Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Wat die kraan betreft: was het niet zo dat deze altijd eerst werd uitgehaald en geparkeerd werd naast het eiland? Op die manier kon de kraan tussenkomen als er iets fout ging bij de vliegtuigen hetgeen nu bijna niet mogelijk zou zijn.

Verder een beetje dezelfde opmerking als Dancooper: alle luchtafweer bemand maar de vliegtuigen op parade.
 
Bedankt voor de reacties. Bij modernere carriers staat die kraan gewoonlijk bij het eiland, maar op de meeste referentiefoto's van Essexen waar je een overzicht van het dekt hebt, met veel vliegtuigen, is er geen spoor van de kraan te bekennen. Dus moet hij via een lift afgedaald zijn, wat ik hier uitbeeld. Er is zelfs een weggetje open van die lift tussen de Hellcats en de Avengers naar stuurboord en een naar de Helldivers vooraan. Verder moet je er ook rekening mee houden dat er steeds training wordt gehouden met het geschut ook al is er geen actieve gevechtssituatie. Een target wordt dan gesleept door een jager en er was wel wat competitie tussen de schepen om de beste gun crew te hebben.
 
Bedankt, Marc. Maandag heb ik de afdekglazen opgehaald in de reptielenwinkel. Helaas was er iets misgelopen tijdens de productie en waren ze geleverd met een van de uiteinden open.

138359f4ca425a4a1d447139d3215d80.jpg


Linksboven zie je de gevraagde maten en hoe het glas over de bodemplaat past. Er is een uitsparing die als uiterste maten 85 x 25 centimeter heeft en die negen millimeter breed is. Rechtsboven zie je wat er in de winkel aankwam. Gelukkig had de winkelier de nodige skills om de bodemplaat los te snijden en een kant dicht te maken. Daarbij heeft hij wel bij een van de bakken drie millimeter overmaat gehad, zodat de korte kanten uitsteken. Omdat dit allemaal niet volgens afspraak was en de modellen dit weekend in Veldhoven moeten staan, is er afgesproken dat de producent nieuwe, passende exemplaren voor me maakt en dat deze bouwsels tijdelijk dienst zullen doen. Ik kreeg er nog per stuk dertig euro korting op. Mijn plan is om ze dan later te recupereren voor schepen van vergelijkbare afmetingen, waarvan ik er al een paar heb zoals Richelieu en North Carolina. Of misschien kan op 1/400 CVN-65 Enterprise hier ook in.

3fb9f77cff6916ba712e03ef13dc77ee.jpg


Het grootste probleem is de overlengte van 8 mm, waardoor de bakken niet meer in de groef passen. De breedte klopt wel en daardoor steunt alleen de korte kant op het kader. Mijn oplossing voor dit weekend is om de groef op te vullen met PVC. Daarom trok ik naar de Hubo.

9d88c97005b7e02d6d101f04ebe31505.jpg


Ik had eerst een heel plan uitgedokterd om de buitenzijde van de bak aan het zicht te onttrekken door er een PVC profiel rond te maken. Daarom liggen hier verschillende U-profielen. De twee PVC-latten dienen om de sleuf te dichten, maar er lag niks van maar 9 millimeter breed.

7f9b1ec5648135fe30f147bbcaf9d72b.jpg


Daarom moeten er twee latten overlangs gezaagd worden. Eentje is 3 mm dik en dit gaf al wat problemen voor de Dremel om door te raken. Een tafelzaag heb ik niet.

04b4ee217951a2d6546d0ca2c16f730a.jpg


Na een halfuurtje worstelen met de lat kon de lange kant opgevuld worden. Dit zou voldoende stevigheid moeten geven voor het glas.

8ebe1cca1b8b8fc34b867b0ea9cdfd13.jpg


Zoals hier te zien is, zal dit esthetisch weinig uitmaken.

063fe25994be170f1c9aaf1e8a38e4b7.jpg


Hancock is dus al voorzien van zijn overkapping.

