Het zal deze keer alleen over PE-stukjes gaan.
Een heleboel stukjes kunnen niet op het schip geplaatst worden, zonder ze eerst te schilderen. Als ze uitgesneden zijn, zijn ze dan weer heel kwetsbaar, dus ga ik deze zes frets in hun geheel schilderen.
Daarvoor gebruik ik niet de airbrush maar een spuitbus met grijze primer.
De stukjes reling kunnen in deze kleur blijven, maar er moeten ook twee frets vol dekonderdelen gekleefd worden.
Die worden in Vallejo Blauwgrijs gezet, wat overeenkomt met Ocean Grey 5O.
Bij Hancock had ik de liftvloer al vastgekleefd voordat ik de transverse girders aangeduid had met de Aquamarker. Voor het trekken van elk van de lijnen moest ik nu een stuk tape kleven. k was begonnen met de Hancock en die heeft de eenvoudigste PE-configuratie van de twee.
Hier is de reparatie te zien. Beide stoomkatapulten zijn hier opgekleefd. Aan het begin ervan loopt een expansievoeg. Die moet je doorsnijden waar het de stuurboordkatapult raakt. Zoals te zien is, is de verflaag op het PE zelfs met een primer erg kwetsbaar als er metaal aan raakt.
Ik moest alle lijmresten van tijdens het vastkleven van het dek weghalen waar het PE moest komen. Ook alle buitenste randen van het dek moeten weggenomen worden, gelukkig is dit voorgesneden. Een paar keer zat ik toch met die scalpel tussen de gallerijen.
Vreemd genoeg zijn een aantal grote stukken voor de barrières niet op voorhand uitgesneden, je vindt er zelfs weinig sporen van terug op het hout. Alleen de lijnen die gelijk liggen met de kiel zijn gebrand. Ik vermoed dat dit komt omdat ze lijnen moesten tekenen die net niet verticaal liggen, naast een hele hoop beplankingslijnen, waarbij kruispunten ontstaan. Dit betekent wel dat er een heleboel snedes gemaakt moeten worden in het dek, waar de barrières zo nauw mogelijk in moeten passen.
Waar de expansievoeg geplaatst was, moest ook nog een barrière gekleefd worden. Ik had er geen rekening mee gehouden dat die barrières heel wat plaats innemen.
Hier is de expansievoeg uit de vorige foto twee dekplanken opgeschoven en de barrières ingepast. Hancock heeft zijn PE op een stukje na opgekleefd gekregen. Er zal nog wel wat moeten bijgeschilderd worden.
Essex is zwaarder uitgevoerd, want er zijn faciliteiten om te kunnen landen via de boeg. Niet minder dan 8 barrières moeten hier uitgesneden worden, plus aan elke kant kabelspanners.
Ik moet het vervangstuk voor de lift nog graveren en ook de omtrek van het dek moet nog vervangen worden zoals bij Hancock.
Ook de Hancock krijgt zijn PE omlijsting. Vreemd genoeg zijn hier fouten gebeurd met het bepalen van de stuknummers, een nummer is over het stuk getekend en uitgeëtst. Gelukkig valt het niet te zeer op.
Ik merkte op dat er nog steeds een stukje van het dek geen beplanking had. Nu blijkt dat dit stukje dek er in het echt ook niet is. De veiligheidsreling van de lift zou de rand moeten vormen van het vliegdek, zoals op de foto van USS Boxer te zien is. Er is ook een beetje een overhang buiten de scheepswand, wat niet kan als de lift gelijk moet komen met het dek. Trumpeter verwacht dat je de lift omhoog zet en dan vormt dit uitstekende stukje een deel van de liftvloer. Ik heb in beide schepen de lift daar niet laten aansluiten. Er zit niets anders op dan dit stuk weg te halen uit het dek. daar komt uiteraard weer de cirkelzaag bij kijken.
Ik ben zo dicht mogelijk tot tegen het PE-stukje van de reling gegaan met het zaagblad.
