Allen bedankt voor de reacties. Na een druk weekend in Waregem, waar de Columbia in ABSD1 een Best of Show haalde, was er terug tijd om aan de schepen te werken. Deze keer was de dioramabase aan de beurt. Er bestaan foto's van meerdere Essexen aan 1 aanlegkade, maar dan zijn ze meestal in de mottenballen of in reparatie. Ik had de airwing zo samengesteld dat die grotendeels aan dek staat, dus moest ik de schepen afzonderlijk houden. Beide hadden ze een vitrine nodig van 85 x 25 centimeter. De hoogte van de mast tot aan de waterlijn is 15 centimeter, waar ik nog een sokkel van 2 à 3 centimeter bij reken. De vitrines worden dus ook 20 centimeter hoog.
Ik heb ondertussen een beproefde werkwijze waarbij aan de basis een stevige boekenplank ligt. Die heeft de afmetingen van de stolp die er over komt. Hier zijn beide net gezaagd.
Daarrond worden standaard witgeschilderde grenen profielen uit de bouwmarkt in verstek gezaagd. Daarvoor heb ik nu een verstekblokje gekocht, want mijn ouderwetse verstekzaag leverde altijd ondermaatse stukken op.
Voor het opstaande deel van de sokkel gebruik ik PVC L-profiel van 2x1 cm. Voor de ABSD was dat blijkbaar nog bijna 3 cm en voor Zuikaku nog hoger.
Ook die worden in verstek gezaagd met de Dremel.
Dit vormt een aansluitend geheel waar ik nu alleen nog het water in moet "gieten".
Een van de planken is wat gebogen en er kruipt wat werk in het gelijk leggen van het kader.
Om dit op te vullen ga ik deze keer geen multiplex gebruiken, maar styropor verpakkingselementen voor parasolgewichten. Die hebben een opstaande kant waardoor er nog materiaal bespaard kan worden binnenin.
Deze elementen worden allemaal afgesneden op een afstand van 11,3 cm.
Zo vullen ze de ruimte van 23 cm op in de twee kaders, met nog wat ruimte aan de kanten voor een laagje plaaster. Die is nodig om de bovenkant egaal te maken, want dit styropor is maar een centimeter dik. Het wordt nog afgesneden op een hoogte van drie centimeter.
Nu komt de laag plaaster, die de stukken nog wat beter aaneenzet en waarmee de afgeronde kanten van het styropor opgevuld worden.
Hancock is hier al een keer op zijn plek gezet, zodat hij volledig aansluit met het water.
Essex volgt dan. Als dit droog is en de schepen klaar zijn om te water te laten, ga ik weer waterpasta smeren. Maar dan moet de romp eerst wat verweerd zijn. Ik stelde vast dat de schepen zo zwaar beladen werden, dat de zwarte lijn op referentiefoto's niet boven het water uitsteekt. Ik ga ze toch wat bijschilderen, want het rode plastic schemert er nu door.