Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do 17z [wip]

Ook ik kan niets meer vinden dan de pagina"s welke hierboven reeds gepost zijn.. :(
Zal een moeilijke zoektocht worden, er is zo al weinig te vinden over de aanhangwagens uit die periode...
 
Xavier dank je wel voor de genomen moeite. Het is inderdaad lastig om info te krijgen over aanhangers van de Tweede Wereldoorlog.

Ik wilde even laten weten dat het ei gelegd is wat diorama betreft. De afgelopen twee dagen stonden in het teken van constant nadenken en research, ongeveer 15 uur in totaal. Nadere studie van de hangar leverde op, dat die niet gebruikt kon worden. Zo ongeveer elke KG waar Dorniers in hebben gevlogen is onderzocht, er is contact geweest met specialisten van de geschiedenis van vliegveld Venlo (onderzoeker aldaar) en van vliegveld St.-Truiden (medewerker Historisch Centrum aldaar), een e-mail richting het museum Heiligenbeil (tegenwoordig Russisch: Mamonovo) is zojuist verstuurd en legio scenario's zijn aan bod gekomen.

Ik zal de bevindingen zo samenvatten, dat het mij niet is gelukt een combinatie te krijgen van:

- 1) een Dornier 17;
- 2) van het subtype z;
- 3) met van foto's kenbare codes en logo's;
- 4) gestationeerd op een kenbaar vliegveld;
- 5) welk vliegveld hangars hebben die redelijkerwijze na te bouwen zijn ofwel omdat ze nog bestaan ofwel omdat er duidelijke foto's zijn;
- 6) van welke hangars bekend is dat ze er ten tijde van het stationeren van de Dorniers al waren;
- 7) van welk vliegveld het redelijkerwijs kan worden verwacht dat mijn rijdende voertuigen ter plekke aanwezig konden zijn.

Resultaten: ofwel het waren Dorniers 17K, ofwel er waren geen foto's van, ofwel het was niet duidelijk op welk vliegveld ze stonden, ofwel er waren wel hangars maar daar was geen foto van of slechts één vage, ofwel de hangars waren er wel maar waren pas gebouwd als de Dorniers al afgeschreven waren en omgesmolten waren tot Junkers 88's. Eind 1940 waren de hoogtijdagen van de Dornier 17 voorbij vanwege het achterhaalde defensieve ontwerp. Dit was bij veel vliegtuigen het geval: als de zwakke plekken eenmaal waren ontdekt door de tegenstander, vlogen de vliegtuigen als kippen richting oven en was het niet verstandig meer ze als wapens in te zetten.

Uiteindelijk heb ik besloten me bij Heiligenbeil te houden. De Poolse campagne blijft het onderwerp (jawel, voor de derde keer in dit topic: het wordt dus 1939), ik heb een bovenaanzicht van een hangar die volledig zal worden gescratcht... zeer interessant ontwerp met metaal én baksteen; dit houdt dus in dat ik mijn fantasie zal gebruiken (tenzij ik van het museum in Mamonovo bruikbare foto's krijg); alleen het bovenaanzicht is bekend. Binnenkort meer informatie.
 
271. Het maken van de nette mal voor de vacuform glaspartij aan de voorzijde: soms 40x, soms 30x schuren op een schuurstick (op één na ruwste vlak).

22447410353_9476f45ec2_b.jpg

272. Links het gevacuformde exemplaar, rechts de mal.

22676343409_e914997484_b.jpg

273. Van de MG15's moesten de statieven worden afgezaagd.

22650264487_35c51cf05c_b.jpg

274. Zie het verschil tussen de cartridges die worden geleverd door Miniworld (de grote exemplaren) resp. Eduard (het kleintje). Die van Eduard kan nog eens worden gebruikt voor schaal 1/100 of zo, maar wordt hier niet gebruikt.

23079814811_ce64b3a737_b.jpg

Totaal bestede tijd: 100 uren.
 
Ziet er weeral topi uit Roy,als ik het verder goed begrijp Roy ivb de glas party is het linker exemplaar het nieuwe dat je gaat gebruiken...
 
Je hebt blijkbaar een mooie glaspartij gemaakt, zal je model enkele niveaus hoger tillen...
Ongelooflijk hoeveel verschil er is tussen die cartridges, er zijn er toch altijd die er met hun klak naar slaan als het op schaal berekenen aankomt...
 
@Danny: inderdaad, het linker exemplaar zal uiteindelijk worden gebruikt. Ik ga twee glasdelen vacuformen, het bovengetoonde deel en de kap bovenaan. De onderste twee delen laat ik zoals ze zijn: te veel moeite voor te weinig resultaat.

De vacuformed kappen zijn ongeveer 3x zo dun als de Airfix exemplaren.

Dit is het resultaat tot nu toe, maar het wordt nog blinkender en mooier na een laagje Future:

22447536274_2b4aed6eb6_b.jpg

@Xavier: inderdaad, erg vreemd dat Eduard dit niet even heeft doorgerekend.
 