1eec837f4d086486a192dc34a3c120f4.jpg


Maar voor het andere exemplaar moest er rekening gehouden worden met drie millimeter overhang van de twee zijkanten. Daarom heb ik deze lat 5 millimeter dik gekocht. Omdat deze minimaal 28 millimeter breed verkocht werd, zal deze lat dus tweemaal overlangs gezaagd moeten worden.

0e9af65a8df2a8b6f96aa51b089c0892.jpg


2ea07f3ceba81af5cafdabcb925a0b03.jpg


Dat heeft me zeker een uur gekost en resulteerde in een berg zaagsel. Uiteindelijk bleek het sneller te gaan als er met de graveerder van Tamiya in de zaagsnede gekerfd werd, maar die gaat er ook niet helemaal doorheen.

a6423dfbf8983af3169ec4bab9e2ff0a.jpg


De lat was met vijf millimeter nog niet dik genoeg, dus werd er nog een millimeter aan toegevoegd.

f43637442cc30c32fb28e3a0d107909b.jpg


Hier past nu ook de tweede bak op.

55524866652523bfb1cd606d50d1c48c.jpg


Bij beide schepen was ik nog een onderdoorgang vergeten toe te voegen. Hier ligt die net boven de plek waar hij onder zou moeten zitten.

b690a1ef12646bb43a3471e96190de8e.jpg


Hier zie je bij Hancock de toegevoegde gang.

d8c3a9bf039719300832d61f736cd91d.jpg


Er was nog geen bevestiging voor de uiteinden van de drie gieken die aan elk schip vastzitten. Op foto's waren dit driehoekige frames. Hier wordt er eentje gescratcht voor Essex.

d8da73b976e1e6ff4c2441d41cea98a6.jpg


De achtersteven van Hancock had nog een aanpassing nodig, want er moest een panamakluis voorzien worden. Ik heb ook wat reling toegevoegd en twee laddertjes voor de directortorens.

1a628a6a33aa33c7ea7b98b22edfc143.jpg


Voor Hancock had ik een vlaggenmast toegevoegd en die was nog leeg. Gelukkig vond ik nog deze decal, waarschijnlijk van de Birmingham. Die wilde ik op dit stuk aluminiumfolie kleven.

a4ad2cf704a33dda641dd5a9c912ac17.jpg


Met wat Daco Sol zou die goed moeten doorzakken. Ik heb bij Hancock nog wat straaltjes buiswater gemaakt door een colsonbandje van een kledinglabel in partjes te knippen. Met secondelijm kan dat aansluiten op de waterpasta. Nu alle figuren toegevoegd zijn, kon er nog eens met matte vernis gesproeid worden. Toen was het voor mij welletjes geweest en waren beide schepen klaar voor de wedstrijd. Helemaal af zullen ze pas zijn als de resin floater nets van Modelmonkey aangekomen zijn (en als die passen in de baskets). Helaas zitten die nog ergens aan de overkant van de oceaan en geraken ze onmogelijk voor dit weekend hier. De foto's in de volgende post tonen de huidige stand van zaken.
 
Vandaag was het meer dan 20 graden buiten, ideaal dus om wat fotootjes te maken van het voorlopige eindresultaat.

b1bb89a54816ff41c9812e94be150ef4.jpg


6149fd6871cc9136ba094f6d44f15e2b.jpg


b18d3a9b75b05b487c556926117cf50e.jpg


c0cede09faea4ac256eeb238faaa4507.jpg


fc8ff2c7bbfa7cf7d66cc88e51f6a8b6.jpg


f5e5fcaab72559d10ed4834654eb9fed.jpg


5d6dd5d6d228dedd7b7cc2312609475f.jpg


912bf2de091437c4c0c0cebd9615a753.jpg


Hancock:

cc7c44e3814956b6716385af93999429.jpg


b18dee3d8de337368e43561a887e6b37.jpg


160d6d99e069e30df6dbf997fa96cd26.jpg


3f94f793c55b5cf80c0a1f9bc20c77e1.jpg


2c4c266c50ba5eeb057a831144ad4e83.jpg


70379bb232c9d2a051fe9712ba361e6e.jpg


bb50bdba61287ca91e6bb3e374b5a1b9.jpg


af9e72c84f346d1095b8a51f82b558c4.jpg


4e48c9bd459803933d828bf0358a0983.jpg


d7196f27d85b9cefcb53a2349863e13d.jpg


cfec966dea03f1ee692230656e313f90.jpg


800efb7d0f259cafae7304984af398e9.jpg


6f9283223b9f5f992e32a1113fa0e3bc.jpg


a86674144b85daf8edb49998a8cb8319.jpg


bc49ce52e03621c88c828b175c3dd104.jpg


cde13ade3ed67195c061f0932e922fde.jpg


bdf0c34ada717a375b2a93cf95fe2e59.jpg


35f55e314bf25f947397dc553940befb.jpg


f07df0994e9d1b5384cd647fc8735caa.jpg


Essex:

9f14ae006dc1806855e9bc2f0e8e9595.jpg


0cf6a2f5f4e56c005b390fd7a81b6653.jpg


e059b723a7e2aad105b4f3bda490503a.jpg


dab4edcd4be6bc4d20ed922dd31b51ad.jpg


f7b33cbd6fe1f5cb01eb50af5a82e018.jpg


740dfe1b773ce03f1c4b71b5a9fa6d3b.jpg


e7eeec2cdf45b9678195d25e9788fd24.jpg


8af95f6bf0e913964a67332c6f12a17f.jpg


07f525e0e934cd5b858bc8b620bbd35c.jpg


2dbbee0425776d12fc3997168d68f78a.jpg


eefb1b334c5f2e1dfb67dd1649157204.jpg


a97010372128a1667e5a434bf4594172.jpg


303eb67e6cc7bcd0adabc7547cbeb8b9.jpg


4a6624ede3beef7a4f7e9df22161704b.jpg


8de93783c92d7de22779cf420b738f10.jpg


60be41473dfcec62b7cb57da227c867b.jpg


e25010dda670702d5a0a1495d298f4f8.jpg


c1583f615c30cc14ce1583daae1fac22.jpg


26183185a1d291dac4c6f14d82255844.jpg


63acde87cd7d67040813119068386cb4.jpg


398a4bb575517e85bc504564d9487b45.jpg


4744e660e738aa6c20fb211fa4fcfb83.jpg


38d7158e7c8440881941c6a1c2b7e0eb.jpg


Met glazen afdekkap:

fa375202749a4c16c324a4497ce743f8.jpg


7e0cc77234174352b51a6422f08e1d76.jpg


e7527d1d728cd75d3b989bf43d58e719.jpg


0dff969250d85d76c8de620536564c0b.jpg


fdb0492ecdbc84f9f8caccfa194cca2e.jpg


Ik heb er onderaan nog voetjes op gezet, zodat ze van een tafel opgetild kunnen worden.

6d0dacc4853b94f6f4e7305c74465d1a.jpg


Dan nog wat sfeerbeelden op het dek.

90b4a689610451b81c81ddb91d071ae9.jpg


69d54ff9fae5a3bbdbd23158156bbc7b.jpg


53bf6c9c91fc8d6475029b19b885af1c.jpg


bc97835e99d4ca58b4322216e8cb404a.jpg


cfb0afbf4a993e8dd05620aca0128547.jpg


e90f4599323549e6066d41f75772c2e7.jpg


7b26d65540b224f4f803cffd16886194.jpg


55da9c8fa1657a1289c39545045b52bc.jpg


a284e4bd04f68cc2917519f473d3f1d5.jpg


4d5f46e373187e90ef6c0519da4a197c.jpg


0883fbae2756b655a54536539363f249.jpg
 
Diepe buiging en veel respect voor je geleverde werk.
Stiekem hoop ik op slecht weer zodat ik niet moet werken en naar Veldhoven kan afzakken.
 
Terug
Bovenaan