Nog even bijschuren en dan kan dit straks in de verf.
Voor Hancock ging het zagen opnieuw vrij snel.
Maar bij het schuren bleek dat de scheepswand plots niet evenwijdig loopt met de liftrand op het gelaserde dek. Er blijft dus een overhang als je naar de boeg toe loopt.
De eenvoudigste oplossing hiervoor was een stukje metaalfolie voor de wand plakken.
Om het dek af te werken, moest ik nog een tweede liftrand voor op de achterste lift snijden. Mijn vorige creatie paste namelijk op een millimeter na niet, en hier komt het uiteraard op de millimeter aan. Het nieuwe stuk ligt over de lift, het niet passende stuk ligt bovenaan en het slecht geëtste stuk van Pontos ligt rechts. Ondertussen is het nieuwe stuk al in de primer gezet maar ik heb het nog niet blauw geschilderd.
Na het wegwerken van de blootgekomen stukjes PE op het dek kunnen we gaan markeren.
Afplakken van de dekmarkeringen zou met een maskeringsset kinderspel moeten zijn. Het bleek uit referentiefoto's dat Essex dezelfde markeringen ook na de verbouwingen behield.
Maar in plaats van de stroken te nummeren op de handleiding, moet je hier de lengte van vier stukken voor elke dekrand vergelijken. De tweede langste achteraan, de langste in het midden, de kortste daarvoor en de op een na kortste vooraan. Enkele hebben een systeem dat een beetje overlapt, maar dit is dan weer niet doorgetrokken naar allemaal. Bovendien was er een van de dekstreepjes niet gelaserd en bij twee andere ontbrak er een lijntje zodat ik ze er uit heb moeten knippen.
Voor de middelste lijn heb ik moeten meten vanaf de kant waar die moest komen. Bij het aanbrengen van deze tape had ik al een groot probleem ontdekt. Mijn spuitbussenprimer blijkt rommel te zijn, die je bijna op elk van de opgeplakte stukjes perfect af kan strippen met de tape. Zelfs de grote stukken PE van de katapult en de barriers waren er niet veilig voor.
Ik heb bij het spuiten nu vooral rekening gehouden met het vermijden van overspray, want de masking was niet voldoende uitgebreid om uit de losse hand te doen. Ik heb aan de binnenkant van de tape een obstakel neergelegd en bij de middellijn zelfs aan elke kant een.
Helaas was het uitpakken van de maskering een bittere pil, niet alleen was er van veel PE de verf terug afgetrokken, maar ik had de markering ook te nat gespoten en dus was er verder naar achteren ook ongelofelijk veel creep. Het hout zuigt blijkbaar de verf helemaal onder de tape.
Dus zal de rest van de avond waarschijnlijk een restauratiepoging omvatten. Gelukkig vond ik op geen van de foto's van Hancock een spoor van markering, alleen een wazige vorm van het hull number op het dek. Dit hoeft dus niet herhaald te worden.
Na de nieuwe airbrush heb ik me nu ook een dubbele holder aangeschaft.
Voor een H&S past hij met een zekere klemming, waardoor je de airbrush niet zomaar van de haak kan stoten.
Reparaties zijn al uitgevoerd aan het dek van de Essex, met eerst een laagje Lifecolor Deck Blue waar de verf onder de tape gelopen was. Daarbij werd de witte lijn met een stukje karton gemaskeerd.
Hier is het deck blue opnieuw ingeblend met het houten dek door zandkleur te misten. In feite is het nog verbeterd sinds de eerste verweringsbeurt, want door de blauwe verf is er meer diepte in gekomen.
Vergelijking tussen het dek van Essex met de markering en dat van Hancock. Dat ziet er nu wat saai uit. Maar voor Hancock kon het hullnumber toegevoegd worden.
Note the flight deck was cut away just aft of the port catapult, to provide an unobstructed view for a third Mark 37 director that would have been mounted on the former hangar-deck catapult sponson. Only Ticonderoga and Hancock actually had the cut, and it was later eliminated as BuAer considered the cut "a serious hazard to aircraft taking off."
