Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Er zijn delen van het forum zoals de boodschap rond de update waar ik niet kan reageren, en anderen wel. Misschien scheelt er toch nog iets.
@Erwin: bedankt voor je reactie!
 
Dit schaal is toch uw handelsmerk geworden en het resultaat zal er ook weer zijn.
Was al onder de indruk van uw vorig werk en deze beloofd ook veel.
 
Steven , gisteren waren mijn vrouw en ik blij u nog eens te ontmoeten na zo lange afwezigheid
Man man ge zijt weer goed bezig waar ge de moed blijft halen
Zeer indrukwekkend hoor en zeker leuk en leerrijk om naar te kijken
Marc
 
Allen bedankt voor de reacties. Na een druk weekend in Waregem, waar de Columbia in ABSD1 een Best of Show haalde, was er terug tijd om aan de schepen te werken. Deze keer was de dioramabase aan de beurt. Er bestaan foto's van meerdere Essexen aan 1 aanlegkade, maar dan zijn ze meestal in de mottenballen of in reparatie. Ik had de airwing zo samengesteld dat die grotendeels aan dek staat, dus moest ik de schepen afzonderlijk houden. Beide hadden ze een vitrine nodig van 85 x 25 centimeter. De hoogte van de mast tot aan de waterlijn is 15 centimeter, waar ik nog een sokkel van 2 à 3 centimeter bij reken. De vitrines worden dus ook 20 centimeter hoog.

a66ccce9f3368e67d54371797781a734.jpg


Ik heb ondertussen een beproefde werkwijze waarbij aan de basis een stevige boekenplank ligt. Die heeft de afmetingen van de stolp die er over komt. Hier zijn beide net gezaagd.

50bd48055f6198b6f29dfaa44a6a58d0.jpg


Daarrond worden standaard witgeschilderde grenen profielen uit de bouwmarkt in verstek gezaagd. Daarvoor heb ik nu een verstekblokje gekocht, want mijn ouderwetse verstekzaag leverde altijd ondermaatse stukken op.

ccfbd178fe1b5b574710038f3034da5c.jpg


Voor het opstaande deel van de sokkel gebruik ik PVC L-profiel van 2x1 cm. Voor de ABSD was dat blijkbaar nog bijna 3 cm en voor Zuikaku nog hoger.

376a9f64c91fd9f6af069a91d3426f13.jpg


Ook die worden in verstek gezaagd met de Dremel.

ffb01fbe6706d1a69e5582ca4e1e820e.jpg


Dit vormt een aansluitend geheel waar ik nu alleen nog het water in moet "gieten".

fbc98d0ab51b8f086afd8196db1dfb61.jpg


Een van de planken is wat gebogen en er kruipt wat werk in het gelijk leggen van het kader.

634138ac77a9c1fbdd73c6648fb9fad1.jpg


Om dit op te vullen ga ik deze keer geen multiplex gebruiken, maar styropor verpakkingselementen voor parasolgewichten. Die hebben een opstaande kant waardoor er nog materiaal bespaard kan worden binnenin.

d4413c1408d30a6cc6cce0ad65a2d466.jpg


Deze elementen worden allemaal afgesneden op een afstand van 11,3 cm.

98278431de7ddc6378c3ac0e2789c7f8.jpg


Zo vullen ze de ruimte van 23 cm op in de twee kaders, met nog wat ruimte aan de kanten voor een laagje plaaster. Die is nodig om de bovenkant egaal te maken, want dit styropor is maar een centimeter dik. Het wordt nog afgesneden op een hoogte van drie centimeter.

f0feae9b050227394586a5b507edc03f.jpg


Nu komt de laag plaaster, die de stukken nog wat beter aaneenzet en waarmee de afgeronde kanten van het styropor opgevuld worden.

383a4673cd8b8a3c34fab6b6b5c5cc58.jpg


Hancock is hier al een keer op zijn plek gezet, zodat hij volledig aansluit met het water.

1ffd3c2d48b1560a54c289d50eb8e266.jpg


Essex volgt dan. Als dit droog is en de schepen klaar zijn om te water te laten, ga ik weer waterpasta smeren. Maar dan moet de romp eerst wat verweerd zijn. Ik stelde vast dat de schepen zo zwaar beladen werden, dat de zwarte lijn op referentiefoto's niet boven het water uitsteekt. Ik ga ze toch wat bijschilderen, want het rode plastic schemert er nu door.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Marc. De verwering van de romp is nu gevorderd, je ziet verschillende voorbeelden van enerzijds de Tamiya grijze en zwarte washes voor de paneellijnen en daarna de Lifecolor verweringsset met groene aanslag, dekverwering (wat ik gebruik voor roestvlekken), zoutsporen en verwijderingsagent. Het verwijderen lijkt vaak even goed te gaan met water als met de agent. Na deze sessie ben ik van plan om wat te gaan deppen om verfbeschadigingen te maken.

