
Vind vliegtuig schepen knap om te zien.
ook in het echt en in films.
 
Bedankt voor de mooie reacties, je zal hieronder de bewerking van de deknaden terugvinden.

Deze week is er alleen maar een grote hoeveelheid PE op de schepen gekleefd. Alle galerijen en platformen kunnen nu geplaatst worden. Ik begon bij Hancock omdat die volgens het boekje kan.

50fb306bf9ec561f3f25bfe91a856967.jpg


156cba0dc594dc8fae33adba1dce5cbc.jpg


1b7993ea38960644fef9f45837e9a4ab.jpg


362bf145b7f78ef83746f280d8717d10.jpg


Ik heb ook de constructie rond de dekrandlift vastgekleefd, maar het blijkt dat die best meteen op de romp samengesteld werd. Ze zat niet helemaal in het vlak, waarvoor ik al schrik had bij het bouwen. Een beetje aandrukken en opnieuw kleven brengt wel verbetering.

4a5ac6df34429c2b08b4299b52fad8b6.jpg


1c013763ba00d44a16c06d4ee5bf08df.jpg


Met een lineaal wordt de vlakheid van het dek rond de naden onderzocht. Soms is het beter om het dek rond de naad terug los te weken. Wat ik ook heb moeten doen, is de flapjes die de stukken dek in elkaar deden schuiven, met een cirkelzaagje doorsnijden via de naad. Ze brachten spanning in de verbinding die het dek opstuwde, waardoor je een put onder de lineaal ziet.

927cfae15c7e15248065fcf9ed7a1caa.jpg


556c36919b5c6a35fc855014ce1c3012.jpg


Daarna was het makkelijk om het dek plat te krijgen rond de naad.

8e930fe91a041f19e5b748d586b52fc7.jpg


Met een ronde scalpel kan je in de naad draaien en het achterdek wat optillen. Met secondelijm kan je daarna de positie bevriezen.

[photo data-id="602469"]https://www.modelbrouwers.nl/media/cache/be/b5/beb5200534e5925c65136d0d51a9228b.jpg[/photo]

93c4150d7209db73bfd0541ac6ca19d3.jpg


b6083b657f3f47e40232fe3db3a80d7b.jpg


Dan kunnen de naden opgevuld worden. Nu komen de talrijkste stukjes uit een carrierbouw aan de beurt, de ondersteuningsdriehoekjes van de catwalks. Je moet deze ook ontdoen van de aanhechtingspuntjes om ze te doen passen in de groef. Het ergste is dat er ergens fouten in de handleiding zitten. Er is een drietal soorten van deze steuntjes en ze hebben dit bij Pontos door elkaar gehaspeld. Gelukkig heb ik twee van deze handleidingen en kan ik er nog uithalen wat wel correct is. De smalle driehoekjes moeten bakboord vooraan het model en dan is er een nummer voor stuurboord en een voor het grootste deel van bakboord. Achteraan zitten er nog een paar van een ander type. Gelukkig zijn ze makkelijk te plaatsen eens schoongemaakt. Er zijn ook trapjes voor de brandblusstations, maar die zijn een kwelling om te plooien want je moet elke trede ervan omplooien zonder het geheel te breken. Je moet ook zelf uitzoeken welk type trapje er past in welke catwalk. Ik vind ook plekken waar er een trap zou moeten komen omdat een catwalk eindigt zonder reling, maar op de handleiding vind ik soms geen nummer. Ook worden daar stukken getoond in de voorbereiding die dan niet in de bouwstap herhaald worden.

25b0d03ce3b02933a77aa31e339d82a4.jpg


43ea6b07b280184e402713ad0eddefd1.jpg


b6000c78b72e9fbd25a2308bf8384bf8.jpg


2e4b1f4ebd9104f7dfae8230ef8fd01a.jpg


5627fc546d65b8fbbd1e3e614f005228.jpg


ab6ef88b29bf2ac77f1570c83d4daec7.jpg


cf9fc09e6d4520f766dcb00c8f5b3df7.jpg


3f79ae580b086b6dbc96181d7b74c7b8.jpg


0870f7520deb9c442087245fcfecdb86.jpg


692fe0b822a4b95e60417aa32973cd05.jpg


a37096f99a1fb65cf65e23fa2234bb9d.jpg


Als ik daar wijs uit was, draaide ik de schepen terug om voor de trapjes die naar het vliegdek leiden. Nu volgde ik vooral de 3D-plannen van Trojca.

8d2d9902304208d41b8ae6f8d5f82a1e.jpg


Bij de Hancock heb ik de valreep aan beide kanten voorzien, aangezien die op actiefoto's voorkomt wordt hij niet altijd volledig gedemonteerd. Ook deze zijn moeilijk te plooien aangezien de treden dreigen los te laten. De hier getoonde valreep heeft al zijn treden aan een kant losgelaten bij het omplooien van de reling, gelukkig heb ik die kunnen teruglijmen.

44756470d1a5f5d39720f34f64253ba9.jpg


Dan zijn er nog de bomen om de sloepen te bemannen, 3 per schip.

f4adbcede106fe06fd1b1b20de4b1430.jpg


Er is iets verschil bij de bevestiging aan de twee schepen.

122d7f74a6038861160e13a2c9634f1d.jpg


863b85166a5370de5bd7ad3e8030ee8d.jpg


Ik heb de antennemasten ook maar aan de dekrand vastgemaakt, om te kijken of dit nog paste. Ik wilde de masten uit de weg houden om het houten dek makkelijker te plaatsen, maar dit schildert wel makkelijker.

32f7f61b6c9f014d41f3da5b36fc259f.jpg
 
Je vraagt je soms toch af of dergelijke after market sets wel getest worden door de fabrikant op de kits waarvoor ze bestemd zijn. Dan zouden die foutjes toch moeten opvallen?
 
Eerst eens testen voor ik de grote update ga schrijven. @redactie: ik mis nog het onderdeel "evenementen", waar ik dit weekend iets over Plastic & Steel zal zeggen.
 
Nog een van de trapjes die ik terugvond, is die voor de boat stowage. Hier komt een sloep voor te hangen aan een takel.

161f5da858ba131562ce845b10e2ff78.jpg


Nu de meeste details op de romp zitten, schieten er nog maar een paar grote stappen over voor het schilderen van de buitenkant kan beginnen. Een van die stappen zijn de quadruple Bofors 40mm.

15b42b5782b57807eab3e5d8a13ed57a.jpg


Alle opstellingen die dit geschut herbergden, hadden ringvormige magazijnclips die je in twee boven elkaar liggende lagen PE moet voorzien. Pontos kwam op het idee om de onderste van de twee ringen het hoogste nummer te geven, waardoor ik het foute stukje eerst zes keer had vastgelijmd. Er zat niets anders op dan het terug los te maken, want de bovenste ring is iets groter. Wat overbleef raakte dus de kant niet meer.

1445d0ed389cd1557346a075ea7fe353.jpg


Hier zie je van beide sets alle resinstukken en bijhorende splintershields. Je krijgt een pak meer PE dan nodig is voor alle resin. Omdat de Hancock enkele dubbele opstellingen heeft, maar een korter eiland, zit er in die set een half gietblok meer. In totaal heb je zo'n acht opstellingen nodig per schip, maar ik ga er dus in een klap 25 maken.

b4982f2a2760667a399913517bbb9c5c.jpg


Eerst moet je alle loopjes aan de kulas kleven. Ik vond het resin hier niet zo handig als dat van Master Models dat ik voor de Columbia gebruikt had. Alle loopjes die nog in het bakje liggen, zijn overtollig.

f1956bf3a7adba600f5fdb4ac7fcd5b5.jpg


De pinnen van de loopjes passen er nauwelijks in en daardoor is de uitlijning moeilijker. In sommige gevallen zitten de loopjes te ver uit elkaar of tegeneen gelijmd.

bafab3a4359357aee22a37efb597aa7d.jpg


De rail waarin het kanon eleveert moet je maar uit ervaring kunnen buigen, de instructies tonen alleen een volledig gemonteerd kanon. Gelukkig kende ik de stukken al.

78233b2bf1283069b4b03ab522c278ec.jpg


Hier zitten ze gemonteerd op het resin.

100a60173fe532d2d4351f517a1bb6cc.jpg


Helaas krijg je van één PE-stuk niet voldoende exemplaren om op al het meegeleverde resin te kunnen voorzien. Dat zijn de tandheugels onder de kanonnen. Je krijgt er 18 zoals bij de gunshields, maar je hebt er 2 nodig per opstelling. Dit onderdeel wordt ook niet vermeld in de handleiding, en er zijn nog wel een paar stukjes die ik op de 3D-tekening in het boek terugvind maar niet in de handleiding van Pontos. Ik had al een deel van de kanons bevestigd zonder heugels, ze vallen niet op tenzij je van opzij binnenkijkt. Omdat je dit stukje PE dubbelplooit, heb ik er een aantal doorgesneden en enkel gebruikt.

60de2aaeb179df7c4f763a4a1cee3344.jpg


Alle kanons gemonteerd.

89e2fdea5a3463820466b89f470fa3e7.jpg


De stoeltjes zijn ook minder dan de andere merken, ze breken vaak waar je de stang moet dubbelplooien.

76dceb86aba0dffff515db498f5be29c.jpg


Hier zijn ze gerepareerd.