Ik heb er bijna twee jaar over na moeten denken, maar... dank voor je compliment Swa. :D

ik moest net denken aan deze bouw en krijg zomaar enorme zin om hiermee verder te gaan... diorama blijft echter on hold; zoveel leuke dingen zo weinig tijd!
 
Ik zit met een vraagje , die Sol + of future als ik dat aan breng lukt dat bij mij gewoon niet daarom ben ik ermee gestopt
Ik doe het volgende : maak de glas partijen zuiver neem een zuiver potje of schaaltje en overgiet langs beide zijden overvloedig , dan laat ik het goed afdruipen , ik houd de raam in een punt naar beneden zodanig dat alle vloeistof naar 1 punt afzakt
Daarna met een stukje keukenrol papier dip ik met een puntje papier de laatste druppels er af door ze voorzichtig te laten op zuigen in het papier of 2 X is me dat gelukt maar anders heb ik altijd puntjes of troebele vlekken
Marc
 
Methode is op zich wel correct; wel belangrijk om zuivere Future of iets dergelijks te gebruiken, dus uit nieuwe verpakking.

Ik kan niet goed inschatten waar de doffe plekken vandaan zouden komen. Anderen enig idee?
 
Ook wel redelijk stof in vanwaar het komt weet ik niet
Ik zal me eens een nieuwe fles aanschaffen , en de oude gebruiken om onze laminaat mee te doen misschien een beter idee denk ik
 
Ik denk dat de doffe plekken veroorzaakt worden dat er toch iets vettigs is achtergebleven of misschien een restantje schoonmaakmiddel dat niet goed verwijderd is?
 
@Ron: dat zou eens kunnen. Ik ben benieuwd of het probleem aanhoudt als Marc een nieuw pak parketreiniger opentrekt.

276. Bij een forummeeting in 2015 heb ik het model meegenomen. Ondanks (gedachte) goede verpakking tijdens transport, is het landingsgesteld hopeloos geknakt. Ik zag dat ik al eens de helft van het landingsgestel van mijn reservekitje had genomen, wat ook al stuk was gegaan. Een stuk was al eerder gelijmd maar wederom gebroken. Het plastic is extreem dun en dus bijzonder teer. Zie hier de jammerlijke status quo:

37593383776_e2eda2aa28_b.jpg

Linksboven het al eerder kapot gegane stukje. Overigens (deel 1), de tweede helft van één van beide steunconstructies is helemaal kwijt. Geen idee waar dat gebleven is. Het kostte me vandaag toch al de nodige moeite om kit, dozen, instructies en photo etch bij elkaar te zoeken (verhuizing...) waarbij ik intussen wel weer een aantal modelbouwdozen aantrof die in de verkoop konden. Overigens (deel 2), wie nog steeds bezorgd is over het wel en wee van de oorspronkelijke motorkap van de BMW 507 (die kwijt was en waarvoor ik een donorkitje heb gebruikt), dat is per heden terecht, zie rechtsboven op de foto.

277. Ik wil dit fragiliteitsprobleem gaan oplossen door het landingsgestel (geheel of half) te vervangen door messing. Daarbij is het plan de verticale hoofdsteunen af te draaien op de draaibank. Dat zal niet het grote probleem zijn verwacht ik. De echte uitdaging wordt, dit aan elkaar te solderen. Daar zal ik wellicht nog wel wat hulp over inroepen te zijner tijd. Mocht het me niet lukken, dan kan ik alles gewoon vastlijmen, maar ik zou graag wat meer oefenen in solderen dus dit is een mooie gelegenheid.

23789562748_702d15b710_b.jpg

Totaal bestede tijd: 100 uren.
 
Hey,

Roy, kan je niet van die buisjes gebruiken van Albion?
Die schuiven in elkaar en kun je desnoods ook solderen of verlijmen. Bespaar je wat draaiwerk...:)
 
Zeker maar ik bedoel eigenlijk die ribbels aan de bovenkant (=onderkant) nabij het wiel, van het rubber waar de veerpoten onder zitten. Dat is makkelijk te draaien en ook fijner dan hoe Airfix het heeft gedaan, hoe fijn dat ook al is.

Eigenlijk vind ik het gewoon leuk om af te draaien haha
 
Dank voor jullie reacties.

Een klein probleempje, maar daardoor juist des te groter: ik kan bepaalde onderdeeltjes toch niet vinden (hetgeen een 'groot' probleem is omdat ze op zoveel plekken in huis zouden kunnen liggen, vaak niet goed bereikbaar). Bij de volgende verhuizing ga ik ruim tevoren alle modelbouwdoosjes uitsorteren en alles nog geordender klaarleggen.