Op deze foto zie je hoe het Hullnummer ijverig van het dek geschuurd werd, maar het is nog wel leesbaar. Zelfs al toon ik de Hancock in een iets later stadium met de uitsparing voor de director aan bakboord al dichtgemaakt, toch leek me dit een interessante toevoeging en ik had de masking ervoor al bij mijn Pontos set gekregen. Verder zijn er nog een paar donkere verkleuringen te zien op het vliegdek.
Door het nummer ook in Deck Blue te spuiten en dan weer te vervagen met zandkleur, krijg je het effect zoals op de foto. En alweer werd er wat primer van de katapult gestript.
Na het corrigeren van de uitgelopen witte lijnen kan het PE herspoten worden. Het dek moet dan wel afgeplakt.
Hier was het PE terug blauw gespoten.
Bij Essex heb ik ook de afstandsmarkering op het dek aangebracht, al vond ik er geen fotobewijs voor op het dek zelf. Dit zou op een luchtfoto ook nauwelijks te zien zijn, want ik moet er nu ook voor inzoomen om het te tonen. Ik vond het wel terug op de eilandopbouw, maar je krijgt het niet in zwart mee:
Deze nummertjes zijn met een dry-decal te plaatsen over de gespoten middellijn. Daarbij botste ik op twee problemen, die ik had kunnen voorkomen als ik het op voorhand geweten had. Ten eerste lag de middellijn niet kaarsrecht, want ik had die wel hier en daar gemeten ten opzichte van de buitenste tape voor de markeringen, maar er zat tot een millimeter speling in. Moeilijk te zien door de vage belijning over het plankenmotief heen. Maar bij het aanbrengen van de decal moest die mee bewogen worden met de afwijkingen in de lijn. Een tweede fout is dat de aanduiding in vier opeenvolgende lijnen op het decalblad staat. Om de nummertjes te lezen zullen de meesten een loep moeten bovenhalen. Daardoor valt het niet op dat elke nieuwe lijn nummers begint met het laatste nummer van de vorige lijn. Als je dit niet doorhebt (zoals ik bij drie van de vier lijnen) plaats je dus twee keer een zelfde lengtemaat achter elkaar. Daardoor is 50 procent van mijn lengetmaten tien tot twintig voet fout geplaatst. Alleen de voorste rij tot achter de lift heb ik opnieuw correct geplaatst. De decal kan ook niet opnieuw losgeweekt worden, want het is een wrijfdecal. Op de koop toe was de lijmkracht van de inkt op deze decal genoeg om opnieuw de verf van wat PE te trekken waar net een nummer op viel. Ik besloot om bij Hancock het niet uit te voeren aangezien die niet eens een middellijnaanduiding had.
Bij de katapult van Essex heb ik een stukje wrijfdecal moeten losknippen.
Het was nog een heel werkje om op de eilanden alle horizontale vlakken in te kleuren met Deck Blue.
Met dat achter de rug, besloot ik om de delen van de opbouw definitief vast te kleven.
Nu richten we even de aandacht op de bemanning, die ik nog nauwelijks besproken heb. Ik besloot over een paar weken dat er naast alle vliegtuigbemanningen en matrozen nog wat gunners moesten bijkomen. Vandaar deze toevoeging aan het appèl.
De printplaatjes staan behoorlijk bol, maar de mannetjes zijn prima geprint. Ik vond wel vier onvoltooide rompjes maar dit leek met opzet onvolledig. Ik probeer er nog een functie voor te vinden.
Een van deze doosjes past op drie satéstokken.
Je moet deze figuren wel ontdoen van een groot aantal printsteunen. Die komen vast nog ergens van pas.
Vergelijk met wat er in de Ion-pakketjes zit, dit is een stuk steviger en sneller afgeknipt.
Bij een vergelijking van Tori met Ion zijn die eerste wel iets groter van gestalte. Deze figuren zullen elkaar dan weer zelden tegenkomen want ze staan op andere plaatsen opgesteld.