19e1bc727c9fc8b3537e48c0c07aefaf.jpg


Relingen passen goed, maar let op de richting want er zitten twee stukjes ketting op geëtst.

0ebfec65a177a7815a3f0b9097064d8c.jpg


Draaiwieltjes met elk drie plooien in, vergelijk met de pincet die een centimeter open staat. Uiteraard breken deze ook graag doormidden.

590cacb8347fd7bceb8221484c268f9f.jpg


Hier zijn de splintershields geplooid. Wel elke keer dry-fitten op het resin, want het is nergens 90 graden. Het valt aan te raden om de optionele resin beschermstukjes vooraan de kanonnen te bevestigen, anders kan je de schilden daar niet doen steunen.

16100dad31d2975b03d69413390c4857.jpg


3e6e6d3e568a31ae4a1b57a736d2954c.jpg


Nu de viziertjes nog. Helaas zijn de beschermers apart van de crosshairs, dit kan dus wel in 1 stuk bij andere producenten.

ab2417874e3fa4b162375d6b825ba75f.jpg


Je moet de beschermers over een boortje zien te rollen, maar ze zijn net een millimeter lang. Het lukte alleen als ik het stukje liet balanceren op de boor en er dan een tang tegenaan duwde. Uiteindelijk waren de 25 opstellingen klaar, daar zullen er maar zo'n 2/3 van nodig zijn.

cc65a05d7f3093231380b5ca20ed071f.jpg


b73994d34dba524ae4ac957eaedb6dd9.jpg


590ffbe3ea2ed00c39d55332bd4a66a7.jpg


321cd9a9caee10ec4e2be6d0043394f2.jpg


1dfefd1bfa7f090ff79909175100e971.jpg


En nu komen we aan het kleinste kaliber, de 20mm Oerlikons.

61dda2c0c426e53ce5ac106e79238538.jpg


1ad314a7e10f800ee10b24d7a9159712.jpg


Voor de Essex zaten er 62 stuks in en voor de Hancock 63.

a940d7c727815b588ba101c88a79e0ab.jpg


Ik merkte dat de voetstukjes niet goed pasten in de platformpjes nu die door een PE plaatje onderaan afgedekt waren. Pontos had dit plaatje beter doorboord, nu moet ik elk pinnetje bijslijpen.

b12dfdf198c5f6bcb95f45124163c446.jpg


Een van de galerijen was schuin komen te staan en zat nu muurvast, daarom heb ik het plastic doorgeslepen met een papierschijfje. Daardoor werd het PE niet mee doorgesneden en kon ik de galerij met de hand plooien.

ea4b8fe0ef1788e1ce49beddc0f352fd.jpg


Een deel van de galerijen aan bakboord zijn fout ontworpen, er moet plek zitten tussen de galerij en de dekrand om het kanon te bemannen. Check deze referentiefoto van Essex na een kamikaze. Daarom verplaats ik deze gaatjes naar buiten.

07acbd9e0b7a46f47cd74bbad7c00f39.jpg


Eerst heb ik dus al die 125 voetstukjes bijgeslepen.

469a3b4fcff35a34f8785fe072fcbf1d.jpg


Dan moesten er PE-kulasjes geplooid worden. In totaal zijn er 7 plooibewegingen. De eerste twee zie je hier in uitvoering, over de achterkant van een scalpel.

a14fafb988dd4e147a8aa3cb7d3c9aa8.jpg


De andere vijf zijn hele kleine plooikantjes die je met een pincet moet uitvoeren.

414b13149cf6d6a7d28822ea3e75f4d5.jpg


Het resultaat hiervan is weer niet even goed als bij andere merken, want er is geen stop voor het inbrengen van de loop, en er zit ook een doorkijk door de trommel op de kulas. Ik ga die niet 125 keer opvullen.

5f86499ffec8fd6da9e4975e935835bb.jpg


De loopjes zitten er nu in. Omdat er niet genoeg PE-stukjes waren, heb ik nog 4 exemplaren uit de stash opgezocht. Aan een vijfde kwam ik niet meer, maar ik denk ze toch niet allemaal nodig te hebben.

091cb6e1da63bafbd6a2658225c8a6ef.jpg


Ik ben toen begonnen met de voetstukjes op een schijf te plaatsen om ze later in een beweging te kunnen schilderen.

5f40841d8eeed36ffb69cd0d76914b44.jpg


Helaas ben ik te snel geweest en heb de kanonnetjes al op de voetstukjes geplaatst. Nu hoort daar nog een PE-stukje tussen te komen om het splintershield aan vast te maken, dus was ik op zoek naar een methode om ze er niet allemaal terug af te moeten halen.


Deze foto had ik eerder aangehaald voor de afstand tot de dekrand bij de 20mm-kanons van CV-9 Essex, maar hij is ook belangrijk voor de vorm van de splintershields. Ze tonen een variant van het oorspronkelijke ontwerp met twee happen uit elk schild. Ik zag dat dit niet van bij het begin op de Essex geïnstalleerd was en daarom zit bij de set van Pontos alleen de standaardversie zonder happen. Ook lijkt er mogelijk een aparte vuurleiding op elk kanon te zitten. De periode die ik ga bouwen heeft dit dus wel nodig. Ik had nog wat schildjes van Aber over, maar die hebben er maar vijf per pakket met de happen er uit. Ik zou er wel zestig nodig kunnen hebben. Hancock heeft dan weer de standaardversie op alle foto's die ik vind. Daarom besloot ik om de helft van de Pontos schildjes standaard te installeren en de andere helft om te vormen.

bb225b6bfff8b6034ef59cfd4ef06091.jpg


Gelukkig heeft Pontos de schildjes op een voor mij ideale manier ingedeeld in het fret. Met een beweging van deze doorslag kan ik twee schildjes aanpassen.

42f83f0f5ebba9d1957aa8a496e7c96f.jpg


Het PE kan aan de voorkant wel doorgeduwd worden, maar het is wat te dun en hard om de stukjes echt te scheiden van de plaat.

07432dbc57cfe6b9c5269dbd44674888.jpg


Vooraan zag het er dus prima uit, maar achteraan waren de hoekjes omgeplooid en ze moesten er telkens nog afgevijld worden. Ook zitten er aan elk schild vier aanhechtingen, dus 120 x 4 keer vijlen.

De kanonnetjes zijn er toch afgehaald, want er is geen andere bevestiging mogelijk.

b6cce2c1a2c64827ee103be9dc8a4be2.jpg


Alle steunen zijn aan de kanonschilden gekleefd, waarbij ze soms met een tangetje naar het midden gedwongen moeten worden.

aa130ed6b3def83e16f2f7d59795f049.jpg


Dan kunnen ze op de voetjes gezet worden.

67f1b75cb3b469c59f7161ee8a34c4de.jpg


Eindelijk zijn dan de loopjes teruggeplaatst.

fddc2d887e5364304a083c6a3d74f32b.jpg


De elevatiewieltjes moeten elk aan een hendel geplooid worden. Die durft wel eens weg te schieten uit je pincet.

b832ac2adabcaeda52215f084a237b94.jpg


Wanneer deze wieltjes gemonteerd waren, zijn de kanons van Hancock al weggelegd om te schilderen. Zoals gezegd heeft Essex een latere ontwikkeling met een Mk.14 gyroscopisch vizier op elk kanon bevestigd.

a4190977ad67a27ce036e6949779de88.jpg


Het vizier met crosshair is daarbij vervangen door een bakje met daarin 2 gyroscopen die de elevatie en de rotatie meten. Om die te doen draaien is het vizier aangesloten op elektrische leidingen en luchtslangen die verbonden zijn aan een pomp vooraan het splintershield.

ef5069408414b73acea8fa08a04e9bdb.jpg


Om de kanons van Essex enigszins correct te krijgen, moesten alle cirkelvizieren er afgeknipt worden. Ik heb de plaat met de luchtpomp eenvoudig uit een lang stuk PE gescratcht.

d1c228ba9d6720cc36e3ee6504b4954a.jpg


De vizieren zijn opgebouwd uit een samenstelling van drie Evergreenprofielen, die dan om de millimeter doorgesneden werd.

bf294dc8bfcba3217c58652ae1dafd1f.jpg


Ik heb er dus een zestigtal gemaakt.

af267219e0c44b6a6626207caa4d086b.jpg


Deze kanons zien er na montage als volgt uit:

e9330e7c5a8ae9bef34cb7d13cabadc8.jpg


Nu zijn ze allemaal klaar om te schilderen. Ik moet nog wel de overgebleven Mk51 directors voor de Bofors kanonnen afwerken.

3e936778b4bcbca943f1168068eda96c.jpg


a0e223fe91e53a4be8aefb6619041b9b.jpg


Het aantal bruikbare stukjes in de dozen begint nu toch naar nul af te nemen en ook het PE is op zijn retour. Het geduld kan dus niet lang meer op de proef gesteld worden.

11771fe66f7146becf1405778ee1283b.jpg


Ik had onrealistisch gehoopt dat het ergens uit de upgrade zou komen, maar de brandstofleidingen die opvallen aan bakboord van Essex-carriers waren nog niet gematerialiseerd. Een aanzet voor deze leidingen is te vinden op de muren van de hangar, maar alles wat lager ligt zou op de hull gegoten moeten zijn en die hebben ze glad gehouden. Daardoor moeten er nu styreenstangetjes opgekleefd worden. Voor een deel verlopen deze leidingen kaarsrecht en zijn er weinig verschillen tussen beide carriers.