ff8f070e48d27bd98a72146c82433e35.jpg


32919e0dd34c552dec76d7cd9f0e2385.jpg


502a3808d6bb3a719d59fe7a059500ba.jpg


c6b0c6b231a8bf341a6f83cc345d81f8.jpg


6fa41ae65f6543a78c0d04f087b8feed.jpg


640022f91e4b393580c9d413354d5bc0.jpg


5ed0980d81603425c8a6c6f144ef6125.jpg


7a852e91a77b377752d2ac0bafa9d231.jpg


ed39c7fcd8093c0e923ac6adc292b9f7.jpg


8ed14fb13c4e2c76139faa23f23aa44d.jpg


faad51b0d21314c02633d95413ad8ecf.jpg


b474441cd31b292624fe1eae3f4eefd9.jpg


8f81e6e2345de49df11c951d97d55bc8.jpg


7d11fe2107dae19aab196ba9be1a3e6e.jpg


a065849ebd1a0bdfd5f4f2dea5c441b4.jpg


34e9cfdb1313d79aaf0b7acb193025ab.jpg


4269e62f0334dea89029df40aeac1703.jpg
 
@Modest: sierduiken misschien.
Bedankt voor jullie reacties, de schepen zijn nu volledig verweerd op de romp. Hier zie je Essex. Let op de toegevoegde decal, die had ik nog uit de LST-set. Je hebt daar elk getal maar 2 keer, dus is dit de omgedraaide 6 en zit de echte 9 op de Hancock samen met de 1.

75e3635c15209be0f8a72442eafaa7ef.jpg


50e09bba3e612fd9a41146fc84bd62cc.jpg


17ed2b8179adba059e0445e052850c71.jpg


18e3a07a58abe25dad3cacfec8bbc23a.jpg


3c731b53c37f3c234e84998e110403a6.jpg


Ik had nog even de tijd om de naambordjes die bij de kits zaten, wat te fatsoeneren. Ze waren vrij ruw gegoten en ik bedacht dat de achterkant van de plaatjes wel eens zichtbaar kon zijn door het glas heen. De uitdrukpunten moesten er dus uit. Die heb ik met secondelijm opgevuld.

b5675db4bcaa60034dadef5a851d782a.jpg


Even oppoetsen en de gietnaad wegschuren.

8f64b71ea89b263198a4d87b58e5f31c.jpg


Dan kon er wat gespoten worden. De bordjes in goudverf uit een spuitbus en de torpedo's en karretjes in Gunze USAF grijs. De twee schepen werden volledig met Vallejo matvernis behandeld.

40bbb15eb4f62e972e8c68ce4450ff05.jpg


Ik probeerde eerst om de achtergrond donker te maken, maar dit zou ik niet erg keurig hebben kunnen schilderen. Dan maar de letters in donkergrijs.

13083ece1e7edfcf181ae282cf30cc9d.jpg


Toen was het tijd om de schepen op het water vast te maken. Na de pogingen om de ABSD te verplaatsen die al gedeeltelijk op zijn grondstuk gelijmd was met dit waterproduct van AK, besloot ik dat een bevestiging van de Essex met schroeven niet nodig was en gebruikte de waterpasta zelf als lijm. Het zal wel minder goed hechten aan plaaster dan aan hout, maar het zal ook niet zomaar loskomen.

e9e9aa3fb90b90318ec00426c555347a.jpg


Het kleurverschil vooraan de boeg is te verklaren doordat ik een restje van het vorige project opgebruikt heb. Dit was wel al iets taaier geworden.

70f5195b68acd233f051ca35e36c756e.jpg


Daarom ben ik er nog eens over gegaan met vers spul. Aan de boeg moest ik het water nog glad kunnen strijken. Golven horen pas op 1/3 van de scheepslengte te breken. Ik strijk ze steeds vanuit de boeg naar achteren uiteen.

1dbbb88286eab05ecd49fa060b295656.jpg


De basis is er nu, alleen nog golven toevoegen.

c46f1fd6067171280d9adf1ffe6fdd21.jpg


Eerst wordt de zijkant van de plank ingesmeerd. Het verschil met de Zuikaku is dat daar het water al op de dio zat nog voor die in het kader gezet is. Nu heb ik het gelijk afgestreken met het witte plastic. Hancock wacht nog op zijn beurt.
 
Het einde van een fantastische dubbelbouw lijkt in zicht.
Je zegt beide schepen vernist te hebben, geeft dat geen problemen bij die ultrafijne PE railings? Riskeer je daarmee niet om de openingen dicht te spuiten?
 
