Bedankt, Rudi en Swaken. Zomersproeten zijn altijd een mooi gezicht.
We zijn weer een schildersessie verder. Er moet nog steeds een hoop klein grut geplooid en geschilderd worden, zoals de reddingsnetten en Carley Floats die overal aan de romp terug te vinden waren. De netten zijn in de kit voorzien als plastic blokjes, met het voordeel dat de ruimte in de netten opgevuld is met touwladdertjes. Ik ga in de plaats daarvan gebruik maken van de PE netten van WEM, waardoor die echt doorschijnend zullen zijn. Er zijn twee types voorzien, maar ik vind op de foto's van Independence alleen de afgeschuinde terug. Ik heb die dus gebruikt.
Ze zijn gemakkelijk rond een boortje te wikkelen, zodat je alleen de eindjes nog moet omplooien.
Ik had ze eigenlijk beter nog eens gelijmd, dit heb ik pas na de primer gedaan.
De zes extra kanonnen en eentje dat een vizier kwijt was, stonden ook snel gereed.
Er waren ook twee jeeps bij de kit, al hadden die een volle plastic voorruit. Ik heb die vervangen door PE uit de grote radarantenne van Dragon.
Het spuiten kon dan weer beginnen. Op de draaitafel lagen ook de vlotten en de sloepen klaar.
Dit stond snel in de Tamiya Light Grey. Daarbij waaide wel de voorruit van een van de jeeps weg.
Het ingewikkelde van de zaak is, dat de vlotten, netten, aanlegsteigers en sloepen mee in de camo gezet zijn met de rest van het schip. Ik moest dus goed controleren hoeveel er in elke kleur moesten.
Ik heb het geschut daarom maar eens op zijn plek gezet. Het is nog niet gelijmd, want er moet nog afgelakt worden om er een wash over te kunnen leggen.
De touwen waarmee de vlotten opgehangen zijn, worden achtereenvolgens Flat Earth en Ivory geschilderd.
De jeeps zijn wel leuk om te zien, maar de motorkap zit er wat te hoog op.
Ik heb nog een experiment gedaan om de transverse girders van het dek uit hout te vervangen door plastic strip. De fijnste die er te vinden zijn, zijn 0,50 mm breed. Dit past wel op de plek waar er een plank gezeten heeft. De lijst rechts op het papiertje toont hoeveel verschil in aantal girders er nu echt is als je Dragon, de foto van het schip en Pontos vergelijkt.
Helaas klopt de breedte van de Evergreen strips nog steeds niet. Als ik nameet op een foto van het dek van dichtbij genomen, kom ik op een omgeschaalde breedte van 0.3 mm per girder uit. Dan is een stripje Evergreen nog steeds bijna dubbel zo dik als wat ik nodig heb. Ik heb al even gezocht naar manieren om aan strips van 0.3 x 0.3 mm te geraken.
We zijn weer een schildersessie verder. Er moet nog steeds een hoop klein grut geplooid en geschilderd worden, zoals de reddingsnetten en Carley Floats die overal aan de romp terug te vinden waren. De netten zijn in de kit voorzien als plastic blokjes, met het voordeel dat de ruimte in de netten opgevuld is met touwladdertjes. Ik ga in de plaats daarvan gebruik maken van de PE netten van WEM, waardoor die echt doorschijnend zullen zijn. Er zijn twee types voorzien, maar ik vind op de foto's van Independence alleen de afgeschuinde terug. Ik heb die dus gebruikt.
Ze zijn gemakkelijk rond een boortje te wikkelen, zodat je alleen de eindjes nog moet omplooien.
Ik had ze eigenlijk beter nog eens gelijmd, dit heb ik pas na de primer gedaan.
De zes extra kanonnen en eentje dat een vizier kwijt was, stonden ook snel gereed.
Er waren ook twee jeeps bij de kit, al hadden die een volle plastic voorruit. Ik heb die vervangen door PE uit de grote radarantenne van Dragon.
Het spuiten kon dan weer beginnen. Op de draaitafel lagen ook de vlotten en de sloepen klaar.
Dit stond snel in de Tamiya Light Grey. Daarbij waaide wel de voorruit van een van de jeeps weg.
Het ingewikkelde van de zaak is, dat de vlotten, netten, aanlegsteigers en sloepen mee in de camo gezet zijn met de rest van het schip. Ik moest dus goed controleren hoeveel er in elke kleur moesten.
Ik heb het geschut daarom maar eens op zijn plek gezet. Het is nog niet gelijmd, want er moet nog afgelakt worden om er een wash over te kunnen leggen.
De touwen waarmee de vlotten opgehangen zijn, worden achtereenvolgens Flat Earth en Ivory geschilderd.
De jeeps zijn wel leuk om te zien, maar de motorkap zit er wat te hoog op.
Ik heb nog een experiment gedaan om de transverse girders van het dek uit hout te vervangen door plastic strip. De fijnste die er te vinden zijn, zijn 0,50 mm breed. Dit past wel op de plek waar er een plank gezeten heeft. De lijst rechts op het papiertje toont hoeveel verschil in aantal girders er nu echt is als je Dragon, de foto van het schip en Pontos vergelijkt.
Helaas klopt de breedte van de Evergreen strips nog steeds niet. Als ik nameet op een foto van het dek van dichtbij genomen, kom ik op een omgeschaalde breedte van 0.3 mm per girder uit. Dan is een stripje Evergreen nog steeds bijna dubbel zo dik als wat ik nodig heb. Ik heb al even gezocht naar manieren om aan strips van 0.3 x 0.3 mm te geraken.