85d7c18b596aaa64fbcce24ed50787f6.jpg


Verschillende foto's moesten bestudeerd worden om de buizen van voor tot achter aan te doen sluiten.

e8e5353b47d1a96c2668d609f047ce99.jpg


Het grootste verschil zit in de sponson voor de eerste hangarpoort, die bij Hancock groter is. De leidingen lopen daar over, waar ze bij Essex erdoorheen gaan.

a6fcf9666cfb68c0a93cdcd8627f7536.jpg


Vooraan het dek had ik nog de plastic afronding, maar die is om twee redenen niet meer voldoende. Ten eerste moet dat aansluiten op het houten dek, daarom heb ik de dekrand ook zo'n 0.2 mm hoger gekleefd. Maar er is ook detail te zien op de foto's dat er op het plastic niet zit. Waarschijnlijk is dit om reling op het dek te kunnen zetten.

0659526fe4537a254c146c6c9450d346.jpg


Hier heb ik vier strookjes metaal uitgesneden.

167fb87231bf630060c33c7c1ac3146d.jpg


Ze zijn een eerste maal geplooid over een messingbuis.

45c865ce7b151b61d9819816b3e14236.jpg


Nu zijn ze iets te klein geplooid met een tweede buis.

63669572d9ddc473ab9fd2e49e2e314e.jpg


Aanduidingen voor de gaten zijn gemaakt.

52908c6eb4caeaa956ebf4958fdb9c82.jpg


Hier zijn de gaten geboord en verder uitgesneden, als ik had moeten plooien met die gaten er in dan was de plaat dubbelgeplooid.

8db9171ce2241179ba02524b02342df7.jpg


98047319631c38ef1358a17edb9c834b.jpg


07862a06198a95d5b47269cd10850761.jpg


De stukjes zijn met secondelijm vastgedrukt zodat de juiste radius er in gekomen is. Hier zal het houten dek nu tegenaan moeten passen.

8c2455d219eaacacad2e5e5a99e964e8.jpg


16 directors zijn afgewerkt met zeer kleine stukjes PE. Ze zijn zo'n 4 mm groot.

0d8a9edcb6e40f6c0ab7cbf6f25afcd1.jpg


Ik had nog gedraaide HF-antennes, maar die zouden alleen links en rechts van de zoeklichten komen. Ik ontdekte dat Essex er nog meer had, maar vond slechts van 1 de locatie. Die van Hancock staan iets meer naar voor.

34f53132fcced03d93de3a3e36605b7d.jpg


affb15fe788c8de3a837717df871452c.jpg


Hier staan de antennes aangegeven. Verder heb ik bij Essex de venturi rond de brug nog iets verlengd en de relingen, luidsprekers en trappen nog toegevoegd. Twee buisjes aan de schoorsteen zijn uit draad geplooid.

0b652b6cb001a3f2dc182d84f91eea1e.jpg


d180ce534a6565f90ae9f5f2d2806796.jpg


6ce980c7ab5e6171f2f8a8a10fe71202.jpg


Het was nog een zware klus om alle Carley-floats uit de sprue te snijden en daarbij de touwtjes te laten zitten. Ik vind het ook spijtig dat er niet zoals bij de Columbia een PE lattenbodem in de vlotjes kon gezet worden, maar gelukkig komt die bodem niet in beeld omdat de vlotjes allemaal onder de galerijen en catwalks hangen. Ik overweeg om de floater nets, het laatste stuk PE, afzonderlijk te schilderen, want deze zijn doorschijnend geëtst.

Enkele dagen PE-plooiwerk zitten er alweer op.

ce2192ac7addbcd6e7162d2f4e802ca2.jpg


Deze floater net baskets voor noodgevallen moesten voor elk van de schepen meer dan vijftig keer gemaakt worden. Daarbij moesten ze over een boor van 1,6 mm gerold worden.

d40b65bebe984e1584bd5545e753ba96.jpg


De kantjes zijn hier dichtgeplooid en hoewel dit niet echt nodig is, heb ik dit toch maar verlijmd. In tegenstelling tot de baskets van de Princeton destijds zijn voor- en achterkant hetzelfde.

0696c2e2e937d122a127b7d9d900289b.jpg


Er zijn meerdere soorten bevestigingen voor deze manden meegeleverd, maar ik kan op heel het instructieblad maar 1 variant vinden. Die vereist het plooien van 2 L-profielen per mand. Het is moeilijk te zien hoe dit aan de mand gekleefd moet worden, maar ik heb het kunnen ontcijferen.

3135b86182f7b645f9ff508de0ba9943.jpg


De steuntjes zijn aan de manden bevestigd voor de twee schepen.

124833b9ad540229e794eb8c95df43f4.jpg


Voor beide schepen heb ik de horizontale vlakken zoals de galerijen en de uitgangen van de hangar in Deck Blue gespoten. Omdat deze verf vrij fragiel is, heb ik er daarna P+ op gekwast. Ik moet dit namelijk afplakken voor de camouflage van het schip, die op alle verticale vlakken moet komen. Ik dacht eerst dat ik de masking van het ene schip op het andere zou kunnen overbrengen na het spuiten van eentje ervan, maar ze moeten beide in dezelfde kleur grijs en daarna komen er verschillende kleuren over. Het lijkt me handiger als ik van het ene op het andere schip kan doorspuiten in plaats van eerst een hele camo te moeten afwerken op eentje. Het is alleen iets meer afplakwerk. Ik begon bij Essex.

390bd5d3c9d47fa250f546cda7d6e60b.jpg


Nu worden de zoeklichten van beide schepen aangepakt. Ik had voor Hancock de spareparts uit de Veryfire Cleveland-set gebruikt. Ik had voor Essex niet genoeg over om die ook te voorzien. Daarnaast heb ik de laatste maanden een aantal Amerikaanse slagschepen gekocht. Bij de luxe uitbreidingssets die ik daarvoor voorzien had, zaten blijkbaar geen resin zoeklichten zoals bij de Cleveland-set. Ik ging dus op zoek naar een oplossing en vond die bij het merk Eduard. Die maken op 1/350 drie maten van zoeklichten. Ik had niet helemaal door welke ik nodig had, waarschijnlijk vroeger of later toch van elke soort wat. Dus bestelde ik elk setje een keer.

a0d8cd540e916064e69d4120c786d21a.jpg


Na een bestudering van foto's en de schema's in Trojca was het duidelijk dat er twee 24 inch lichten nodig zijn op de brug en twee 36 inchers op de schoorsteen. Wat ik op de Hancock geplaatst had, kwam totaal niet overeen met de details die Eduard verschafte, dus heb ik dat er meteen afgehaald. Ik had blijkbaar geen 36 inch gebruikt, maar 24 inch en dat heeft een heel ander statief. Met deze sets van Eduard kan ik de twee schepen identiek uitrusten.

9afa7d6cd9e1fee78740d4ff6e64a6a5.jpg


Ook zit er bij de sets van Eduard altijd een zeer degelijke handleiding bij op een reusachtige schaal.

6acf9410f40bb8bbf31fb77c1b8470fd.jpg


e311fc354fede435953de548596cbbbc.jpg


Vergelijk maar wat er op Hancock stond en wat er nu in de plaats komt.

68892fb010232fdeb402386c4adde77c.jpg


626cb73dcb068603b4b09d34c237df0d.jpg


En nu nog de hele Hancock afplakken.

a1ed5d47bf764cc010a0c564a98ba7df.jpg


Ik heb de grote afplakoefening voor het dek beëindigd, alleen daar waar ik niet bij kom zit er nog geen tape.

f89d969f61092c94af379c1405c4b307.jpg


72dfdd3795eb207229064d1ee27c30de.jpg


De luiken worden met stukjes op maat gesneden karton dichtgemaakt. Door goed te meten blijven ze vanzelf zitten zonder lijm. De gecombineerde hangarpoort vooraan is met een paneel aan de binnenkant afgesloten, hier kan ik bij langs de voorste lift. Helaas hoor ik bij Hancock al een paar vliegtuigen ronddwalen in de romp.

cd33fc54e745c6225ce7a033c6856bf1.jpg


eb79ccf5308a0fa73463afb5da79f629.jpg


Ik heb toch de floater net baskets al maar vastgelijmd voor het schilderen, want er was wel wat breekwerk nodig. Je kan beter deze netjes vastmaken vooraleer je de Carley-floats bevestigt, want de steuntjes moeten op regelmatige intervallen komen. Gelukkig kreeg ik de floats makkelijk los.

d4073f749e712819cddfef50f5ec3779.jpg


Een aantal zaken wordt klaargezet om in de primer te gaan. Ik heb een paar grijze Gunze-verfpotjes over om op te gebruiken.

a04c2d0e30f8b4ce01204eb7a123d88c.jpg


Hier is de Essex al onderweg om in de IJN Grey te gaan. De Tamiya verfstand voor autocarrosserieën doet het ook prima voor flattops, wel even het zwaartepunt zoeken. Het hele schip draait als je begint te spuiten, vandaar de fles.

70f01ba56aac4be22d68287008da7a1a.jpg


De AA-guns worden in USAF-grijs gezet aangezien de Japanse verf al op is.