Bedankt, Erwin. Het vernis wordt steeds 50/50 verdund met water en wordt vooral geconcentreerd waar het glanst. De romp was immers met p+ voorbereid voor de verwering. Ook op de galerijen waren onvermijdelijk lijmvlekken van al die kanonnetjes. Dit wegwerken is belangrijker dan dat er wat gaatjes zouden dichtgaan, wat volgens mij nog niet het geval kan zijn. Er is wel een ding dat bij de draadnetten jammer is als je ze in PE uitwerkt. Die zitten steeds vol touwen met vlotters, maar dat valt altijd weg. Die netten worden dus te doorzichtig...
 
Wow... prachtig Steven, maar verwacht zeker niet zoiets van mijn Rangertje hoor ; ik zal al blij zijn als het vanaf twee meter afstand op de boxart lijkt. (bovendien is de Ranger geen waterline model).
 
Bedankt voor de fijne reacties. Deze foto's tonen hoe de schepen hun waterdiorama's tegelijkertijd worden afgewerkt. Nu was Hancock aan de beurt voor een dekkende laag Pacific blauw.

c9897968d029a2df8a7b3f3e42d722e7.jpg


7582988b7d15b3dfdf2141dda8baaf0f.jpg


Er worden nog wat golven toegevoegd, maar Hancock gaat niet even snel varen als Essex. De bedoeling is dat er een landing op uitgevoerd wordt, want bij Hancock heb ik meer plaats achter het schip gelaten dan bij Essex. Op die laatste zal de katapult gebruikt worden.

1fa89c52d88aadf93a0f72f94dd488f8.jpg


a1d30e2dbe0b8fcdb97aa7d40833204d.jpg


f724e8a770e912c623edea001466e54d.jpg


abc69cafe744bf9f72fd5bb72e761954.jpg


Van Essex vond ik deze foto waar je de deining rond het schip goed kan bestuderen.

998ff94607ff49ae74a3258df82928f6.jpg


Dit wordt toegepast op het diorama.

1d0508589ce0813fc4539d6ec90b4ecd.jpg


01631e430c02fdded21845f233ae7662.jpg


Door veel materiaal op te scheppen, ontstaan er hier en daar wel duidelijke kleurverschillen.

ec9f759ced4d16a6798b1ea9796380bd.jpg


Nu gaan we met Water Foam van AK de golftoppen maken.

268e2a3a267edb4273f215fda016eeca.jpg


De boeggolf van Hancock gaat zo'n vijf centimeter door, maar dan houdt die op.

1775cd668647cd4daee7c088b7103a2a.jpg


De golfjes die aangelegd waern, worden nu omzoomd met het schuim. Waar het water tegen de romp slaat, wordt overal schuim toegepast.

0ec37447205be6d92b93377528f30010.jpg


Het schip laat een schuimspoor achter op de golven.

f49b2037a74631ca7e5510c2549dd044.jpg


De golven worden zwakker naarmate ze verder van het schip gaan.

3ba4f3576d4c4d1f23da2edf5c8440e3.jpg


62a04d715ec4e7d59b7f8484fba76b7f.jpg


111a75023159f627b1a90d0f2ca56275.jpg


Nu dat afgelopen is, kunnen de antennes op hun plek. Bij Hancock heb ik ze neergelaten zodat de landing niet gehinderd wordt.

95f03ecc973c88ce654e899b4bcdce5a.jpg


b6a3de821f2219721da0f1cfa4c02a99.jpg


Essex heeft de tweede lift al gekanteld, dan kunnen de antennes ook opgericht worden.

f1dead0ecd4bb1a94cf3bf3c4aecc46f.jpg


c23b4aad16ddc37585a8d7ee2ab73563.jpg


ba6812efe37b1c65ddf3478c395aa5b2.jpg


Bij deze kon ik nog wel makkelijk de golfpatronen toevoegen.

dd95ff2fe57eb92881b70b3cf4d0dea4.jpg


Voor het naambordje van Hancock wordt er in het kader geboord.

294c5b2f67bbe9e600f9340186f49c06.jpg


Het bordje zit er nu stevig op gelijmd.

33b3b00a25149d19657e693094ba1bb7.jpg


Het leek me handig om de rigging nu al te doen, voordat het dek vol vliegtuigjes staat. Ik probeer de antennedraden niet strak te spannen maar ze mogen niet kronkelen.
 
Hoi Steven even bijgelezen , zeg kerel wat is dat hier weer allemaal ik heb ogen tekort om alles goed in mij op te nemen , maar vind zoals altijd toch geweldig wat dat gij hier ons voorschotelt
Prachtig
Marc
 
Mooi werk toch weer.
Bij uw werk kan je alleen nog maar muggenziften want het is steeds top.
Hier val ik op die drie haaienvinnen die later terug komen en een zelfde patroon hebben.
Het zijn wel foto's van dichtbij en zal in zijn geheel niet meer opvallen.
Maar het blijft muggenziften.

1727594976106.jpeg
1727595412198.jpeg
 
Een vraagje Steven ; hoe gebruik je die "liquid pigment" van Lifecolor, ik heb ze net ook besteld.
 
Terug
Bovenaan