Ik ben al twee keer satéstokjes moeten gaan bijhalen, er moeten figuren genoeg zijn voor de twee schepen.
Na een tijdje begint de stapel met doosjes te slinken. Gelukkig zijn deze figuren met twee knipjes los te maken.
Hiermee komen we al een eind, er zou 500 man moeten staan. Ik heb het tweede doosje met Tori gunners opzijgezet voor later, want Bofors kanonnen komen in nog wel wat projecten van me voor.
Ik had de platformen voor de 5-inch kanonnen fout gemonteerd. Het trapje moet aan de buitenkant komen. Maar de zijkanten van deze platformen waren al beschilderd volgens de camo. Ik moest dus de vloer losmaken van de wand, gelukkig zat die minder goed vast en het kwam los als ik er een hefboom onder stak. Helaas was dit bij beide schepen gebeurd. Hier zie je Essex met het achterste platform los. Ook de vuuropstellingen moesten omgedraaid worden om niet op het eiland gericht te zijn, maar omdat er verf tussen zat kwam de lijm makkelijk los.
De reling wordt geplaatst aan de dekranden. Bij Essex schiet er een heel stel relingen over in het PE-raam die niet in de handleidingen vermeld worden, maar alles lijkt afgebakend nu. Misschien heb je die parts nodig als je de Yorktown of Ticonderoga bouwt, maar dat mogen ze dan wel vermelden.
Alles past behoorlijk, alleen de catwalk naast het eiland zit bij beide schepen drie millimeter te ver naar achter. Die had ik van tevoren vastgemaakt en het blijkt niet helemaal uit te komen. Ik zal hier wat restantjes van de reling toevoegen. Er was wel een plek waar nog extra reling zou moeten komen, de voorste hangarluiken aan bakboord. Maar bij het nakijken op referentiefoto's klopte er iets niet.
Ik had de sponson gebouwd volgens het eerste ontwerp in 1942 en had daarna de hangarkatapult weggehaald, maar dan blijft er een plat vlak over.
Nu zag ik foto's van 1944 waar er iets op deze plek gebouwd was. Het leek of er net zoals bij Hancock 2 Boforsinstallaties geplaatst waren. Ik hoopte dat dit op de bestaande sponson kon gebouwd worden.
Maar na de kamikaze-aanval van 25 november zijn er enkele foto's gemaakt van dit gedeelte en het is duidelijk dat de sponson op dit moment even groot was als bij Hancock.
Ik ging even rommelen in wat er nog over was van de sprues van Hancock en daar zat nog een tweede exemplaar in van de barbettes die op de sponson passen. De reden daarvan is dat de positie voor de vuurleiding kan verschillen, de openingen daarvoor zitten anders dan bij Hancock en waren waarschijnlijk bedoeld voor Ticonderoga. Op de foto van Essex hierboven zijn er helemaal geen vuurleidingstorens te zien, misschien waren de Boforsinstallaties zelf op dit moment voorzien van radar. Let ook op het feit dat er boven de installaties Carley-floats hangen maar geen floater net baskets. Ik bedacht dat dit waarschijnlijk is om de vuurlinie te vergroten, dus moest ik ook vier baskets wehhalen.
De oude sponson moest er dus opnieuw af.
Ik heb van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de barbettes op het kitonderdeel te vervangen door een aantal stukken PE die nog te vinden waren bij Pontos. Die waren bedoeld om op de brug te plaatsen voordat die verbouwd was. In feite had ik dit al bij Hancock kunnen gebruiken.
Nu wordt de sponson verzaagd voor de bruikbare stukken. Het midden zal vervangen worden door Evergreenplaat.
Aan de binnenzijde kan ik nog magazijnhouders toevoegen, al weet ik niet hoe ver die zich uitstrekten. Het is op de foto's niet te zien.
Door nog een stukje plaat toe te voegen, past de nieuwe sponson nu tegen de romp.