1b6f76c7399a44552bbfe7def69a02aa.jpg


48b3664b00ed279ce90e660518eae248.jpg


De primer zit er op en de rest zal met Lifecolor gespoten worden.

na het lichtgrijs is nu de Hancock in Ocean Grey 5-O gezet en daarover gemaskeerd voor het Dull Black. Nu Essex nog afplakken en dan kan het zwart gespoten worden.

b6802890f7f3046a822edc73619ec191.jpg


996a2464c686602c267911a66e72f050.jpg


fc2357617bc80c9451f72e517c825ac6.jpg


a3c0b7c8587df541278ca887715b1266.jpg


30d706d45faa543cd2f7a698b179088a.jpg


2d80f17156a776edbd0ac9351e00b05a.jpg


177ee038eee015455d026cce37dafadf.jpg


308793ae58fc941b2caef96d7cef05bf.jpg


6d9a3aaf6a45bdb706db4cbd06b04994.jpg


De derde kleur die gebruikt wordt, Dull Black, wordt met Vallejo NATO Black gespoten, want Lifecolor heeft in zijn gamma geen Dull Black en dan gebruik ik liever Vallejo Air dat met zijn druppelaar een stuk handiger in gebruik is dan de Lifecolor schroefpotjes met dikke verf. Gelukkig moeten er op het eiland geen radarantennes afgeplakt worden.

e7843fc92c1e8001f2c9e84d4a905b31.jpg


bd06181c6571bf512ba09b773d1d0cfc.jpg


Het zwart wordt daarom met mijn nieuwe H&S Evolution 2 in 1 gespoten.

0e45a5894710c7a73958c90bbaf8ab84.jpg


913d7dade60cfed294776b44e9fd6944.jpg


291613eefe450083fdfa355bc07e45a4.jpg


Er is wel een raar effect dat hier en daar opduikt, gelukkig niet op erg zichtbare plekken. In dit geval zou dat kunnen komen omdat er eerst glossy Gunze grijs als primer voor het PE gebruikt is en daarover de Lifecolor. Die is dan aangetast door de Vallejo en verloor zijn hechting op de glanzende verf. Geen nood, hier moet toch nog schaduw over.

b29bfaee05a074acf2bb3c201f9fa55f.jpg


Een ander probleem met haast witte modellen is dat het minste van donkere verf terugkomt als overspray. Dat was bijna onvermijdelijk, tenzij ik het hele schip zou afgeplakt hebben.

ee6bb91c33bd4235104d8da18a341db4.jpg


e8de6a4e823f626f55c3f7bebba8bacd.jpg


Ook dat kan achteraf gemakkelijk bijgewerkt worden door post-shade. Ik heb nog een klein detail toegevoegd aan de boeg van de Hancock, waar een opening voor een paravanelijn weggelaten was.

03168a3c8e1c26a3b980123471b1ee2a.jpg


Om het Pontosdek op het model te kunnen kleven, moet dat ook geschaduwd en verweerd worden. Dit kan gelukkig los van het model en ik heb Midnight Blue gebruikt om wat nadruk te leggen. Ik had misschien beter niet de verbinding tussen de dekdelen benadrukt, maar daar komt toch een PE-strook tussen.

1c7ff9b06e531de5edf2b8cf3ad544dc.jpg


357be63bc9895c74e8bf00e2a979fe62.jpg


Voor de vervaging van de deck stain heb ik zandkleurige primer verstoven op het dek.

2b2b1f8ea8a555acc1abd2e600ee6a01.jpg


Vervolgens heb ik de transverse girders (de metalen bevestigingsprofielen tussen de dekplanken) met een Aqualiner donkerblauw gekleurd. Deze stroken zijn anders nauwelijks op te merken in het dek. Het enige nadeel is dat het spul blijkbaar niet van je handen te wassen is, ook al staat er op dat het met water weggaat. Ik heb per ongeluk op een van de achterste girders de brush tip gebruikt, waardoor die extra geaccentueerd raakte.

5f301c08e1cc696df5e90fb22b2452a7.jpg


Ik heb de gaatjes in het dek al maar weggehaald, ook al wordt het daardoor wat fragieler.

a3030fe64a414dbfb105cc26a925a002.jpg


Ik breng eerst contactlijm aan waar ik de decksticker ga kleven, want het is bekend dat de sticker na een tijdje of door warmte loskomt.

b238f39d8f96ecc9c775a7a436ea7942.jpg


d83dbbb64ea0f3716ba750cde33d4269.jpg


4b261788c766e3e9b1092db78ad359a7.jpg


4ddb21f68e091abad3055e628933e973.jpg


Vooraan en achteraan moet ik een strookje afsnijden om het te doen passen op mijn zelfgemaakte dekrand. Verder past het bij de Essex alvast perfect. Bij de Hancock verwacht ik hier wat problemen, die moet nog.

8a275bb5715cda3fe8432ca2e7260da0.jpg


4ddb21f68e091abad3055e628933e973.jpg


Hier is de overspray weggehaald door de basisverf opnieuw toe te passen. Het eiland is een dry-fit en dat zal nog een poosje zo moeten blijven. Er zullen nog dekmarkeringen afgeplakt moeten worden na het plaatsen van het PE voor de vangkabels.

a5532cb99d933f5fb3b96ddc2461885c.jpg


Hier het dek van Hancock dat al ge-Aqualined is.

db15b918a0f31f92ebaf53aa11f9689b.jpg


nu gaan we weer verder met constructiewerk, of moet ik zeggen deconstructie.

7a69a97b49209c8b7d8f1ba61a9cfafa.jpg


Nog een plaatje van Hancock met zijn dek opgeplakt. Ook hier moesten maar kleine reepjes van het uiteinde van elk stuk gehaald worden om ze aan de naden niet te doen overlappen.

85c6100c5c0f3072eff69890fe32bd0d.jpg


Hier blunder nummer een, de dekrandlift wil niet passen tussen de liftsteunen. Dit probleem geldt dan ook nog eens maal twee. Een dry-fit met de lift tijdens de bouw zou dit voorkomen hebben, maar ik dacht dat ik de juiste positie pas zeker zou weten als het houten dek er op plakte. De enige oplossing om het clean af te werken, is het PE er terug af halen. Maar dit begon al tijdens de bevestiging uiteen te vallen.

21633f6be5a4520a900d4f81720c4605.jpg


Dit losmaken viel wel mee, al waren er bepaalde stukjes die loskwamen. De stukken moeten dan een millimeter verschoven worden. Gelukkig komt de lift hier voor te staan.

002fce53ddb6d6640fa5b30735e8eced.jpg


De methode om dit van de romp te halen, is met een schaafmesje achter het PE te gaan waar je de verf van de romp niet raakt.

36f13044d6654607e6283b95cbd84917.jpg


cf5e04777e61112654f2c65bf0e9029e.jpg


De achterkant is lastiger omdat hier de leidingen tegenaan zitten.

374a861942a41107fdaf2cfef0e2a5df.jpg


De lift wordt nu eerst vastgelijmd voordat de PE-toestand er terug tegen komt.

cb2cb873ba9da95922c8e77de80a8f98.jpg


Het stukje dek dat je nodig hebt voor het uitstekende deel van de lift, krijg je vier keer van Pontos. Latere verbouwingen van de Essex kunnen meerdere dekrandliften gehad hebben, maar dat kan je met deze Pontos-set sowieso niet bouwen.

93d26962354114e5c5f3deb561057697.jpg


Ik heb de onderkant van de lift gespoten volgens een vroege foto waarin hij verticaal stond, hij was mee in de camouflage gezet. Da is haast niet recht af te lijnen met alle frames die uitsteken onder het dek.

791d0aea566c28820f08199d708edfd6.jpg


Essex had hetzelfde probleem, gelukkig had ik nu ervaring met het loskloppen van de lift.

d06b0967ad0eb8f1590cad8e443a6a0d.jpg


1f72ac9fa37fa0c1580c9dd1f5e3cdf9.jpg


2569995d904038b2488d5f078ecfff45.jpg


83ed95654d6915f77a84c5af3e5f9a5d.jpg


Ook hier kan de schade weggespoten worden.

897147d9f55662205fd6ad091b3d3782.jpg


Bij Essex had ik de poorten dicht gelaten en daarom kan deze lift in opgeplooide stand gezet worden. Dan moeten de veiligheidsnetten wel omgeplooid worden. Ik maakte die dus los en kleefde ze over het dek.

Een dry-fit van de lift in positie ziet er als volgt uit, ook met de camo doorgezet onder de lift.

364e1bfd7866791596c3565c30de8e28.jpg


Nu was er nog een onregelmatigheid om weg te werken in de voorste liftschacht van de Hancock. Om dit te verduidelijken, heb ik schema's van de doorsnede van het schip getekend.

Deze voorste hangarmuur zit geklemd tussen enerzijds de vloer en anderzijds een hogere plaat in het vooronder van het schip. Bij het dichtkleven van het dek bleek de passing met de liftschacht net een wanddikte van het plastic fout te zitten. Dit zorgt ervoor dat de houten liftvloer niet gelijk zit met de schacht erboven. Ik kon de schacht ook dichtkleven met het stuk liftvloer uit de kit, maar dan zou er inwendig detail en licht wegvallen, plus de vloer van de hangar zou dan geen liftschacht tonen.

f8cfd2bcf4a99b0ce2bc5ae1cd80e01c.jpg


Ik probeerde de wand in te drukken, maar die werd stevig ondersteund door die plaat in het vooronder. Toch zou dit scenario beter zijn het het terug losmaken van het vliegdek, want dan ging de deknaad er ook weer aan.

de6e22da54a1f48a39115cf5fc712c28.jpg


Gelukkig hoeft het niet langs boven, de onderkant is ook nog bereikbaar. Er moet dan wel door zo'n vijf millimeter plastic gezaagd worden. Zolang ligt het vliegdek op een klein verhoogje om de reling niet te beschadigen.