Hetgeen ontbreekt:

- De plastic sprues en photo etch sprues.
- 1 MG15. Ik las hier terug dat er toen net eentje te weinig op voorraad was. Nu zijn ze er weer dus kan ik 'm alsnog kopen.
- 5 photo etch viziertjes voor MG15. Dat is jammer en ik weet niet goed wat ik daar mee aan moet. Misschien kan ik ze namaken met koperdraad... misschien ook niet.
- Naalden voor viziertjes voor MG15. Niet zo'n probleem op zich.
- Steun voorste MG15. Niet zo'n probleem.
- Antenne; jammer maar eventueel zelf te maken.
- Stukje photo etch achteraan koepel (#55); jammer maar niet onoverkomenlijk.
- Stukje photo etch voor op neus (#62). Jammer, niet onoverkomenlijk.
- Gordels #53 en #54. Jammer, niet onoverkomenlijk.
- Bedrading motoren. Geen probleem, die tweedimensionale photo etch zou ik toch al vervangen door koperdraad.
- Remkabels landingsgesteld. Evenmin een probleem.
- Steunen landingsgestel-spatscherm. Geen probleem.
- Photo etch voor bij landingsgestel (delen 56 en 57). Dat is jammer maar niet onoverkomenlijk.
- Plastic (allemaal geen probleem omdat ik een donorkit heb): 2 spatschermen, 2 cowls voor de motoren, 1 propeller, 1 motor compleet, 1 pitot, glaasjes.

Hierboven schrijf ik een aantal keer dat iets geen probleem is en/of niet onoverkomenlijk. Echter, al die kleine dingetjes die op zich wel te scratchen zijn (wellicht op de viziertjes na) maken samen toch wel één probleem van ten minste middelgrote omvang. Ik wil het dan allemaal weer zo goed mogelijk doen en daar zou enorm veel tijd in gaan zitten, alles bij elkaar.

Door deze indexering ben ik erachter gekomen dat het toch wel een doosje van enige omvang moet zijn waar dit allemaal in moet zitten (geen envelop of zo). Het is geen optie om de 73522-set van Eduard opnieuw te kopen, omdat ik er al driekwart van heb gebruikt en het dan zonde van de 19 euro vind. Al helemaal heb ik geen zin om alleen voor de viziertjes 10 euro per MG15 uit te geven; daar pas ik voor (50 euro voor 5 viziertjes... ja dag ;) ). Dan ga ik ze nog liever zelf photo etchen. Ik ben bang dat er verder niets anders op zit dan het doosje te gaan zoeken. Probleem is, dat er ontzettend veel weggestouwd zit na de verhuizing waar ik maar heel moeilijk bij kom. En het spul kan werkelijk op zoveel plekken liggen... er dan vanuit gaande dat het niet verloren is gegaan (iets wat ik trouwens echt niet denk).

Grote kans dat ik op enig moment de grote zoektocht ga beginnen.
 
  • Computer afsluiten ->
  • doosje van Trumpeter Famo met kraantje + Vomag bus bekijken ->
  • naar bedje toe -> daar nog eens denken aan het Heiligenbeil diorama ->
  • kijken in dit over the top-topic ->
  • bestuderen wat Ron vertelde over de Famo ->
  • tafellampje uit ->
  • in gedachten naar de Mercedes L4500S ->
  • denken aan de Mercedes ladderwagen waar ik aan begonnen was ->
  • overpeinzen om dan toch maar te gaan photo etchen ->
  • gedachte 'maar ik heb waarschijnlijk niet de juiste printapparatuur' ->
  • oplossing bedenken voor de louvres van de ladderwagen (ik heb inmiddels een freesmachine en volgens mij moet dit prima met die machine gaan) ->
  • lampje aan ->
  • naar de 'stash' (houdt wel op bij 30 doosjes hoor (ok exclusief aftermarket dan)) ->
  • kijken in het doosje van de Mercedes ladderwagen om te tellen op welke afstand de louvres moeten komen ->
  • body zit niet in het doosje. Grrr! ->
  • volgende gedachte, vrijwel meteen: die zal misschien bij de Dornier-spullen liggen ->
  • elk verdacht doosje wordt opengemaakt en gecontroleerd... één van die doosjes bevat een werkstukhouder? Oder??

37673952836_fb056529d6_b.jpg

Hebbes! Alle ontbrekende Dornier-onderdelen (inclusief de viziertjes) én de ladderwagen-onderdelen. En ook nog het, buiten mijn weten kennelijk ook kwijt geweest zijnde, Mercedes L4500S-chassis. Ik ben een blij man...

Hier nog even een idee van waarom ik toch echt geen zin had 50 euro uit te geven aan enkel die viziertjes. Het gaat in totaal om dit:

37690261002_259eaa4b7e_b.jpg

Alles leuk en aardig, maar dat gaat er echt over, zoals jullie Vlamingen zo mooi zeggen.

Dus én ik heb mijn Dornier bij elkaar én ik heb een methode bedacht voor de Mercedes-louvres... ik zie niet in waarom die niet zou kunnen werken. Dat zou werkelijk een doorbraak betekenen in die bouw.
 
Terug
Bovenaan