Dat wordt dus even opnieuw een schilderfase. Hier was het nog niet geplamuurd, dat is ook al achter de rug.
De brandstofleidingen moesten hier over gelegd worden zoals bij Hancock.
De aansluiting van het dek met de hangar wordt gelijk gemaakt.
Er was nog een kwestie die moest opgelost worden. Ik heb de twee dekrandliften en drie van de gewone liften niet gelijk gezet met het vliegdek. Dat betekent dat er bijna 70 centimeter veiligheidsreling nodig is, iets waar ik op voorhand weinig aandacht aan geschonken had omdat het bij mijn vorige carrier inbegrepen zat in de PE-set. Bij Pontos zijn ze er van uitgegaan dat je de liften niet open wil zetten omdat ze die iets van locatie veranderd hebben, bijgevolg zit de reling er nu niet in. Ik had hier wel nog een stuk catwalk dat omgebouwd kon worden, zodat ik alvast voor de twee dekrandliften een bruikbaar stuk reling had. Het zal niet helemaal identiek zijn met het echte, maar volgens mij kan het overtuigen.
Van deze relingset van L'Arsenal had ik nog twee reepjes van 8.5cm, waardoor ik genoeg had voor nog 1 gewone lift.
Die zie je hier. Nu ga ik nog op zoek voor de twee liftkokers van Hancock, waarbij ik de double bar reling van L'Arsenal wil ombouwen naar veiligheidsreling met 1 bar. Daarvan is ook nog genoeg over.
Deze stukken reling had ik klaargelegd om in de primer te zetten, maar dit moest voordat ze werden vastgelijmd.
Essex kreeg nog een aanpassing zodat de single 5 inch guns de benodigde afstand kregen tot hun overkapping. Die is nogal stevig uitgevoerd en mocht de helft dunner.
Het is wel een lastige plek om materiaal weg te zagen. Je komt niet bij de achterzijde, dus worden de losgezaagde repen plastic opgerold als het deksel van een blikje sardienen.
De kanonnen hebben nu acht millimeter ruimte. Gelukkig was dit bij de andere drie galerijen al voorzien, ook bij Hancock vooraan.
Maar het bleek slechts een opwarmertje voor de ontdekking die ik toen deed. Misschien staat dit al ergens beschreven bij besprekingen van de Hancock-kit en had ik het niet onthouden, maar er zit een stuk teveel plastic aan het dek. Ik had voordien al een referentiefoto getoond waar bijgeschreven was dat de hap uit het dek voor een extra director later verwijderd zou worden. Ik dacht dat dit nog voor de indienstname was, maar toen zag ik de actiefoto uit 1944. Daar is de hap nog duidelijk zichtbaar, achter de kleinere inkeping voor de Bofors-installatie. Die inkeping zou een kleine moeite zijn om te verwijderen, ik wist dat er in het plastic dek een aanduiding zat dat het stukje dichtgemaakt was. Maar toen zag ik dat de verbreding van het dek een heel stuk verder naar achter begon tegenover de opening van de lift. Dit zorgt ervoor dat de twee directors voor de sponson op hangardekniveau een onbelemmerd zicht krijgen. Dit stuk dek heeft men niet opgenomen in de toevoeging die voor long hull Essex aan de kit werd gedaan, terwijl dat toch duidelijk nodig was voor Hancock en voor Ticonderoga, de andere long hull die Trumpeter uitbracht. Ook de expansievoeg lijkt niet op dezelfde plek achter de lift te moeten komen, maar dit wilde ik niet verleggen omdat dan stukken van het houten dek vervangen moesten worden.
Het kleine stukje aan de Bofors wordt weggehaald. Ook het trapje naar het directorplatform ernaast is al verwijderd.
Aftekening van het stuk dek dat er uit moet. De galerij die daardoor afgesneden raakt, moet een stuk verder naar achter, waardoor een deel van de catwalk dan weer wegvalt.
Dat wordt even op de tanden bijten, want ik moet zagen vlak naast een stuk van het houten dek.