29d54a18bad550948eefedc0e3826d22.jpg


Dan wordt er flink tekeer gegaan met een bovenfrees op een Dremel, die de steunplaat in het vooronder volledig wegfreest/smelt. Ook een stuk hangarvloer dat in het vooronder uitsteekt, moet er aan geloven.

94fbaca2d823c3524d7a61c2b6b480a5.jpg


Nu kan het stuk hangarwand omver geduwd worden. Het kan door de opening onder in het schip naar buiten.

016292bffa8786eba77f6d0a18d7e58c.jpg


8432dde56b8f3be84fbeb1cad0e8ff9f.jpg


Nu wordt het stuk teruggekleefd in de juiste positie, met twee plankjes aan de kanten om de zijmuren te verlengen.

8ad2c4505b13299eb5fa3a14f6147c9d.jpg


De verfomfaaide vloer wordt gerepareerd met putty. Het ziet er klunzig uit maar in feite komt hier grotendeels een stuk van de houten liftvloer overheen. Met deze ingrepen kan het dek straks verder afgewerkt worden met PE en hopelijk moet er dan geen meer op zijn kop.
 
Het zal deze keer alleen over PE-stukjes gaan.

6d3ba8d0a623b15382db3674559cbdac.jpg


Een heleboel stukjes kunnen niet op het schip geplaatst worden, zonder ze eerst te schilderen. Als ze uitgesneden zijn, zijn ze dan weer heel kwetsbaar, dus ga ik deze zes frets in hun geheel schilderen.

9940c259517c91c37a7b103e9a557852.jpg


Daarvoor gebruik ik niet de airbrush maar een spuitbus met grijze primer.

7634cdfe7a494abc9bb5e9ed1720efd9.jpg


De stukjes reling kunnen in deze kleur blijven, maar er moeten ook twee frets vol dekonderdelen gekleefd worden.

f126541cd3e050814b73897874caf3e7.jpg


Die worden in Vallejo Blauwgrijs gezet, wat overeenkomt met Ocean Grey 5O.

cf844293852fa6607f83f529b483248a.jpg


Bij Hancock had ik de liftvloer al vastgekleefd voordat ik de transverse girders aangeduid had met de Aquamarker. Voor het trekken van elk van de lijnen moest ik nu een stuk tape kleven. k was begonnen met de Hancock en die heeft de eenvoudigste PE-configuratie van de twee.

61f6b9083fab0f2ebcb46252ce9c2c15.jpg


c1aa85b5acef1af6f86f84b4676d5cbd.jpg


Hier is de reparatie te zien. Beide stoomkatapulten zijn hier opgekleefd. Aan het begin ervan loopt een expansievoeg. Die moet je doorsnijden waar het de stuurboordkatapult raakt. Zoals te zien is, is de verflaag op het PE zelfs met een primer erg kwetsbaar als er metaal aan raakt.

239d989df42f189e63948784b9c9228a.jpg


Ik moest alle lijmresten van tijdens het vastkleven van het dek weghalen waar het PE moest komen. Ook alle buitenste randen van het dek moeten weggenomen worden, gelukkig is dit voorgesneden. Een paar keer zat ik toch met die scalpel tussen de gallerijen.

4af1bb4157fe4aafe9d780b37bc13ab1.jpg


Vreemd genoeg zijn een aantal grote stukken voor de barrières niet op voorhand uitgesneden, je vindt er zelfs weinig sporen van terug op het hout. Alleen de lijnen die gelijk liggen met de kiel zijn gebrand. Ik vermoed dat dit komt omdat ze lijnen moesten tekenen die net niet verticaal liggen, naast een hele hoop beplankingslijnen, waarbij kruispunten ontstaan. Dit betekent wel dat er een heleboel snedes gemaakt moeten worden in het dek, waar de barrières zo nauw mogelijk in moeten passen.

e6f8905f8ed606401c6069f62e4c1eb3.jpg


Waar de expansievoeg geplaatst was, moest ook nog een barrière gekleefd worden. Ik had er geen rekening mee gehouden dat die barrières heel wat plaats innemen.

664cff6aaba673f9495760e1557e08a7.jpg


Hier is de expansievoeg uit de vorige foto twee dekplanken opgeschoven en de barrières ingepast. Hancock heeft zijn PE op een stukje na opgekleefd gekregen. Er zal nog wel wat moeten bijgeschilderd worden.

d3862acd0b57f5679a68a8e35a1bf625.jpg


Essex is zwaarder uitgevoerd, want er zijn faciliteiten om te kunnen landen via de boeg. Niet minder dan 8 barrières moeten hier uitgesneden worden, plus aan elke kant kabelspanners.

4da96787a5b25920adc91e23a5867fb0.jpg


de0fdb80d668fe5eddb8be54f7cdc942.jpg


Ik moet het vervangstuk voor de lift nog graveren en ook de omtrek van het dek moet nog vervangen worden zoals bij Hancock.

Ook de Hancock krijgt zijn PE omlijsting. Vreemd genoeg zijn hier fouten gebeurd met het bepalen van de stuknummers, een nummer is over het stuk getekend en uitgeëtst. Gelukkig valt het niet te zeer op.

f3b65a2215de4ae558cbc3e008de78ba.jpg


Ik merkte op dat er nog steeds een stukje van het dek geen beplanking had. Nu blijkt dat dit stukje dek er in het echt ook niet is. De veiligheidsreling van de lift zou de rand moeten vormen van het vliegdek, zoals op de foto van USS Boxer te zien is. Er is ook een beetje een overhang buiten de scheepswand, wat niet kan als de lift gelijk moet komen met het dek. Trumpeter verwacht dat je de lift omhoog zet en dan vormt dit uitstekende stukje een deel van de liftvloer. Ik heb in beide schepen de lift daar niet laten aansluiten. Er zit niets anders op dan dit stuk weg te halen uit het dek. daar komt uiteraard weer de cirkelzaag bij kijken.

1506c94f6727f3c72c9475f9366c91a8.jpg


Ik ben zo dicht mogelijk tot tegen het PE-stukje van de reling gegaan met het zaagblad.

95f1e1a1c19fa7d8b1c869d8a92d0cd1.jpg


Nog even bijschuren en dan kan dit straks in de verf.

9712a8705132997f68a88210ce3684b2.jpg


Voor Hancock ging het zagen opnieuw vrij snel.

c416fb555e124a93b6b7c815add157ce.jpg


Maar bij het schuren bleek dat de scheepswand plots niet evenwijdig loopt met de liftrand op het gelaserde dek. Er blijft dus een overhang als je naar de boeg toe loopt.

e70cc34bf7505c42377343f1220809dd.jpg


De eenvoudigste oplossing hiervoor was een stukje metaalfolie voor de wand plakken.

fad66f0897970f18f872aa20fabcc189.jpg


Om het dek af te werken, moest ik nog een tweede liftrand voor op de achterste lift snijden. Mijn vorige creatie paste namelijk op een millimeter na niet, en hier komt het uiteraard op de millimeter aan. Het nieuwe stuk ligt over de lift, het niet passende stuk ligt bovenaan en het slecht geëtste stuk van Pontos ligt rechts. Ondertussen is het nieuwe stuk al in de primer gezet maar ik heb het nog niet blauw geschilderd.

76f74eefc4e9b8fe4e388bc7f887ff12.jpg


Na het wegwerken van de blootgekomen stukjes PE op het dek kunnen we gaan markeren.

1873e49c423a3e7cdc16e97190002c57.jpg


Afplakken van de dekmarkeringen zou met een maskeringsset kinderspel moeten zijn. Het bleek uit referentiefoto's dat Essex dezelfde markeringen ook na de verbouwingen behield.

9b097412088361545f7305b5da0064d4.jpg


Maar in plaats van de stroken te nummeren op de handleiding, moet je hier de lengte van vier stukken voor elke dekrand vergelijken. De tweede langste achteraan, de langste in het midden, de kortste daarvoor en de op een na kortste vooraan. Enkele hebben een systeem dat een beetje overlapt, maar dit is dan weer niet doorgetrokken naar allemaal. Bovendien was er een van de dekstreepjes niet gelaserd en bij twee andere ontbrak er een lijntje zodat ik ze er uit heb moeten knippen.

ee3caae09196871fde6f42729ea280c1.jpg


Voor de middelste lijn heb ik moeten meten vanaf de kant waar die moest komen. Bij het aanbrengen van deze tape had ik al een groot probleem ontdekt. Mijn spuitbussenprimer blijkt rommel te zijn, die je bijna op elk van de opgeplakte stukjes perfect af kan strippen met de tape. Zelfs de grote stukken PE van de katapult en de barriers waren er niet veilig voor.

9b097412088361545f7305b5da0064d4.jpg


Ik heb bij het spuiten nu vooral rekening gehouden met het vermijden van overspray, want de masking was niet voldoende uitgebreid om uit de losse hand te doen. Ik heb aan de binnenkant van de tape een obstakel neergelegd en bij de middellijn zelfs aan elke kant een.

e2bdedf2a2166b20b21023332eba1052.jpg


Helaas was het uitpakken van de maskering een bittere pil, niet alleen was er van veel PE de verf terug afgetrokken, maar ik had de markering ook te nat gespoten en dus was er verder naar achteren ook ongelofelijk veel creep. Het hout zuigt blijkbaar de verf helemaal onder de tape.

67db78f42179ce5842d555ff7d3234d8.jpg


2c560568b52b7b76109ccaadd327dd11.jpg


Dus zal de rest van de avond waarschijnlijk een restauratiepoging omvatten. Gelukkig vond ik op geen van de foto's van Hancock een spoor van markering, alleen een wazige vorm van het hull number op het dek. Dit hoeft dus niet herhaald te worden.

Na de nieuwe airbrush heb ik me nu ook een dubbele holder aangeschaft.

00f6e5160a21393ed34b07e46a69300f.jpg


9f11921d7c780f7533c986381746ea7c.jpg


Voor een H&S past hij met een zekere klemming, waardoor je de airbrush niet zomaar van de haak kan stoten.

1a260d47914ce3ddf8476458444dfb8f.jpg


Reparaties zijn al uitgevoerd aan het dek van de Essex, met eerst een laagje Lifecolor Deck Blue waar de verf onder de tape gelopen was. Daarbij werd de witte lijn met een stukje karton gemaskeerd.

530c37c4bb41f0c3a560bf35c0c745a0.jpg


Hier is het deck blue opnieuw ingeblend met het houten dek door zandkleur te misten. In feite is het nog verbeterd sinds de eerste verweringsbeurt, want door de blauwe verf is er meer diepte in gekomen.

88858205290660747a178b6887adaf90.jpg


Vergelijking tussen het dek van Essex met de markering en dat van Hancock. Dat ziet er nu wat saai uit. Maar voor Hancock kon het hullnumber toegevoegd worden.

ebcd8ad865972e1440fb2b06a75c09a0.jpg


Note the flight deck was cut away just aft of the port catapult, to provide an unobstructed view for a third Mark 37 director that would have been mounted on the former hangar-deck catapult sponson. Only Ticonderoga and Hancock actually had the cut, and it was later eliminated as BuAer considered the cut "a serious hazard to aircraft taking off."

Op deze foto zie je hoe het Hullnummer ijverig van het dek geschuurd werd, maar het is nog wel leesbaar. Zelfs al toon ik de Hancock in een iets later stadium met de uitsparing voor de director aan bakboord al dichtgemaakt, toch leek me dit een interessante toevoeging en ik had de masking ervoor al bij mijn Pontos set gekregen. Verder zijn er nog een paar donkere verkleuringen te zien op het vliegdek.

1f9234afcd52c5df7c126439cda5e4d5.jpg


5d9194a76b778db1a5d5c1f266971cb0.jpg


c49917a8ddb46bbf324e21ce2f152895.jpg


657e4a13a9d1fdb074d3c3cb75df6b2a.jpg


c38f797c835c64b195788b7c90e0e673.jpg


Door het nummer ook in Deck Blue te spuiten en dan weer te vervagen met zandkleur, krijg je het effect zoals op de foto. En alweer werd er wat primer van de katapult gestript.

c092b867c98093f99539b3fe2a4fa66b.jpg


Na het corrigeren van de uitgelopen witte lijnen kan het PE herspoten worden. Het dek moet dan wel afgeplakt.

c85f71e6a795fc22071b1d05afb0032a.jpg


93623c9c8c54d6e8a4a102b5d6239b33.jpg


ed0bdec2d78c6d6c1d398ffb1a7300f4.jpg


03c6d864a849db5ec87974faa6ef1ed9.jpg


Hier was het PE terug blauw gespoten.

cc7c3551798a9784c4be97c2447c02ec.jpg


Bij Essex heb ik ook de afstandsmarkering op het dek aangebracht, al vond ik er geen fotobewijs voor op het dek zelf. Dit zou op een luchtfoto ook nauwelijks te zien zijn, want ik moet er nu ook voor inzoomen om het te tonen. Ik vond het wel terug op de eilandopbouw, maar je krijgt het niet in zwart mee:

98736de48ab6d0b64866cfa8169e2175.jpg


Deze nummertjes zijn met een dry-decal te plaatsen over de gespoten middellijn. Daarbij botste ik op twee problemen, die ik had kunnen voorkomen als ik het op voorhand geweten had. Ten eerste lag de middellijn niet kaarsrecht, want ik had die wel hier en daar gemeten ten opzichte van de buitenste tape voor de markeringen, maar er zat tot een millimeter speling in. Moeilijk te zien door de vage belijning over het plankenmotief heen. Maar bij het aanbrengen van de decal moest die mee bewogen worden met de afwijkingen in de lijn. Een tweede fout is dat de aanduiding in vier opeenvolgende lijnen op het decalblad staat. Om de nummertjes te lezen zullen de meesten een loep moeten bovenhalen. Daardoor valt het niet op dat elke nieuwe lijn nummers begint met het laatste nummer van de vorige lijn. Als je dit niet doorhebt (zoals ik bij drie van de vier lijnen) plaats je dus twee keer een zelfde lengtemaat achter elkaar. Daardoor is 50 procent van mijn lengetmaten tien tot twintig voet fout geplaatst. Alleen de voorste rij tot achter de lift heb ik opnieuw correct geplaatst. De decal kan ook niet opnieuw losgeweekt worden, want het is een wrijfdecal. Op de koop toe was de lijmkracht van de inkt op deze decal genoeg om opnieuw de verf van wat PE te trekken waar net een nummer op viel. Ik besloot om bij Hancock het niet uit te voeren aangezien die niet eens een middellijnaanduiding had.

fc3bed39fded1c35d3a2dd7e7a8c3043.jpg


Bij de katapult van Essex heb ik een stukje wrijfdecal moeten losknippen.

fe164a15bd095f2d7bf8ce27517397c5.jpg


Het was nog een heel werkje om op de eilanden alle horizontale vlakken in te kleuren met Deck Blue.

298ae69214b2ee3644e65e958c1a626e.jpg


Met dat achter de rug, besloot ik om de delen van de opbouw definitief vast te kleven.

838d36abb7954af40b9e9f280c1a2dc6.jpg


Nu richten we even de aandacht op de bemanning, die ik nog nauwelijks besproken heb. Ik besloot over een paar weken dat er naast alle vliegtuigbemanningen en matrozen nog wat gunners moesten bijkomen. Vandaar deze toevoeging aan het appèl.

81b8526f1002145e901e1034c59eb832.jpg


4318e28bd1fc094807a48eb3749e4a1f.jpg


De printplaatjes staan behoorlijk bol, maar de mannetjes zijn prima geprint. Ik vond wel vier onvoltooide rompjes maar dit leek met opzet onvolledig. Ik probeer er nog een functie voor te vinden.

e2f2c5589263aa47d8b44d897acb02e1.jpg


d768f961b65c511ae4ed6f3402c22f00.jpg


Een van deze doosjes past op drie satéstokken.

83ed1890f3ac7eb8cef74e357e548afa.jpg


Je moet deze figuren wel ontdoen van een groot aantal printsteunen. Die komen vast nog ergens van pas.

26afa33c233ebd37b68005738a37cf28.jpg


Vergelijk met wat er in de Ion-pakketjes zit, dit is een stuk steviger en sneller afgeknipt.

bd92b9f6d5a62c618b2062f39a165410.jpg


Bij een vergelijking van Tori met Ion zijn die eerste wel iets groter van gestalte. Deze figuren zullen elkaar dan weer zelden tegenkomen want ze staan op andere plaatsen opgesteld.

164a5e1b794dceaffc4bef8f8e918241.jpg


Ik ben al twee keer satéstokjes moeten gaan bijhalen, er moeten figuren genoeg zijn voor de twee schepen.

818f49154956c0e5c2f266fbfe0f1ec7.jpg


Na een tijdje begint de stapel met doosjes te slinken. Gelukkig zijn deze figuren met twee knipjes los te maken.

a840a9f452f9343f90a2a428ae53e0ac.jpg


Hiermee komen we al een eind, er zou 500 man moeten staan. Ik heb het tweede doosje met Tori gunners opzijgezet voor later, want Bofors kanonnen komen in nog wel wat projecten van me voor.

8271bf6df571d329fde89b9ff776bbc2.jpg


Ik had de platformen voor de 5-inch kanonnen fout gemonteerd. Het trapje moet aan de buitenkant komen. Maar de zijkanten van deze platformen waren al beschilderd volgens de camo. Ik moest dus de vloer losmaken van de wand, gelukkig zat die minder goed vast en het kwam los als ik er een hefboom onder stak. Helaas was dit bij beide schepen gebeurd. Hier zie je Essex met het achterste platform los. Ook de vuuropstellingen moesten omgedraaid worden om niet op het eiland gericht te zijn, maar omdat er verf tussen zat kwam de lijm makkelijk los.

fb33825fff30a5d5fc31ae0843c4b5f2.jpg


De reling wordt geplaatst aan de dekranden. Bij Essex schiet er een heel stel relingen over in het PE-raam die niet in de handleidingen vermeld worden, maar alles lijkt afgebakend nu. Misschien heb je die parts nodig als je de Yorktown of Ticonderoga bouwt, maar dat mogen ze dan wel vermelden.