Alles is goed afgelopen, ondanks wat misschien je eerste idee is bij deze foto. Ik heb de PE-rand naast het dek uit de weg geduwd met een potlood, zodat die niet gegrepen kon worden door de zaag. De hangarwand wijkt wat naar binnen, maar dat zal na het repareren van de catwalk niet zichtbaar zijn.
Hier zitten we al een aantal stappen verder, maar dit is slechts een uurtje na het begin van de werken. De dekrand is teruggekleefd, wat er aan catwalk weggenomen is buiten de foto is gebruikt om hier terug af te werken en de 20mm-galerij is helemaal rechts teruggekleefd. Nu alleen nog een stukje spare uit de kit om ze te verlengen tot aan de catwalk. Ik heb ook het trapje onder de dekrand verwerkt. De PE reepjes voor de goot naast het houten dek zijn hergebruikt, ook hier ontbrak op het einde nog maar een halve centimeter.
Foto van de veiligheidsreling aan de dekrandlift van Essex. Voor Hancock is hetzelfde gebouwd.
Essex' voorste lift met de ongewijzigde L'Arsenal reling.
De liften van Hancock met reling waar de middelste bar uit gesneden werd. Het bleek te fragiel om de restjes van deze bar volledig weggeschuurd te krijgen, want de ladder werd hierdoor scheefgetrokken. Die stompjes zal je blijven zien.
Hancock heeft drie van de vier double 5 inch guns ontvangen, maar de vierde was fout geschilderd. Het ontwerp uit Trojca was fout, hij moet helemaal lichtgrijs en ik heb hem half zwart gespoten. De blastbags die ik in dark earth had geschilderd, zijn daarom afgeplakt. Momenteel zijn er nog zeven extra directors gemaakt, want enkele waren kapot gegaan en er waren er nog zeker vijf extra nodig. Ook zijn alle AA-kanonnen nu klaar om de lopen gun metal te spuiten. Dat kon pas na een hele studie van hoeveel guns in zwart of blauwgrijs moesten, wat achter de rug is en hopelijk klopt.
De figuren zijn in de primer gezet, lichtblauw voor de matrozen en bruin voor de vliegeniers. Ik heb later nog een blauwe in een bruine moeten omzetten.
Over de blauwe figuren wordt verdunde Vallejo transparent blue aangebracht.
Bij de bruine is dit donkerroodbruin.
Alle loopjes worden nu in gunmetal gespoten, met behulp van een papieren masker om de splintershields proper te houden. De gun stabilizer wordt zwart geschilderd.
Hier en daar is er een locatie waar de plastieken steun weggehaald wordt omdat die een kleinere diameter heeft dan de basis van het kanon dat er op komt.
Na een paar kleine spuitsessies heeft elk kanonnetje de juiste kleur. Ik heb wel een hele serie aangepaste 20mm teveel gemaakt voor de Essex, er zijn er zo'n 15 over. Voor Hancock toch wat minder. Van de Bofors-installaties bleek er uiteindelijk maar 1 te veel, dat had ik wat onderschat.
Aan het eiland van Hancock zijn er ene paar lastige locaties waar de stukken moeilijk tussen gaan. Na deze foto zijn er een paar van de stukken verwijderd volgens een referentiefoto.
Een pakketje was nog niet uitgepakt en dat waren de torpedo's van Master. Omdat ik bij het bestellen niet goed opgelet had, waren dit early MK13 torpedo's. Aan het begin van de oorlog waren de door vliegtuigen afgeworpen torpedo's onbetrouwbaar omdat ze te diep in het water terechtkwamen en het stuursysteem ontregeld werd. Na experimenten kwam men met een verbeterd model, waarbij de kop van de torpedo ingepakt werd met een houten cylinder die zorgde voor meer weerstand bij het afwerpen. Daardoor kwam het projectiel zachter neer. Een kader werd over de stuurinrichting geplaatst. Deze toevoegingen vielen weg bij het raken van het wateroppervlak zodat de torpedo zijn koers kon verderzetten. Nu kwam dit systeem wel pas in maart 1944 in voege en ook niet overal even snel. Pas tegen de herfst waren ze wijd beschikbaar. Daarom kunnen ze volgens mij gebruikt worden voor Essex-carriers van vóór 1945.