47d95b0b8f2ca8566bdb032c3442f076.jpg


Alles past behoorlijk, alleen de catwalk naast het eiland zit bij beide schepen drie millimeter te ver naar achter. Die had ik van tevoren vastgemaakt en het blijkt niet helemaal uit te komen. Ik zal hier wat restantjes van de reling toevoegen. Er was wel een plek waar nog extra reling zou moeten komen, de voorste hangarluiken aan bakboord. Maar bij het nakijken op referentiefoto's klopte er iets niet.

dcd25d67e74e7a081608322cd33439c9.jpg


Ik had de sponson gebouwd volgens het eerste ontwerp in 1942 en had daarna de hangarkatapult weggehaald, maar dan blijft er een plat vlak over.

ffea719590f0024514fa92bdcc522d39.jpg


Nu zag ik foto's van 1944 waar er iets op deze plek gebouwd was. Het leek of er net zoals bij Hancock 2 Boforsinstallaties geplaatst waren. Ik hoopte dat dit op de bestaande sponson kon gebouwd worden.

1e765a993a323757dc4531f3dcbc31e9.jpg


Maar na de kamikaze-aanval van 25 november zijn er enkele foto's gemaakt van dit gedeelte en het is duidelijk dat de sponson op dit moment even groot was als bij Hancock.

23dbd6f78d7acd72c75157bec7533097.jpg


Ik ging even rommelen in wat er nog over was van de sprues van Hancock en daar zat nog een tweede exemplaar in van de barbettes die op de sponson passen. De reden daarvan is dat de positie voor de vuurleiding kan verschillen, de openingen daarvoor zitten anders dan bij Hancock en waren waarschijnlijk bedoeld voor Ticonderoga. Op de foto van Essex hierboven zijn er helemaal geen vuurleidingstorens te zien, misschien waren de Boforsinstallaties zelf op dit moment voorzien van radar. Let ook op het feit dat er boven de installaties Carley-floats hangen maar geen floater net baskets. Ik bedacht dat dit waarschijnlijk is om de vuurlinie te vergroten, dus moest ik ook vier baskets wehhalen.

b3da2dd730fc91a2365e3d55fd4041e1.jpg


De oude sponson moest er dus opnieuw af.

a53150dbb3a4c83c54510d13905de879.jpg


Ik heb van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de barbettes op het kitonderdeel te vervangen door een aantal stukken PE die nog te vinden waren bij Pontos. Die waren bedoeld om op de brug te plaatsen voordat die verbouwd was. In feite had ik dit al bij Hancock kunnen gebruiken.

d88a5173d2c0e36d112a6d7c4d13654a.jpg


Nu wordt de sponson verzaagd voor de bruikbare stukken. Het midden zal vervangen worden door Evergreenplaat.

7c2a9af22456b0787eab0483a7a69142.jpg


Aan de binnenzijde kan ik nog magazijnhouders toevoegen, al weet ik niet hoe ver die zich uitstrekten. Het is op de foto's niet te zien.

b7e413ace3aa5259f07718cee29e734a.jpg


Door nog een stukje plaat toe te voegen, past de nieuwe sponson nu tegen de romp.

729b67b7f95b426c9c259634a40bda3b.jpg


a10772a830de6ef21cd60ceaf2c639c1.jpg


Dat wordt dus even opnieuw een schilderfase. Hier was het nog niet geplamuurd, dat is ook al achter de rug.

ed02cb29895780a1b327de2b1503d179.jpg


De brandstofleidingen moesten hier over gelegd worden zoals bij Hancock.

3a06a61d65683ef8882ca4e153d3c649.jpg


De aansluiting van het dek met de hangar wordt gelijk gemaakt.

e4cd5f92c05e2a95144dd73bd508634d.jpg


Er was nog een kwestie die moest opgelost worden. Ik heb de twee dekrandliften en drie van de gewone liften niet gelijk gezet met het vliegdek. Dat betekent dat er bijna 70 centimeter veiligheidsreling nodig is, iets waar ik op voorhand weinig aandacht aan geschonken had omdat het bij mijn vorige carrier inbegrepen zat in de PE-set. Bij Pontos zijn ze er van uitgegaan dat je de liften niet open wil zetten omdat ze die iets van locatie veranderd hebben, bijgevolg zit de reling er nu niet in. Ik had hier wel nog een stuk catwalk dat omgebouwd kon worden, zodat ik alvast voor de twee dekrandliften een bruikbaar stuk reling had. Het zal niet helemaal identiek zijn met het echte, maar volgens mij kan het overtuigen.

80e713146af5783af2290915c4c28dfc.jpg


Van deze relingset van L'Arsenal had ik nog twee reepjes van 8.5cm, waardoor ik genoeg had voor nog 1 gewone lift.

17a28ee3de25ea41d460856edb3c8046.jpg


Die zie je hier. Nu ga ik nog op zoek voor de twee liftkokers van Hancock, waarbij ik de double bar reling van L'Arsenal wil ombouwen naar veiligheidsreling met 1 bar. Daarvan is ook nog genoeg over.

c12b12fdd47144b62445caa6e0ad81f8.jpg


Deze stukken reling had ik klaargelegd om in de primer te zetten, maar dit moest voordat ze werden vastgelijmd.

c02ae67dbe1330c752320fc06a0afb72.jpg


Essex kreeg nog een aanpassing zodat de single 5 inch guns de benodigde afstand kregen tot hun overkapping. Die is nogal stevig uitgevoerd en mocht de helft dunner.

08fced59f700acd70479921e469a30b4.jpg


Het is wel een lastige plek om materiaal weg te zagen. Je komt niet bij de achterzijde, dus worden de losgezaagde repen plastic opgerold als het deksel van een blikje sardienen.

3d484fb2e0483b6a20397d4ac23090d4.jpg


c09f85f711e5619f46d991fe3a16ddff.jpg


De kanonnen hebben nu acht millimeter ruimte. Gelukkig was dit bij de andere drie galerijen al voorzien, ook bij Hancock vooraan.

a503b389a4020a49cc3866cb694b66cd.jpg


Maar het bleek slechts een opwarmertje voor de ontdekking die ik toen deed. Misschien staat dit al ergens beschreven bij besprekingen van de Hancock-kit en had ik het niet onthouden, maar er zit een stuk teveel plastic aan het dek. Ik had voordien al een referentiefoto getoond waar bijgeschreven was dat de hap uit het dek voor een extra director later verwijderd zou worden. Ik dacht dat dit nog voor de indienstname was, maar toen zag ik de actiefoto uit 1944. Daar is de hap nog duidelijk zichtbaar, achter de kleinere inkeping voor de Bofors-installatie. Die inkeping zou een kleine moeite zijn om te verwijderen, ik wist dat er in het plastic dek een aanduiding zat dat het stukje dichtgemaakt was. Maar toen zag ik dat de verbreding van het dek een heel stuk verder naar achter begon tegenover de opening van de lift. Dit zorgt ervoor dat de twee directors voor de sponson op hangardekniveau een onbelemmerd zicht krijgen. Dit stuk dek heeft men niet opgenomen in de toevoeging die voor long hull Essex aan de kit werd gedaan, terwijl dat toch duidelijk nodig was voor Hancock en voor Ticonderoga, de andere long hull die Trumpeter uitbracht. Ook de expansievoeg lijkt niet op dezelfde plek achter de lift te moeten komen, maar dit wilde ik niet verleggen omdat dan stukken van het houten dek vervangen moesten worden.

72f37a027d421c8798729dfdd9f997d2.jpg


a301cb07584dd3646c094a5d1d74cdbf.jpg


Het kleine stukje aan de Bofors wordt weggehaald. Ook het trapje naar het directorplatform ernaast is al verwijderd.

6e30cda6a01bc1de360d850873f73772.jpg


Aftekening van het stuk dek dat er uit moet. De galerij die daardoor afgesneden raakt, moet een stuk verder naar achter, waardoor een deel van de catwalk dan weer wegvalt.

0dd1a1110b03a430115e31f4cfb45290.jpg


Dat wordt even op de tanden bijten, want ik moet zagen vlak naast een stuk van het houten dek.

78353572b41f5b77dfd1ec353064ecd4.jpg


Alles is goed afgelopen, ondanks wat misschien je eerste idee is bij deze foto. Ik heb de PE-rand naast het dek uit de weg geduwd met een potlood, zodat die niet gegrepen kon worden door de zaag. De hangarwand wijkt wat naar binnen, maar dat zal na het repareren van de catwalk niet zichtbaar zijn.

5ce98719c6fe7893504197c436995228.jpg


Hier zitten we al een aantal stappen verder, maar dit is slechts een uurtje na het begin van de werken. De dekrand is teruggekleefd, wat er aan catwalk weggenomen is buiten de foto is gebruikt om hier terug af te werken en de 20mm-galerij is helemaal rechts teruggekleefd. Nu alleen nog een stukje spare uit de kit om ze te verlengen tot aan de catwalk. Ik heb ook het trapje onder de dekrand verwerkt. De PE reepjes voor de goot naast het houten dek zijn hergebruikt, ook hier ontbrak op het einde nog maar een halve centimeter.