Hier zijn de gedraaide stukjes en een aantal van de schroefjes uitgepakt. Elke torpedo had twee contra-roterende schroeven. In de handleiding worden de bladen van deze schroeven een kant op geplooid. Men toont echter niet dat voor een correcte opstelling, de tweede schroef de andere kant op moet draaien, dus dat heb ik dan maar zelf geregeld.
De stabilisatievinnen van deze set zijn veel makkelijker te installeren dan van de late war torpedo's, die ik voor de Princeton had gebouwd.
De karretjes zijn nog dezelfde, ze zijn prachtig gedetailleerd. Ik heb meer karretjes dan torpedo's, maar dat hindert niet omdat bij Avenger bommenwerpers de torpedo in het bommenruim zit. De exemplaren die van de lege karretjes kwamen, zouden al in de vliegtuigen kunnen zitten.
Hier staat de hele vloot al gereed in dry-fit.
Ik herinnerde me dat er wat overschot was van de late torpedo's. Ik dacht dat dit alleen de extra karretjes waren en wat propelletjes. Ik was aangenaam verrast dat er ook nog een torpedo in zat, plus de staartaanpassing voor twee exemplaren. Voor Princeton konden er maar 9 Avengers voorzien worden. De tiende en nog een van de vroege torpedo's worden daarom ingezet voor Hancock.
Alweer was het aartsmoeilijk om het kader rond de staart te plooien, zelfs van het exemplaar waar de vinnen al aan zaten. Dat komt omdat het er eigenlijk net niet rond past. Links zie je een groep linksdraaiende schroeven, een rechtsdraaiende en het overschot uit de late set. Onderaan ben ik net begonnen met de bouw van de tractoren uit de WEM Independence vliegtuigset. Deze driewielige tractoren waren voor de Dragon Independence kit maar als extraatjes toegevoegd, in die kit zitten al een aantal Clarktor trekkers. Helaas is Trumpeter bij de Essexen volkomen vergeten om boordvoertuigen toe te voegen. Op de koop toe vind ik nergens foto's van driewielers op Essex carriers. Ik besloot dus om de zes PE tractors te camoufleren als Clarktors en er een extra wiel aan toe te voegen.
WEM heeft ook alle wieltjes in hun set als platte PE-stukken voorzien, dat wordt mee aangepast. Een gietraam dat ik had liggen, heeft de nodige diameter van 2,8mm. Gelukkig, want mijn enige alternatief was een bikkelharde messingbuis.
De wielen moeten wel even dik zijn, er wordt dus wat geschuurd.
Ik had de motorkap van de tractoren ook uitgesneden zoals bij een Clarktor. Een styreenbuis had de juiste diameter voor de voorwielen.
Ik was tijdelijk een wieltje kwijt, maar dit vond ik zonet terug, dus dit messing reservewiel is al terug vervangen.
Nu worden de spatborden gemaakt. Achteraan rond en vooraan recht.
Om de plooi overal gelijk te leggen, worden deze stukjes PE-raam in de plooibank uitgelijnd.
Dan worden ze allemaal over hetzelfde stukje plastic geplooid.
Deze zijn klaar om te bevestigen.
Na deze foto werden de voorste spatlappen nog iets verlaagd en stuurwielen toegevoegd.
De rest van de attributen uit de WEM set: vier vorkliften, trekdissels voor vliegtuigen, drie torpedokarren en een heel aantal bommenkarretjes.
De vorkliften moet je opvullen met styreen. De kleine bommenkarretjes had ik ook al voor de Princeton gebruikt.
Dit zijn de torpedokarren, maar ik wil nog iets doen aan de nogal platte wieltjes.