233ffadd2c7efe48808ff32f5386186b.jpg


Foto van de veiligheidsreling aan de dekrandlift van Essex. Voor Hancock is hetzelfde gebouwd.

c6084c05a471316a6f1d5bbda55154e7.jpg


Essex' voorste lift met de ongewijzigde L'Arsenal reling.

9907e7c5ca936b47d308ff37a8db73fc.jpg


9f9ef54899191cfdabd6373ccb9d1840.jpg


De liften van Hancock met reling waar de middelste bar uit gesneden werd. Het bleek te fragiel om de restjes van deze bar volledig weggeschuurd te krijgen, want de ladder werd hierdoor scheefgetrokken. Die stompjes zal je blijven zien.

dbf72debea2aca519172cd2c9d8f2c97.jpg


Hancock heeft drie van de vier double 5 inch guns ontvangen, maar de vierde was fout geschilderd. Het ontwerp uit Trojca was fout, hij moet helemaal lichtgrijs en ik heb hem half zwart gespoten. De blastbags die ik in dark earth had geschilderd, zijn daarom afgeplakt. Momenteel zijn er nog zeven extra directors gemaakt, want enkele waren kapot gegaan en er waren er nog zeker vijf extra nodig. Ook zijn alle AA-kanonnen nu klaar om de lopen gun metal te spuiten. Dat kon pas na een hele studie van hoeveel guns in zwart of blauwgrijs moesten, wat achter de rug is en hopelijk klopt.

8c4708fa42ec0f2c98cd3a56b89407d7.jpg


De figuren zijn in de primer gezet, lichtblauw voor de matrozen en bruin voor de vliegeniers. Ik heb later nog een blauwe in een bruine moeten omzetten.

eb5f3045e3a7d2405fddbe14d6083438.jpg


Over de blauwe figuren wordt verdunde Vallejo transparent blue aangebracht.

ebded695271dfe0359d59c4dd1a669c5.jpg


Bij de bruine is dit donkerroodbruin.

14f23dc2179fbbe60cbfc5dee9116540.jpg


Alle loopjes worden nu in gunmetal gespoten, met behulp van een papieren masker om de splintershields proper te houden. De gun stabilizer wordt zwart geschilderd.

02a5b60ca30d05dbaa2aaf86d6ae11bf.jpg


Hier en daar is er een locatie waar de plastieken steun weggehaald wordt omdat die een kleinere diameter heeft dan de basis van het kanon dat er op komt.

59a49a1598339f380b36920b364248e1.jpg


e240018bf5b94127309b1d7a94b637ce.jpg


Na een paar kleine spuitsessies heeft elk kanonnetje de juiste kleur. Ik heb wel een hele serie aangepaste 20mm teveel gemaakt voor de Essex, er zijn er zo'n 15 over. Voor Hancock toch wat minder. Van de Bofors-installaties bleek er uiteindelijk maar 1 te veel, dat had ik wat onderschat.

90c4c80385feaf80831fd0c13627a83e.jpg


Aan het eiland van Hancock zijn er ene paar lastige locaties waar de stukken moeilijk tussen gaan. Na deze foto zijn er een paar van de stukken verwijderd volgens een referentiefoto.

Een pakketje was nog niet uitgepakt en dat waren de torpedo's van Master. Omdat ik bij het bestellen niet goed opgelet had, waren dit early MK13 torpedo's. Aan het begin van de oorlog waren de door vliegtuigen afgeworpen torpedo's onbetrouwbaar omdat ze te diep in het water terechtkwamen en het stuursysteem ontregeld werd. Na experimenten kwam men met een verbeterd model, waarbij de kop van de torpedo ingepakt werd met een houten cylinder die zorgde voor meer weerstand bij het afwerpen. Daardoor kwam het projectiel zachter neer. Een kader werd over de stuurinrichting geplaatst. Deze toevoegingen vielen weg bij het raken van het wateroppervlak zodat de torpedo zijn koers kon verderzetten. Nu kwam dit systeem wel pas in maart 1944 in voege en ook niet overal even snel. Pas tegen de herfst waren ze wijd beschikbaar. Daarom kunnen ze volgens mij gebruikt worden voor Essex-carriers van vóór 1945.

162918104317f025dbe9b457907700b9.jpg


Hier zijn de gedraaide stukjes en een aantal van de schroefjes uitgepakt. Elke torpedo had twee contra-roterende schroeven. In de handleiding worden de bladen van deze schroeven een kant op geplooid. Men toont echter niet dat voor een correcte opstelling, de tweede schroef de andere kant op moet draaien, dus dat heb ik dan maar zelf geregeld.

f9b19843b77044961a91a1487d76247e.jpg


De stabilisatievinnen van deze set zijn veel makkelijker te installeren dan van de late war torpedo's, die ik voor de Princeton had gebouwd.

f1b9705e45cf9837ca508152fd94b3f4.jpg


De karretjes zijn nog dezelfde, ze zijn prachtig gedetailleerd. Ik heb meer karretjes dan torpedo's, maar dat hindert niet omdat bij Avenger bommenwerpers de torpedo in het bommenruim zit. De exemplaren die van de lege karretjes kwamen, zouden al in de vliegtuigen kunnen zitten.

580f20727da859943bd6a9d515d137af.jpg


Hier staat de hele vloot al gereed in dry-fit.

d141ae980008760c1e867dc2806ef21c.jpg


Ik herinnerde me dat er wat overschot was van de late torpedo's. Ik dacht dat dit alleen de extra karretjes waren en wat propelletjes. Ik was aangenaam verrast dat er ook nog een torpedo in zat, plus de staartaanpassing voor twee exemplaren. Voor Princeton konden er maar 9 Avengers voorzien worden. De tiende en nog een van de vroege torpedo's worden daarom ingezet voor Hancock.

dd44b7e2080268f6d6cb54d1002fcc7c.jpg


Alweer was het aartsmoeilijk om het kader rond de staart te plooien, zelfs van het exemplaar waar de vinnen al aan zaten. Dat komt omdat het er eigenlijk net niet rond past. Links zie je een groep linksdraaiende schroeven, een rechtsdraaiende en het overschot uit de late set. Onderaan ben ik net begonnen met de bouw van de tractoren uit de WEM Independence vliegtuigset. Deze driewielige tractoren waren voor de Dragon Independence kit maar als extraatjes toegevoegd, in die kit zitten al een aantal Clarktor trekkers. Helaas is Trumpeter bij de Essexen volkomen vergeten om boordvoertuigen toe te voegen. Op de koop toe vind ik nergens foto's van driewielers op Essex carriers. Ik besloot dus om de zes PE tractors te camoufleren als Clarktors en er een extra wiel aan toe te voegen.

ed76ef635fa87557b9cddd9740150bac.jpg


WEM heeft ook alle wieltjes in hun set als platte PE-stukken voorzien, dat wordt mee aangepast. Een gietraam dat ik had liggen, heeft de nodige diameter van 2,8mm. Gelukkig, want mijn enige alternatief was een bikkelharde messingbuis.

801c0c7687a37bdc9b19f7209a145700.jpg


De wielen moeten wel even dik zijn, er wordt dus wat geschuurd.

3e8533bfd4091438ac8dc7f6a68f63c9.jpg


Ik had de motorkap van de tractoren ook uitgesneden zoals bij een Clarktor. Een styreenbuis had de juiste diameter voor de voorwielen.

92deb037c9c52353ef55ca7f009df9fe.jpg


Ik was tijdelijk een wieltje kwijt, maar dit vond ik zonet terug, dus dit messing reservewiel is al terug vervangen.

a22e0531a0d59aba697b275e4e9a7357.jpg


Nu worden de spatborden gemaakt. Achteraan rond en vooraan recht.

812311eeff167ab60b6f827d6337fa3c.jpg


Om de plooi overal gelijk te leggen, worden deze stukjes PE-raam in de plooibank uitgelijnd.

aa7bfac71433c6f3364dea64d66ec25a.jpg


Dan worden ze allemaal over hetzelfde stukje plastic geplooid.

bedcccde3162f177d6eeac6b09ac2d24.jpg


Deze zijn klaar om te bevestigen.

efb9ca19fa05b1749f782c263680551a.jpg


Na deze foto werden de voorste spatlappen nog iets verlaagd en stuurwielen toegevoegd.

9da1997c6490df5950f28a1755af1f96.jpg


De rest van de attributen uit de WEM set: vier vorkliften, trekdissels voor vliegtuigen, drie torpedokarren en een heel aantal bommenkarretjes.

64abac15f780eee2f8941f5b94925f8c.jpg


De vorkliften moet je opvullen met styreen. De kleine bommenkarretjes had ik ook al voor de Princeton gebruikt.

9ec9c7d70f5f8e6850dfb106863c5b91.jpg


Dit zijn de torpedokarren, maar ik wil nog iets doen aan de nogal platte wieltjes.
 
Ok, dit is alles tot en met vandaag. Op de PC ondervind ik wel rare verschijnselen, ik ben ingelogd als Roy en er is een beveiligingsprobleem.
 
Man, man, man, wat een werk heb jij weer verricht. 500 man personeel? En in die schaal? Ik zou er gek van worden.
Komt er nog effe een vloot voertuigen en karren bij ook, te gek.
Maar ik blijf volgen met volle bewondering. 😲😲
 
Terug
Bovenaan